۳۳۱۶۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سران دو کشور آسیایی در ایران

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند شب گذشته راهی تهران شد. این سفر نخستین دیدار نخست‌وزیر هند از ایران طی ۱۵ سال گذشته به شمار می‌رود. در حال حاضر این سفر به دلیل لغو تحریم‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است.

روزنامه دنیای اقتصاد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند شب گذشته راهی تهران شد. این سفر نخستین دیدار نخست‌وزیر هند از ایران طی ۱۵ سال گذشته به شمار می‌رود. در حال حاضر این سفر به دلیل لغو تحریم‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است.

درست یک روز پیش از انجام این سفر، مبلغی معادل هفتصد و پنجاه میلیون دلار به یورو از قسط اول از پرداخت بدهی شرکت‌های هندی به حساب بانک مرکزی ایران در ترکیه منتقل شد که این مساله نشان می‌دهد محدودیت‌های انتقال بانکی مبالغ بالا و همچنین تبدیل آن مبالغ از ارزهایی مانند روپیه به یورو از میان برداشته شده است. هند در زمان‌های گذشته و حتی در زمان تحریم‌های ظالمانه به‌رغم فشار کشورهای غربی، همچنان جایگاه خود را به‌عنوان دومین خریدار نفت ایران حفظ کرد.

سفر نخست‌وزیر هند به تهران به دعوت رسمی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و در صدر یک هیات پلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز امروز وارد تهران خواهد شد. روسای جمهوری هند و افغانستان روز دوشنبه در تهران به میزبانی حسن روحانی موافقت‌نامه همکاری سه‌جانبه در مورد بندر چابهار را امضا می‌کنند.

افغانستان و هند در سال‌های گذشته درصدد بودند تا از بندر راهبردی چابهار ایران برای دسترسی به دریا استفاده کنند و با توجه به سردی روابط این دو کشور با اسلام‌آباد، از چابهار به‌عنوان بدیل کراچی و گوادر یاد کرده‌اند. بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد و چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.

اسناد و موافقت‌نامه‌هایی که قرار است در جریان سفر نخست‌وزیر هند به تهران امضا شود، بیشتر در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تجاری، حمل و نقل و توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی است. کارشناسان معتقدند سفر نارندرا مودی به تهران و امضای این اسناد همکاری، فصل نوینی از روند رو به رشد همکاری های تهران - دهلی نو را در ابعاد مختلف رقم خواهد زد.

فصل جدید همکاری ایران وهند

همچنین نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در آستانه سفر تاریخی به ایران در گفت وگوی اختصاصی با «ایرنا» با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل‌گیری است، تاکید کرد: «در این روابط جدید چابهار به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌شود.» نخست‌وزیر هند با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه افزود: «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار می‌تواند به نفع ایران، هند و کل منطقه باشد.» او با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های به‌دست آمده درخصوص چابهار تاکید کرد: «بخش خصوصی و دولتی هند به شدت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در چابهار است.» مودی درعین حال گفت که هند از سرمایه‌گذاری ایران در این کشور استقبال می‌کند.

نخست‌وزیر هند همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص آینده خط لوله انتقال گاز از بندرچابهار به گجرات نیز گفت: «دو کشور همه شیوه‌های مناسب برای انتقال گاز از ایران به هند را مورد بررسی قرار می‌دهند.» مودی، لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را فرصت بزرگی برای توسعه روابط دو کشور دانست و یادآور شد: «ایران و هند همکاری خود را در زمینه‌های تجاری، فناوری، سرمایه‌گذاری، زیربنایی و امنیت انرژی توسعه می‌دهند.» همچنین نخست‌وزیر هند با اشاره به دیدارش با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اوفای روسیه در سال گذشته تاکید کرد: «در این دیدار من فرصت‌های همکاری بین دو کشور در زمینه بنادر، کود شیمیایی و پتروشیمی را بیان کردم.» مودی افزود: «در این سفر من به شدت تحت تاثیر اراده و تصمیم جدی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت راهبردی با هند قرار گرفتم.»

آغاز روابط راهبردی

در عین حال مودی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌هایش در سفر به ایران گفت که ایران یکی از همسایه‌های هند و یکی از شرکای ارزشمند این کشور در منطقه است. او با بیان اینکه ایران و هند با روابط تاریخی و تمدنی، دارای منافع مشترکی در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه هستند، افزود: «مقابله با تروریسم بین‌المللی و ایدئولوژی رادیکالیستی از چالش‌های بزرگ دو کشور است.»

نخست‌وزیر هند ایجاد اتصالات و کریدور شمال و جنوب را از جمله اهداف بلند پروازانه دوکشور عنوان و تاکید کرد: «روابط دو کشور در آینده در زمینه زیربنایی، مشارکت در بخش انرژی، تجارت و تبادلات فرهنگی گسترش می‌یابد.» مودی با بیان اینکه فصل جدیدی در همکاری دو کشور در آینده گشوده می‌شود، تصریح کرد که تهران - دهلی نو با افزایش همکاری‌ها، روابط راهبردی را آغاز می‌کنند.

او سرمایه‌گذاری هند در میدان گازی فرزاد B را فرصتی برای دو کشور دانست و افزود: «نیاز هند به انرژی با توجه به رشد اقتصادی این کشور هر روز بیشتر می‌شود و ایران می‌تواند در این خصوص جایگاه ویژه‌ای برای تامین انرژی هند داشته باشد.»نخست‌وزیر هند گفت که شرکت‌های هندی تاکنون بیش از یکصد میلیون دلار در فرزاد B سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دو کشور می‌توانند همکاری مناسبی در این زمینه داشته باشند. او درادامه خواستار توسعه همکاری‌های تجاری و بازرگانی بین ایران و هند شد و ادامه داد: «ما منتظر عملیاتی شدن گفت‌وگوها بین دوکشور برای افزایش مبادلات دو کشور هستیم.»

دیدار با مقام معظم رهبری

مودی همچنین با اشاره به برنامه دیدار با رهبرمعظم انقلاب و رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد که در این دیدارها درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو می‌شود. او به اهمیت روابط ایران و هند اشاره کرده و افزود: «روابط جامع ایران و هند برای صلح، ثبات و توسعه منطقه اهمیت بالایی دارد.» همچنین نخست‌وزیر هند در سفر به تهران علاوه بر نهایی کردن موافقت‌نامه توسعه بندر چابهار، به دنبال دو برابر کردن واردات نفت خود از ایران و برخورداری از حق توسعه یک میدان گازی عظیم در این کشور است. به گزارش پایگاه خبری ان دی تی وی، نارندرا مودی در آستانه سفر به ایران گفت که ارتقای ارتباطات، تجارت، سرمایه‌گذاری و شراکت انرژی اولویت او در سفر به تهران خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج