۳۳۲۱۰۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

درهم دلار را بالا کشید

در سومین روز هفته، دلار با کمک نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کرد. دوشنبه، شاخص ارزی با ۸ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: در سومین روز هفته، دلار با کمک نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کرد. دوشنبه، شاخص ارزی با ۸ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید.

به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم در بازار دبی، افزایش ارزش ارز در منطقه هرات افغانستان و مقاومت دلار در محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان ۳ عاملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. فعالان بازار اعتقاد داشتند که نقش حواله درهم از سایر عوامل افزایشی پررنگ‌تر بوده است.

همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با ۲ هزار تومان رشد به بهای یک‌میلیون و ۱۲ هزار تومان رسید. این رشد موجب شد که فلز گرانبهای داخلی نیز از فاز کاهشی خارج شود. سکه از سه‌شنبه گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته و در کمتر از ۵ روز کاری حدود ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. رشد سکه در روز دوشنبه در حالی رخ داد که طلای جهانی در ساعات ابتدایی روز، قیمت هزار و ۲۵۰ دلار را تجربه کرده بود.

پس از ۱۲ روز

روز گذشته، میزان تقاضای ارز کمی بالا رفته بود تا هیجان بازار بیش از روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه شود. در فضای هیجانی بازار، قیمت دلار در حالی از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان عبور کرد که آخرین بار این ارز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت بالای مرز یاد شده نوسان کرده بود. شاخص ارزی از تاریخ ۲۳ اردیبهشت تا یک خرداد، تنها نوساناتی جزئی را در محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان ثبت کرده بود.

روز دوشنبه نیز دلار معاملات خود را در محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان و حتی با قیمت پایین‌تری نسبت به روز شنبه آغاز کرد، ولی در ادامه روز، رشد تقاضا این ارز را به محدوده بالاتری رساند.

در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۴۳ تومان آغاز کرد که کاهشی ۴ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. با این حال، در ادامه روز، شاخص ارزی تا قیمت ۳ هزار و ۴۴۸ تومان بالا رفت. با شکستن این نقطه مقاومتی، قیمت دلار از مرز ۳ هزار و ۴۵۰ تومان نیز عبور کرد و نهایتا با قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان به کار خود پایان داد، رقمی که ۸ تومان بالاتر از روز شنبه بود.

سه ضلعی رشد

در سومین روز هفته، قیمت دلار در همان ساعات ابتدایی روز تحت‌تاثیر رشد نرخ حواله درهم قرار گرفت. به گفته فعالان، روز دوشنبه حواله درهم معاملات خود را با قیمت ۹۴۰ تومان آغاز کرد تا پس از حدود یک هفته از محدوده ۹۳۰ تومانی خارج شده باشد. افزایش قیمت درهم موجب شد که تقاضای معامله‌گران ارزی نیز در بازار داخلی بالا رود و قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد. به گفته فعالان، روز دوشنبه هر افزایش نرخ حواله درهم، انعکاسی در قیمت دلار بازار داخلی داشت و معامله‌گران توجه زیادی به نوسانات بازار کشور همسایه داشتند. به‌طور سنتی نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی، منجر به رشد دیگری می‌شود. از سوی دیگر، به گفته فعالان، روز دوشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان نیز بالا رفت و این موضوع نیز افزایشی‌های بازار را بیش از پیش به رشد قیمت امیدوار کرد.

در کنار دو عامل یاد شده، مقاومت دلار در محدوده ۳ هزار و ۴۴۰ تومان در روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه نیز در رشد قیمت روز دوشنبه تاثیر داشت. به گفته حاضران بازار، اکثر معامله‌گران سنتی انتظار دارند که در روزهای انتهایی هر ماه، قیمت دلار به واسطه کاهش نقدینگی موجود در بازار مقداری کاهش قیمت را تجربه کند. با این حال، شاخص ارزی در روزهای انتهایی اردیبهشت‌ماه کاهش چندانی را تجربه نکرد. به این ترتیب، برخی معامله‌گران کاهش نیافتن دلار را ناشی از این دانستند که بازار میل به افزایش قیمت دارد و تنها منتظر یک فرصت مناسب است. این در حالی است که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، افزایش روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمت در روند حرکتی بازار بوده است و در روزهای آینده شاخص ارزی به مدار نزولی بازخواهد گشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج