۳۳۲۴۰۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

دور دست‌ترین ستاره‌های عالم رصد شده‌اند؟

گروهی از اخترشناسان بین‌المللی در رصد‌خانه کک در هاوایی موفق به رصد کهکشانی متعلق به ۱۳ میلیارد سال پیش شده‌اند، مشاهده‌ای که دیدگاهی جدید درباره بازیونیزه شدن گاز هیدروژن، رویدادی کیهانی که تولد جهان به واسطه آن آغاز شد،‌ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

وبسایت ساعت24: گروهی از اخترشناسان بین‌المللی در رصد‌خانه کک در هاوایی موفق به رصد کهکشانی متعلق به ۱۳ میلیارد سال پیش شده‌اند، مشاهده‌ای که دیدگاهی جدید درباره بازیونیزه شدن گاز هیدروژن، رویدادی کیهانی که تولد جهان به واسطه آن آغاز شد،‌ در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

براساس گزارش رصد‌خانه كك،‌اين گروه از اخترشناسان موفق به ثبت تصوير كم‌فروغ‌ترين كهكشاني شده‌اند كه تاكنون مشاهده شده‌است. اين كهكشان در ميان جهان سالخورده، يك نوزاد به شمار مي‌رود.با استفاده از داده‌هاي ثبت شده در رصد‌هاي پيشين، و پديده‌اي نوري به نام بزرگنمايي گرانشي كه به واسطه آن نيروي گرانش عظيم اجرام ميان مشاهده‌گر و مشاهده‌شونده باعث بزرگنمايي مشاهده شونده مي‌شود، دانشمندان موفق به رصد اين كهكشان دورافتاده شدند.

اين كهكشان در پس كهكشان ديگري پنهان شده‌بود. متخصصان ادعا دارند بدون پديده بزرگنمايي گرانشي، رصد اين كهكشان هرگز امكان پذير نبوده‌است. كهكشان كشف شده نسبتا جوان است و درحدود 13 ميليارد سال پيش تشكيل شده‌است. دانشمندان براين باورند جرم ستاره‌اي اين كهكشان بسيار پايين و درحدود يك درصد جرم ستاره‌اي كهكشان راه شيري است.

دور دست‌ترین ستاره‌های عالم رصد شده‌اند؟

دانشمندان مي‌گويند اين كهكشان در دوران پاياني بازيونيزاسيون جهان هستي حضور دارد، دوراني كه گاز هيدروژن ناشي از انفجار بزرگ، از حالت خنثي به حالت يونيزه تغيير حالت داد. اين فرايند زماني آغاز شد كه ستاره‌ها آغاز به درخشيدن كردند.

به گفته اخترشناسان رصد‌خانه كك اين كهكشان بسيار كوچك در فاصله‌اي بسيار دور است و مي‌تواند بخشي از پاسخ يكي از بنيادي‌ترين پرسش‌هاي نجومي را آشكار سازد: چه چيز باعث شد تا در آغاز جهان هستي و در حدود ۱۳ ميليارد سال پيش گاز هيدروژن از حالت خنثي به حالت يونيزه تغيير وضعيت دهد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج