۳۳۰۴۰۶
۵ نظر
۵۰۳۴
۵ نظر
۵۰۳۴
پ

فدراسیونی از گز و پولکی

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

برای مهدی تاج نشستن روی مهم ترین صندلی فوتبال کشور- ریاست فدراسیون- در دهه پنجم زندگی شبیه یک معجزه است.

هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: برای مهدی تاج نشستن روی مهم ترین صندلی فوتبال کشور- ریاست فدراسیون- در دهه پنجم زندگی شبیه یک معجزه است. زندگی برای رییس این روزهای فوتبال کشور تا چهل و دوسالگی در لوله گالوانیزه و کارخانه ذوب آهو و فروش و صادرات در استان اصفهان خلاصه شده بود؛ مردی که بیشتر از خود فوتبال، به قدرت رسانه ای آن برای پیشرفت نیاز داشت تا پله ها را دو تا یکی طی کند.

تاجر آهن و فولاد اصفهانی که تجارتش را تا اوکراین هم گسترش داده، حالا مرد اول فوتبال ایران است؛ مردی که خودش را فوتبالی می داند حالا می خواهد از نفوذش در همه این عرصه ها استفاده کند تا فوتبال ایران متحول شود. مهدی تاج آن قدر محتاط است که وارد جدل با وزارت ورزش نشود، خودش را مدیون کفاشیان می داند و احتمالا به خاطر محبوبیت کی روش بین مردم درگیر چالش با او نخواهد شد؛ مردی که می گوید ائتلاف اصفهانی ها با حضور او قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از همیشه به نظر می رسد.

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

روزنامه جهان فوتبال در دهه ۷۰، همان چیزی بود که خیلی ها منتظرش بودند؛ نه روزنامه ابرار ورزشی خنثی و نه خبر ورزشی که گهگاه با تحلیل های شاد و بودار موجب بروز شبهه بین هواداران فوتبال می شدند، نیاز جامعه آن روز نبودند؛ جامعه ای که خودش را آماده کرده بود در سال های میانی دهه ۷۰ پوست بیندازد. انگار تغییر، راهش را به زندگی و خانه های مردم پیدا کرده بود. مدل موی بچه مدرسه ای ها تنوعی بیشتر از کوپ و آلمانی پیدا کرده بود، موسیقی پینک فلوید و کریس دی برگ جای کاست های شهرام ناظری و افتخاری را گرفته بود و پیتزافروشی ها مشغول فتح خیابان به خیابان محله های تهران بودند. وسط این سبک زندگی در حال پوست انداختن، رسانه های زیادی هم پا گرفته بودند که فرم و محتوایی جدا از اسلافشان پیدا کرده بودند.

روزنامه جهان فوتبال با تحریریه ای جوان و البته مدیری که اصلا فوتبالی نبود، جریان تازه مطبوعات ورزشی آن زمان بود. جهان فوتبال رودرو با نسل فوتبالی های خارجی ستیز و رسانه های سنتی، از بلاژویچ حمایت می کرد، مدیران سنتی ای مثل فتح الله زاده و پوپولیست های فوتبالی را نقد می کرد و به دنبال ایجاد تغییر در بدنه فوتبال ایران بود اما بعید بود هیچ کدام از اعضای تحریریه روزنامه جهان فوتبال حدس بزنند رییس فدراسیون فوتبال ایران در سال های آینده و البته یکی از بانفوذترین مدیران ورزشی کشور، مدیر مسئول روزنامه شان باشد.

مهدی تاج آن قوت ها احتمالا با ترسیم نقشه رسیدن به هیئت مدیره باشگاه سپاهان، روزنامه ای راه انداخته بود تا حلقه وصلش به فوتبال باشد؛ مردی که حتی خودش هم تصور نمی کرد در سال های بعد این نفوذ را در فوتبال پیدا کند و به طعنه در جواب دوستان و مربیانی که از او می خواستند به خاطر روحیه نقادی و پیشروبودن روزنامه تحت مدیریتش، وارد فدراسیون فوتبال شود، جواب می داد: «اینها که ما را به تشکیلاتشان راه نمی دهند.»

مهدی تاج پیش از ورود به فوتبال هم جزء چهره های دارای تمکن مالی به حساب می آمد. نزدیکی به شرکت های بازرگانی و عضویت در هیئت مدیره چند کارخانه صنعتی، مهدی تاج را دارای نفوذ و روابط زیادی در حوزه فوتبال کرده بود. آدمی که معروف است به خاطر کثیرالمشاغل بودن طی یک روز کاری، ساعات نسبتا کمی را در محل کارش حاضر است.

اگر مصاحبه های هفت ماه پیش مهدی تاج را با خبرگزاری ها می خواندید، مطمئنتان می کرد که اصلا قصد ورود به انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارد و نمی داند این شایعات از کجا می آیند اما شنبه هفته پیش وقتی سردار آجورلو از وزارت اطلاعات درخواست می کرد تلفن های تاج را به چند عضو دیگر فدراسیون شنود کند و عزیزالله محمدی از لابی شب گذشته او با روسای هیئت های فوتبال گفت، پیغام واضح بود؛ مهدی تاج را به عنوان سی و سومین رییس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شده است؛ انتخابی که خیلی ها آن را حاصل خواست علی کفاشیان دانستند و شایعه شد کفاشیان شب قبل از انتخابات همه ۷۰ عضو مجمع فدراسیون فوتبال را یک جا جمع کرده و رای آنها را به نفع تاج گرفته است.

در طرف دیگر، یکی از کاندیداها هم حمایت های جهانگیری، معاون اول رییس جمهور از تاج را دلیل ریاست او بر فوتبال می دانستند اما باور کنید همه مصاحبه ها و گلایه هایی که آجورلو و عزیزالله محمدی بعد از انتخابات انجام دادند، بیشتر از زد و بندهای تاج با دولت و هیئت های استان ها، به مرد طراح انتخابات بر می گشت.

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

چند ساعت بعد از پایان انتخابات آجورلو از این می گفت که کفاشیان قول حمایت از او را داده است و عزیزمحمدی ادعا می کرد تا ساعت ده شب گذشته او بیشترین رای را داشته است. هر دو کاندیدا حق داشتند. کفاشیان دقیقا شبیه همان قول را به شیخ سلمان هم داده بود و در لحه آخر رایش را به نفع اینفانتینو در صندوق انداخته بود. در انتخابات هفته گذشته هم کفاشیان از این سمت به طرفی دیگر غش کرد و در نهایت ریاست تاج بر فدراسیون فوتبال را طراحی کرد. حالا مهدی تاج میراثدار فدراسیون کفاشیان خواهدبود؛ وارث آدم هایی که آینده فوتبال با حضور آنها همینطور خراب خواهدماند و شعار تغییرات مهدی تاج با وجود آنها به شوخی بی مزه ای می ماند.

منصور قنبرزاده که نفت تهران را به ویرانه ای تبدیل کرد که بازیکنانش از درد بی پولی به خانه پدریشان در شهرستان برگردند، حالا سودای ریاست بر سازمان لیگ را دارد. برای هدایت ممبینی چه فرقی می کند برنامه چیست و رئیس کیست؛ او کاندیدای دائمی نشستن روی هر صندلی خالی در فدراسیون فوتبال است.

فریدون اصفهانیان اگر دست معجزه گری برای وضعیت داوری داشت، این حال و روز قضاوت داورهایمان نبود و حضور در شورای شهر زنجان، تنها اولویت مهم زندگی اش است. فهرست بی کفایت هایی که میران دوران علی کفاشیان هستند، تا کوچکت ترین سمت ها در فدراسیون ادامه دارد و تغییر وسط این حجم از بی تفاوتی و بی مسئولیتی و آدم های غیرمتخصص، فقط یک شعار بی مزه باقی خواهدماند.

دار و دسته اصفهانی ها

رییس جدید فدراسیون فوتبال، رسانه ای ترین مرد حاضر در تشکیلاتی به نام «گروه اصفهانی ها» است؛ گروهی که می گویند قدرت ذوب آهن و سپاهان حاصل نفوذ آنها در فوتبال است و گروهی دیگر اعتقاد دارند چون رسانه های وابسته به سرخابی ها تاب و تحمل قهرمانی سال های اخیر باشگاه های اصفهانی را نداشته اند، این شایعات را راه انداخته اند اما گذشته از همه این شایعات، گروه اصفهانی های فوتبال را چه کسانی تشکیل می دهند؟!

علی کفاشیان

اگرچه هیچ وقت رسانه ها علی کفاشیان را به عنوان عضو تعیین کننده این گروه نشناخته اند اما رفتار کژدار و مریز و مدارا کردن رییس فدراسیون فوتبال در چند سال گذشته با ازدحام گروه اصفهانی ها در فدراسیون تحت ریاست او، چه معنایی جز حمایت او از گروه اصفهانی ها داشته است. اسلامیان، دکتر اسدی و مهدی تاج کلیدی ترین پست های فدراسیون کفاشیان را در چند سال آخر عهده دار شده اند.

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

محمود اسلامیان

معاون استاندار عاشق فوتبال بالاخره در سال ۷۵ راهش را به هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن پیدا کرد و بودجه خوبی برای تیم فوتبالش درنظر گرفت؛ مردی که پدر معنوی فوتبال اصفهان است و مدیرانی مثل ساکت و مهدی تاج در دوره های مختلف با پشتیبانی او به مدیرعاملی در سپاهان رسیده اند. همین صمیمیت باعث شد مهدی تاج سال ها بعد عذر آیت اللهی را از فدراسیون فوتبال بخواهد تا این بار او اسلامیان را وارد فدراسیون فوتبال کند. محمود اسلامیان دوست صمیمی اسحاق جهانگیری است و خیلی ها حمایت دولت و وزارت ورزش از کاندیداتوری تاج را دلیل حمایت و سفارش اسلامیان به معاون آقای رییس جمهور می دانند.

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

مهدی تاج

در سال های گذشته هر بار سوت های داوران به نفع باشگاه های اصفهانی زده شده، مهدی تاج به خاطر لهجه اصفهانی اش متهم ردیف اول بوده است. حضور تاج در فوتبال به سال ۷۹ بر می گردد؛ زمانی که اسلامیان او را به عنوان رییس هیئت مدیره سپاهان به فوتبال آورد و چند سال بعد وقتی اسلامیان از باشگاه کناره گیری کرد، مهدی تاج هم همه سمت هایش را تحویل داد و همراه اسلامیان جداشد. درباره تاج می گویند امیر قلعه نویی با اصرار از مهدی تاج سرمربیگری سپاهان را قبول کرده است.

محمدرضا ساکت

او سال ۱۳۸۱ به دستور مهندس اسلامیان از سمتش در هیئت فوتبال اصفهان استعفا داد و به مدیر عاملی سپاهان رسید. دوران مدیریت ساکت در سپاهان تبدیل به موفق ترین دوران ورزشی این باشگاه اصفهانی شد. محمدرضا ساکت پله های ترقی را به عنوان مسئول حسابداری هیئت فوتبال اصفهان در اوایل دهه ۷۰ شروع کرد و این روزها با وجود دوری از بدنه مدیریتی فوتبال، خیلی ها از بازگشت قریب الوقوع او به فوتبال می گویند.

دار و دسته اصفهانی ها در فوتبال ایران!

دیگر چهره ها

به کفاشیان و تاج، روسای سابق و جدید فدراسیون فوتبال و اسلامیان نایب رییس اول، اسدی، بهرام افشارزاده و علیرضا رحیمی را هم اضافه کنید؛ ترکیبی که گفته می شود با حمایت های اسحاق جهانگیری در دولت توانسته اند مهم ترین صندلی های فدراسیون فوتبال و البته باشگاه های پرسپولیس و استقلال را در اختیار بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاهان مدیریت خوبی نداره بخاطر اینکه بازیکنی مثل سردار ازمون را انداخت بیرون ...فوتیالیستی که حالا درجهان داره مطرح میشه

    • محمد

      دار و دسته پرسپولیسی ها

    • هموطن

      این قوم کل جاهای مهم ایرانو گرفتن دستشون و هیچ کسم راه نمیدن - شما فکر کنید بنده برا مصاحبه دکترا پارسال که میخواستم برم اصفهان یکی از اساتیدم گفت بیخود نرو که اونا اولویتشون اصفهانیاس- برو شهرای دیگه مصاحبه بده!!! ینی هنگ کردم ! بابا توی علم و تحصیلات لااقل این حرکاتتونو بزارید کنار .

      پاسخ ها

      • سپیده

        خخخ خیلی برام جالبه که همه راجبه ما اصفهانیا همین فکرو میکنن :)))
        ولی باید با یه خانواده ی اصفهانی در ارتباط باشید تا بفهمید اینا واقعا اشتباست !

      • سپیده

        البته ما اصفهانیا هم همیشه برخورد خوبی تو شهرای دیگه باهامون نشده !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج