۳۳۰۶۱۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

هاشمیان: نوع بازی پرسپولیس مدرن است

روز جمعه لیگ پانزدهم به پایان رسید و پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ کروات، با وجود اینکه بازی‌های تماشاگرپسندی به نمایش می‌گذاشت، موفق نشد به قهرمانی برسد.

روزنامه شرق: روز جمعه لیگ پانزدهم به پایان رسید و پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ کروات، با وجود اینکه بازی‌های تماشاگرپسندی به نمایش می‌گذاشت، موفق نشد به قهرمانی برسد. از طرفی پپ گواردیولای اسپانیایی هم در پایان کار چندساله خود در بایرن‌مونیخ با وجود اینکه تیمش بازی تماشاگرپسندی داشت، نتوانست با این تیم به مقام قهرمانی لیگ‌ قهرمانان اروپا برسد. این رويدادها بهانه‌ای شد تا سراغ «وحید هاشمیان»، مهاجم سابق تیم‌ملی که سابقه بازی‌کردن در بایرن‌مونیخ و پرسپولیس را در کارنامه دارد، برویم و با او که از جمله فوتبالیست‌های منضبط و خوش‌صحبت کشورمان است از پپ گواردیولا تا برانکو ایوانکوویچ صحبت کنیم.

‌بعد از قهرمانی یوپ هاینکس با بایرن‌مونیخ در لیگ ‌قهرمانان اروپا، پپ گواردیولا جایگزین او در این تیم شد. بایرن‌ در سه نیمه‌نهایی متوالی با گواردیولا از رسیدن به فینال لیگ ‌قهرمانان اروپا باز ماند. به‌عنوان بازیکن سابق بایرن‌مونیخ چه ارزیابی‌ای از عملکرد پپ گواردیولا در این تیم دارید؟

شما نمی‌توانید دو مربی را با هم مقایسه کنید، آن‌هم فقط از نتایجی که گرفته‌اند. آقای یوپ هاینکس، مربی بسیار بااخلاق، باسابقه و باتجربه‌ای است و بایرن در زمان او فوتبال خیلی روان و ساده‌ای بازی می‌کرد و او توانست تیم بایرن‌مونیخ را قهرمان اروپا کند؛ اما شما فراموش نکنید قبل از اینکه یوپ هاینکس به بایرن‌مونیخ بیاید، فان خال هلندی هدایت این تیم را برعهده داشت. فان خال زمانی که تیم را از یورگن کلینزمن تحویل گرفت، بایرن از هم پاشیده بود. فان خال آمد زیربنای بایرن را گذاشت و بازیکنان جوانی را وارد این تیم کرد. او پایه خوبی برای بایرن گذاشت و توانست این تیم را به فینال اروپا ببرد و در بازی فینال مقابل اینترمیلان که هدایت آن بر عهده مورینیو بود، شکست خوردند و از قهرمانی اروپا باز ماندند. فان خال در بایرن عملکرد خوبی داشت، یک تیم خوب و ساخته‌شده را به یوپ هاینکس تحویل داد. هاینکس هم آمد راه فان خال را ادامه داد و با فوتبال ساده و روانی که داشت موفق شد بایرن را قهرمان اروپا کردند؛ اما بایرن‌مونیخ پپ گواردیولا را به این دلیل آورد که یک سبک جدید هم این مربی اسپانیایی در فوتبال بایرن به وجود بیاورد. اكنون مشاهده می‌کنید بایرن‌مونیخ فوتبال بسیار مدرنی بازی می‌کند. بازی تک‌ضرب، پرحرکت، تغییر سیستم در حین بازی، بازی نامتقارن در سیستم و خیلی چیزهای دیگر از ويژگي‌هاي بایرن گواردیولا است. بایرن به همین دليل پپ گواردیولا را آورد که تغییری در فوتبالش به وجود بیاورد؛ اما به نظر من تیم بایرن بیشتر مشکلاتش در این فصل به زمانی برمی‌گردد که مصدومیت برای بازیکنان این تیم به‌ويژه مدافعان آن به وجود آمد. به همین دلیل در خط دفاعی بایرن، دفاع وسط این تیم خیلی ضربه‌پذیر بود.

‌شما در دوران بازی خود زیر نظر مربیان خارجی سرشناسی از جمله فیلیگس ماگات آلمانی کار کردید. بعد از گذراندن دوره‌های مربیگری در آلمان، کارآموزی خود را در کنار پپ گواردیولا گذراندید. فکر می‌کنید بارزترین تفاوت پپ گواردیولا با مربیانی که شما با آنها کار کرده‌اید چه نکته‌ای است؟

پپ گواردیولا، یک مربی بسیار خلاق و علاقه‌مند به فوتبال است، فکر می‌کنم شبانه‌روز فقط به فوتبال فکر می‌کند. او در هر بازی، هر تمرین و هر زمانی می‌خواهد یک چیز جدید به وجود بیاورد. سیستم‌های مختلفی را امتحان می‌کند، نوع بازی و ارنج‌های مختلفی را انتخاب می‌کند و همیشه دوست دارد نوع‌آوری و خلاقیت داشته باشد. طبیعی است گواردیولا در یک چارچوب خاص و با یک فکر و یک فلسفه بازیگری خاص، مي‌كوشد همیشه نو‌آوری داشته باشد.

‌در نیمه‌های فصل زیدان جایگزین رافائل بنیتس در تیم رئال‌ مادرید شد. رئال با این مربی فرانسوی توانست به فینال لیگ قهرمان اروپا برسد. عملکرد او را در رئال ‌مادرید چگونه دیدید و فکر می‌کنید در بازی فینال بین دو تیم رئال ‌مادرید و اتلتیکو مادرید که در ورزشگاه سن‌سیرو شهر میلان برگزار می‌شود کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی اروپا دارد؟

مطالب خیلی‌ها را در ایران می‌خواندم که می‌گفتند انتخاب زیدان برای مربیگری رئال‌مادرید زود بوده؛ اما ایشان بازیکن بزرگی بود، کمک‌مربی بود، بعد هم مربی دوم بود، کلاس‌های مربیگری را هم رفت و به نظر من سلسله‌مراتب خوبی را طی کرد و سرمربی رئال ‌مادرید شد؛ زیدان در رئال خوب نتیجه گرفته است. من خودم به همه نوع فوتبالی احترام می‌گذارم. می‌گویند واقعیت در زمین است و نتیجه‌ای که تیم می‌گیرد. شما باید در فوتبال هر چیزی را که فکر می‌کنید، بتوانید بگویید و برای آن دلیل بیاورید؛ اما در نهایت نتیجه باید ثابت کند که آیا نظریه شما درست است یا نه. من فوتبال اتلتیکو‌مادرید را نمی‌پسندم. فوتبال اتلتیکو تخریبی، جنگنده و دفاعی است و در بازی فینال در مقابل تیمی باید بازی کند که سیستم بازی آنها بسیار هجومی است و بازیکنان خلاق در جلوی زمین خود دارند. من فینال میلان را بسیار سنگین می‌بینم و بازی راحتی را برای این دو تیم پيش‌بيني نمي‌كنم.

‌بعد از گذراندن دوره‌های مربیگری در آلمان، برای فصل آینده پیشنهاد مربیگری از تیم‌های آلمانی دارید؟

فعلا صحبت‌های خیلی کوچکی شده؛ اما کار برای مربیگری در آلمان بسیار سخت است. من نا‌امید نیستم. اگر شد، شد؛ اگر نشد هم بالاخره زندگی من ادامه پیدا می‌کند.

‌کمی هم درباره فوتبال کشورمان صحبت کنیم. با توجه به اینکه شما سابقه حضور در جام‌جهانی ٢٠٠٦ آلمان را در کارنامه دارید. فکر می‌کنید شاگردان کارلوس‌کی‌روش در تیم‌ ملی چند درصد شانس صعود به جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه را دارند؟

به نظر من ما در گروه راحت‌‌تری نسبت به گروه دیگر مقدماتی جام‌جهانی قرار گرفته‌ایم. من بسیار خوش‌بین هستم با توجه به گروه مناسبی که در آن قرار گرفته‌ایم، حمایتی که از تیم‌ملی می‌شود، مربیگری کی‌روش و تلاش و زحمات بازیکنان؛ به‌ویژه تیمی که در حال جوان‌شدن است، بتوانیم ان‌شاإلله به جام ‌جهانی ٢٠١٨ روسیه صعود کنیم.

‌شما سابقه بازی در باشگاه پرسپولیس و کارکردن با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی کروات این تیم را در تیم ‌ملی دارید. عملکرد برانکو در پرسپولیس را چگونه دیدید؟

به نظر من برانکو ایوانکوویچ با توجه به اینکه پرسپولیس همیشه حاشیه دارد، این تیم را به یک تیم منضبط و بی‌حاشیه تبدیل کرده. نوع فوتبالی که پرسپولیس برانکو بازی می‌کند بسیار مدرن است. آنها فوتبالی جنگنده، دونده و هجومی را از خود به نمایش می‌گذارند. در پرسپولیس برانکو بازی بدون توپ دیده می‌شود. همچنین پرس حریف بعد از ازدست‌دادن توپ یا همان بازپس‌گیری توپ بسیار بالاست. من مربیگری برانکو را هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی همیشه قبول داشتم. او مربی بسیار خوبی است.

‌استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم شگفتی‌ساز شد و به مقام قهرمانی رسید. چه نظری درباره قهرمان لیگ پانزدهم دارید؟

واقعا باید به مسئولان تیم استقلال خوزستان، به آقای ویسی، سرمربی این تیم که آدم بی‌ادعا و زحمت‌کشی است و به بازیکنان بی‌ادعا و پرتلاش استقلال خوزستان تبریک گفت. مطمئن باشید حتما لیاقت داشتند که توانستند تا آخرین روز هم از نظر جسمی، هم از نظر بازی و هم از نظر روانی خودشان را در این حد نگه دارند و در مقابل رقیبان قوی، خودشان را خوب نشان بدهند و به مقام قهرمانی لیگ ‌برتر برسند.

‌شما مبلغی از باشگاه پرسپولیس طلب دارید. آیا این مبلغ به شما پرداخت شد؟

متأسفانه این مبلغ هم پرداخت نشد. مبلغ برای چهار سال پیش بود. من با احترام با مسئولان مختلف این باشگاه صحبت کردم و به آنها نامه دادم. حتی تقاضای مقداری کم‌کردن و پرداخت آن به صورت قسطی را هم داشتم، ولی خب متأسفانه قانون فدراسیون فوتبال، رأی‌هایی را که می‌دهد اجرا نمی‌کند. رأی‌های فدراسیون اعتبار قانونی ندارد. سازمان لیگ هم زمانی که آقای تاج بودند، به دلایل بیهوده به رأیی که از فدراسیون فوتبال آمده بود توجهی نکردند. من تا حالا به خاطر باشگاه پرسپولیس صبر کرده بودم و کاری انجام ندادم، ولی از این به بعد هر کار قانونی را چه داخل ایران و چه خارج ایران باشد، قطعا انجام می‌دهم. هم به خاطر حقوق مادی و هم به خاطر حقوق معنوی؛ چراکه باید یاد بگیریم پول حرام‌خوردن یا پول حق را ندادن کار درستی نیست. اگر ما ادعای مسلمانی می‌کنیم، پس باید به قانون احترام بگذاریم.

‌مهدی تاج جایگزین علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال شد. فکر می‌کنید رئیس جدید فدراسیون فوتبال بتواند تغییری در ساختار فوتبال ایران به وجود بیاورد؟

به نظرم تغییراتی به وجود نیامده؛ یک‌سری جابه‌جایی در فدراسیون فوتبال شده است. من به وضعیت جدید خوش‌بین نیستم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احسان علیزاده

      امیدروارم وحید هاشمیان همین طور پله های ترقی رو طی کنه و به اون چیزی که حقش در فوتبال هست برسه
      کشورما واقعا به افرادی مثل هاشمیان و مهدوی کیا احتیاج داره
      نظر من رییس فدراسون فوتبال فردی مثل علی دایی باشه
      با دیسیپرین فوتبالی؛فوتبالی زاده؛تحصیل کرده؛مسط به زبان های دیگر و مهمتر از همه شناخته شده در فوتبال دنیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج