جاباما
۳۳۱۶۵۵
۶۳ نظر
۵۳۰۹
۶۳ نظر
۵۳۰۹
پ

دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته

در هفته‌های گذشته با طرح مجلس برای اضافه کردن یک روز تعطیل جدید به تقویم، مساله ساماندهی تعطیلات مجددا به‌عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در فضای کارشناسی کشور مطرح شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در هفته‌های گذشته با طرح مجلس برای اضافه کردن یک روز تعطیل جدید به تقویم، مساله ساماندهی تعطیلات مجددا به‌عنوان یکی از موضوعات قابل بحث در فضای کارشناسی کشور مطرح شد.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که بسیاری از کشورهای اسلامی نیز مشابه اکثر کشورهای جهان، در سال‌های گذشته با ساماندهی روزهای تعطیل، تعداد تعطیلات آخر هفته خود را به دو روز افزایش داده‌اند و تنها کشورهای معدودی مثل ایران و پاکستان، تنها یک روز تعطیل در هفته دارند.

به‌عنوان مثال، از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، سه کشور فقط یک روز تعطیل یعنی جمعه و ۹ کشور فقط یک روز تعطیل یعنی یکشنبه را داشته‌اند و سایرین، دو روز در هفته را به‌عنوان تعطیلی رسمی اعلام کرده‌اند. طبق این بررسی‌ها، با توجه به ساختار خاص اقتصادی ایران، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، زیان‌های اقتصادی مستقیمی نخواهد داشت ولی هم از لحاظ صرفه‌جویی در هزینه‌ها و هم از لحاظ افزایش بهره‌وری سایر روزهای کاری، می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند. با این حال و به دلیل تعداد بالای تعطیلات مناسبتی در طول سال، افزایش تعطیلات آخر هفته نیازمند کاهش برخی از مناسبت‌های تعطیل در روزهای دیگر سال است.

ساماندهی روزهای تعطیل

یکی از تفاوت‌های اصلی روزهای کاری هفتگی در ایران با اغلب کشورها در این است که هفته‌های کاری در ایران تنها یک روز تعطیل یعنی جمعه را دارد ولی در بسیاری از کشورها، دو روز آخر هفته و اغلب روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. با وجود اینکه در ایران فقط یک روز تعطیل در هفته وجود دارد، تعداد روزهای تعطیل مناسبتی در کشور نسبتا زیاد است و این روزها، توزیع پراکنده‌ای در تقویم سالانه دارند و اغلب هم به دلیل اینکه مبنای آنها مذهبی و بر اساس تقویم قمری است، در تقویم رسمی کشور یعنی تقویم شمسی به‌صورت پیوسته در حال تغییر هستند. چنین مسائلی، باعث شده که در سال‌های گذشته مساله «ساماندهی تعطیلات» به تدریج به‌عنوان یکی از مسائل مهم و قابل بحث، به سطح سیاست‌گذاری وارد شود.

کارشناسان مختلفی نیز با رویکردهای متفاوت، دیدگاه‌های خود را نسبت به آن ارائه کرده‌اند.به‌عنوان مثال، برخی از زاویه «نسبت بین تعداد روزهای کاری و تولید ناخالص داخلی» به این بحث ورود کرده‌ و گفته‌اند که با افزایش تعطیلات آخر هفته، به تولید ناخالص داخلی کشور زیان وارد می‌شود. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان خسارت وارد شده به تولید در ازای هر روز تعطیل، بستگی به ساختار اقتصادی هر کشور دارد. برای مثال در اندونزی که اقتصادی مبتنی بر توریسم دارد؛ در هر روز تعطیلی حدود ۶/ ۰ درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود.

دو روی افزایش تعطیلات

برخی از کارشناسان با اشاره به ساختار اقتصادی خاص ایران، اظهار می‌کنند که افزایش تعطیلات آخر هفته حتی به‌صورت مستقیم هم زیان چندانی به تولید ناخالص داخلی وارد نمی‌کند. در این تحلیل، گفته می‌شود که حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را نفت و کشاورزی تشکیل می‌دهند که می‌توان گفت مجزا از تعطیلات کار می‌کنند. حدود ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی هم مربوط به هتلداری و گردشگری و رستوران‌داری است که مشابه مورد اندونزی، در صورت افزایش تعطیلات این بخش می‌تواند فعال‌تر شود و سهم بیشتری از تولید کسب کند. خصوصا اینکه با توجه به چشم‌انداز اقتصاد بدون نفت و ظرفیت‌های کشور در بخش گردشگری، تقویت این بخش ضرورت بیشتری پیدا کرده است.

فعالیت‌های ساختمانی نیز با سهم ۶ تا ۷ درصدی خود از کل تولید، تقریبا مستقل از تعطیلات رسمی عمل می‌کنند. در بخش خدمات نیز، حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات با سهم ۱۶ درصدی و خدمات شخصی و عمومی با سهم ۹ درصدی خود مستقل از تعطیلات عمل می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۶۰ درصد از بخش‌های اقتصادی، کاملا یا تقریبا مستقل از تعطیلات رسمی فعالیت می‌کنند. در بخش‌های دیگر نیز با زمان‌‌بندی صحیح شیفت‌های کاری به منظور افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از زمان کاری، می‌توان این تاثیر را تا حدود زیادی تعدیل کرد.

از سوی دیگر، افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارآیی روزهای دیگر را بالا ببرد. به‌عنوان مثال، برآورد شده است که تعطیلی یک روز بدون احتساب تعطیلی بخش‌های صنعتی می‌تواند تا ۴۰ درصد مصرف انرژی در آن روز را کاهش دهد و از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد.

شنبه یا پنج‌شنبه؟

از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها سه کشور افغانستان، جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود بوده‌اند. کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره‌ شمالی، مکزیک، هند، هنگ‌کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند. ۱۰۲ کشور باقی‌مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌اند که برای اکثر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای اکثر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است.

بنابراین فارغ از «تعداد» روزهای تعطیل، خود این روزها هم باید مورد بحث قرار بگیرد و با توجه به ساختار هر کشور و الگوهای مورد استفاده در سایر کشورها، تصمیم بهینه‌ای برای آن گرفته شود. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه اغلب کشورها تحت تاثیر الگوی اروپایی تعطیلی روز یکشنبه بوده‌اند، هنگام افزایش تعطیلات هفتگی خود به دو روز نیز روز شنبه را به‌عنوان مکمل روز یکشنبه برگزیده‌اند.

ولی با توجه به اهمیت روز جمعه در کشورهای با جمعیت غالب مسلمان، در همه این کشورها به جز لبنان و پاکستان جمعه روز تعطیل محسوب می‌شود. در لبنان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات هفتگی را تشکیل می‌دهند و در پاکستان، هر هفته تنها یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را دارد. پاکستان و ایران تنها کشورهایی در بین کشورهای مسلمان هستند که تنها یک روز تعطیل در هفته دارند. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اکثر قریب به اتفاق کشورهای مسلمان، روزهای تعطیل شامل روزهای جمعه و شنبه است. این در حالی است که به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته مسیر تصمیم‌گیری در کشور به گونه‌ای بوده که روز «پنج‌شنبه» در کنار جمعه، به‌عنوان دومین روز تعطیل در هفته تعیین شود. امری که در مغایرت با مسیر طی شده در اغلب کشورهای مسلمان نیز قرار دارد.

از منظر اقتصادی نیز، به نظر می‌رسد تعطیل بودن روز شنبه ترجیح بسیار بیشتری در مقایسه با تعطیل بودن روز پنج‌شنبه داشته باشد. چرا که در صورت تعطیلی روز پنج‌شنبه، بسیاری از مراودات بین‌المللی کشور در هفته طی چهار روز متوالی، تقریبا تعطیل خواهند شد و پنج‌شنبه و جمعه را به دلیل تعطیلات داخلی و شنبه و یکشنبه را به دلیل تعطیلات بین‌المللی از دست خواهند داد. به دلیل چنین مسائلی، بسیاری از کشورهای عربی نیز در سال ۲۰۱۲ روزهای تعطیل خود را از پنج‌شنبه و جمعه به شنبه و جمعه تغییر دادند.

یافته‌های OECD (سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه) در رابطه با نحوه توزیع تعطیلات در بین کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۴ نیز حاکی از این بوده که در میان کشور‌هایی که بیشترین حجم از مبادلات را دارند یکسان‌سازی تعطیلات تقویم سبب صرفه‌جویی در هزینه تعطیلات خواهد شد.

تجربه عربستان

در نشست سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۰ مقرر شد که این کشورها با یک روز تغییر، تعطیلات پایان هفته خود را به دو روز افزایش دهند. پس از عمان، در آغاز ماه جولای ۲۰۱۳، عربستان آخرین کشور عربی بود که این تغییرات را در تقویم کاری خود اعمال کرد. در کنار تطبیق با تقویم جهانی، یکی از مهم‌ترین دلایل مقامات سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای تغییر زمان تعطیلات پایان هفته ایجاد سهولت برای سرمایه‌گذاران در بازار چند هزار میلیارد دلاری این کشورها بود. به نوشته اکونومیست، ابلاغ این حکم در زمان مناسبی از سال ۲۰۱۳در کشور عربستان (پیش از تعطیلات ماه رمضان) باعث شد اصطکاک ناشی از عدم تطابق سریع جامعه با این امر به حداقل برسد.

دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وحید

      کاش تعطیل بشه دیگه از بس صب زود بیدار شدیم شدیم ساعت کوکی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه شنبه و جمعه را تعطیل کرد بعد سایر تعطیلات را تا حد امکان حذف کنیم و بزرگداشت اون روز را توی شنبه بیندازیم. مثلا راهپیمایی 22 بهمن در شنبه آخر بهمن برگزار بشه. یا مراسم 14 و 15 خرداد در شنبه و جمعه وسط خرداد انجام بشه و قص علیهذا

    • مجتبی

      طی تحقیقی که در یک کارخانه انجام شده، به این نتیجه رسیدند که با 20% کاهش ساعت کاری، بیش از 20% افزایش تولید داشته اند!

      از نظر بهره وری کاملا به صرفه است...امیدوارم با بررسی تمامی جوانب به زودی شاهد این کار باشیم...

      پاسخ ها

      • نازنین97

        سطح توقعاتتون یکم از ایرانیا زیاده هااااااا! البته عذر میخوام همه ی ایرانی ها و مردم جهان نه،حداقل چیزی که خودمون هم میدونیم نیاز به گفتن نداره فکر میکنم!

      • بدون نام

        ایرانیها هم خیلی بهره ورند.ماشاء الله
        ارواح عمه شون

    • رضا

      در ایران اگر کار می کردند، وضعیت اقتصادی این طوری نبود! اکثرا از زیر کار در می روند و کار باوجدان انجام نمی دهند!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثرا کجا بود همههه! با پارتی می رن سر کار اونجا هم حقوقشون می آد دیگه چرا کار کنن. وجدان کشکه

    • رضا

      نیازی به اضافه کردن روزهای تعطیلی نبست چرا که هم کاگران و هم کارمندان روشهای فنی برای بند جیم را استادانه به کار میبرند

    • user

      اگر هم الگو می خواهید کشور های درست را مثل بزنید

    • بدون نام

      شنبه رو تعطیل کنید

      پاسخ ها

      • مهدی

        سلام برا اون بنده ی خدا که هر روز باید کار کنه تا نون اون شبش فقط در بیاد چه فرقی میکنه 2 روز یا 1روز

    • بدون نام

      همه چیزمون با آدما ی دیگه فرق میکنه. توی رنکینگ ها همیشه با پاکستان و افغانستان مقایسه می شیم

      پاسخ ها

      • نازنین 97

        راست میگه کشورای جهان با آمریکا و کشورای پیشرفته از نظر صنعت و...مقایسه می شن ما تو تعطیلاتمونم با اینا...

    • بدون نام

      مملکت کلا تعطیله با این ادا اطوارا فقط به بهم ریختگی اوضاع دامن زده میشه

    • بدون نام

      عالیه این طرح. اگه دنبال رضایت شغلی و ایجاد انگیزه هستیم.

    • بدون نام

      با توجه به تعطیل بودن چند پنجشنبه در تقویم این به ضرر کارکنان و اضافه شدن ساعت کاری بیشتر برای کارکنان رقم میخورد که بای ان را هم اصلاح کنند

    • بدون نام

      دو روز روی مقامات اداره رو نبینیم شاید کمی روحیه مون بهتر بشه!!!

    • بدون نام

      تعطیلی جمعه و شنبه و افزایش ساعت کاری در سایر روزهای هفته ایده خوبی است حذف تعطیلی بسیاری از مناسبت ها هم ضرری وارد نمی کند مثلا مردم روز شهادت امام صادق چه می کنند که اگر تعطیل نباشد نمی توانند انجام دهند؟
      تعطیلی یک مناسبت احترام به آن نیست بلکه توسعه اقتصادی یک کشور اسلامی باعث سرافرازی اسلام و مسلمین است

    • بدون نام

      باسلام,همش که نمیشه کارکرد,,مخصوصا مسعولین ما که خیلی خسته هستن,,بجز هشت ساعت کار مفید,مبلغ سی وسه میلیون تومان فقط تو ماه گذشته اضافه کار گرفته طفلکی,بذارید یه کم استراحت کنن,,فشارکار روبعضی ها زیاده,

    • موسی

      پس جریان تعطیلی ادارات در روزهای 5شنبه در تهران وبعضی شرها از کجا اومده؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      قطعاً تعطیلی 2روز آخر هفته تاثیر مثبت بر اقتصاد خواهد داشت.

    • بدون نام

      ساعت کار مفید در ایران به قولی 20 دقیقه در روزه همون تعطیل باشه بهتره .اگه تعطیلی رسمی 2 روز بشه از دو جهت بهتر میشه یکی اینکه مصرف انرژی کاهش پیدا می کنه دوم کارمندا با انگیزه تر میشن چون 6 روز کار مستمر واقعا یک روز استراحت براش خیلی کمه .صنعت توریست داخلی هم بهتر می شه

    • بدون نام

      یعنی میشه شنبه تعطیل بشه...

    • بدون نام

      یه نظرسنجی در این مورد بذارید مردم با شنبه موافقن یا پنج شنبه؟

    • علیرضا

      خوب من که نظری نمیدم چون کارشناس نیستم ولی اونایی که که میگن چرا مقایسه میکنید با پاکستان و جیبوتی ... خوب معلومه دیگه کشور های اروپایی شنبه و یکشنبه تعطیله ...

      مملکت ما فقط اگر بالاتری ها یکم اختلاس نکنن نصف هفته هم تعطیل بشه باز اقتصادمون خوب میشه

    • بدون نام

      اگر تعطيلات در كشور م، مانند بيشتر كشورهاي اسلامي جمعه و شنبه باشد، بسيار مفيد است.

    • ناشناس

      طرح بسیا ر خوبی است کار مفید به ساعت کار ارتباطی ندارد بلکه کار خوب ان است که در کمترین زمان انجام شود متاسفانه نظام پرداخت روز مزدی است باید به کار مزدی تغییر یابد

    • بدون نام

      الان هم كه اكثر ادارات تهران 2 روز در هفته تعطيل هستن فقط اين شهرستاني هاي بيچاره بايد كل هفته رو مثل ... كار كنن!

    • بدون نام

      جمعه وشنبه عالیه یک روز با اروپایی ها کی میشه دیگه هیچ بهانه ای نیست

    • بدون نام

      اینها همش بهانه است می خواهند تعطیلات نوروز را بردارند و اینقدر تعطیلات را جابجا کنند تا جمعه هم گم شود.

    • ارش

      ژاپن میگیه یه وقت برق نره اگه ده دقیقه برق بره کره جنوبی از ما جلو میوفته . تو ایران کلا تعطیل

    • شیراز

      عمو به فکر مو یکشنبه هم تعطیل بشه تا خستگی جمعه و شنبه از تنمون بره بیرون

    • لرستانی

      بالاغیرتن شنبه را پیشنهاد بدین،ینی بمیری بهتره تا شنبه صبح زود پاشی،عه عه

    • ebi

      با این رکود اقتصادی کم کم تمام هفته را تعطیل خواهند کرد اینها همه سرپوش بر روی رکود است

    • بدون نام

      کارمندا بشینن تو خونه کلا فکر کنم مجلس نفس راحت بکشه
      واقعا جای کارفرما و کارمند داره عوض میشه برای همینه همه کارخانه ها خوابیده و تولید نیست .

    • بدون نام

      ببخشید میشه کل هفته را تعطیل کنید بهتره کلا مملکت می خوابه همه راحت می شوند .

    • لرستانی

      بالاغیرتن شنبه را پیشنهاد بدین،ینی بمیری بهتره تا شنبه صبح زود پاشی،عه عه

    • بدون نام

      بس کنید یه دفعه کل هفته رو تعطیل کنید
      شورشو درآوردین دیگه بعد سند چشم انداز توسعه می زارن خجالت بکشید.
      چرا ما باید از ... تقلید کنیم.

    • بدون نام

      لازم نکرده همون تعطیلی جمعه کافیه چون تعطیلات عید نوروزمون رو میخوایم و دوست داریمممممم

      پاسخ ها

      • sara

        تعطیلات نوروز همون 5 روز کافیه.بقیش بیخوده

    • حميد رضا

      واسه پيشرفت در هر كاري بايد الگو داشت.بهتره الگوي ما كشورهاي پيشرفته باشن.با هماهنگ شدن با كشورهاي اروپايي اقتصاد و معاملات تجاري هماهنگ تر خواهد شد.از طرفي هم دو روز كنار خانواده بودن باعث ؛ تربيت بهتر فرزندان و تحكيم خانواده ها خواهيم بود.به شرطي كه نظام پداخت حقوق هم درست باشه.چون كنار خانواده بودن پ.ل هم ميخواد...

    • بدون نام

      من که حاضرم حتی روزی یک ساعت بیشتر کار کنم ولی یه روز بیشتر تعطیل باشم
      منکه یه خانمم ساعت 5 یا 6که میرسم خونه فقط میشه یکم کارای عقب افتاده رو هول هولی انجام بدم و استراحت کنم ولی وقتی تعطیل باشه حداقل آدم میتونه یه تفریحی کنه در و دشتی بره

    • کامران

      اگر باید به اقتصاد جهانی برسیم باید شنبه و یکشنبه تعطیل باشه اونوقت ببینید چقدر اوضا بهتر بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقتصاد ایران سوای اقتصاد جهانی است .جهان به ک طرف اقتصاد ایران طرف دیگه.
        کی میره این همه راه رو؟
        ما با اقتصاد مسافرتی به اینجا رسیدیم.
        خوش به حال ما؟!!!!!!!!!!
        بدا به حال اقتصاد جهانی

    • user

      مجلس در مصوباتش اصلا بحث کارشناسی هم دارد!!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دارد .مثلا همین روضه خوانی همش بحثهای کارشناسی است .شما خبر ندارید داداش

    • بدون نام

      والله اگه اینکارو انجام بدن خیلی خوبه این مردم نیاز به تنوع دارن بخدا پوکیدیم از زندگی یکنواخت کاش میشد چهارتا تفریح سالم هم بزارن خانواده ها بتونن کنار هم لذت ببرن همش کار کار کار از صبح میدوی آخر ماه حقوقو که میدن 1ساعتم تو دستت بند نمیشه همش قسط و وام و...روزشم دیگه کارشناسان کارشناسی کنن. مرسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من نظرم اینه که کل هفته تعطیل بشه تا تنوعها افزایش پیدا کند و مردم در طول هفته 7 نواخت میشوند و از 1 نواختی در می آند

    • امير هاشمي

      روزهاي پنج شنبه ادارات عملاً تعطيل هستند،در صورتيکه پنج شنبه ها روز کاري اعلام شده ، جمعه و شنبه ها تعطيل باشد هماهنگي ها با دنيا بهتر انجام مي شود . فقط بايد مديران ما توليد کار کنند ، مديران ما ريسک پذيري پاييني دارند و بايد در مديريت تغييرات پايه اي و بنيادي صورت بگيرد ، فاصله گرفتن از شعار دادن خوبه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای اینکه خوب با دنیا هماهنگ باشیم کل هفته تعطیل بشه .

    • مهدیه

      دور روز که اینطوری تعطیله
      کارمندان می تونند در ماه دو روز مرخصی بگیرند و در هر ماه هم دو روز تعطیلی داریم، عملا یه کارمند نصف هفته را کار میکنه،
      اینطوری میخواهید پیشرفت هم کنیم؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا ما پیشرفت کردیم حالا چون خسته شدیم باید استراحت کنیم.

    • نازنین 97

      ما که دبیرستانی ایم خوبه پنجشنبه هامونم
      تعطییییل:)
      دیگه با بقیه اداره ها و.... کار نداریم
      البته توجه کنین اگه تعطیل بشه پنجشنبه هاتون،مطمئناً در حقوق تاثیر خواهد داشت:)

    • کیان

      چه خوش گفت شاعر ایرانی:"برو کار میکن مگو چیست کار-که سرمایه جاودانیست کار" ، وای برما !!! آنکه در بالا آمار میدهد:"...بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بیش از 60 درصد از بخش‌های اقتصادی، کاملا یا تقریبا مستقل از تعطیلات رسمی فعالیت می‌کنند. " لابد میداند که 40% بقیه یعنی چه؟ از طرفی کشوریکه 2 روز تعطیلی در هفته دارد بواقع 8 ساعت هم کار مفید دارد. چندباراست که در طول این 40 سال این بحث مطرح شده و بالاخره در تضاد "اقتصاد مقاومتی-عمل واجرا" گام برداشتید! یا دارید برمیدارید؟! همین اخیرا" بود که یک روز هم به تعطیلات بیشمار سال اضافه کردید! تیشه برداشتید به کدامین ریشه میزنید؟! چگونه میتوانید این دلایل واهی بالا را بخورد مردم بدهید؟ در کنار این طرحهای معنی دار دنبال چه میگردید؟بجای صرف وفت ببازیهای سیاسی به اصلاح چاپ پول و یکنواختی سکه های ضرب شده و استاداردکردن آنها و یکنواختی ابعاد و رنگهای آن و از همه مهمتر به بالا بردن ارزش جهانی ریال بپردازید.

    • بابك

      بسيار مفيد مي باشد انشاءالله كه هر چه سريعتر اين طرح مفيد كه بزدهدي خوبي هم دارد و هم از نظر روحي و هم از نظر كاري مثبت مي باشد و همچنين از نظر اقتصادي هم با صرفه تر مي باشد وهم چينين با كل دنيا و ديگر كشورهاي مسلمان هم همسان سازي ميشود انشاءالله كه نمايندگان مجلس و و استانداران وديگر مسئولين بزرگ كشور استقبال نمايند و اجرايي شود در سطح كل كشور
      انشاءالله كه زير سايه آقا امام زمان ( عج) با سلامتي و موفقيت بگذرانيم به كوري چشم دشمنان اسلام.
      يا خداي بزرگ
      با صلوات بر محمد مصطفي ( ص) و روح پاك شهيدان

    • سعید

      اضافه شدن تعطیلات بمععی جمع آوری اجساد تصادفی از سطح جاده ها با این وسایل نقلیه کنونی شم هرچقدر رانده حاذقی باشی دیگران بشما عرض ارادت دارند من راننده ۳۵ساله جادهای هستم آنچه میگویم حاصل تجربه است

    • صدای عدالت

      کار قشنگ و خوبیه. با تعطیلی دو روز در هفته میشه 2راهکار خوب ارایه داد یکی اینکه بعضی از تعطیلات را حذف و در روزهای دیگر برای آنها یادبود گرفت و دیگر اینکه کار تا ظهر پنج شنبه رو به کار تا بعد از ظهر پنج شنبه افزایش داد یعنی 5روز کامل کاری. این کار از لحاظ روانی بار مثبتی در جامعه خواهد داشت و قطعا باعث بهروه وری هم خواهد بود. ضمنا این قانون مسخره که ساعت ها رو عقب و جلو میکنن هم برداشته میشد خوب بود چون با روح و روان مردم بازی میکنن.

    • usere

      با سلام به عقیده من باید بدون تعصب و افکار غلط در مرحله اول تعطیلات به هر مناسبتی از تقویم خذف شود در یک شورا متشکل از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت برای کل تعطیلات در سال که شامل دو روز در هفته و سه روز برای تحویل سال باشد تصمیم گیری شود و برای انتخاب پبنج شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه با توجه به مسائل اقتصادی و بهره وری رای گیری بعمل آید

    • میرزاعباس

      انهاییکه این طرحها رامیدهند از اهالی تنبل آباد هستند

    • بدون نام

      اخه کم تعطیلی داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ارش

      کشوریکه تعطیلیش زیاده یعنی اون کشور اقتصاد نداره

    • علیاری

      تعطلیلی روز شنبه به نفع اقتصاد کشوراست چون باتعطلیلی روزجمعه ارتباط بازار جهانی رانداریم وازطرفی شنبه تعطیل اکثر کشورهای اروپایی وامریکایی میباشد عملا ازبازار جهانی دوروز عقب هستیم

    • علی

      با عرض سلام و خسته نباشید.
      فوائد دو روزه شدن تعطیلات خیلی خیلی زیاده به طوری که در
      اکثر کشورهای پیشرفته و هوشمند این تعطیلات اعمال میشه و
      نتایج مثبتـش برای آن سرزمین ها ملموس و محسوسه.
      چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ نشاط و طراوت اجتماعی.
      با توجه به اینکه بیشترین موفقیت های انسان هنگامی رخ می دهد
      که انسان فرصت بیشتری برای فکر و خودسازی دارد با دو روزه شدن تعطیلات بسیار بسیار موجبات تقویت این امر فراهم می آید و از طرفی موجب استحکام پیوندهای خانوادگی و تاثیر مضاعف و سازنده حضور با تجربه پدران در کنار خانواده خواهد بود.
      امیدوارم این طرح توسط نمایندگان محترم مجلس به نتیجه برسد.
      عده ای هستند که پرخاشگری و تندخوئی در وجودشون موج میزنه
      و غیر کارشناسانه موضع می گیرند این امر بسیار موضوع مهمیه که
      امیدوارم با اجماع نظر کارشناسان به نتیجه خوبی برسه و نتایجش
      موجبات پیشرفت روز افزون ایران عزیزمان را در پی داشته باشه.
      با تشکر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج