جاباما
۳۳۰۸۹۸
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

حذف ژن «HIV» از بدن حیوان زنده

دانشمندان دانشگاه تمپل برای نخستین بار موفق شدند ژن‌های اچ‌آی‌وی را از ژنوم موش‌های مبتلا به این ویروس حذف کنند.

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان دانشگاه تمپل برای نخستین بار موفق شدند ژن‌های اچ‌آی‌وی را از ژنوم موش‌های مبتلا به این ویروس حذف کنند.

اگرچه موش‌ها به شیوه مشابه انسان به اچ‌آی‌وی مبتلا نمی‌شوند، اما محققان مرکز جامع نوروایدز دانشگاه تمپل این حیوانات را به شکلی مهندسی کردند که ژنهای خاص اچ‌آی‌وی را تقریبا در همه سلول‌های خود از مغز گرفته تا قلب، کبد، کلیه، طحال، ریه و سلول‌های خونی داشته باشند.

حذف ژن «HIV» از بدن حیوان زنده

محققان سپس با استفاده از تکنیک ویرایش ژن "کریسپر" یک قیچی مولکولی ایجاد کرده و این ژن‌های ویروسی را قطع کردند. قدرت کریسپر در این است که دقت بالایی در شناسایی و قطع ژن‌های ویروسی داشته و به دی‌ان‌ای حیوان آسیب نمی‌زند.

محققان در تحقیقات قبلی از این تکنیک برای قطع ژن اچ‌آی‌وی از سلول‌های بدست آمده از انسان‌های مبتلا و کشت آن‌ها در آزمایشگاه استفاده کرده بودند. اما اثبات اینکه این روش در حیوان زنده کارآمد است، گام بزرگی در جهت توسعه این روش به عنوان یک درمان برای ایدز محسوب می‌شود.

محققان در تحقیق خود توانستند با دو تزریق ساده قیچی‌های مولکولی کریسپر به درون رگی در دم حیوان، ژن ویروسی را در بیش از ۵۰ درصد سلول‌ها حذف کنند. این نتایج از اهمیت زیادی برخوردارند زیرا در آینده می‌توانند برای درمان انسان‌های مبتلا به اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار بگیرند.

دانشمندان اکنون در حال انجام آزمایشات بیشتر برای تعیین زمان و میزان دوز مناسب از کریسپر به مبتلایان و همچنین نظارت بر عوارض جانبی این درمان هستند. البته از آنجایی که این تکنیک تنها ژن‌های اچ‌آی‌وی را هدف قرار می‌دهد، بعید است عوارض جانبی برای دی‌ان‌ای انسان داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سامان محمودی

      امیدوارم هر چی زودتر این مریضی ریشه کن بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج