۳۲۸۶۳۶
۳ نظر
۵۱۶۱
۳ نظر
۵۱۶۱
پ

۴۰ موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (۲)

بسیاری از موسیقی های محبوب ما تم هایی کاملا فراموش ناشدنی هستند که در بهترین فیلم های کل تاریخ سینما مورد استفاده قرار گرفته اند.

روزنامه سینما - ترجمه علی مسعودی نیا: تا پیش از ورود صدا به سینما، موسیقی نقش همراهی کننده و حتی ترمیم کننده حوادث روی پرده را داشت. حجم زیادی از موسیقی به کار می رفت تا حرکت داستان و وضعیت روحی و درونی پروتاگونیست را بازتاب دهد و حتی از وحشت، داستان را بند بیاورد. در حالی که بسیاری از موسیقی های درخشان و عظیم چنان محجوب هستند که اصلا به چشم نمی آیند، بسیاری از موسیقی های محبوب ما تم هایی کاملا فراموش ناشدنی هستند که در بهترین فیلم های کل تاریخ سینما مورد استفاده قرار گرفته اند.

مطلب مرتبط:
۴۰ موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (۱)

30- ارابه های آتش (1981)

آهنگ ساز: ونجلیز

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

فیلمی دیگر که زیر سایه موسیقی متن هولناکش قرار گرفته است. «ارابه های آتش» در هیچ زمینه ای غیر از موسیقی اش در هیچ کدام از لیست های «صدتایی های برتر» جایی ندارد. آن هم در حالی که فیلم توانست جایزه بهترین فیلم را از آکادمی اسکار بگیرد و بر رقیبانی چون «مهاجمان صندوقچه گم شده» و «سرخ ها» غلبه کند و در حال حاضر تنها چیزی که از آن ممکن است به یاد آدم باشد، موسیقی متن فیلم است. برای امتحان این موسیقی را بریزید روی پلیرتان و شروع کنید به دویدن تا بفهمید تا چه اندازه وظیفه حماسه سازی خود را خوب انجام می دهد. زندگی تان را سر و سامان می دهد اصلا.


29- یک جای تابستانی (1959)

آهنگ ساز: مکس استاینر

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

تم «یک جای تابستانی» یکی از مشهورترین تم های تاریخ سینماست و حتی اگر اصلا فیلم را ندیده باشید هم حتما موسیقی اش را شنیده اید. دوباره به آن گوش بدهید تا بفهمید چرا اوضاع این طوری است. احتمالا هم فوری خواهید گفت: «خ... آره... من این را شنیده بودم. ملودی رومانتیک و روشن موسیقی با داستان ریاکارانه فیلم که والدین میانسال را سر راه ماجرای عاشقانه فرزندان تین ایجرشان قرار می دهد تا از این طریق بر ندامت عمر از دست رفته شان مرهمی بگذارند. کنتراست عجیبی دارد. فیلمی ملودرام با یک موسیقی ملودرام کلاسیک. واقعا که ملودرام چیز خوبی است.


28- زیبایی آمریکایی (1999)

آهنگ ساز: تامس نیومن

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

همیشه هم موسیقی های متن بزرگ توی ذهن تان حک نمی شوند. موسیقی متفاوت و به یادماندنی تامس نیومن در «زیبایی آمریکایی» رقابت بر سر اسکار بهترین موسیقی متن را به «ویلن سرخ» واگذار کرد که البته عالی بود اما اصلا شاخص نبود. داستان برنده اسکار بهترین فیلم سم مندز درباره بحران میانسالی با موسیقی سرخوشانه و غافلگیر کننده نیومن جان می گیرد و باعث می شود مخاطب هوشیار بماند و پروتاگونیست طناز و بسیار تراژیک فیلم - با بازی کوین اسپیسی - را همراهی کند. یک اثر استثنایی از یک آهنگساز استثنایی.


27- اکسدوس (1956)

آهنگ ساز: ارنست گلد

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

شاید به طرز اسفباری کسی این روزها فیلم را به خاطر نداشته باشد اما به موسیقی اش گوش کنید و سعی کنید آن را از ذهن تان بیرون کنید. محال است موفق بشوید. شرط می بندم. تم دراماتیک فیلم اکسدوس که فیلمی است حماسی با بازی پل نیومن و داستان آغاز ماجراهای سرزمین اشغالی فلسطین را در دوران پس از جنگ جهانی دوم روایت می کند. واقعا آدم را به هیجان می آورد که کاری برای شخصیت های فیلم بکند. سوزناک، غم انگیز و اندکی امیدوارانه. دیگر از یک موسیقی فیلم انتظار دارید چه غلطی بکند که این یکی نکرده باشد؟ گلد برای این اثر خارق العاده اسکار بهترین موسیقی متن را به دست آورد اما خود فیلم منتقدان مخالف و موافق بسیاری داشت.


26- بیگانگان (1986)

آهنگ ساز: جیمز هورتر

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

همانند جیمز کامرون کارگردان فیلم، جیمز هورتر هم برای بیگانه اصلی یک تم در نظر گرفت و دور و برش کلی چیز جدید را با یک موسیقی اکشن پر کرد که بارها و بارها مورد تقدیر قرار گرفت اما هرگز تکرار نشد. سمپل آن مداوما در تریلر فیلم های دیگر به کار گرفته شود. محال است موسیقی هورتر را بشنوید و دل تان نخواهد برای شکار یک حشره شخصا دست به کار شوید. جیمز هورتر جایزه اسکار را در آن سال به هربی هنکوک و فیلم «نیمه شب مدور» باخت اما نهایتا اسکار را برای فیلمی گرفت که آنقدرها به درد بخور نبود که بتواند در این لیست جایی داشته باشد، یعنی «تایتانیک».


25- ساسپیریا (1977)

آهنگ ساز: داریو آرجنتو و گوبیلن

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

فیلم های ژانر وحشت غالبا برای ترساندن مخاطب به موسیقی وابسته اند اما موسیقی متن فیلم ساسپریا خود به خود ترشناک هست به حد کافی. صدای مکرر و واضح زنگ، شما را به سمت حسی نادرست هدایت می ند و این درست همان امنیتی است که گوبلین و استاد ژانر وحشت داریو آرجنتو می خواهند در این فیلم کلاسیک و تکان دهنده اتفاق بیفتد. ریف های موسیقی به تدریج شبح وار و شبح وارتر می شوند و صدایی شوم و ماشینی آنها را دربر می گیرد. در آن زمان آنها از تمپویی استفاده کردند که حالا برای گوش شما ممکن است خیلی ویرانگرانه و شرورانه به نظر بیاید تا ترسناک. این به هر حال یکی از فراموش نشدنی ترین و بهترین موسیقی هایی است که در ژانر وحشت نوشته شده.


24- سوپرفلای (1974)

آهنگ ساز: کرتیس میفیلد

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

شاید این بهترین موسیقی متنی باشد که برای یک فیلم نه چندان خوب در تاریخ سینما نوشته شده است. اثر انقلابی کرتیس میفیلد در داستانی درباره سیاهپوستان در فیلم سوپرفلای به یکی از شاخص ترین آثار موسیقایی تاریخ سینما تبدیل شد چون تلفیقی بود از ساندترک های پاچ و موسیقی سنتی بسیار روانی که تقریبا نمی توانستی از هم تفکیک شان کنی. این اثر هم چنان بهترین همراهی موسیقایی برای یک فیلم پر ایراد است که حول و حوش زندگی یک فروشنده کوکایین است که می کوشد آخرین معامله اش را به سرانجام برساند.


23- فرار بزرگ (1963)

آهنگ ساز: المر برنستاین

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

المر برنستاین فیلم سرگرم کننده و حماسی مرتبط با جنگ جهانی دوم جان استرجس - یعنی «فرار بزرگ» - را به یک سفر درخشان موسیقایی تبدیل کرد. موسیقی به نوعی پیش برنده فیلم است و شاید تا حدی به خاطر تکرار نوای سوت، این حالت را احساس می کنیم. موسیقی سبک البته راه را برای مدیریت دقایق خوب دراماتیک آماده می کند که تماما تحت تاثیر عملیات استیو مک کوییت موتورسوار است که از روی حصارهای سیمی می پرد و به پایان تراژیک کاراکتری ختم می شوند که فرارش انگار هرگز تمامی ندارد. این یکی از بهترین موسیقی های فیلم کل تاریخ است.


22- شمال از شمال غربی (1957)

آهنگ ساز: برنارد هرمن

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

یک دقیقه وقت بگذارید و به موسیقی تریلر فیلم گوش بدهید. حتی اگر هرگز آن را پیش از این ندیده باشید و حتی اگر بالغ بر ۱۰ بار دیده باشیدش، موسیقی اوج گیرنده برنارد هرمن برای فیلم کلاسیک «شمال از شمال غربی» ساخته آلفرد هیچکاک، شما را تحریک می کند که همان لحظه بنشینید و فیلم را تماشا کنید و البته باید هم ببینید؛ یک تریلر جاسوسی شاداب که همچنان از سال ۱۹۵۹ تاکنون تر و تازه مانده است. موسیقی هرمن یک بخش لاینفک از بزرگترین تجربیات سینمایی تاریخ است و وقتی لازم باشد، هیجان زده تان می کند و وقتی هم لازم باشد، مضحک و طناز به گوش می آید.


21- هفت دلاور (1960)

آهنگ ساز: المر برنستاین

40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما (2)

المر برنستاین دوباره در این فهرست پیدایش شد با یک موسیقی واقعا خارق العاده برای یکی از بهترین وسترن های تاریخ سینما که همان «هفت دلاور» باشد. موسیقی برنستاین همانقدر که لذتبخش است به شما می گوید، دارید فیلم معرکه ای را می بینید. شما در حال دیدن اثری کاملا شگفت انگیز هستید و ممنون از جان استرجس و یکی از عظیم ترین کستینگ های گرد هم آمده در یک فیلم، استیو مک کویین، یول براینر، کابورن، چارلز برانسون و دیگران. فیلم به همان خوبی است که جلوه می کند. برنستاین جایزه اسکار را به فیلم «کسدوس» باخت اما حالا می توان با تصمیم داوران آکادمی مخالف بود و گفت که کار برنستاین یکی از بهترین های تاریخ سینماست.
ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لینک دانلود موزیکاشم میذاشتید دیگه
      چرا از شرایط فعلی قانون کپی رایت تو کشورمون استفاده نمیکنید !

      پاسخ ها

      • سید مهدی

        کاملا درسته ..شنیدن موزیک لازم است...

    • سید مهدی

      ردیف شماره 22 : ترجمه صحیح آن شمال به وسیله شرکت شمال غربی، که یک شرکت هواپیمایی است، می باشد این اشتباه در تلویزیون هم مشاهده شد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج