جاباما
۳۳۰۰۵۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

خطر جدی بیماری‌های قلبی در ایران

جدی بودن خطر بیماری‌های غیرواگیر و در راس آنها بیماری‌های قلبی - عروقی در کشور و همچنین روند رو به رشد سرطان‌ها به علت اپیدمی چاقی و دیابت از جمله مباحثی بود که در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی معاونان وزیر بهداشت مطرح شد.

خبرگزاری ایسنا: جدی بودن خطر بیماری‌های غیرواگیر و در راس آنها بیماری‌های قلبی - عروقی در کشور و همچنین روند رو به رشد سرطان‌ها به علت اپیدمی چاقی و دیابت از جمله مباحثی بود که در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی معاونان وزیر بهداشت مطرح شد.

باقر لاریجانی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن اشاره به سند ملی کنترل و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر گفت: بیماری‌های غیرواگیر در کشور واقعا جدی است. سالانه ۳۸ میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند و این اعداد و ارقام رو به افزایش است. بیش از ۸۰ درصد علل مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. وضعیت ایران نیز در این زمینه مانند سایر دنیاست.

وی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران در راس مشکلات ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قرار دارند. ما در زمینه بیماری‌های قلبی در منطقه وضعیت جالبی نداریم و خطر بیماری‌های قلبی در کشور جدی است. میزان سکته‌ها نیز در کشور بالاست که البته شاید علت آن به دلیل افزایش سن و همچنین بهبود سیستم ثبت سکته‌های قلبی باشد. بیماری‌های انسدادی ریه نیز رو به تزاید است. متاسفانه در زمینه سوانح و حوادث نیز پرسانحه هستیم و باید در این زمینه هم فکری جدی شود. در مجموع بار اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها جدی است و باید فکری به حال عوامل خطر آنها شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: باید درباره عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر یعنی تغذیه ناسالم، عدم تحرک، الکل و دخانیات فکری جدی شود. وضعیت کشور در زمینه چربی و نمک اصلا مناسب نیست. میزان کم فعالیتی ایرانی‌ها بیشتر از متوسط جهانی است.

لاریجانی ادامه داد: موادمخدر نیز مساله جدی کشور است. ما در خط ترانزیت و در کنار افغانستان هستیم. هرچند مساله الکل چندان جدی نیست، اما در کشور وجود دارد. مساله چاقی در زنان و مردان رو به افزایش است و در دنیا ۶۴۰ میلیون نفر چاق هستند. فرآیند چاقی در کشور ما کاملا پیش‌رونده است. به طوری که چاقی و دیابت را در سطح مدارس هم شاهدیم. شیوع دیابت در قسمت جنوبی و مرکزی کشور جدی است و باید در کمیته‌های استانی به این مباحث توجه شود.

معاون وزیر بهداشت، تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب و از سوی رییس جمهور ابلاغ شد. گزارش سند را نیز به مقام معظم رهبری، رییس جمهور و تمام استانداران فرستاده‌ایم.

سرطان؛ دومین علت مرگ در کشور

در ادامه دکتر ملک‌زاده، معاون پژوهشی وزیر بهداشت درباره روند رو به رشد سرطان‌ها گفت: سرطان علت دوم مرگ در کشور است. بدین ترتیب حدود ۲۲ درصد علل مرگ و میر در کشور را سرطان‌ها شامل می‌شوند. ۳۵ درصد سرطان‌ها به علت چاقی و دیابت است. با توجه به اپیدمی چاقی و دیابت، پیش‌بینی می‌شود که درآینده با شیوع بیشتر سرطان‌ها مواجه باشیم.

وی طول عمر مبتلایان به سرطان در ایران را کوتاه‌تر از سایر نقاط دنیا خواند و گفت: این در حالی است که ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل علاج هستند. در تلاش هستیم که در بخش درمان با راه‌اندازی مراکز سرطان، اهداف‌مان را محقق کنیم.

معاون وزیر بهداشت ایران ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی است که هنوز سرطان معده، سرطان اول در مردان است. این در حالی است که مقدار زیادی از سرطان‌ها با چاقی در ارتباط هستند. از طرف دیگر سرشماری دقیقی از سرطان‌ها در کشور نداریم. میزان دردهای با رنج در کشور ما بالاست و در این زمینه رتبه ۱۴۰ را در دنیا داریم. امیدواریم امسال تحولی جدی در آمار ثبت سرطان در کشور ایجاد کنیم و بتوانیم آمارهای بیمارستانی را هم داشته باشیم.

ملک‌زاده با بیان اینکه اغلب ریسک‌فاکتورهای سرطان‌ها، همان ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر هستند، افزود: به تشخیص زودرس و غربالگری در زمینه سرطان‌ها نیاز داریم. غربالگری بسیار مهم است تلاش می‌کنیم که بهترین روش‌ها را برای این موضوع انتخاب کنیم. در زمینه مراقبت‌های تسکینی و تحقیقات در سرطان نیز فعالیت داریم. غربالگری سه سرطان مهم دهانه رحم، پستان و کلورکتال را به صورت آزمایشی در دستور کار قرار داده‌ایم. تاسیس بیمارستان‌های تخصصی سرطان در مراکز استان‌ها بسیار مهم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج