جاباما
۳۳۲۴۳۸
۲۴ نظر
۵۰۰۷
۲۴ نظر
۵۰۰۷
پ

طلاق از ازدواج جلو زد!

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت گفت: آمار طلاق در کشور رشد ۵۳ درصدی داشته است و نسبت ازدواج به طلاق در سال ۸۵ تا ۹۳ بیانگر این است که طلاق بر ازدواج فزونی یافته است.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت گفت: آمار طلاق در کشور رشد ۵۳ درصدی داشته است و نسبت ازدواج به طلاق در سال ۸۵ تا ۹۳ بیانگر این است که طلاق بر ازدواج فزونی یافته است.

گلایل اردلان با اشاره به یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ازدواج سالم است، اظهار کرد: برنامه‌هایی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای مخاطره آمیز در میان جوان در اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی آموزش معیار همسرگزینی عقلانی را یکی از برنامه‌های این اداره در جهت ترویج ازدواج سالم عنوان کرد و افزود: در سند سلامت جوانان سلامت باروری و ازدواج، سلامت روان، سلامت اجتماعی، ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از اعتیاد ذکر شده است.

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: افزایش سن ازدواج در دختران و پسران باعث کاهش نرخ فرزندآوری و افزایش رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌شود، برهمین اساس لازم است برنامه‌هایی با رویکرد سلامت معنوی، جسمی و اجتماعی درخصوص ازدواج شاد، سالم، پایدار در اختیار گروه سنی جوان قرار گیرد.

اردلان با بیان اینکه هدف این همایش باید آموزش در زمینه چگونگی ترویج ازدواج سالم در جوانان باشد، افزود: متاسفانه هر ازدواجی منجر به یک ازدواج موفق نمی‌شود، بنابراین طبق دیگر سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۳، ارتقاء و پویایی جمعیت و همچنین رفع موانع ازدواج و تسهیل در امر آن نیز از جمله برنامه‌های این اداره است.

وی با اشاره به اینکه میزان نرخ باروری در کشور ۱.۸ است، گفت: این میزان در استان تهران ۱.۴ است که کمتر از میزان کشوری است و لازم است جوانی جمعیت، ارتقاء و پویایی آن باید بیش از پیش در نظر گرفته شود.

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت به اهداف ازدواج سالم اشاره کرد و ادامه داد: نجات از سرگردانی، تداوم نظم در امور زندگی، افزایش طول عمر و شادتر زندگی کردن و هم‌چنین ارتباط اجتماعی سالم با افراد جامعه از دیگر اهداف ازدواج سالم است.

اردلان با اشاره به فواید ازدواج سالم در جامعه، خاطر نشان کرد: افزایش رشد اجتماعی، رشد اخلاقی، مسؤولیت پذیری و تعالی انسان، احساس امنیت و رشد عاطفی و اجتماعی از جمله فواید ازدواج سالم در جامعه است.

وی به ازدواج به عنوان تکیه گاهی برای سلامتی اشاره و اضافه کرد: این تکیه گاه شامل سه مورد می‌شود که مورد اول آن حمایت و پشتیبانی همسران از یکدیگر، متعهد بودن در امور زندگی و احساس رضایت از زندگی است. چرا که اگر افراد ازدواج کنند اما ناراضی باشند، سلامت آنها نسبت به افراد مجرد ضعیف‌تر است، در نتیجه کیفیت زندگی مشترک بسیار مهم است.

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت به تأثیر خانواده سالم بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در صورتی که یک خانواده سالم نباشد، منجر به بر هم خوردن ساختار جامعه می‌شوند و افراد مریض وقتی به جامعه وارد می‌شوند در جامعه ناهنجاری ایجاد می‌کنند.

اردلان به ابعاد مختلف ازدواج اشاره کرد و گفت: ازدواج شامل ابعاد مختلفی مانند حقوقی، جسمی، عاطفی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

وی ادامه داد: طبق آمار سن ازدواج رو به افزایش است به گونه‌ای که سن ازدواج در مردها ۲۷.۶ و در زنان ۲۶.۱ رسیده است. تأخیر در سن ازدواج منجر به تأخیر در فرزندآوری و تأخیر در فرزندآوری منجر به ناباروری می‌شود.

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند اوتیسم و سندروم داون از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل سن بالای مادر در نوزاد ایجاد می‌شود، گفت: میزان باروری زنان در سن ۳۵ سالگی به بالا کم می‌شود و گاهی منجر به ناباروری آن‌ها می‌شود.

اردلان به روند ازدواج از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ اشاره کرد و افزود: طبق آمار ثبت احوال در سال گذشته با کاهش ازدواج در کشور روبرو بوده‌ایم و بیش از ۱۳ میلیون جوان در آستانه ازدواج هستند که در صورت تأخیر در ازدواج با کاهش باروری آنها مواجه می‌شویم.

وی مشکل اساسی ازدواج نکردن را هزینه‌های زیاد عروسی عنوان کرد و گفت: خودشناسی یک معیار مهم در ازدواج است و وقتی می‌خواهیم ازدواج کنیم باید در نظر داشته باشیم معیارهای خودشناسی مهم‌تر از هزینه‌های عروسی است.

رییس اداره جوانان دفتر سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: در کشور طلاق رشد ۵۳ درصدی داشته است و نسبت ازدواج به طلاق طی سال ۸۵ تا ۹۳ بیانگر این است که طلاق بر ازدواج فزونی یافته است. بنابراین راهکار اساسی در این امر استفاده از معیارهای مناسب برای ازدواج و کاهش سطح توقعات است.

اردلان با اشاره به خلاصه‌ای از فعالیت‌های دفتر سلامت خانواده، گفت: آموزش به جوانان، دختران و پسران مجرد، آموزش افزایش آگاهی ملاکهای انتخاب همسر، افزایش آگاهی نسبت به مهارت‌های زندگی، افزایش آگاهی افراد متعهد جهت کاهش طلاق و فرهنگ سازی به منظور داشتن یک ازدواج سالم از جمله این فعالیت‌ها است.

وی اظهار کرد: رویکردهای بین بخشی میان این اداره و بهزیستی، قوه قضاییه، ارتش، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی به منظور ترویج یک ازدواج سالم برقرار شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mimo

      چشم مسئولان روشن ...
      هی میگن جوانان ازدواج کنن با چی ازدواج کنن؟ اونایی هم که ازدواج کردن دارن طلاق میگیرن از بس مشکلات اقتصادی و بیکاری داره جولان میده تو مملکت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این موفقیت بزرگ وجهانی در عرصه خانواده واقعا تبریک داره ....تبریک ! تبریک ! تبریک !

    • babak

      مردی که میل ... بهش فشاروارد میکنه و علیرغم داشتن سواد بالا یا شاید هم پایین و داشتن حقوقی بسیار پایینتر از حدی که تامین کننده هزینه ها باشه در معرض انواع خطرات و دامها قرار می گیره افتادن در این دامها باعث تغییر نگرش در جوانها خواهد شد، دختران با بالارفتن سن ازدواج سرکوب امیال خود را در پناه شبکه های اجتماعی مجازی و گاهی روابط آزاد در جامعه در پیش می گیرند و آنها هم در نگرششان به زندگی دچار تحول و تغییر خواهند شد، از این روست که مردان و زنان ما با نگرشی متفاوت از زندگی وارد دنیایی جدید خواهند شد که آن دنیا نیاز به نگرشی عمیق به اصالت فرهنگ خانواده داره که متاسفانه در کمتر نگاهی از جوانان ما این نگرش وجود داره به همین علت امواج سهمگین دریای پرتلاطم زندگی باعث سونامی شدیدی در جامعه شده و آمار طلاق رو بالا میبره، سونامی اعتیاد و خیانت و طلاق و اختلافات شدید بین افراد سرچشمه ای جز عدم توجه مسئولین و خانواده ها و نظام آموزشی ما نداره و بایستی فکری اساسی نمود

    • بدون نام

      خداقوت،شماتازه فهمیدید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا همیشه اخرش میفهمند مثلا اخر ماه رمضان میشه تازه نامه میاد که برای افطار از اجناس مرغوب غذایی استفاده شود !!!

    • فرهاد

      فاجعه از این بدتر داریم مگه ، دولت باید عزای عمومی اعلام کنه

    • hamidreza

      من که سرکارم دستم به دهنم میرسه الان نامزد کردم. اما نمیتونم ازدواج کنم. خدا بداد اون جوان بیکار برسه

    • حیران

      تا حالا ازدواج نکردم و اصلا هم قصد ازدواج ندارم دارم خونه پدرم زندگی می کنم و هیچ مشکلی هم ندارم و اصلا هم طالب دردسر نیستم
      الان یک خانم خیلی راحت میتونه با یه در آمد خوب از عهده زندگیش بر بیاد و برای زندگی نیازی به شوهر کردن نداره من به شخصه شاید فقط زمانی ازدواج کنم که مردی رو از هر نظر شایسه بدونم که بعید میدونم همچین کسی پیدا بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا خیرت بده که ازدواج نمیکنی شما اونقدر دماغت باد داره که هر کسی باهات ازدواج کنه اول بدبختیشه!

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        افرین حیران ....همانطور که گفتی یک اقایی که واقعا مرد باشه در جامعه مون کمیاب شده همشون عقده ای شده اند بنده خداها!!!!

      • سلی

        دمت گرم حیران جون مردای این دوره زمونه ارزش ندارن

    • بدون نام

      يارو ميگه علت عدم ازدواج جوانها،هزينه بالآي خرج عروسي هست،نميگه تأمين خونه و زندگي و أمرار معاش غير ممكن شده.مردم رو نادان تصور كرده اين بي شعور.اخه احمق اگه مشكل هزينه جشن عروسي باشه كه همه اون ٧٠-٨٠ درصد مجردها تاالان از خير جشن عروسي گذشته بودن و داشتن با زن و بچشون خوش و خرم زندگي ميكردن.يارو مجرده،از پس هزينه زندگيش بر نمياد بره زن بگيره كه چي بشي؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم ...اما خدائیش هزینه درمراسم ازدواج خیلی بالاست همش هم بخاطر چشم وهمچشمی.

    • بدون نام

      طلاق باعث افزایش فساده. این همه ادم طلاق میگیرن و احتمالا اکثرشون به خاطر تجربه تلخ قبلی ازدواج نمیکنند اما بالاخره نیاز های جنسی شون را که طلاق ندادن!؟

    • بدون نام

      چرا نصف نظر من رو سانسور كردي؟من كه اينقدر بي سر و ته و نامفهوم ننوشته بودم،نظر و پخش نكني كه خيلي بهتره،چرا ...ميزني به جمله بندي مردم!

    • اردلان

      مسئله اقتصادی پنجاه درصد قضیه...دوست من شهریور پارسال ازدواج کرد اردیبهشت امسال طلاق گرفت دلیلش هم بحث مالی نبود دلیلش این بود که جفتشون قبل ازدواج اینقدر شیفته هم بودن که هیچکدومشون بدی های طرف مقابلش رو نمیدید به اصطلاح عشق کورشون کرده بود اما ازدواج که کردند هر روز عشقشون کمتر میشد اما تفاوت ها و اختلاف نظر هاشون بیشتر میشد...این از زبون دوستم براتون نقل قول کردم!!!

      اختلاف فرهنگی...نوع تربیت والدین دختر و پسر...اختلاف سلیقه...سطح شعور و درک دو طرف....اینها هم باعث طلاق میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کراهت طلاق از بین رفته... چون در نسل قبل طلاق شدیدا محدودیت داشت حالا همان نسل بدلیل همین محدودیتی که داشتند طلاق بچه هاشون را راحت پذیرش میکنند....

    • بدون نام

      عاشقی پول نمیخواد ، دو نفر جوون عاشق میشن و ازدواج میکنن ولی بعد از فروکش کردن شور جوونی یهو میبینن هیچی ندارن و نخواهند داشت و اختلافها و دعواها از اون به بعد شروع میشه ، دلیل عمده این طلاقها مسائل مالیست. حالا یکی مثل من از فشار زندگی وقت برای جوونی و عاشق شدن نداشته و تو این مشکلات وارد نشده و ازدواج نکرده. ولی گناه اون جوونایی که عاشق میشن چیه ؟

    • ایرانی

      جوانان بیدار شده اند و تن به ازدواج و فلاکت و اسارت و بدبختی نمی دهند

      آفرین به جوانان

      فقط مجردی

    • بدون نام

      باسلام.بابت اینکه امارطلاق ازازدواج جلوزده بایدبه این دولت ونمایندگان زحمتکش تبریک گفت. یعنی دولت علت طلاق رو نمیدونه بااین تورم وگرانی وبیکاری مردم چجوری بایدزندگی کنن.اولآهمه حقوق بگیرنیستن واگرهم باشن فیش حقوقی همه مردم 70میلیونی نیست.مردم دارن باحقوق812هزارتومنی زندگی میکنن امیدوارم دولت ونمایندگان این موضوع روبفهمن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا نمایندگان محترم در گیر برجام وفرجام هسته ای و موشک هستند وقت ندارند به درد ملت گوش کنند

    • حسین

      من ۴٠سالم شده و هنوز مجردم . از این به بعد هم همین جوری میگذرونم . البته خودم راضی نبودم ولی مجبور شدم . چه ....

    • بدون نام

      دوبارتوی این کشوروام گرفتم اونم بامنت وبدبختی تااومدم کاری روشروع کنم وضعیت اقتصادی بدترمیشدپول هم روزبه روزبی ارزش ترمیشدالان هم فقط درجامیزنیم تضمین اداره خانواده بامرده وقتی باخودش میشینه دو دوتاچهارتامیکنه اصلاهزینه جشن عروسی پیشکش آدم میتونه ازخیرش بگذره ولی هزینه سرسام آورزندگیرو چیکارش بایدکردهمه حرام خورنیستن که بخوان اینجوری زندگیشونو اداره کنن به این نتیجه میرسن که عطاشو به لقاش میبخشن زندگی که فقط مسائل جنسی نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج