۳۲۹۵۶۸
۵۷۱۰
۵۷۱۰
پ

۵ فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

ورزشکاران دوپینگی در طول تاریخ کم نبوده‌اند اما در دنیای فوتبال، مشهورترین‌هایشان کدام‌ها بوده‌اند؟

فرهنگستان فوتبال: موضوع دوپینگ یکی از بزرگترین مشکلات در دنیای ورزش است که علی‌رغم کنترل‌های شدید و آزمایشات مختلف، باز هم هر سال ورزشکاران زیادی از رشته‌های مختلف پیدا می‌شوند که جواب تست دوپینگشان مثبت اعلام می‌شود. در این گزارش به ۵ بازیکن بزرگ فوتبال که پاسخ آزمایش‌شان مثبت اعلام شد، اشاره کرده‌ایم:

۵- کولو توره

کولو توره، بازیکن ۳۵ ساله لیورپول در سال ۲۰۱۱ شش ماه از بازی محروم شد. علت این محرومیت هم این بود که توره قرص‌های لاغری همسرش را می‌خورده است.

با این حال این بازیکن ساحل عاجلی به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی لیورپول باقی ماند و نقش بسزایی هم در ترکیب تیم ملی کشورش ایفا می‌کرد و آن محرومیت ۶ ماهه از محبوبیت و کیفیت بازی‌اش نکاست.

5 فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

۴- ادگار داویدس

ادگار داویدس هافبک دفاعی‌ای خشن و کله‌شق بود که برای تیم‌های آژاکس، میلان، یوونتوس، بارسلونا، اینتر و تاتنهام بازی کرده بود. او همچنین ۷۴ بازی با تیم ملی هلند در کارنامه‌اش دارد و تنها لکه ننگ بر رزومه او، محرومیت چهار ماهه‌‌ای بود که در سال ۲۰۰۱ با آن مواجه شد. داویدس در آن سال درحالی که بازیکن یووه بود تست دوپینگش مثبت اعلام شد و به مدت چهار ماه از میادین به دور بود.

5 فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

۳- پپ گواردیولا

در سال ۲۰۰۱ تست دوپینگ پپ گواردیولا هم مثبت درآمد و او چهار ماه محروم شد. البته او در این رابطه ابراز بی‌گناهی کرد و تا ۶ سال برای اثبات آن در دادگاه جنگید. در سال ۲۰۰۷ او رسما از هر گونه اتهام مبنی بر استفاده از مواد نیروزا مبرا شد. با این حال در سال ۲۰۰۸ این پرونده دوباره باز شد و مجددا پپ در سال ۲۰۰۹ بی‌گناه اعلام شد.

5 فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

۲- آدریان موتو

تاریخ چندان روی خوشش را به آدریان موتو، بازیکن سابق تیم‌های پارما، فیورنتینا، یوونتوس، چلسی و اینتر نشان نداد. حالا او یک بازیکن فراموش شده است. کمتر کسی او را به خاطر دارد که چطور در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ با تیم پارما در سری آ ایتالیا یکه‌تازی کرد و موفق شد ۲۲ گل در ۳۶ بازی به ثمر رساند. او یکی از بهترین مهاجمان جوان دنیا بود.

در آگست ۲۰۰۳، چلسی با ۲۵ میلیون دلار او را از پارما خرید. رومان آبراموویچ در حالی او را با هزار امید و آرزو به لندن آورده بود که امیدوار بود همراه با ژوزه مورینیو، مربی جدید تیم، قله‌‌های افتخار را فتح کند. اما در سال ۲۰۰۴ رویاهای او برباد رفت چرا که آزمایش دوپینگ موتو به علت مصرف کوکائین مثبت اعلام شد.

موتو هفت ماه محروم شد. بعدها به ایتالیا بازگشت و در سال ۲۰۱۰ مجددا آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد. به همین دلیل این بازیکن بااستعداد ۶ ماه دیگر محروم شد و پس از آن دیگر نتوانست به روزهای خوبش بازگردد.

5 فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

۱- دیگو مارادونا

در چندیدن تاریخ مختلف دیگو مارادونا برای مثبت بودن آزمایشاتش از بازی در مسابقات محروم شد. این ابرستاره آرژانتینی همچنان به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین بازیکنان جهان شناخته می‌شود اما سال‌ها با اعتیادش دست و پنجه نرم کرد و مشکلاتی را از سر گذراند که بخش اعظمی از دوران فوتبالی‌اش را تباه کرد.

آزمایش دوپینگ مارادونا در ماه مارس ۱۹۹۱ مثبت اعلام شد و ۱۵ ماه محروم شد؛ او عملا دوران طلایی‌اش با ناپولی در ایتالیا پایان یافت. در جام‌جهانی ۱۹۹۴، یک بار دیگر آزمایش او مثبت اعلام شد و درحالی که ۱۵ ماه دیگر محروم شد، دوران درخشانش با تیم ملی هم تمام شد.

5 فوتبالیست سرشناسی که دوپینگ می‌کردند

آخرین باری که آزمایش دوپینگ مارادونا مجددا مثبت اعلام شد در سال ۱۹۹۷ بود؛ اتفاقی که به کل باعث پایان دوران حرفه‌ای فوتبالش شد. مارادونا در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ گفته بود: «می‌دانید اگر من کوکائین مصرف نمی‌کردم چه بازیکنی می‌شدم؟ واقعا چه بازیکنی از دست دادیم! همیشه حسرت این را می‌خورم چون می‌دانم که می‌توانستم بازیکن خیلی بزرگتری بشوم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج