۳۳۰۵۷۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

كرواسی؛ دروازه ارتباط ايران با اروپا

ايران و كرواسي طي سال‌هاي گذشته بعد از فروپاشي يوگسلاوي سابق رابطه‌اي مبتني بر احترام داشتند. حمايت جمهوري اسلامي ايران در جنگ بوسني از كروات‌ها هرگز از ذهن تاريخ پاك نمي‌شود.

روزنامه آرمان: ايران و كرواسي طي سال‌هاي گذشته بعد از فروپاشي يوگسلاوي سابق رابطه‌اي مبتني بر احترام داشتند. حمايت جمهوري اسلامي ايران در جنگ بوسني از كروات‌ها هرگز از ذهن تاريخ پاك نمي‌شود.

پس از لغو تحريم‌ها بود كه دروازه نيمه باز ايران براي كرواسي باز شد و اين كشور بيش از گذشته به برنامه‌ريزي براي توسعه همكاري‌ها به ويژه در حوزه اقتصادي با ايران پرداخت. در همين راستا كوليندا گرابار كيتاروويچ، رئيس‌جمهور كرواسي به همراه هياتي به ايران سفر كرد. نكته قابل توجه اين بود كه رئيس‌جمهور كرواسي در سفر به ايران از هواپيماي اختصاصي استفاده نكرد و به همين دليل هواپيماي حامل او به جاي فرودگاه مهرآباد، در فرودگاه امام خميني در جنوب تهران به زمين نشست و او در كنار ساير مسافران اين پرواز، وارد پايتخت شد.

البته پيش از لغو تحريم‌ها هم روابط دو كشور برقرار بود چنانكه اعضاي دولت پيشين از جمله «وسنا پوسيچ» وزير خارجه و «داركو لورنسين» وزير گردشگري و نيز «جوزپ لكو» رئيس پارلمان پيشين كرواسي از ايران ديدار كردند كه نشانه اهميت ايران براي سياستمدارن اين كشور است. كرواسي كه در يك موقعيت ژئوپولتيكي بسيار مهم واقع شده است مي‌تواند توزيع‌كننده گاز ايران به بسياري از كشورهاي اروپايي باشد. ايرانيان علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي گازي، كشتي‌سازي، صنعت پتروشيمي و گردشگري هستند در حالي كه شركت‌هاي كروات خواستار سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها و انرژي هستند.

روزنامه «وچرني» كرواسي كه از معروفترين رسانه‌هاي اين كشور است درباره سفر رئيس‌جمهور كرواسي و هيات اقتصادي آن كشور به ايران آورده است: «مطمئنا ملاقات رئيس‌جمهور كرواسي خانم «كليندا گرابار كيتاروويچ» همراه هيات همراه بزرگ اقتصادي كه با برنامه‌ريزي و هماهنگي اتاق بازرگاني كرواسي (HGK) انجام مي‌شود، موفقيت‌آميز خواهد بود و نتايج مثمرثمري همراه خواهد داشت. علاوه بر روابط سياسي بسيار خوب، دو كشور به دنبال افزايش روابط اقتصادي نيز هستند. »

امضاي سند همكاري ميان ايران و كرواسي

يكي از بخش‌هاي سفر خانم كوليندا گرابار كيتاروويچ امضاي تفاهمنامه‌هايي با ايران بود مانند ديروز كه ايران و جمهوري كرواسي براي تعميق روابط و مناسبات خود، سند و يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند. موافقتنامه همكاري‌هاي اقتصادي و يادداشت تفاهم همكاري‌هاي اتاق بازرگاني ايران و كرواسي اسنادي بود.

كه توسط مقامات ارشد تهران و زاگرب امضا شد. روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري كرواسي پس از مراسم امضاي اسناد همكاري ميان دو كشور بر اراده جدي دولت‌هاي خود براي توسعه و تحكيم روابط دو جانبه و نيز همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تهران - زاگرب به ويژه در راستاي مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي تاكيد كردند. حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در نشست مشترك خبري با خانم «كوليندا گرابار كيتاروويچ»، از كرواسي به عنوان كشور دوست جمهوري اسلامي ايران در منطقه بالكان ياد كرد و اظهار داشت: ايران بلافاصله استقلال كرواسي را به رسميت شناخت و از همان زمان روابط خوب و دوستانه‌اي بين دو كشور برقرار بوده است.

روحاني با اشاره به اينكه روابط تهران - زاگرب در طول چند سال گذشته به دليل تحريم‌ها، متناسب با ظرفيت‌هاي دو كشور نبوده است، گفت: در جريان اين سفر تصميم گرفتيم روابط دو كشور را در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، به ويژه در حوزه انرژي و حمل و نقل هر چه بيشتر توسعه دهيم. رئيس‌جمهوري اضافه كرد: حضور يك هيات عاليرتبه اقتصادي و تجاري كرواسي در اين سفر، نشانگر اراده سياسي دولت كرواسي براي توسعه روابط اقتصادي با ايران است. رئيس‌جمهوري اضافه كرد: دو طرف علاوه بر مسائل اقتصادي، علاقه‌مندي خود را براي توسعه روابط علمي، فناوري و دانشگاهي، مورد تاكيد قرار دادند.

رئيس‌جمهوري، بررسي شرايط منطقه بالكان و لزوم ثبات و انسجام بيشتر در آن منطقه و نيز مسائل مهم منطقه خاورميانه را از ديگر محورهاي مذاكرات خود با رئيس‌جمهوري كرواسي برشمرد و اظهار داشت: كشورهايي كه با معضل تروريسم مواجه هستند، از موارد مورد بحث دو طرف بود و موضوع مبارزه با تروريسم و لزوم همكاري دو كشور و نيز همكاري‌هاي ايران با اتحاديه اروپا و ضرورت توجه به اين مساله از سوي همه كشورهاي جهان به عنوان يك معضل منطقه‌اي و جهاني، مورد تاكيد قرار گرفت.

دكتر روحاني در ادامه با اشاره به اينكه امسال يكصدمين سال به رسميت شناخته شدن دين مبين اسلام در كرواسي است، اظهار داشت: رئيس‌جمهور كرواسي نسبت به احترام مردم كشورش به دين مبين اسلام، تاكيد دارند و در جريان مذاكرات خود لزوم همفكري و هماهنگي پيروان اديان بزرگ آسماني و وحدت و انسجام همه اديان در شرايطي كه بيش از گذشته به آن نياز داريم، مورد تاكيد قرار گرفت. رئيس‌جمهوري خاطرنشان كرد: از اينكه رئيس‌جمهور كرواسي در اين سفر، مفتي اعظم زاگرب را به عنوان عضو هيات همراه به تهران آوردند، به معناي احترام دولت كرواسي به دين مبين اسلام، تلقي مي‌كنيم. خانم «كوليندا گرابار كيتاروويچ» رئيس‌جمهوري كرواسي نيز خاطرنشان كرد: كرواسي مي‌تواند مسير بسيار خوبي براي انتقال انرژي ايران به اتحاديه اروپا باشد. جمهوري اسلامي ايران از نقش كليدي در منطقه برخوردار است و كرواسي به عنوان عضو اتحاديه اروپايي از اقدامات ايران در كاهش تنش در منطقه حمايت مي‌كند.
ارسال دیدگاه شما
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج