۳۳۰۵۸۱
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ماجرای این ۱۶ نفر!

هنوز یک هفته از سفر ناگهانی معاون سیاسی وزیرکشور به اهواز برای شرکت در مراسم تودیع استاندارخوزستان نگذشته اما هنوز پس لرزه‌های عزل یا استعفای «عبدالحسن‌مقتدایی» ادامه دارد.

روزنامه آرمان- کورش چهاردوری: هنوز یک هفته از سفر ناگهانی معاون سیاسی وزیرکشور به اهواز برای شرکت در مراسم تودیع استاندارخوزستان نگذشته اما هنوز پس لرزه‌های عزل یا استعفای «عبدالحسن‌مقتدایی» ادامه دارد.

بازار شایعات هم همچنان گرم است. درحالی که در هفته‌های گذشته، رسانه‌ها درباره احتمال عزل مقتدایی سخن می‌گفتند، وزارت‌کشور از استعفای او پرده برداشت. این درحالی است که رسانه‌های محلی مدعی شدند، مقتدایی در مقام اعتراض، در مراسم تودیع خود حضور نداشته است. مراسمی که خبرنگاران هم در آن حضور نداشتند. حال، نوبت آن است که جانشین استاندار پیشین انتخاب شود.

آن هم در استانی که در انتخابات مجلس دهم، در میان ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس، تنها ۴ نفر از لیست امید توانستند به مجلس راه یابند و ۱۴ نماینده باقی مانده، جملگی از اصولگرایان هستند. آن چنان که معمول است، در این گونه موارد، نام‌های بسیاری به میان می‌آید. شخصیت‌هایی که در میان آن‌ها نیروهای بومی و غیربومی که همگی اصلاح‌طلب هستند هم حضور دارند. نام‌هایی که با حسابی سرانگشتی، تعدادشان به ۱۶ نفر می‌رسد.

انتصاب هر یک از این گزینه‌ها برای استانداری‌خوزستان، از جنبه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اجتماعی و بعد انرژی، حائز اهمیت بسیار است. چرا که درخصوص کناره‌گیری استاندار پیشین، نیروهای اصولگرای تندرو، به شدت نگران و ناراحت بودند. در ادامه تلاش می‌شود ضمن ذکر نام این ۱۶ نفر، به بخشی از سوابق سیاسی و اجرایی آن‌ها نیز اشاره شود.

نماینده سابق در مسیر استانداری

یکم، محمد کیانوش‌راد؛ ۵۷ ساله است و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی. کیانوش‌راد عضویت در مجلس ششم را هم در کارنامه خود دارد. او در مجلس ششم، نماینده مردم اهواز بود. در همان زمان، عبدالحسن مقتدایی، استاندار معزول یا مستعفی خوزستان، استانداری همین استان را در دولت اول اصلاحات، عهده‌دار بود. کیانوش‌راد از جمله شخصیت‌های محبوب در میان اصلاح‌طلبان خوزستان است و بخت اول جانشینی مقتدایی محسوب می‌شود.

حتی در چند روز گذشته، یکی از سایت‌های محلی، مدعی شد که در آخرین جلسه مجمع اصلاح‌طلبان خوزستان برای تعیین نامزد احتمالی استانداری، محمد کیانوش‌راد توانسته با ۱۸ رای در مقابل غلامرضا شریعتی که تنها دو رای به‌دست آورد، نامزد احتمالی جانشینی مقتدایی شود. دوم، غلامرضا شریعتی؛ معاون سیاسی استانداری خوزستان و سرپرست این استانداری در دولت اصلاحات بود. او چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی خوزستان، با تاکید بر انتصاب استاندار بومی، اعلام کرد که از محمد کیانوش‌راد، جهت تصدی پست استانداری خوزستان حمایت می‌کند.

سوم، جاسم جادری؛ ۵۹ ساله است و استاندار کنونی استان هرمزگان. در دوره‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم مجلس، نماینده مردم دشت‌آزادگان بود. جادری عضویت در هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت ملی صنایع مس ایران و هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران را در کارنامه دارد. او همچنین در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، سازمان توسعه معادن ایران و سازمان آب و برق خوزستان فعالیت داشته است. پیش از آنکه به استانداری هرمزگان منصوب شود، از او به عنوان یکی از گزینه‌های استانداری خوزستان نام برده می‌شد.

حال، بار دیگر نام او به عنوان یکی از مدیران مطرح خوزستان، رسانه‌ای شده است. چهارم، محمد فروزنده؛ ۵۶ساله است و رئیس سابق بنیاد مستضعفان. او از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و در دولت دوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است. فروزنده هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که از مدیران نزدیک به حسن روحانی است، جانشینی فرمانده کل قوا، دبیری شورای عالی امنیت ملی و استانداری خوزستان را در کارنامه دارد.

از معاون وزیر تا گزینه غیر بومی!

پنجم، سید احمد آوایی؛ ۶۵ ساله است و معاون امور حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت. او نمایندگی مردم دزفول در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس را در کارنامه دارد. آوایی در مجلس دهم ثبت نام کرد اما صلاحیت او تایید نشد. او همچنین، معاون سیاسی امنیتی استانداری خوزستان و پنج سال وابسته نظامی ایران در سوریه نیز بوده است. او از جمله گزینه‌هایی است که حزب کارگزاران از او برای استانداری خوزستان حمایت می‌کند.

ششم، سیدمحمود حسینی‌پژوه؛‌ عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و معاون کنونی منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران است. او استانداری سیستان‌وبلوچستان و اصفهان را در کارنامه دارد و از گزینه‌های جدی استانداری خوزستان است. هفتم، ولی‌ا... شجاع‌پوریان؛ نمایندگی در مجالس ششم و هفتم را در کارنامه دارد. او عضو کنونی شورای شهر تهران و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است که در مجلس دهم نام‌نویسی کرد اما نتوانست تایید شورای نگهبان را دریافت کند. شجاع پوریان از خوزستانی‌های مهم مقیم مرکز است. هشتم، عباس حیصمی؛ از اصلاح‌طلبان خوزستان است و سوابق بسیاری در استان خوزستان دارد که مهم‌ترین آن، ریاست سابق آموزش و پرورش این استان است. حیصمی در انتخابات دهمین دوره مجلس نام‌نویسی کرد اما صلاحیت او از سوی شورای‌نگهبان احراز نشد.

نهم، محمدرضا شمسایی؛ ریاست سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز را در کارنامه دارد. مقبولیت او در استان، او را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی استانداری خوزستان مطرح کرده است. دهم، سید محمدرضا موالی‌زاده؛ ۵۶ ساله است و معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون سابق سیاسی امنیتی وزارت کشور. نمایندگی در مجالس سوم، چهارم و پنجم را در کارنامه دارد. یازدهم، امین بیابانک؛ ۶۰ ساله است. در دوره‌های سوم و پنجم مجلس، نماینده مردم اهواز بود. در مجلس پنجم با حسن روحانی آشنا شد.

در دهه ۶۰، دو سال شهردار اهواز بود. دوازدهم، برات قبادیان؛ در انتخابات مجلس دهم، شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد اما همسرش، فاطمه سلحشور، یکی از ۱۸ زنی بود که به مجلس دهم راه یافت. او از خوزستانی‌های اصلاح‌طلب است که در میان خوزستانی‌ها محبوبیت دارد. سیزدهم، فرامند هاشمی‌زاده؛ ۶۳‌ساله است. در مجلس پنجم نماینده مردم اهواز بود. سابقه سه سال شهرداری اهواز را در کارنامه دارد. چهاردهم، احمد میدری؛ ۵۳ ساله است و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. او نماینده مردم آبادان در مجلس ششم بود.

میدری از اولین خوزستانی‌هایی بود که به کابینه تدبیر و امید راه یافت. پانزدهم، مهدی بخشنده؛ گرچه او احتمال استانداری خوزستان را رد کرده است اما هنوز هم از نامزدهای مهم تصدی پست استانداری خوزستان است. بخشنده در حال حاضر، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی است. شانزدهم، علی‌اصغر زبردست؛ از جمله گزینه‌های غیربومی برای استانداری خوزستان است. او در انتخابات سال ۹۴ در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان حضور داشت و سابقه استانداری در دولت اصلاحات را در کارنامه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج