۳۳۰۹۲۰
۶ نظر
۵۰۰۴
۶ نظر
۵۰۰۴
پ

واکنش به گزارش توقیف ۲ میلیارد دلاری

به دنبال انتشار گزارش دولت از بررسی ماجرای توقیف دارایی دو میلیارد دلاری ایران از سوی دولت آمریکا و تاکید بر چرایی عدم فروش اوراق قرضه در دوره ای خاص، رئیس کل سابق بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: به دنبال انتشار گزارش دولت از بررسی ماجرای توقیف دارایی دو میلیارد دلاری ایران از سوی دولت آمریکا و تاکید بر چرایی عدم فروش اوراق قرضه در دوره ای خاص، رئیس کل سابق بانک مرکزی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

در هفته اخیر دولت با انشتار بیانیه‌ای، بخشی از ماجرای توقیف دو میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی را شفاف کرد. این گزارش توسط کارگروه ویژه هیأت دولت که به دستور رئیس جمهوری و تصویب هیأت دولت و به منظور بررسی ابعاد مختلف دستبرد دولت آمریکا به دارایی‌های ایران تشکیل شده بود، در قالب بیانیه‌ای منتشر شد.

این گزارش حاوی اطلاعاتی همچون روند اقدامات سیاسی و قضایی در آمریکا در تعرض به اموال ایران، فرآیند سرمایه‌گذاری خارجی ایران ازطریق خرید اوراق قرضه و همچنین چالش ها و ابهامات ماجرا بود. این در حالی است که تاکید شده بود پس از آنکه از سال ۱۳۸۶ به بعد، مشخص شد اوراق خریداری شده در مخاطره قرار دارد، بانک مرکزی علیرغم هشدارهای متعدد تنها بخش اندکی از آنها را به فروش رسانده است.

در عین حال این سوال نیز مطرح بود که چرا با وجود هشدارهای داده شده، در فاصله سال‌های درفاصله زمانی خطیر پاییز ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۷ اقدام موثری برای خارج کردن اموال ملت ایران از دسترس نظام مالی و قضایی آمریکا که غیرقابل اعتماد بودن آن به اثبات رسیده بود، به عمل نیامده است؟

اما زمان مورد اشاره دولت یعنی از پاییز ۱۳۸۶ به بعد دوران مربوط به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دولت دهم و ریاست یکساله طهماسب مظاهری و به دنبال وی محمود بهمنی در بانک مرکزی است.

در این رابطه بهمنی، که سالهای آخر دولت دهم و قبل از آمدن سیف - رئیس کل فعلی بانک مرکزی - در بانک مرکزی حضور داشت عنوان می کند که هر چند دوره مورد اشاره دولت در گزارش منتشره مربوط به دوره وی نیست، اما باید توجه داشت که در همان زمان نیز اقدامات زیادی برای برگرداندن این دارایی انجام شده است و وکلای بین المللی فعالیت گسترده ای انجام داده اند.

وی یادآور شد که توقیف دارایی ها موضوعی نبود که نسبت به آن بی توجهی شده باشد. این در حالی است که نه تنها بانک مرکزی بلکه تمام ارگانهای خاص نیز آن را پیگیری می کردند.

بهمنی با اشاره به این که گزارش دولت از این حکایت دارد که ماجرای معامله اوراق نه تنها مربوط به دولت قبل و حتی به سال های قبل تر نیز بر می گردد، گفت: با این حال معتقدم که در حال حاضر اینکه در چه زمانی اتفاق افتاده از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اکنون پای منافع ملی درمیان بوده و باید برای حفط آن تلاش کرد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این دارایی که با آن اوراق خریداری شده بود به صورت یورو و طلا منتقل شد، افزود: در مورد بخش توقیف شده نیز دولت آمریکا نباید اینگونه اقدام می کرد و بلوکه کردن این اموال غیر قانونی بوده و قابل پذیرش نیست. ولی به هر صورت فعلا این اتفاق افتاده و باید با رویکرد حفط منافع ملی اقدام کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که اکنون دولت در حال انجام برای رسیدگی به پرونده توقیف دارایی بوده و پیگیر آن است، ادامه داد: در گذشته نیز آنچه در توان بود برای نقل و انتقال این دارایی ها انجام دادیم اما موضوع مورد توجه این است که دارایی تبدیل به اوراق قرضه شده بود و اوراق قرضه هم زمان سررسید داشت.

بهمنی این را هم گفت که اگر عنوان می شود چرا اوراق در دوره ای خاص به فروش نرفته، ممکن است که زمان سررسید اوراق فرا نرسیده بود و موانعی وجود داشته که امکان فروش آن را تحت تاثیر قرار داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیخیال بابا دولت بهارمیخاسته اقتدارومقاومت ملی را حفظ کنه خوب همه اینکارها بخاطر اقتدار ملی و مبارزه با استکبار جهانی و همچنین مدیریت جهانی رانشان میدهد
      سخت نگیرید ازدولتی که اقدام به واردات بلانسبت اولاغ و سنگ پا نموده چه انتظاری داشتید بزا در من دارید سیاه نمائی میکند ها؟

    • رامين

      در واقع اقاي بهمني به زبان خيلي پيچيده مطلب رو به عرض عموم رساندندكه به زبان ساده ميشود:
      در ان زمان كه ما خريديم كار خوبي نكرديم ولي زمان من نبود.الان هم دنبال چي هستيد پول رو شما بگيريد.و اگر هم ميخواستيم بهمون نميدادند اخه ما بهشون فهش ميداديم و اونو ناراحت بودن.همين

    • بدون نام

      بابا ری............... الان داری توجیه میکنی زمان شما بود که دلار شد 4500 الان اومدی داری برا ملت افضات در میکنی امثال شما ومحمود رو باید اعدام کرد تا دفعه بعد کسی جرات دست اندازی و هدر دادن اموال مردمو نداشته باشه بجای توجیه باید مثل کشورهای شرق اسیا هاراکیری انجام میدادی با اون رفیقت حسینی وزیر اقتصادو میر کاظمی وزیر سابق نفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب برو خودت اعدام کن

        خیلی باحالی

    • بی نام

      ایران که با آمریکا (شیطان بزرگ ) 38 سال است قطع رابطه کرده است چگونه است که عده ای یواشکی رفته اند از آمریکا اوراق قرضه خریده اند ؟ آیا آیا این اوراق با اطلاع مردم ایران خریداری شده بود و نیز بهره و سود آین اوراق را بین مردم تقسیم میکردند که حالا میگوند سرمایه های ملی مردم ایران را آمریکا توقیف کرده است ؟

    • جوان

      یکی نیست به اینا بگه چرا هروقت سودی در کار هست صداشو در نمیارین و یکاشکی بین خودتون تقسیم میکنین، ولی وقتی سرتون کلاه میره و سرمایه ملت بی زبون رو مثل ممه میدین لولو میبره تازه میگین اموال ملت ایران؟!!!
      که چی؟ که ملت برن از آمریکا بگیرن براتون؟ اونم این ملت (ملت مرعوب)؟ ملت خیلی همت کنه صبح رو به شب برسونه و شب از گشنگی نمیره خیلیه. مگه سودشو به ملت دادین؟ مگه مردم خبر داشتن اصلا؟ همه اینا به کنار ، اگه پس بگیرین مگه به ملت میرسه؟ تاوان همه تحریمارو ملت با گوشت و خونش داده پس چرا پولهای بلوکه شده ای که آزاد شد به ملت نرسید که مرهم درداشون بشه؟ آسوده خاطر باشید و بچاپید این ملت کاری به اختلاسهاتون نداره، اما شما هم مردونگی کنید و در مقابل فقط ملتو .... فرض نکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج