۳۳۱۸۸۹
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

۲۹۸۶ تذکر نمایندگان به هیات وزیران

معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۲۱۹ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش اقدامات نظارتی خانه ملت در سال چهارم دوره نهم مجلس را تهیه و تدوین کرد.

خبرگزاری فارس: معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۲۱۹ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش اقدامات نظارتی خانه ملت در سال چهارم دوره نهم مجلس را تهیه و تدوین کرد.

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

مقدمه:

در راستای تحقق منویات امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مسئولیت قانونی مجلس شورای اسلامی در نظارت بر حسن انجام امور کشور، پاسخگو نمودن مسئولان و دولت به مطالبات مردم و تقویت و اثربخشی اقدامات نظارتی مجلس، ابزارهای قانونی متفاوت و متمایزی (مانند تذکر، سوال،‌ استیضاح، تحقیق و تفحص، نظارت رئیس مجلس بر وضع مقررات دولتی، رأی اعتماد، کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، نظارت بر کمیسیون‌های تخصص، دیوان محاسبات کشور و ناظران مجلس از شوراها، مجامع و هیأت‌ها) در اختیار نمایندگان قرار گرفته است تا از آن طریق نقش نظارتی خود را ایفا و در صورت لزوم از طریق قانون‌گذاری نسبت به رفع معضلات اقدام نمایند.

تشکیل و تثبیت معاون نظارت مجلس شورای اسلامی طی دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، روند تحقق این ضرورت‌ها را سرعت بخشیده است و این معاونت در تلاش است نمایندگان محترم، کمیسیون‌های تخصصی و مجموعه مجلس را در جهت ساماندهی،‌ بهبود و تقویت بعد نظارت در امور جاری کشور و اجرای قوانین توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، یاری و پشتیبانی نمایند.

در اجرای ماده ۲۱۹ آین‌نامه داخلی مجلس، معاونت نظارت گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال چهارم دوره نهم مجلس را به شرح زیر تقدیم می‌نماید:

بخش یکم: نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین

در اجلاسیه چهارم دوره نهم (تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵) در مجموع ۶۲ فقره قانون به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است. از این تعداد ۶۰ عنوان از سوی رئیس‌جمهور برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ شد و قوانین «پیشگیری از وقوع جرم» «قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی» پس از پایان مهلت ۵ روزه ابلاغ به روزنامه‌های رسمی و عدم ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی ابلاغ شد. وضعیت ابلاغ این قوانین به روزنامه رسمی و مسئولان اجرایی در جدول شماره ۱ پیوست آمده است.

مقایسه عملکرد دولت یازدهم طی اجلاسیه‌های سوم و چهارم نشان می‌دهد که خوشبختانه تعداد روزهای تاخیر رئیس‌جمهور در ابلاغ قوانین به دستگاه‌های اجرایی به روزنامه رسمی ۵۵ درصد کاهش یافته است.

بخش دوم: نظارت بر تهیه و تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی و سایر مقررات تصریح شده در قوانین

مجلس شورای اسلامی در چهارمین سال دوره نهم ضمن وضع قوانین مختلف به لزوم تهیه و تصویب ۱۶ فقره آئین‌نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیأت وزیران حکم کرده است.

مطابق جدول شماره ۲ پیوست، از این تعداد مهلت تهیه و تصویب ۹ مقرره به پایان آمده (۳ مقرره به تصویب رسیده و ۶ مقرره در مجموع در حدود ۴۴ ماه است که در انتظار تهیه و تصویب در هیأت وزیران قرار دارد) و مهلت تهیه و تصویب ۷ مقرره هنوز به پایان نرسیده است.

نگاه کلی به وضع مقررات قبل از اجلاسیه چهارم نیز نشان می‌دهد که متاسفانه هنوز تمام یا برخی از آئین‌نامه‌های مربوط به ۶۴ فقره قانون مصوب از ابتدای دوره هشتم مجلس به شرح جدول شماره ۳ پیوست توسط دولت تهیه نشده است. همچنین در حالی که مهلت ۵ سال پیش‌بینی شده برای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه پایان یافت، تهیه و تدوین ۳۸ فقره از ۸۳ فقره آئین‌نامه مربوط به این قانون در دولت به انجام نرسید.

با توجه به اینکه عدم تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی قوانین مصوب موجب توقف یا اجرای ناقص قوانین می‌گردد لازم است دولت در این زمینه تلاش جدی‌تری را معمول دارد.

بخش سوم: تذکرات کتبی و شفاهی به وزرا و رئیس‌جمهور

نمایندگان مجلس نهم از ۷ خرداد ۱۳۹۴ تا مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در مجموع ۲ هزار و ۹۸۶ مرتبه به اعضای هیأت وزیران تذکر کتبی داده‌اند که از آن میان رئیس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر ۴۸۹ فقره و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر ۹ فقره بوده است.

بررسی مقایسه‌ای عملکرد نظارتی مجلس بین اجلاسیه‌های سوم و چهارم در موضوع تذکر نشان می‌دهد میزان تذکرات کتبی نمایندگان ۱۰ درصد کاهش یافته است. فراوانی تذکرات هر یک از اعضای هیأت وزیران به شرح نمودار شماره یک است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین گندمکار

      از خبر هایی که زحمت بسیار میکشید انتشار میکنید و به راحتی در اختیار شهروندان میگذارید.بسیااااااااار سپاسگذارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج