جاباما
۳۳۰۵۶۵
۵ نظر
۵۰۱۶
۵ نظر
۵۰۱۶
پ

ابلاغ قیمت‌های جدید در بازار راکد خودرو

رئیس شورای رقابت در حالی از ابلاغ قیمت‌های جدید به خودروسازان در شنبه آینده خبر داد که به‌نظر می‌رسد تولید‌کنندگان تمایل چندانی به اعمال‌نظر شورا در تعیین قیمت محصولات خود ندارند.

روزنامه دنیای اقتصاد: رئیس شورای رقابت در حالی از ابلاغ قیمت‌های جدید به خودروسازان در شنبه آینده خبر داد که به‌نظر می‌رسد تولید‌کنندگان تمایل چندانی به اعمال‌نظر شورا در تعیین قیمت محصولات خود ندارند. شورای رقابت در اوایل ماه جاری مجوز افزایش ۴/ ۰ درصدی قیمت محصولات سایپا را در شرایطی صادر کرد که ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر مجوز ۱.۸۱ درصدی برای افزایش قیمت تولیدات خود را دارد .

با این حال به‌نظر می‌رسد که خودروسازان تمایل چندانی به افزایش قیمت محصولات خود با توجه به مجوز شورای رقابت ندارند. در این زمینه کارشناسان عنوان می‌کنند که اگر شورای رقابت مجوز افزایش ۴ تا ۷ درصدی را نیز صادر می‌کرد شاید دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تمایل چندانی به اجرای آن نداشتند؛ چراکه رکود حاکم بر بازار مانع از افزایش قیمت‌ها می‌شود. اما بازار رکود زده خودرو روزهای سخت تری پیش رو دارد چراکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان معاملات بازار در کمترین سطح خود قرار خواهد گرفت؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تولید‌کنندگان برای رونق فروش در این ماه ، از شیوه‌های بهتری نسبت به قبل برای تشویق متقاضیان به خرید بهره بگیرند.هم اکنون نیز خودروسازان با ابزارهای متنوع فروش به جنگ بازار رکود زده رفته اند این در شرایطی است که ابزارهای مذکور منجر به آن شده که متقاضیان برای خرید خودرو کمتر به بازار مراجعه کنند و مستقیما از نمایندگی شرکت‌های خودروساز نیاز خود را برطرف کنند.

حالا مراجعه مستقیم مشتریان به نمایندگی‌ها منجر به آن شده که خودروسازان کلا منکر رکود در بازار خودرو شوند به‌طوری‌که برخی تولید‌کنندگان تاکید دارند که فروش محصولات آنها طی ماه‌های اخیر روند افزایشی نیز داشته و این موضوع نشان‌دهنده آن است که رکود در بازار خودرو از بین رفته است.

هرچند دلایل خودروسازان در خصوص از میان رفتن رکود متکی بر آمار فروش آنهاست، اما فعالان بازار همچنان با تکیه بر کاهش توان مالی مشتریان بر رکود ناشی از تقاضا تاکید دارند. در این میان کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند تنها راه خروج بازار خودرو از رکود تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مشتریان است. موضوعی که سال گذشته توسط دولت صورت گرفت و موجب فروش ۱۳۰ هزار دستگاه طی ۶ روز شد. بر این اساس کارشناسان معتقدند، تقاضا در بازار فروش نقدی خودرو تغییری پیدا نکرده است، اما در شرایطی که تسهیلات با سود مناسب به مشتریان پرداخت شود، رغبت به خرید در میان آنها افزایش پیدا می‌کند. در این میان باید یادآور شد که ابزارهای فروش موجب حل مشکل خودروسازان خواهد شد اما بازار خودرو را تکان نخواهد داد و این موضوع نیازمند حل مشکلات اقتصادی کشور به خصوص افزایش توان مالی مشتریان است.

افت‌وخیز قیمت چند خودرو

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی با چه افت و خیزی در هفته جاری مواجه شده‌اند. آنطور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند.

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هم‌اکنون قیمتی برابر ۳۳ میلیون تومان دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو مورد نظر حکایت دارد.

به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز در حال حاضر با همان قیمت ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و افت‌وخیزی طی هفته جاری نداشته است. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ هم طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۲۹میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد.

این در شرایطی است که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به افت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود که این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد. فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل‌خرید و فروش است. این در شرایطی است که شورای رقابت به تازگی رای به آزادسازی قیمت دنا داده، اما ایران خودرو حاضر به تغییر قیمت این محصول نشده است و فعلا این خودرو با قیمت قبلی خود عرضه می‌شود. از دنا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار دارد و این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی مورد نظر در بازار دارد. برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد. با این حال اما قیمت پراید در مدل ۱۱۱ کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی در این هفته را تجربه کرده است. با این حساب، خودرو موردنظر هم‌اکنون ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین قیمت پراید ۱۳۲ نیز ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها طی هفته جاری افت و خیز قیمتی خاصی را تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. سراتو در سایپا به مونتاژ می‌رسد و طبق آمار فروردین‌ماه امسال، افزایش تیراژ مناسبی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته داشته است. سایپایی‌ها اما در زیرمجموعه خود یعنی پارس خودرو، یک محصول مونتاژی چینی به نام برلیانس نیز مونتاژ می‌کنند که قیمت این خودرو طی هفته جاری به ۵۶ میلیون تومان در مدل اتومات رسیده است.

سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم و ببینیم قیمت آنها چه تغییراتی را طی هفته جاری تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار، تندر-۹۰ در مدل اتومات با قیمت ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار موجود است و این موضوع نشان از ثبات قیمت خودروی موردنظر دارد. این خودرو نیز با اعلام شورای رقابت، از قیمت‌گذاری دولتی معاف و ایران خودرو می‌تواند خود نسبت به تعیین قیمت آن اقدام کند. با این حال، بنا به گفته مدیران ایران خودرو، این خودرو همچنان با قیمت گذشته عرضه می‌شود.

در بین دیگر، مدل‌های تندر اما در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما به‌تدریج با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن پایین آمد. همچنین تندر مدل E۲ پارس خودرو نیز که طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. این خودرو نیز قبلا بالای ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب ، نمیخریم!

    • ایرانی

      ** خودرو نمی خریم **

      با این حیله ها هم نمی توانید مردم را گول بزنید

      مردم دیگر بیدار شده اند

      خودروسازان داخلی باید نابود گردند

    • محمد

      خودروی صفر نخرید

    • رامین

      چیزی که انحصاری بشه آخر و عاقبتش همینه .. خودروهای بی کیفیت و گران ،درحالی که با پول ماشینهای شرکتهای داخلی ، تو بازار بین المللی میشه ماشینهای خیلی باکیفیت تری خرید.

    • امید

      قطعا مردم استقبالی از محصولات بی کیفیت نکنند ؛همینطور که آب راه خودش رو پیدا میکنه، این بازار انحصاری وفاسد هم برچیده خواهد شد. انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج