جاباما
۳۳۳۶۶۹
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

وجود ۱۵۰ هزار زندانی متاهل در کشور

رئیس سازمان زندان ها گفت: بیشترین آمار زندانیان کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است و اکثر آنها قاچاقچیان یا فروشندگان خرده پا هستند.

خبرگزاری مهر: رئیس سازمان زندان ها گفت: بیشترین آمار زندانیان کشور مربوط به جرایم مواد مخدر است و اکثر آنها قاچاقچیان یا فروشندگان خرده پا هستند.

علی اصغر جهانگیر در نشست شورای معاونان به ضرورت ارتقاء فرهنگ حمایت از خانواده زندانیان و نقش رسانه ملی در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از خانواده های زندانیان گفت: حقوق خانواده زندانیان در جامعه به درستی شناخته شده نیست و اغلب آنها در گروه طبقات محروم جامعه قرار دارند و متاسفانه هنوز تفکری که بین زندانی و خانواده او تفاوت قائل نیست در جامعه حاکم است که باید تلاش کنیم در وهله اول این نگاه را تغییر دهیم.

رئیس سازمان زندان ها گفت: در سال گذشته و از طریق اقدامات حمایتی علاوه بر انجام تعداد بیش از ۵۰ هزار مورد مشاوره با زندانیان و خانواده های آنان، دو هزار و ۴۴۰ مورد آزادی زندانیان سرپرست خانواده با کمک انجمن حمایت از زندانیان داشته ایم.

وی از برگزاری ۱۰۶ جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان در سال گذشته خبر داد و افزود: برگزاری این جشن ها و مشارکت های مردمی، نمود عینی نوع دوستی مردم ایران است که باید تلاش کنیم این فرهنگ توسعه یابد.

رئیس سازمان زندان ها گفت: علیرغم همه تلاش هایی که صورت گرفته است هنوز اقدامات کافی نیست و باید به سمتی برویم که حمایت از خانواده زندانیان به صورت جامع و نهادینه شده انجام شود تا از توسعه چرخه جرم جلوگیری کنیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به اینکه باید بین زندانی و خانواده او تفکیک قائل شد گفت: فرهنگ کمک به خانواده زندانیان باید مانند سایر امور خیریه مثل مدرسه سازی، مسجد سازی و غیره در تفکر مردم به صورت یک فرهنگ انسانی - اخلاقی نهادینه شود چرا که در غیر اینصورت تداوم این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

جهانگیر گفت: با زندانی شدن فرد، خانواده سرپرست خود از دست می دهد و این تبعات بسیار سنگینی برای خانواده دارد که از آن جمله می توان به توسعه چرخه جرم در خانواده ها اشاره نمود.

وی افزود: متاسفانه چون کار فرهنگی در جامعه صورت نگرفته است یک نگاه منفی به خانواده های زندانیان هست که باید تلاش کنیم این نگاه تغییر کند.

مشاور رئیس دستگاه قضا با اشاره به جایگاه انجمن های حمایت از زندانیان گفت: علیرغم وجود قریب به ۲۰۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور اما به دلیل عدم اطلاع رسانی لازم فعالیت های این انجمن ها شناخته شده نیست .

مشاور رئیس دستگاه قضا با اشاره به جایگاه انجمن های حمایت از زندانیان گفت: اکنون ۲۰۵ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور داریم که نسبت به یک سال گذشته رشد ده درصدی داشتیم و طبق برنامه ریزی ها باید به تعداد۲۳۰انجمن حمایت برسیم هرچند به دلیل عدم اطلاع رسانی لازم فعالیت های این انجمن ها تا امروز شناخته شده نیست .

رئیس سازمان زندان ها در ادامه گفت: با تلاش هایی که صورت گرفته طی یکسال گذشته تعداد خانواده های تحت پوشش انجمن های حمایت از رقم ۹۸هزار به ۱۰۷هزار رسیده و برنامه ریزی های ما رسیدن به عدد ۱۶۹هزار است. هر چند امیدوار به کاهش جمعیت زندان های کشور هستیم ولی ما ظرفیت های لازم را ایجاد خواهیم کرد.

دکتر جهانگیر همچنین گفت: در سال ۱۳۹۴ رقمی بالغ بر ۱۴۵میلیارد ریال برای کمک به خانواده زندانیان هزینه شد که نسبت به سال ۱۳۹۳ رشد ده درصدی را شاهد بودیم.

این مقام ارشد قضایی افزود: اقدام های انجمن های حمایت از زندانیان در کنار سایر اقدامات حمایتی سازمان زندان ها از خانواده زندانیان از این جهت است که اگر ما خانواده زندانی را رها کنیم قطعاً آنها گرفتار باندهای تبهکار و افراد نامطلوب می شوند و واقعیت این است که نیز به خاطر مشکلات اقتصادی به ناچار به سمت آنها گرایش پیدا خواهند کرد.

رئیس سازمان زندان ها گفت: متاسفانه مسئولین استانی رغبت لازم را برای کمک به خانواده زندانیان ندارند و وقتی ما این خانواده ها را رها می کنیم در حقیقت فرصتی برای افراد سود جو ایجاد می کنیم که با نزدیک شدن به خانواده ها علاوه بر پیشبرد اهداف ناصواب خود، آنها را از بدنه جامعه دور می کنند و این یک هشدار جدی برای سلامت و امنیت جامعه است.

دکتر جهانگیر در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم چرخه جرمی که از طرف یکی از افراد خانواده شروع شده به بقیه افراد جامعه سرایت کند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: آمارها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از افرادی که وارد زندان ها می شوند متاهل و اکثر آنها از اقشار محروم و حاشیه نشین هستند و این نشان دهنده وجود شرایط نامناسب در بین خانواده های زندانیان است که اگر امروز برای حمایت از آنها اقدامی صورت نگیرد فردا این آسیب ها جامعه را به مخاطره خواهد انداخت.

این مقام ارشد قضایی گفت: که به خاطر شرایط اقتصادی و بیکاری وارد باندهای مواد مخدر شده اند و می بینیم اغلب آنها به خاطر درآمد ناچیز اقدام به جرایم بزرگ نموده اند و نه تنها خودشان گرفتار شدند بلکه خانواده را نیز گرفتار مشکلات بیشتر و فقر مضاعف نموده اند.

وی گفت: متولیان امور جامعه باید نگاهشان را نسبت به خانواده زندانیان تغییر دهند چرا که اینها بخشی از جامعه هستند و آسیب های آنها منجر به آسیب به کل جامعه خواهد بود و نباید تنها در این یک روز به فکر آنها بود بلکه باید در کلیه شئون زندگی آنها را حمایت و دستگیری نمود.

رئیس سازمان زندان ها گفت: حضور قریب به یکصد و پنجاه هزار زندانی متاهل که اغلب از خانواده های ضعیف هستند یک معیار برای سنجش و تعیین سقف برای کمک به خانواده زندانیان است که باید اذعان کرد در حال حاضر کمک هایی که صورت می گیرد در مقایسه با تعداد خانواده ها ناچیز است و نباید فکر کنیم مشکلات خانواده های زندانیان با این کمک ها حل خواهد شد.

وی گفت: در تلاش هستیم تا طی یک برنامه ریزی دو ساله تمامی خانواده های زندانیان را تحت پوشش کمک های صد در صدی در بیاوریم و برای رسیدن به این هدف مهم نه تنها باید از کمک های خیرین استفاده کنیم بلکه باید دولت محترم نیز بخشی از آنها را تقبل کند چرا که این یک مساله ملی و کمک به امنیت و سلامت جامعه است.

جهانگیر با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه و ترویج اقدامات مربوط به خانواده زندانیان گفت: رسانه ها اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، نشریات و رسانه های فضای مجازی باید تلاش کنند تا ضمن فرهنگ سازی مناسب و نهادینه کردن این موضوع که حساب خانواده زندانیان از زندانی جداست مردم به ویژه خیرین را برای کمک به خانواده زندانیان بسیج نمایند.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: کارزار اطلاع رسانی باید به شکل هدفمند و با تمام ظرفیت فعال شود تا با فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی کافی نگاه مسئولین و مردم را نسبت به خانواده زندانیان تغییر دهیم و مردم را به حمایت همه جانبه فرا خوانیم چرا که هر جا که مردم حضور دارند صحنه های خوب و انسان دوستانه را شاهد هستیم.

وی با اشاره به دو تفاهم نامه مهم بین سازمان زندان ها با وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور خانواده ریاست جمهوری گفت: سال گذشته دو تفاهم نامه خوب انعقاد کردیم که بخشی از آن مربوط به خانواده زندانیان است اما صرف انعقاد تفاهم نامه کافی نیست و باید ظرفیت های این تفاهم نامه عملیاتی شود و خانواده زندانیان آثار آنها را ببینند.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به بخشی از فعالیت های انجمن های حمایت از زندانیان در سال گذشته گفت: اقدامات خوبی در حوزه های مشاوره، اعطای وام اشتغال، کمک به آزادی، اعطای سبد کالا به خانواده های زندانیان، معرفی به مراکز درمانی و کمک هزینه تحصیلی دانش آموزانی که سرپرستان آن ها در زندان بودند صورت گرفته است ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید این اقدامات به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد.

وی تصریح کرد برای تحقق این مساله باید همه نهادهای ذیربط وظایف خود را در این حوزه انجام دهند و نباید انتظار داشت سازمان زندان ها به تنهایی این مسئولیت را به عهده بگیرد.

رئیس سازمان زندان ها در پایان تاکید کرد: در کمک به خانواده زندانیان باید شان و آبروی آنها حفظ شود و خدای ناکرده به خاطر کمک های ناچیز آنها را شرمنده نکنیم و آبروی آنها را به مخاطره نیاندازیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه دارن گروه گروه بیکار میشن ،چه جایی بهتراز زندان

    • بدون نام

      نه بابا اینافقط تبلیغات الکیه یه ساله به ماگفتن برای بچه هات که باباشون حبس ابده حساب بازکن پول بریزیم هیچی نریختن هروقتم زنگ میزنیم انجمن قرچک باتوهین تحقیرجواب میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج