جاباما
۳۲۹۲۸۹
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

کاهش ساعت تدریس «دینی» در مدارس

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در مجموع دوره‌های تحصیلی ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است، گفت: سایر دروس مانند مدیریت خانواده نیز بار تربیت دینی را به‌عهده گرفته‌اند.

تسنیم: دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در مجموع دوره‌های تحصیلی ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است، گفت: سایر دروس مانند مدیریت خانواده نیز بار تربیت دینی را به‌عهده گرفته‌اند.

مهدی نوید ادهم درخصوص چرایی کاهش ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم اظهار داشت: تغییرات جداول و ساعات دروس در دوره ابتدایی و متوسطه براساس مفاد سند تحول و برنامه درسی ملی صورت گرفت و مطابق با جدول نهایی سازمان پژوهش و برنامه ریزی تغییراتی در ساعت برخی دروس انجام شد.

وی افزود: یکی از دلایل این تغییرات فراهم کردن زمینه تحقق اهداف تعلیم و تربیت است. هدف نظام جدید تعلیم و تربیت که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده فراهم کردن زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه است یعنی آرمان‌ها و باورهای دینی در زندگی فردی و اجتماعی تحقق یابد.

نوید ادهم گفت: آموزش‌‌وپرورش براساس اسناد تحولی، مسئولیت دارد تا نسبت به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در ساحت‌های ۶گانه فعالیت کند و صرفاً به آموزش اطلاعات و معلومات اکتفا نداشته باشد یعنی همان‌گونه که به تربیت علمی توجه می‌شود، تربیت اقتصادی،‌ اخلاقی و زیستی مدنظر باشد و تحقق این اهداف نیازمند تغییر عناوین ساعات و محتوای دروس است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌ یکی از تغییرات انجام شده در رابطه با درس دینی بود که منجر به ایجاد ابهاماتی شده است. در گذشته در کل دوره‌های تحصیلی ۴۶ ساعت به درس دینی و قرآن اختصاص یافته بود که در نظام جدید این میزان به ۴۵ ساعت رسیده و در مجموع یک ساعت کاهش یافته است اما درس عربی به‌عنوان زبان فراگیری قرآن، رویکرد قرآنی پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ بخشی از مفاهیم تربیت دینی در دروس دیگر جاسازی شده است درحقیقت این بار بر روی دروس دیگر نیز نهاده شده است مانند درس مدیریت خانواده و تفکر و سبک زندگی، مگر رسالت دین ساماندهی زندگی انسان ها نیست و آیا به‌دنبال آموزش سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیستیم؟

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که «ساعت درس دینی در دوره متوسطه دوم از ۱۰ ساعت به ۶ ساعت کاهش یافته است، علت آن چیست؟» گفت:‌ مشکل ما نیز همین جزئی‌نگری است در حالی که باید نگاه کلان داشت، در مجموع در طول ۱۲ سال دوران تحصیل ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است اما اگر تربیت دینی را منحصر به درس دینی کنیم و دروس دیگر کارکرد دینی نداشته باشند، نگاه سکولار است و سکولاریسم یعنی دین را محدود به یک حوزه کردن و سایر حوزه‌ها از مبانی دینی خالی بماند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: معتقدیم سایر دروس نیز باید بار تربیت دینی را به‌عهده بگیرند و این به‌معنای حذف درس دینی نیست؛ در دوره متوسطه دوم درس‌های جدیدی اضافه شده، از سوی دیگر ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه محدود است بنابراین باید در این ظرف محدود، دروس جدید را جای دهیم، همین موضوع منجر به کاهش ساعت برخی دروس شده است، به‌عنوان مثال درس ریاضی در گذشته در تمام دوره‌های تحصیلی ۵۳ ساعت بود و هم‌اکنون به ۵۰ ساعت رسیده یا زبان انگلیسی ۲۱ ساعت بود که به ۱۶ ساعت رسیده است و این به‌معنای از میان بردن این دروس نیست.

وی با تأکید بر اینکه نباید نگاه جزئی داشت، افزود:‌ به‌خلاف نظر دوستان در گروه درسی قرآن و دینی، در رشته علوم انسانی که رشته مهمی است، ساعت درس قرآن و دینی از ۴۶ ساعت به ۵۰ ساعت افزایش یافته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      با این سفسطه پردازی ها نه مشکل آموزش و پروش درست می شود و نه مشکل جامعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج