۳۲۹۹۵۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

لذت «دورهمی» و كار با مهران مدیری

بازیگران مجموعه «دورهمی» که از شبکه نسیم پخش می شود و این روزها بسیار پرطرفدار شده است از کار با مهران مدیری می گویند.

مجله زندگی ایده آل - محمدحسین زاده، مصطفی رفعت: بازیگران مجموعه «دورهمی» که از شبکه نسیم پخش می شود و این روزها بسیار پرطرفدار شده است از کار با مهران مدیری می گویند.

مهران رنجبر از اولین کار کمدی با مهران می‌گوید

كار با مهران مدیری من را عاشق كمدی كرد!

مهران رنجبر را با موی فر و سبیل در سریال پر بیننده «آوای باران» به یاد می آورید. او سابقه زیادی در تئاتر دارد و کارهای جدی زیادی کرده. اما از انگیزه اش برای یک کار کمدی می گوید. وقتی نام مهران مدیری این شوق را در او ایجاد کرده که جلو بیاید و بدون ترس کار کمدی کند.

تئاتر و تلویزیون همزمان

بعد از سریال «آوای باران» در تلویزیون هیچ فیلمنامه‌ای را قبول نكردم. بیشتر درگیر كارهای تئاتر بودم تا اینكه ماجرای پیشنهاد كار «دورهمی» پیش آمد. یك فضای تئاتری زنده مقابل ۴۰۰ تماشاگر و بازی مقابل چند دوربین به صورت همزمان، برایم بسیار جالب بود. ضمن اینكه یك كار كمدی درست و درمان است. البته در چند نمایش كارهای گروتسك و فانتزی انجام داده بودم و مورد علاقه خودم هم هست. الان هم كه كار پخش می‌شود و چند قسمت جلو رفته، حس می‌كنم واقعا آن را دوست دارم.

لذت «دورهمی» و كار با مهران مدیری

یك طنز خاص و سخت

وجود حمید رحیمی به عنوان تهیه‌كننده و مهران مدیری در كنار همبازی‌های فوق‌العاده باعث شد دوست داشته باشم در این كار حضور پیدا كنم. راستش وقتی پیشنهاد بازی به من شد، خیلی تعجب كردم و اگرچه فضای مفرحی مثل «نون و ریحون» را تجربه كرده بودم اما كاراكترم در آنجا طنز نبود، اما اینجا كاملا فضا فانتزی و طنز است و حس می‌كنم چقدر كار طنز، كار سختی است. این شكل كمدی اصولا با روحیه من بیشتر جور درمی‌آید. یك موقعیت كمدی-‌جدی است. مثل كارهای وودی آلن یا تارانتینو که یك جور طنز خاص دارد.

احاطه مدیری به كارش

در دورهمی و روند كاری كه طی آن انجام می‌دهیم، متوجه شده‌ام كه مهران مدیری چقدر كارش را بلد است و بی‌جهت در این عرصه اسم بزرگی نشده است. او واقعا برای كاری كه انجام می‌دهد انرژی می‌گذارد و می‌بینم چطور برایش همه چیز مهم و كاملا جدی است و چقدر به كار احاطه دارد.

رضایت از حضور در دورهمی

برنامه دورهمی با تمام حواشی‌هایی كه برایش ایجاد شده اما كار خاص و سختی است. وقتی می‌خواستیم برای اجرای یک نمایش روی صحنه برویم، دست‌كم ۴۰تا۵۰ روز تمرین می‌كردیم اما اینجا قبل از اجرا فقط ۵ ساعت تمرین داریم. آن هم در حالی كه هم باید تماشاگران حاضر در استودیو را راضی نگه داریم و هم حواسمان به اجرای درست مقابل دوربین‌ها باشد. همین سختی و چالشی كه دارد برای من جذاب است. حالا هم از فیدبكی كه برای «سپهر» می‌بینم راضی هستم.

مهران مدیری می‌داند...

شخصیت «سپهر» ماحاصل تلاش نویسنده، مهران مدیری و من است اما به مرور پخته‌تر شده است. انواع شخصیت‌ها را در آن می‌بینم و خیلی یك‌دفعه‌ای كارهایی را انجام می‌دهد. او بانمك است اما بازی در نقش آن سخت بود. ضمن آنكه مهران مدیری اصلا نمی‌گذارد كسی در این كار از بداهه استفاده كند. او درحین كار به شدت با بداهه مخالف است و هرچه می‌بینید در خود متن هست.

مدیری به خوبی انسجام كار را حفظ می‌كند. در این كار هركسی در كار خودش از سازندگان و بازیگران تا طراحان صحنه، لباس، دكور و. . . یك فرم هستند و كاملا یك تیم كامل هستیم. موفقیت به همین علت در كار ایجاد شده است. من سریالی بازی كردم كه بعد از ۵۰ قسمت درخشید اما این كار در همان ۱۰قسمت اول دیده شد و گل كرد. چنین كاری حتما چیزی دارد و بی‌شك مهران مدیری می‌داند كه چه كار انجام می‌دهد وگرنه بی‌علت كه كار مطرح نمی‌شد.

مبارزه شدید با ماهواره

بعضی‌ها می‌گویند كار «دورهمی» كپی است و. . . خب باید بپذیریم به لحاظ ادبیات نمایشی و تم، هیچ موضوعی نمانده و سال‌هاست تم نمایشی تمام شده است. می‌ماند ایده‌ها و در دنیا ایده‌های نو كار می‌شود و چه اشكالی دارد در ایده و نه در محتوار و اجرا، از آنها كمك بگیریم؟ از حق نگذریم شب‌هایی كه «خندوانه» و «دورهمی» پخش می‌شود مردم زیادی دیگر ماهواره نمی‌بینند و این بسیار ارزشمند است.


حرف‌های امیرمهدی ژوله بعد از یک رفاقت 14 ساله

همیشه در خاطر مردم می‌ماند

امیرمهدی ژوله ژورنالیستی بود که در جوانی از طریق بهاره رهنما به پیمان قاسمخانی برای نویسندگی معرفی شد. چون قریحه طنز داشت و خوب می نوشت. او هم 14 سال است که در کنار مهران مدیری است و پا به پای او پیش می رود. او به تازگی بازیگر جدی دورهمی هم شده و محبوبیت زیادی پیدا کرده. حرف های او از مدیری می تواند شناخت شما را از مدیری کامل تر کند.

امكان خاص برای نویسنده

مهران مدیری دست‌كم برای نویسنده‌ها یك امكان ویژه است. البته این برای هركسی كه در كارهای او حضور دارد، هست اما فكر می‌كنم برای نویسنده‌ها خاص‌تر باشد. او آدمی است كه به متن خیلی اهمیت می‌دهد و همیشه به تو این امكان را می‌دهد كه خلافیت خود را نشان دهی. نویسنده هم همین را می‌خواهد؛ اینكه تلاشش دیده شود و شما در كارهای مهران مدیری در بهترین حالت ممكن دیده می‌شوید. من با مهران مدیری سال‌هاست كه همكاری می‌كنم و از همان ابتدا آنقدر به من اعتماد كرد كه اجازه داد ایده‌هایی را وارد كار كنم كه در روند داستان‌ها حفظ شد. او هوشمندانه عمل می‌كند؛ یعنی می‌داند چه چیزی می‌تواند به كار اضافه شود و بی‌علت مخالفت یا موافقت نمی‌كند.

لذت «دورهمی» و كار با مهران مدیری

استفاده درست و صحیح

درست است كه بازیگری را به شكلی تجربه كرده‌ام اما نویسندگی یك كار منحصربه‌فرد است. من این را هم در كار مهران مدیری متوجه شده‌ام كه او بهترین استفاده ممكن را از یك نفر می‌برد؛ یعنی می‌داند هر كسی در كجا درخشش بیشتری خواهد داشت و اصلا این را نمی‌پذیرم كه او تلاش می‌كند تا فقط خودش دیده شود یا یك بازیگر خاص را به عللی از جمله اینكه گُل كرده است، از تیم كنار بگذارد. آنهایی كه گُل می‌كنند تنها به این علت می‌روند چون گُل كرده‌اند و حالا می‌خواهند از موقعیت خوبی كه برایشان رخ داده است، در جای دیگری هم استفاده كنند.

این یك انتخاب است؛ مثلا من انتخاب كرده‌ام كنار مهران مدیری و در كارهای او باشم چون به نظرم بهتر از این وجود نخواهد داشت. در تلویزیون، مهران مدیری در طنز حرف اول را می‌زند و بسیار باهوش عمل می‌كند و اگر كسی در كاری از او حضور ندارد كه قبلا در تیم بوده است، قطعا كار مناسبی برای او وجود نداشته است. مهران مدیری استعداد آدم‌ها را می‌شناسد و آنها را درست و به‌جا خرج می‌كند.

درك ارزش تلاش آدم‌ها

در همكاری با مهران مدیری، آدم از چند جهت پیشرفت می‌كند كه مهم‌ترین آنها، همان دیده شدن كه مد نظر همه ماست، اتفاق می‌افتد و این بخشی از دغدغه آدم را پوشش می‌دهد؛ به همین علت شما روی خوب كار كردن تمركز می‌كنید.

بنابراین تلاش می‌كنید از موقعیتی كه مهران مدیری مسبب آن بوده درست استفاده كنید. درست است كه مهران مدیری یك نام ویژه است كه شما هر كاری كنید بازهم در كلیت ماجرا نام مهران مدیری در خاطر مردم می‌ماند اما این نقطه منفی كار نیست كه روی آن زوم كنیم چرا كه او اجازه دیده شدن به همه را می‌دهد. در تمام دنیا و در تمام كارها هم همین است اما خود مهران مدیری این گونه نیست و ارزش تلاش آدم‌ها را خوب می‌داند.

نگاه مسوولانه و موفق

من همراه با مهران مدیری متوجه شدم چطور باید مسوولیت‌پذیر بود. مهران مدیری وقتی در راس كاری هست خیلی مسوولانه با آن برخورد می‌كند. از نظم همیشگی‌اش برای درست انجام دادن كارها استفاده می‌کند و حواسش به همه حواشی و اخبار هست. او همیشه كارهایش را طوری جلو می‌برد كه به مرور از آب و گل در می‌آیند. همیشه كارهایش استارت خاصی دارند و شوك اولیه را می‌دهند، بعد شروع به پخته‌‌ شدن می‌كنند.
او آنقدر باهوش و كاربلد است كه بتواند ایده‌ها و نقاط قوت را پرورش دهد. كارگردان موفق همین است كه ایده‌های خوب را شناسایی كرده، بتواند از آنها بهره‌برداری كند.


راز همراهی همیشگی سیامك انصاری و مهران

کنار مهران لذت می‌برم

سیامک انصاری سابقه رفاقت چندین و چند ساله با مهران مدیری را دارد و از پاورچین تا دورهمی همراه او بوده است. او بهتر از هر کس دیگری می تواند به شما بگوید مهران مدیری چه خلق و خویی دارد و چرا تا این حد توانسته به موفقیت برسد. او از لذت های چندین و چند ساله خودش و مهران برای شما می گوید.

یك آدم ویژه و خاص

كار كردن با مهران مدیری حس خاص و خوبی دارد كه فقط آنهایی كه با او كار كرده‌اند آن را می‌دانند. او یك آدم ویژه است و این را نمی‌توان انكار كرد. بماند كه بعضی‌ها مدام دنبال ایراد گرفتن هستند. ساخت كار طنز از عهده هر کسی بر نمی‌آید. اینكه شما چندین سال پشت‌ سر هم كار كنید و هركاری می‌كنید به نوعی سر و صدا می‌كند و مردم استقبال می‌كنند، شوخی نیست و چیزی نیست كه بگوییم اتفاقی بوده است. چند نفر مثل مهران مدیری توانایی این كار را دارند!؟

لذت «دورهمی» و كار با مهران مدیری

نامی فراتر از كار

شما باید خودتان را جای مهران مدیری بگذارید تا ببینید چه فشاری روی این آد م است. همه از او متوقع هستند و همه تنها از او جواب می‌خواهند. این نشان می‌دهد مهران مدیری برای مردم اهمیت دارد. حالا یك سری می‌آیند و كارها را طوری نقد می‌كنند كه انگار خیلی نسبت به همه چیز آگاهی دارند. ایراد گرفتن بی‌علت، راحت است ولی مهم این است ببینیم یك نفر چطور توانسته اینقدر مورد توجه واقع شود كه اگر كاری به هر علتی نقصی پیدا می‌كند، همه این را از چشم آن یك نفر می‌بینند. این موضوع نشان می‌دهد كه مهران مدیری اسمش فراتر از كارش است.

هدایت‌كننده باهوش تیم

سال‌ها كار كردن با مهران مدیری این را به من یاد داده كه می‌توان همیشه با یك تیم كار كرد و موفق بود؛ به شرط اینكه كسی كه دارد شما و تیم را هدایت می‌كند، آدم باهوشی باشد. وقتی من در همكاری با مهران مدیری آن امنیت‌های لازم را دارم، لزومی نمی‌بینم این همكاری ادامه پیدا نكند. همه ما همین طور هستیم كه با آدم‌هایی كه راحت‌تر هستیم، كار می‌كنیم و این راحت بودن از یك شناخت می‌آید كه باعث شده هر كسی سرجای خودش قرار بگیرد و بدانیم كه قرار است هركدام چه كاری را انجام دهیم. چیزهایی مثل در حاشیه ماندن، دیده نشدن، هدر رفتن زحمات و. . . در كارهای مدیری وجود ندارد و همه دیده می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند. بازیگرها هم دقیقا همین را می‌خواهند.

كار با افراد شناخته‌شده

كارهایی كه مهران مدیری ساخته، همیشه كارهایی با زمان طولانی بوده و این یعنی چه تیم بازیگران و چه تیم عوامل، مدت طولانی باید كنار هم باشند. اگر پشت‌ صحنه و روابط خوبی حاكم نباشد، آن فرصت و خلاقیت برای خلق كردن بهتر وجود نخواهد داشت. بنابراین بهتر است كه آدم‌ها با شناختی كه از هم دارند كنار هم بمانند و كار كنند. مهران مدیری همین كار را می‌كند. او به جای آنكه وقت صرف كند آدم‌هایی جدید را بشناسد، از آنهایی كه می‌شناسد دعوت می‌كند و انرژی‌اش را صرف این می‌كند كه كار قوی‌تر و بهتری ارائه دهد. كاری بهتر و خلاقانه‌تر بسازد و این یك نوع هوشمندی از سوی مهران مدیری است.

حس اطمینان به مهران

اصولا در كارهای مدیری این طوری است كه افراد اطمینان بیشتری به هم دارند و از توانایی‌های همدیگر باخبر هستند؛ بنابراین زود به نتیجه مطلوب می‌رسیم. اتفاقا اگر چه به نظرم مهران مدیری همیشه در پایان جور همه ما را می‌كشد اما در این نوع كارها هر موفقیت و هر شكستی برای همه است و این طوری بقیه هم برای رسیدن به موفقیت بیشتر تلاش می‌كنند. به همین علت كار كردن با مدیری و در كنار او بودن، لذت‌بخش است.


محمد نادری از اولین تجربه اش با مهران مدیری می گوید:

طرفدار پروپا قرص مهران مدیری بودم

حضور مدیری برای موفقیت

برای پذیرش بازی در «دورهمی» چند عامل وجود داشت؛ اول اینكه گروه سازنده كار بسیار خوب بود و بازیگران آن مانند سیامك انصاری، الیكا عبدالرزاقی و. . . از استخوان‌خردكرده‌های این كار هستند. در كنار این موضوع باید به نوع كار اشاره كنم كه هنگام پذیرش كمی هم باعث ترس من شد كه نكند موفق نشود! اما با اطمینان به گروه آن را پذیرفتم. وقتی در میانه كار هم آقای مهران مدیری اضافه شدند، دلم قرص شد و حس كردم با حضور و فكر او، كار دیده می‌شود و حالا هم از نتیجه كار راضی هستم.

گرفتن انرژی از تماشاگر

كار «دورهمی» یك تجربه جدید بود. خب تئاترهای زیادی كار كرده بودم و تجربه كار تصویر هم داشتم اما این كار شبیه هیچكدام از آنها نبود و یك تجربه جدید و جذاب بود. قطعا بخشی از تجربه‌های تئاتری‌ام در این كار به من كمك كرد، اما با فضای كار تصویر فرق دارد چون یك سكانس در كار تصویری در چند پلان خرد می‌شود و بارها تكرار می‌شود اما در این كار برای 20 صفحه متن فقط یك روز جلوتر تمرین داریم و باید آن را به صورت یك تك‌اجرا كار كنیم.

درست است كه گاهی به خاطر اجرای بد، مثلا خنده تماشاگر یا هر موضوع دیگری، كار تكرار می‌شود اما آنقدر فرصت تغییر و خطا نداریم و باید با كمترین خطا كار كنیم. به همین علت تجربه بسیار سختی است و خوشحالم در پرونده كاری من چنین پروژه‌ای وجود دارد. دست‌كم در ایران نمونه چنین برنامه‌ای را نداشته‌ایم. یك چیزهای جالبی دارد مانند بیننده كه در همان لحظه شما از آن فیدبك می‌گیری و ری‌اكشن او را می‌بینی. آن انرژی حضور تماشاگر كه در تئاتر وجود دارد، در این كار هم هست.

لذت «دورهمی» و كار با مهران مدیری

بیننده پروپاقرص آثار مدیری

از مهران مدیری چیزی كه در خاطرم هست برمی‌گردد به مجموعه «ساعت خوش» كه یك فضای طنز متفاوتی را به كارهای تلویزیون اضافه كرد و من با افتخار بیننده آن برنامه بودم و به بیننده پروپاقرص كارهای مدیری تبدیل شدم. همیشه كارهایش را دنبال می‌كردم و لذت می‌بردم. زمانی كه محصل بودم به نظرم بازیگرها موجوداتی دست‌نیافتنی و اعجاب‌آور بودند. من به مرور و یواش یواش به این عرصه آمدم و با بازیگران آشنا شدم و دیدم كه آنها هم آدم‌های معمولی هستند ولی با این حال مهران مدیری برایم همیشه یك حس خاص داشت. به نظرم مهران مدیری به شدت خلاق است و از این خلاقیت به بهترین شكل و به درست‌ترین روش استفاده می‌كند. او بسیار دوست‌داشتنی است و نمی‌شود او را دوست نداشت.

دیده شدن با مدیری

وقتی در جمع بازیگرها با هم صحبت می‌كردیم و كار هنوز شكل نگرفته بود و بده ‌بستان‌ها داشت شكل خود را پیدا می‌كرد، احساس كردم كل عوامل طوری هستند كه كاری را انجام نمی‌دهند كه از آن راضی نباشند! شما نمی‌توانید منكر این شوید كه مهران مدیری نام بزرگی است. خود من همیشه كارهای ایشان را دنبال می‌كردم. بنابراین وقتی به كار اضافه شدند، خوشحال شدم چون، هم می‌توانستیم از تجربه او استفاده كنیم و هم می‌دانستیم كار بیشتر دیده و موفق خواهد شد. این ویژگی بسیار مثبتی است و اگر قرار باشد ۵۰درصد كار به خاطر نام مهران مدیری دیده شود، من راضی هستم.

تفاوت‌هایی برای دورهمی

راستش را بگویم، هیچ‌وقت خودم را در قالب كارهای مدیری نمی‌دیدم اما «دورهمی» كاملا متفاوت از كارهای قبلی اوست و در آن تیپ‌سازی جایی ندارد یعنی اصلا قرار نبود به آن سمت و سو برود. جنس كمدی من بیشتر شبیه آن چیزی است كه در «شمعدونی» بازی كردم اما این كار تفاوت‌های خاصی داشت كه واقعا برایم لذت‌بخش بود.

آرامشی از جنس تئاتر

سروش صحت برای بازیگردانی همیشه یك نصیحت داشت و می‌آمد و در گوشی می‌گفت «خوب بازی كن. همین!» در كار مدیری به خاطر وجود خودش به شدت مقابل تماشاگرها احساس امنیت دارم. قبل از كار وقتی در اتاق گریم هستیم به من می‌گوید «محمد با انرژی برویم»؛ البته او به همه این را می‌گوید و فضا مثل فضای اجرای نمایش است كه همه به هم انرژی می‌دهند. به هر حال خاستگاه مهران مدیری هم نمایش و تئاتر است. آرامش او به ما هم كمك می‌كند تا روی صحنه آرامش لازم را داشته باشیم.

ماندگاری در آثار مدیری

یكی از چیزهایی كه برایم در كارهای مدیری جالب است این است كه او این همه سال در كارهای مختلف شخصیت‌ها و كاراكترهایی را خلق كرده كه بعضی از آنها واقعا ماندگار هستند. دلم می‌خواهد «روح پدر» هم یكی از همان‌ها بشود. سعی كرده‌ام در این نقش در ادامه چیزهای دیگری را كه در مورد طراحی آن پنهان مانده تست بزنیم و بیرون بكشیم. البته همه چیز در این جنس كار، رفته‌رفته شكل می‌گیرد. مهران مدیری روزی به من گفت وقتی «شیرفرهاد» را در «برره» كار می‌كرد در قسمت‌های اول عادی صحبت می‌كرد و به مرور و بعد از چند قسمت آن لحن و لهجه را اضافه كرد. اما دیگر مردم در ادامه، جزئیات را به خاطر ندارند كه «شیرفرهاد» ابتدای كار بدون لهجه بود و آن را با لهجه برره‌ای به یاد می‌آورند. این چیزی است كه در روند كار ایجاد می‌شود و ما هم همین طور جلو می‌رویم و چیزهایی را در آینده به نقش اضافه می‌كنیم كه در چارچوب نقش بتواند «روح پدر» را بهتر كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر کسی که با آقای مدیری کار کنه مگه می شه حالش بد باشه مدیری بمب انرژی عشقی عشق

    • بدون نام

      موافقم مدیری عشقه عشق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج