جاباما
۳۳۲۵۵۷
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

ماجرای کتک‌ خوردن خواهران ایرانی در قفس

قبلا از رشته MMA نوشتیم که یکی از خشن‌ترین رشته‌های جهان ورزش محسوب می‌شود و در ایران به صورت رسمی فعالیتی ندارد اما اگر به باشگاه‌های رزمی سری بزنید، حتما متوجه می‌شوید که این رشته درکشورمان به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند.

روزنامه شهروند: قبلا از رشته MMA نوشتیم که یکی از خشن‌ترین رشته‌های جهان ورزش محسوب می‌شود و در ایران به صورت رسمی فعالیتی ندارد اما اگر به باشگاه‌های رزمی سری بزنید، حتما متوجه می‌شوید که این رشته درکشورمان به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند. بعد از مدتی که به فعالیت این رشته توجهی نشد، چند نوجوان بدون این‌که هماهنگی با هیچ فدراسیونی انجام دهند،‌ برای حضور در مسابقات MMA راهی ارمنستان شدند و حالا فیلمی از آنها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان از کتک‌خوردن دختر رزمی‌کار ایران دارد. کار اشتباه این نوجوانان برای حضور درچنین مبارزه‌ای با تلاش‌های وزارت ورزش برای پیدا کردن فرد یا افرادی که آنها را به چنین مسابقات اعزام کرده، همراه شده است.

کتک‌خوردن نوجوان ایرانی

آخرین ساعات دوشنبه‌شب بود که فیلمی از رقابت یک دختر نوجوان ایرانی به نام آرینا مافی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و به اوج فراگیری رسید. ویدیوی مذکور، رقابت این نوجوان را نشان می‌داد که در ١٢سالگی در مسابقات یکی از خشن‌ترین رشته‌های جهان در ارمنستان شرکت کرده بود. او در کمتر از یک دقیقه به دست رقیب کلمبیایی خود مُشت‌باران شد و شدیدا آسیب دید. این رقابت که به کتک‌خوردن شدید دختر نوجوان انجامید، آن‌قدر دلخراش بود که شاید اگر داور مانع مُشت‌زدن حریف نمی‌شد، این دختر مبارز جانش را نیز از دست داده بود. حالا کار به جایی رسیده که گلایه‌ها و ناراحتی مردم ایران از اتفاق پیش‌آمده، شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است.

١٠ نوجوان ایرانی در مسیر اشتباه

وقتی پیگیر ماجرا می‌شویم، به این نتیجه می‌رسیم که رقابت مذکور ٢ماه قبل در ارمنستان انجام شده و هیچ‌کس از آن خبردار نبوده است. البته به جز آرینا مافی، خواهرش تینا مافی نیز دقیقا با شرایط مشابهی در این رقابت‌ها شکست خورده است. این دو خواهر با حجاب کامل و البته با پرچم ایران به روی رینگ رفتند و ناکام برگشتند. به جز این دو خواهر، ٨ پسر دیگر به نام سیدمحمد حسینی، حسین جعفر مافی، میلاد خسروی، مصطفی علیپور، مجید حجیوان رشیدی، علی مهرو بختیاری، سامان بهزادی و سعید جهانبخت برای این مبارزه‌ها داخل قفس رفتند که فیلم رقابت آنها در سایت‌های خارجی منتشر شده است.

چرا MMA ؟

MMA رشته‌ای است که شاید خیلی از مردم از آن شناختی ندارند اما به دلیل خشونت زیاد فعالیت آن در ایران ممنوع است. این رشته تلفیقی از تمام رشته‌های رزمی (تکواندو، بوکس، کاراته، هنرهای رزمی و...) و کشتی است. این‌که دختران نوجوان با چه انگیزه‌ای درچنین رقابت‌هایی شرکت کردند، مشخص نیست اما از نمونه‌های قبلی می‌توان به حضور امیر علی‌اکبری دارنده مدال طلای کشتی فرنگی جهان درچنین رقابت‌هایی اشاره کرد. کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران که به دلیل دوپینگ، مادام‌العمر محروم شده بود، به این ورزش پای گذاشت و حتی چند پیروزی هم به‌ دست آورد اما چیزی که مشخص است، چنین رشته‌ای برای دختران نوجوان مناسب باشد، شاید انگیزه‌های مالی باعث شده تا خانواده این ٢ خواهر به آنها اجازه حضور درچنین ورزش خشنی را بدهند.

ابهام در پوشیدن لباس کاراته

با این‌که این رشته هیچ ارتباطی به کاراته ندارد اما پوشیدن لباس کاراته ازسوی نوجوان حالا دیگر مشهور ایرانی باعث شد تا نگاه‌ها به سوی این فدراسیون برود. سوابق این ٢ خواهر نشان می‌دهد که آنها درگذشته در رشته‌های رزمی صاحب عنوان نیز شده‌اند. نام آرینا مافی در بین مدال‌آوران رشته سوپر کیک بوکسینگ بانوان که در‌سال ١٣٩٣ در استان تهران برگزار شده بود، دیده می‌شود. او به همراه تینا مافی موفق به کسب مدال طلا و برنز این رقابت‌ها شده بودند و این مسابقات تحت‌نظر هیأت ورزش‌های رزمی صورت گرفته است. فدراسیون کاراته به دلیل پوشیدن پیراهن سبک کیوکشین کاراته ازسوی این ٢ خواهر در اطلاعیه‌ای صادر کرد: «این فیلم مربوط به رقابت‌های رشته MMA است که در آن ورزشکاران در قفس به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و اساسا این رشته ورزشی ارتباطی با کاراته ندارد. به اطلاع می‌رساند کلیه سفرهای خارجی کاراته‌کاهای ایرانی به رقابت‌های آسیایی و جهانی، تنها پس از تأیید فدراسیون و اخذ مجوز آن در شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد.»

مسئول کیست؟

بعد از این‌که فدراسیون کاراته از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد، همه نگاه‌ها به سوی فدراسیون ورزش‌های رزمی رفت. محمود رشیدی، رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی نیز در واکنش به انتشار این فیلم می‌گوید: «به هیچ‌وجه اعزامی به ارمنستان نداریم و اساسا با هرکسی که در زمینه «MMA » فعالیت کند، برخورد می‌کنیم. متاسفانه تازگی‌ها شاهد برخی از اعزام‌های غیرقانونی در این زمینه در رشته‌های مختلف هستیم. متاسفانه یکسری افراد که تعدادشان هم کم نیست، با هدف کسب درآمد و سود این اقدامات را انجام می‌دهند.» از طرفی مازیار ناظمی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش نیز یکی از نخستین نفراتی بود که خبر از پیگیری این موضوع داد: «صحنه‌هاي كتك‌خوردن دختر ايراني در رينگ مبارزه واقعا ناراحت‌كننده بود. كلي پيگيري كرديم؛ هم از فدراسيون رزمي و هم كاراته، روساي آنها مي‌گويند هيچ اعزامي براي اين افراد نداشتند، در شوراي برون‌مرزي هم درخواستي نداشتيم چون هميشه با اين شكل مسابقات به دلايل مختلف مخالفيم. حضور اين بچه‌ها شخصي و بدون مجوز بوده و حتما هم با مسببان آن برخورد مي‌كنيم و جلوي فعاليت آن مربي و سبك گرفته خواهد شد.»

لزوم حل مشکل اعزام‌های غیرقانونی

با توجه به این‌که مثل دفعات قبلی بعد از یک اتفاق تلخ هیچ‌کس مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد، باید باز هم شاهد باشیم که در آینده چنین اتفاقاتی رخ دهد. تعدد سبک‌ها در رشته‌های رزمی که حتی برخی از آنها در ایران به صورت رسمی اداره می‌شوند، باعث شده تا شاهد بروز چنین اتفاقاتی باشیم. آن دختران ١٢، ١٣ساله قطعا اگر عواقب کار خود را می‌دانستند، به هیچ قیمتی پایشان را به آن رینگ نمی‌گذاشتند. به ‌هرحال تیمی با نام و پرچم ایران درکشور همسایه حاضر شده و مسئولی هم داشته که آنها را دور هم جمع کرده است. این‌که هیچ‌کس مسئولیت را نمی‌پذیرد، عجیب نیست اما امیدواریم خیلی زود آتش این تنور خاموش نشود و این اتفاق تلخ بهانه‌ای باشد تا مسئولان فکری به حال اعزام‌های غیرقانونی انجام دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • قربان

      وقتی بیکاری* فقر *و هزاران مشکلات برای جوانان این مملکت ایجاد شد معلومه بخاطر پول دست به هر کاری میزنند* ماشالا بانکها *مدیران ملیاردی و بی خاصیت که فقط اختلاس بلد هستند در ایران تا بخاهی زیاد هستند * واین طرف داستان ما کشوری فوق العاده ثروتمند جوانان پویا که به خاطر عدم مدیریت و دزدی های کلان بیکار و سرخورده شده اند تا جایی که 90 % مردم گیر نان شب هستند و بانکها که خون مردم را میمکند و هیچکس نیست بگه چرا در کشور ربا 500% بیداد میکنه و هیچکس نیست به داد ما جوانان بدبخت برسه............

      پاسخ ها

      • محمود

        شركت تو مسابقات آزاد دل شير مي خواد كه اين دختر خانم داشت ولي خوب تو اين مبارزه ها كوچكترين اشتباهي ممكنه به شكست منجر بشه و اين وظيفه مربيه كه درست كوچ كنه خانم مافي معلوم بود خيلي استرس داره چون حتي اول مسابقه با حريف دست هم نداد و وقتي بي هدف حمله كرد سرش رو انداخت پايين و تعادلش بهم خورد در حاليكه با توجه به فيزيك بدنش بايد فاصله شو حفظ ميكرد. در مورد مسابقات هم بايد بگم از ايران ورزشكاراي زيادي شركت كردن (حداقل تو مسابقات انتخابي) و موفق هم بودن

    • بدون نام

      شیوه مسابقات mma همین گونه هست منتها چون در ایران به دلیل خشونت بالا به رسمیت شناخته نمی شود شرکت کننده ها به صورت غیررسمی در مسابقات برون مرزی شرکت می کنند.

    • رضا

      واقعا من شرمسار شدم که این دختر با پرچم ایران به مسابقه رفت ، لطفا فیلم کامل اونو ببینید که چطور این دختر بدون حجاب ( در آخر مسابقه) برای دریافت مدال حاضر شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج