۳۳۱۵۵۲
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

فرضیه‌ جدید درباره شهادت ذوالفقار حزب الله

از زمان اعلام شهادت مصطفی بدرالدین "ذوالفقار" فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های زیادی در اطراف این حادثه بسیار مهم صورت گرفته است.

خبرگزاری ایسنا: از زمان اعلام شهادت مصطفی بدرالدین "ذوالفقار" فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های زیادی در اطراف این حادثه بسیار مهم صورت گرفته است.

گروهی آن را جرم جدید اما بدون اثر اسرائیل نام نهادند. برخی دیگر آن را حادثه‌ای مشکوک در ادامه سقوط خان طومان در جنوب حلب ارزیابی کردند. کسان دیگری گفتند که شهید ذوالفقار در جایی دیگر در صحنه نبردها در سوریه به شهادت رسیده اما سناریوی دیگری از سوی حزب‌الله مطرح شده است. برخی پا را فراتر از این گذاشته و آن را تسویه حساب‌های داخلی در درون حزب‌الله معرفی کردند!

همه این تحلیل‌ها هر یک به نوعی حزب‌الله، ایران و هم پیمانان نظام سوریه و محور مقاومت را نشانه گرفته بودند. این اولین باری نبود که پس از شهادت یکی از فرماندهان عالی رتبه مقاومت اسلامی چنین ادعاهایی از سوی محور رسانه‌ای ضد مقاومت در منطقه مطرح می‌شود.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز به همین موضوع اشاره کرد و تاکید نمود وجود حاشیه‌ها در باره شخصیتی همچون مصطفی بدرالدین امری طبیعی است همانطور که پیشتر در باره عماد مغنیه نیز وجود داشت.

نام مصطفی بدرالدین بیش از هر طرفی برای اسرائیلی‌ها شناخته بود که از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۰ میلادی ضربات مهلکی بر ارتش اشغالگر قدس در جنوب لبنان وارد کرده بود. وی فرماندهی شجاع و برنامه ریز بود که توانست یکی از قوی‌ترین گروه‌های نظامی مقاومت را در جنوب لبنان پایه گذاری کند.

پس از شهادت وی برخی رسانه‌های وابسته به اردوگاه آمریکا در لبنان و کشورهای عربی این گونه وانمود کردند که حزب‌الله در حادثه شهادت بدرالدین شهامت متهم کردن اسرائیل را از ترس واکنش‌های احتمالی نداشته است. سید حسن نصرالله از این گروه از رسانه‌های وابسته به " اشد کفرا و نفاقا " یاد کرد که گوی سبقت را از جنگ روانی اسرائیل علیه حزب‌الله ربوده‌اند.

یکی از شخصیت‌های سیاسی نزدیک به مقاومت اسلامی در خصوص شهادت ذوالفقار می‌گوید: گروه‌های تکفیری از محل شهادت مصطفی بدرالین بیش از ده کیلومتر فاصله نداشته‌اند، مناطق درگیری در اطراف دمشق و در این محدوده‌ها بسیار به هم نزدیک است لذا امکان شلیک گلوله توپ با خمپاره در هر زمانی ممکن است، ضمن این که با حمل خمپاره توسط چهار یا پنج نفر امکان نفوذ به برخی از مناطق تحت حاکمیت ارتش سوریه نیز وجود دارد و این اتفاقاتی است که در خیلی از مناطق درگیری رخ می‌دهد لذا احتمال این که شلیک خمپاره به محل حضور شهید بدرالین به همین شکل صورت گرفته باشد، زیاد است.

وی ادامه می‌دهد: از زمان وقوع حادثه نیروهای زبده و کارشناس حزب‌الله به محل حادثه اعزام شدند تا بررسی دقیقی از محل حادثه و مواد منفجره به کار رفته داشته باشند و نتیجه بررسی‌ها نشان داد که از موشک میانبرد یا دوربرد در این واقعه استفاده نشده است.

براساس اطلاعات موجود دو احتمال وجود دارد. ممکن است گروه‌های تکفیری مقر نظامی محل استقرار نیروهای حزب الله را هدف حمله خمپاره‌ای قرار داده‌اند بدون ان که بدانند چه کسانی در این مقر حاضرند. از سویی دیگر ممکن است از وجود مصطفی بدرالدین به شکلی مطلع شده‌اند و یا حداقل تصور می‌کرده‌اند که مقامات مهمی در زمان حادثه در مقر حضور داشته‌اند. وجود چنین احتمالاتی در جنگی به وسعت سوریه در هر لحظه می‌تواند شکل عملی به خود گیرد، این تجربه‌ای است که جنگ سالهای اخیر سوریه بارها نشان داده است. نباید از این نکته غافل شد که طرفهای اطلاعاتی گسترده‌ای از کشورهای عربی و غربی اکنون در سوریه از زمین، هوا و دریا همه تحرکات نیروهای هم پیمان با نظام سوریه را با تمام دقت رصد می‌کنند و ممکن است برخی اطلاعات خود را در اختیار گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه قرار دهند.

به همین دلیل بود که مصطفی بدرالدین در صورت استفاده از تلفن همراه، هیچگاه بیشتر از یک روز از آن استفاده نمی‌کرد و تلاش می‌کرد همه نکات ایمنی را رعایت کند؛ گرچه تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از وی نشان می‌دهد که برخی اوقات بدون تیم حفاظتی در برخی از اماکن به خصوص مرقد حضرت زینب (س) و مرقد حضرت رقیه (س) حاضر می‌شده و سرکشی‌های غیر منتظره و بدون کاروان حفاظتی از خطوط تماس در مناطق درگیری و برخی مقرها در سوریه داشته است.

در هر حال این موضوع باعث تغییر ماهیت مبارزه حزب‌الله لبنان در سوریه و منطقه خاورمیانه نخواهد شد. این اولین باری نیست که مردی در قامت ذوالفقار صحنه کارزار را با لباس شهادت ترک می‌کند و آخرین بار نیز نخواهد بود. همانگونه که سید حسن نصرالله می‌گوید وقتی حزبی ۳۴ سال درحال نبرد با اشغالگران اسرائیلی است حتما نسل‌های مختلفی از فرماندهان در رده‌های مختلف سنی دارد که به راحتی جایگزین فرماندهان شهیدش می‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صادق

      خدا رحمتش کنه اشک اسراییل را در آورده بود

    • نعمت اله

      تنها راه حل بحران در سوریه انتقام از رژیم سعودی در یمن است باید نیروهای انصار الله را با انواع سلاح و موشک مجهز نمود و عرصه را بر خاندان آل سعود تنگ نمود با مردمی که اهل منطق نیستند زبان زور بهترین گزینه است

    • بدون نام

      نعمت الله درست میگه .تنها راه اینکه عنصارالله نسخه این وهابیا روبپیچه .وگرنه اینایی که من دیدم اگر سلاح هسته ای داشتن فرداصبح ایرانو عراقو سوریه رومیزدن....درسته امریکا واسراییل دشمن درجه یک ماهستن .اما اینا تودشمنی باما بدترن امریکا اسراییلن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج