۳۳۱۰۱۲
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

پول هواپیماها از کجا می آید؟

۳ نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به مدیران ۲ شرکت هواپیماساز بوئینگ و ایرباس، ضمن لخطار نسبت به تعامل با «ملتی غیرقابل اطمینان»، از این دو شرکت خواستند که در قرارداد فروش هواپیما و قطعات یدکی به ایران تجدیدنظر کنند.

خبرگزاری فارس: «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و بسیاری از اعضای کابینه‌اش چند ماه پس از قطعی شدن توافق وین راهی اروپا شدند و ۲۵ میلیارد دلار هواپیما خریدند؛ حالا اما بنظر می‌رسد اجرایی شدن این خرید با مشکلاتی روبرو خواهد شد.


«دیو ریچر»، «کتی مک‌موریس راجرز» و «دن نیوهاوس» سه عضو مجلس نمایندگان آمریکا هستند که در نامه خود به مدیران عامل بوئینگ و ایرباس، ادعاهایی را در خصوص ملت ایران مطرح نموده و تجدیدنظر در این قرارداد را خواستار شده‌اند؛ پیش از این نیز «پت روساکم»، «باب دالد» و «رندی هولتگرن» سه نماینده دیگر مجلس، با نوشتن نامه‌ای دیگر گفته بودند «هرگونه توافق بوئینگ با ایران کمکی موثر به حامی برجسته تروریسم است و هواپیماهای آمریکایی مبدل به هواپیماهای جنگی ایران می‌شوند.»

خرید هواپیما در پسابرجام

اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس‌جمهور ایران راهی ایتالیا و فرانسه شد؛ آقای روحانی که وزیر راهش را نیز همراه داشت، در پاریس شاهد امضای قراردادی ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس بود؛ شاخص‌ترین پرنده در این میان، هواپیمای پهن‌پیکر و برد بلند A۳۸۰ بود که بنا بود ۳ فروند از این مدل تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایران برسد اما حداقل تا پایان ماه دوم سال ۱۳۹۵، هنوز این پرنده بال‌هایش را به سمت فرودگاه‌های ایران نگشوده است.

اواسط فروردین ماه سال جاری، باز هم اخبار مذاکرات هواپیمایی داغ شد؛ یک هیئت بلندپایه از شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا راهی ایران شدند و با ایرانی‌ها مذاکره‌ کردند؛ این که ایران چند بوئینگ خریده هیچ‌گاه مشخص نشد اما بوئینگی‌ها گفتند که «سری‌های جدید هواپیماهای ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ برای فروش به ایران از طریق تامین فاینانس» پیشنهاد شده است.

پول هواپیماها از کجا می‌آید؟

پس از پایان مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق وین، اعلام شد که ایران از مسیر برجام به ۱۰۰ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود دست می‌یابد؛ چند ماه بعد اما گفته شد که ۵۰ میلیارد دلار به دست ایران می رسد زیرا بقیه پول‌ها به عنوان تعهدات مالی بین المللی دولت ایران، به طلبکاران که حجم عمده‌ای از آنها چینی هستند، پرداخت می‌شود.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا به هرحال، در آخرین روز از فروردین ماه امسال، در نشست گروه «جی استریت» به میهمانان عمدتاً یهودی خبر خوشی داد و گفت که ایران تنها به ۳ میلیارد دلار از پول‌هایش دست یافته است.

مخالفت کنگره آمریکا با خرید

در همین احوال که دستیابی ایران به پول برجامی کافی برای خرید هواپیما در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، اعضای کنگره آمریکا با این قراردادی تجاری مخالفت دارند.

سه نماینده آمریکایی در نامه هشداری-اعتراضی خود به مدیران عامل بوئینگ و ایرباس نوشته‌اند: «خطاب به شما می‌نویسیم تا نگرانی جدی خود را نسبت به فروش هواپیما، قطعات و دیگر خدمات مربوط به هواپیما به جمهوری اسلامی ایران، ابراز نماییم.»

در ادامه آمده «ایرباس که پیش از این با ایران تجارت را آغاز کرده و بوئینگ هم در حال رایزنی با دولت برای آغاز فروش است؛ ما از هر دو شرکت می‌خواهیم که تبعات اخلاقی عمیق تعامل با ملتی که بارها و بارها، غیرقابل اعتماد بودنش ثابت شده را درنظر بگیرد.»

نمایندگان آمریکایی در ادامه نامه خود نوشته‌اند که اجرایی شدن برجام و برداشته شدن بخش عمده‌ای تحریم‌های ایران برای خلاص شدن از شر سلاح هسته‌ای ایران بوده ولی به رغم این توافقنامه بین‌المللی، ایران در پسابرجام هم موشک آزمایش کرده است.

۳ نماینده جمهوری‌خواه در انتهای نامه خود، به مدیران ایرباس و بوئینگ گوشزد کرده‌اند که انعقاد توافقات تجاری و ایجاد اشتغال برای جوانان آمریکایی، امر پسندیده‌ای است «ولی ما قسم خورده‌ایم که از امنیت ملت آمریکا حفاظت کنیم و بر همین اساس از شما می‌خواهیم که در تجارت با ایران، تجدیدنظر کنید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohamaad

      از خوزستان با دریا عظیم نفت و گاز و معادنش می آید

    • بدون نام

      پول خریدازچیب مردم باگران شدن بنزین درمییاد

    • بدون نام

      اصلا به ما چه پول از کجا مى آيد لياقت ما همين قدر است

    • مججوب

      انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج