۳۳۱۰۷۲
۱۰ نظر
۵۰۷۵
۱۰ نظر
۵۰۷۵
پ

هزینه ماهانه آرایش زنان در ایران

نتایج یک پژوهش آماری در ایران نشان می دهد هزینه ماهانه آرایش زنان در ایران طی چهار سال، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

خبرآنلاین: نتایج یک پژوهش آماری در ایران نشان می دهد هزینه ماهانه آرایش زنان در ایران طی چهار سال، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

یک کارشناس ارشد آمار با اشاره به تحقیقات میدانی انجام گرفته در این زمینه عنوان کرد: زنان شاغل و تحصیلکرده بیشتر خرج آرایش می کنند. همچنین هزینه آرایش زنان دهک دهم درآمدی هفت برابر زنان دهک اول است.

لوازم آرایشی در ایران ۹۳ درصد در میان زنان و ۱۲ درصد در میان مردان مصرف می‌شود. بنابر آخرین آمارهای جهانی، ۱۴ میلیون زن ایرانی ۲.۱ میلیارد دلار از بازار ۷.۲ میلیارد دلاری فروش لوازم آرایش خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان تا کنون روندی تصاعدی داشته و مصرف لوازم آرایشی همه اقشار و سنین زنان جامعه را کم و بیش درگیر کرده است. تا جایی که سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به ۱۴ سال رسیده است. نبود توليدات داخلي و واردات بدون كيفيت اين كالاها سبب شده هم منابع ارزي با كارايي مناسب استفاده نشود و هم مصرف كنندگان درمعرض آسيب هاي بهداشتي و سلامت قرار گيرند.

افزایش مصرف لوازم آرایش

بنا به آمارهای جهانی سرانه مصرف لوازم آرایش زنان ایرانی سالانه حدود ۱۵۰ دلار یا به عبارتی ۴۵۰ هزار تومان است. سیدحسین پیمان کارشناس ارشد آمار در این باره به تحقیقات میدانی که انجام گرفته است اشاره می کند و می گوید:در سال۱۳۸۹، متوسط هزينه در كالاهاي آرايشي ذكر شده هر زن ۱۵ساله به بالا خانوار شهری، ۴۶۶۰۲ ريال بوده است كه اين رقم درسال ۱۳۹۳ به ۱۰۸۸۷۴ ريال افزايش يافته است. همچنين نسبت اين هزينه به هزينه سرانه كل هر فرد خانوار از ۱.۸ درصد درسال۱۳۸۹ به ميزان ۲/۲ درصد درسال۱۳۹۳ افزايش يافته است. البته به گفته پیمان،اين اختلاف از نظر آماري اختلاف معني داري محسوب نمی شود و تفاوت چنداني بين اين دو نسبت وجود ندارد.

لوازم آرایش قاچاقی

صنعت لوازم آرايشي به لحاظ تقاضا براي كالاهاي اين صنعت و ويژگي هاي جمعيتي کشور، صنعتي با اهميت و به عنوان فرصت مناسب برای سرمایه گذاری محسوب مي شود. ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد. همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است. با این آمار، کشور ما یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ آن‌هم نه از راه قانونی، که بیشتر از راه قاچاقی. به گفته مسئولان، ۸۰ درصد از کالاهای آرایشی خارجی از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند. این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!

زنان تحصیلکرده و آرایش بیشتر

پیمان در ادامه می افزاید: بيشترين نسبت هزينه كالاهاي آرايشي منتخب هر زن پانزده ساله و بیشتر به هزينه كل هرعضو خانوار درسال درسنين ۱۵تا ۱۸ سال به ميزان پنج درصد وكمترين نسبت دراين سال درسنين ۲۹ به بالا با نسبت دو درصد بوده است. از نظر مبلغ مطلق، سنین نوزده تا بیست وچهار سال، بیشترین هزینه را با مبلغ چهارده هزار و پانصد تومان ماهانه برای این کالاهای منتخب آرایشی نسبت به سنین دیگر داشته اند. به گفته این کارشناس ارشد آمار نتایج این تحقیق نشان می دهد اين هزينه براي زنان پانزده ساله به بالاي شاغل درسال ۹۳ حدود ۵۳ درصد بيشتر نسبت به زنان غير شاغل بوده است و زنان پانزده ساله و بيشتر داراي مدرك ليسانس به بالا، ۵۷ درصد بيشتر از زناني كه داراي چنين مدركي نبوده اند هزينه كالاهاي آرايشي منتخب را پرداخت كرده‌اند. زنان متاهل، ۴۹ درصد نسبت به زنانِ هرگز ازدواج نكرده و ۹۹ درصد نسبت به زنان بيوه، بيشتر اين نوع هزينه را در سال ۹۳ داشته‌اند. این تحقیق نشان می دهد هزينه سرانه كالاهاي آرايشي منتخب زنان پانزده ساله وبیشتر در بالاترين گروه درآمدي (دهک دهم)، هفت برابر زنان پايين‌ترين گروه درآمدي (دهک اول) درسال ۹۳ بوده است.

دو سوم هزینه‌های دختران مجرد

در حالی این کارشناس آمار از مخارج بیشتر آرایش در زنان شاغل و تحصیلکرده خبر می دهد که سال گذشته دبیر گروه اجتماعی بنیاد علوم رفتاری با تاکید بر اینکه کشور ما در خاورمیانه مقام اول و در آسیا مقام هفتم را در مصرف لوازم آرایش گرفته است، گفت: دو سوم هزینه‌های دختران مجرد صرف خرید لوازم آرایش می‌شود. مجید ابهری با اشاره با افزایش چهار برابری مصرف لوازم آرایش در دهه اخیر گفته بود: دختران جوان روزانه دو ساعت وقت صرف آرایش می کنند.

بیشترین استان‌های مصرف کننده لوازم آرایش

به گزارش خبر آنلاین، پیمان ادامه می دهد: از نظر ارقام مطلق،استان های کهگیلویه و بویر احمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان هایی بوده اند که زنان پانزده ساله و بیشتر آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را در این تحقیق داشته اند؛ به طوری که هر زن پانزده ساله و بیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزار تومان درماه نسبت به هر زن پانزده ساله و بیشتر استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان درماه، شش برابر برای کالاهای منتخب آرایشی در سال ۹۳ هزینه کرده است. اين نسبت در سنين ۱۵ تا ۲۴ ساله در استان هاي مركزي،سيستان و بلوچستان،كهگيلويه و بوير احمد،لرستان و البرز بيشترين بوده است به طوري كه در استان مركزي اين هزينه براي هر زن درسن ۱۵ تا ۲۴ ساله با هزینه ۳۴ هزار تومان ماهانه ۲.۵ برابر كل هزينه آرايش هر زن خانوار اين استان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیشتر زنان ایرانی مدعی و خودخواه هستن.

    • بدون نام

      چقدر خوووووووووووب.

    • ایرانی

      این کارها فایده ای نداره

      مردان دیگر تن به ازدواج نمی دهند

      بیخود خودتون و خسته نکنید و پولتون رو برای مواد آرایشی دور نریزید

      پاسخ ها

      • لیلا

        اگر تن به ازدواج نمی دهند واسه این نیست که دوست ندارند واسه اینه که شرایطش رو ناریند.ارایش خانومها هم ربطی به این موضوع نداره. متاسفانه گرایش جامعه به زیبایی صورت بشتر اهمیت می ده. همه عروسک های بیسواد شدیم.

    • بدون نام

      هزینه های آرایش سرسام آوره بخدا قیافه ی عادی وبدون آرایش خیلی بهتره،فکرنمیکنم آرایش اعتمادبه نفس بیاره ،بذاریدخودتون باشید ،

    • بدون نام

      اینایی که میلیون میلیون خرج آرایش میکنن اکثرا هموناای هستن که به دیگران سفارش میکنن که پول زیارت خود را به مستمندان بدید!!واسه چی میری زیارت!!خخخخ!!

    • امیررضا

      من خودم یه خانومم شوهرم همیشه میگه چهره طبیعی خیلی بهترتاباصافکاری ونقاشی خودتو بزک کنی

    • اختلاس

      يعني الان اگه خانومها آرايش نكنن مشكلات اقتصادي اين مملكت حل ميشه?

    • نادیا

      همه چیز به اندازش و متعادل خوبه

    • راضی

      سلام متاسفانه آرایش در کشور ما تبدیل به یک حنجار شده یعنی زنای ما فکر میکنن اگه نشه نمیشه من هم تحصیل کردم هم جوانم ولی هیچ وقت آرایش نکردم پول این دلقک بازیارو میدم به یه بد بختی که نون نداره بخوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج