۳۳۳۴۹۳
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

ترامپ:

اوباما باید سال ۸۸ کار ایران را یکسره میکرد

نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در انتقادی از رئیس‌جمهور فعلی این کشور گفته که وی باید در جریان اغتشاشات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) کار ایران را یکسره می‌کرد.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های آمریکایی بامداد شنبه فیلمی از «دونالد ترامپ»، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرده‌اند که وی در آن از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بابت آنچه به تعبیر وی کوتاهی در حمایت از اغتشاشگران ایرانی در جریان حوادث پس از انتخابات ایران است، انتقاد می‌کند.

این ویدئو را «ترامپ» سال ۲۰۱۱ روی «یوتیوب» منتشر کرده و برخی از رسانه‌های آمریکا از جمله پایگاه خبری «بازفید» بامداد شنبه آن را منتشر کرده‌اند.

وی با روش گفتاری مخصوص خودش که پرش‌های کلامی از یک ایده به ایده‌ای دیگر است به حوادث فتنه سال ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: «اگر اوباما دو سال پیش که این کشور یک مشکل بزرگِ بزرگ داشت - و معترضان داشتند پیشروی می‌کردند - از مردم ایران حمایت می‌کرد - همان‌طور که از معترضان در آمریکا که خودشان را (جنبش) اشغال (وال‌استریت) می‌نامند، حمایت کرد - ما هیچ مشکلی در ایران نداشتیم. باور کنید.»

دولت اوباما، در روایت‌های رسمی حمایت از آشوبگران در جریان حوادث بعد از انتخابات ایران در سال ۱۳۸۸ را رد کرده است. «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه وقت آمریکا در کتاب خاطراتش ادعا کرده دولت اوباما بر اساس تحلیل‌های ناظران وقت به این نتیجه رسیده بود که عدم اظهارنظر می‌تواند نتایج مطلوب واشنگتن را به بار آورد.

علی‌رغم این ادعا، اسناد متعددی در منابع مختلف درباره تحرکات دولت آمریکا چه در قبل از فتنه ۸۸ و چه در جریان آن وجود دارد. به عنوان مثال، چنانکه در خود کتاب «هیلاری کلینتون» هم اشاره شده او با توجه به استفاده آشوب‌طلبان از رسانه‌های اجتماعی از شرکت توئیتر در آن زمان خواسته بود تعمیراتش را به زمان دیگری موکول کند.

وی نوشته است: «تیم من در وزارت خارجه در پشت صحنه، تماس‌های مستمری با فعالان در داخل ایران برقرار می‌کرد و با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توئیتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توئیتر تعطیل می‌شد تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزارهای مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم چند ماه پیش در جریان نشستی در میان نمایندگان کنگره گفت که حمایت‌های اوباما از «معترضان» - به تعبیر او - از جمله موانع مذاکرات هسته‌ای بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      اینهم یک احمدی نژاد برای امریکائی ها -خدا به فریادشون برسه اگه مثل ما فریب شعارها را بخورند

    • ایرانی

      کاملا درست گفته!

    • mori

      همش میخوان تقصیرهارو بنداز گردن این و اون. اون تظاهرات کنندگان ایرانی کامل بودن و نه امریکایی و اسرائیلی

    • گل پسر بابام

      همچین میگه اوباما باید از فتنه گران درسال 88حمایت میکرد،انگار تعداد این فتنه گرا چندنفر بوده حالا..عمو جون تعداد این فتنه گرایی که شما میگی که مطمئنا کسایی بودن که از امثال آمریکا و اسرائیل خط میگرفتن ،یک هزارم جمعیت مردم ایران هم نبود..و باحمایت از اونا شماها به جایی نمی رسیدید.مردم ایران همیشه بیدار هست،اینو آویزه گوشت کن..

    • بدون نام

      سال 88 عده ای بودند که نمیدونستن برای گرفتن حق باید پای صندق برن نه اینکه سطل آشغال آتیش بزنن
      امیدوارم همونطور که سال 92 جناح رقیب تبریک گفت 96 هم هر جناحی رای آور رقیبش تبریک بگه

    • بهنام

      همشون از آشوبگران حمایت کردند. تجربه مفتضحی بود برای همشون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج