۳۳۰۰۴۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دلایل کاهش ساعت آموزش درس دینی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح دلایل و چگونگی کاهش ساعت درس دینی در مدارس دوره متوسطه، گفت: اکنون در کنار درس دینی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و مدیریت خانواده اضافه شده و همان تربیت دینی را محقق می‌کند.

خبرگزاری فارس: مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ماجرای کاهش ساعت درس معارف اسلامی در مدارس، اظهار داشت: بعد از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش لازم بود تا تمام مؤلفه‌ها و عناصر تعلیم و تربیت بازخوانی و بازتولید شوند تا زمینه تحقق اهداف سند فراهم شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی سند تحول، فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی و ایرانی است به شکلی که امکان دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای آنها فراهم شود و این واژه صریح سند است که باید دانش‌آموزان را به سمت مقام عبودیت الهی سوق دهیم.

نوید ادهم افزود: همه عناصر از جمله کتاب‌های درسی و برنامه‌ها باید تغییر کند تا این اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طرحی را تحت عنوان برنامه درسی ملی تنظیم کردند که همه اصول، مبانی، روش‌ها، دیدگاه‌های ارزشی،‌ حوزه‌های یادگیری و شایستگی که معلم باید داشته باشد، در آن باشد تا این اهداف محقق شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: بعد از آن به تغییر جداول درسی رسیده‌ایم که چه عناوین دروس و چند ساعت درس داده شود؛ دو سه عامل در پاسخ به این پرسش برای ما مهم بود، اینکه ساعات حضور دانش‌آموزان در مدرسه محدود است و نمی‌شود دانش‌آموزان را برای مدت طولانی نگه داشت.

وی با بیان اینکه براساس برنامه درسی ملی باید عناوین محتوا و ساعات تحصیلی دانش‌آموزان تغییر کند، گفت: حال با چه شاخصی باید عناوین دروس جدید انتخاب شوند که این شاخص‌ها شامل «مفاهیم تحول سند بنیادین»، «مطالباتی که رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام داشته و تاکید داشتند که این کار در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد» و «اقتضائات زمان و نیازهای جامعه» است.

نوید ادهم تصریح کرد: این موارد، عواملی بود که باعث شد جدول دروس تغییر کند و در تغییری که انجام شد، اگر به جزء آن نگاه کنیم می‌تواند ابهام‌برانگیز باشد،اما اگر به کل برنامه دوازده سال تحصیل بنگریم قابل توجیه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نمونه‌هایی از برنامه درسی افزود: در کل ۱۲ سال تحصیل به دانش‌آموزان آموزش دینی و قرآن می‌دهیم، در نظام تحصیلی گذشته ۴۶ ساعت آموزش دینی در طول سال داشتیم.

وی گفت: در نظام جدید تحصیلی که بر اساس سند تحول برنامه‌ریزی کردیم و الان ۳-۳-۶ است، در رشته ریاضی و علوم تجربی ۴۶ ساعت آموزش دینی و قرآن در طول ۱۲ سال تحصیلی به ۴۵ ساعت رسیده است؛ یعنی همه دعواها بر سر یک ساعت است.

نویدادهم افزود: اما در رشته علوم انسانی ۴۶ ساعت آموزش دینی به ۵۰ ساعت رسیده است یعنی در اینجا ۴ ساعت اضافه شده است؛ آموزش دوره ابتدایی هم که در حال حاضر ۲۲ ساعت است به ۲۷ ساعت افزایش پیدا کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: با توجه به اینکه هدف از آموزش دینی صرفا آموزش نیست بلکه تربیت دینی است و بهترین سن تربیت‌پذیری، کودکی، دبستان و قبل از آن است نه دوره دبیرستان و دانشگاه.

وی با بیان اینکه در سنین بالا آموزش و انتقال مفاهیم و دانش‌ را می‌توان انجام داد اما تربیت دینی و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی شکل می‌گیرد، گفت: درنتیجه ما آموزش دینی را در مقطع ابتدایی از ۲۲ ساعت به ۲۷ ساعت افزایش داده‌ایم.

نویدادهم تصریح کرد: در دوره متوسطه درس دینی فقط کم نشده است بلکه از درس ریاضی، زیست و زبان نیز کم شده است و دلیل کم شدن برای این است که فضا برای درس‌های جدید باز شود، حال درس‌های جدید چه درس‌هایی هستند که باید گفت مانند درس سبک زندگی؛ مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند آداب، مهارت و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به دانش‌آموزان یاد دهید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: حال این مطرح است که کجا باید اینها را درس دهیم که در اینجا ما جای آن را گذاشته‌ایم؛ برای نمونه درس مدیریت خانواده‌ است؛ مگر امروزه طلاق و امثال آن مشکل جدی جامعه نیست و اینکه دانش‌آموزان بلد نیستند با هم زندگی کنند، حال کجا باید آن را یاد دهیم که باید جایی برای آن باز می‌کردیم و این ها همان تربیت دینی است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم مدیریت خانواده و سبک زندگی غربی را یاد دهیم تصریح کرد: این همان تربیت دینی است و اسم آن متفاوت شده است و سبک زندگی اسلامی ایرانی و مدیریت خانواده است که اضافه شده و همان تربیت دینی را محقق می‌کند.

نویدادهم با اشاره به اینکه اعتراض کردند که معلمان دینی معترض هستند و اعلام می‌کنند ساعت تدریس آنها کم شده است، خاطرنشان کرد: بدون استثنا با همه معلمان که صحبت کنید‌ آنها اظهار می‌دارند ساعت تدریس ما کم شده است؛ معلم ریاضی، ادبیات و علوم اجتماعی نیز این را می‌گویند؛ چرا که آنها از زاویه تخصصی خود به آن موضوع نگاه می‌کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ما که از نگاه کلان به آن نگاه می‌کنیم باید تعادلی در این خصوص بوجود بیاوریم و با این دید این تغییرات صورت گرفته است و نه تنها تربیت دینی کمرنگ نشده بلکه پررنگ‌تر از گذشته شده است و هدف این است که زمینه تربیت دینی دانش‌آموزان را فراهم آوریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج