۳۳۳۷۰۵
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

احتمال کاهش دوباره نرخ سود

بزودی بانک‌ها تصمیمات تازه‌ای را درباره کاهش دوباره نرخ سود بانکی خواهند گرفت و اینبار خود بانکداران در اینباره پیشقدم شده‌اند؛ اما برخی کارشناسان معتقدند زمینه کاهش نرخ سود فراهم نیست.

خبرگزاری مهر: بزودی بانک‌ها تصمیمات تازه‌ای را درباره کاهش دوباره نرخ سود بانکی خواهند گرفت و اینبار خود بانکداران در اینباره پیشقدم شده‌اند؛ اما برخی کارشناسان معتقدند زمینه کاهش نرخ سود فراهم نیست.

بانک ها قرار است تا دو هفته آینده درباره کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گیری کنند. این بار باز هم کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار قرار گرفته است، برخی از بانکی ها می گویند که امکان کاهش نرخ سود بانکی تا ۱۶ درصد هم با توجه به کاهش نرخ تورم وجود دارد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند که سیستم بانکی امکان کاهش دوباره نرخ سود را ندارد و شرایط برای این امر فراهم نیست و اگر چنین کاری صوررت گیرد، به نفع سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان نیست، بلکه به نفع خود بانکداران است.

همیشه این بانکداران بودند که در مقابل کاهش نرخ سود بانکی مقاومت می کردند اما این بار پیشقدم شده اند که نرخ سود را حداقل دو درصد دیگر کاهش دهند و بانک مرکزی هم به نظر می رسد که از آنها حمایت می کند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست کاهش نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی تا رسیدن به نرخ تورم سیاست کاهش نرخ سود را دنبال می کند. نرخی که برای بانک مرکزی قابل قبول است، نزدیک به نرخ تورم است.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: الان هنوز این نرخ با تورم فاصله زیادی دارد، ضمن اینکه سیاست کاهش نرخ سود بانکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و همچنان ادامه دارد.

سیدبهاء‌الدین حسینی هاشمی در گفتگو با مهر درباره این موضوع گفت: در حال حاضر سیاست کاهش نرخ سود بانکی دستوری است. زمانی می‌توان گفت که تعیین نرخ سود دستوری نیست که این نرخ از نرخ بازار تبعیت کند، این در حالی است که هم‌اکنون نرخ تمام شده در بازار آزاد در کنار بازار بانکی ۴۰ درصد است.

وی ادامه داد: در این حالت چگونه می‌توان نرخ سود در یک بازار رسمی را ۱۵ درصد تعیین کرد، در حالی که همه پول‌ها به سمت بازار آزاد شیفت می‌کند؛ لذا کاهش دستوری نرخ سود بانکی فقط به نفع بانک‌ها و سهامداران آنهاست.

مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه گفت: از طرف دیگر منافعی عاید استفاده‌کنندگان از تسهیلات یا واحدهای اقتصادی که مورد نظر سیاستگذاران اقتصادی است، نخواهد شد.

نرخ تمام شده پول چقدر است؟

وی خاطرنشان کرد: در این حالت و به طرق مختلف ممکن است که بانکداران نرخ سود را ۲۰ تا ۲۲ درصد مثلا اعلام کنند، اما با سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض‌الحسنه به اشکال مختلف قیمت تمام شده پول ۲۸-۲۷ الی ۳۰ درصد تمام خواهد شد.

هاشمی گفت: لذا زمانی ما می‌توانیم این سیاست‌ها را اعمال کنیم که با مازاد عرضه پول مواجه باشیم، به عبارت دیگر پولی که بانک‌ها دریافت کرده‌‌اند، نتوانند تمام آن را مصرف کنند، این در حالی است که همه پول بانک‌ها مصرف شده، بر این اساس کاهش نرخ سود چه معنایی خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه امکان کاهش نرخ سود وجود ندارد، گفت: روند کاهشی نرخ سود قطعا به رشد و توسعه اقتصادی کمک می‌کند. یکی از پارامترهایی که به کاهش نرخ سود کمک می‌کند، نرخ تورم است. نرخ تورم در حال حاضر کاهش یافته اما الزاما قرار نیست نرخ سود هم کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بستگی به پارامترهای مختلفی دارد، افزود: باید تعادل در بازار پول برقرار باشد، یعنی تقاضا برای عرضه و تقاضای پول در حد تعادلی باشد، اما از آنجا که سیستم بانکی‌مان دسترسی به منابع بین‌المللی ندارد و بخش زیادی از منابعش چه در بخش دولتی و چه خصوصی مصرف شده،

حسینی هاشمی تصریح کرد: در عین حال ساختار بازار سرمایه ما نیز خوب و مناسب نیست، لذا منابع قابل تصرف وام‌دهی در حداقل خود قرار دارد، ولی تقاضا به شدت افزایش یافته، به طوری که برآورد می‌شود تقاضا برای پول از سیستم بانکی در بازار رسمی دو برابر میزان عرضه است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این میزان دو برابر باشد قطعا نرخ سود کاهش پیدا نخواهد کرد، چون کاهش نرخ سود تکافوی عرضه و تقاضا را نمی‌کند و به همین دلیل بالاتر خواهد بود. در عین حال اگر سیاست کاهش نرخ سود دستوری باشد، به ضرر سپرده‌گذاران و از طرف دیگر به نفع خود بانک‌هاست.

احمد طاهری بهبهانی مدیرعامل بانک سامان نیز در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه نرخ سود به صورت دستوری تعیین نمی‌شود و تعیین آن در حال حاضر در اختیار کانون بانک‌های خصوصی و شورای عالی بانک‌های دولتی قرار دارد، گفت: نرخ سود به زودی تعیین خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کانون بانک‌های خصوصی و شورای عالی بانک‌های دولتی در حال مطالعه بر روی این موضوع هستند. مدیران عامل بانک‌ها هم مطالعاتی در این باره دارند و امیدواریم طی یکی دو هفته آینده نتایج اعلام شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه راست میگین سود وامهارو کم کنین اگه واقعا به فکر مردمین که نیستین

    • مهران

      دوستان عزیزان ....منظور از کاهش تورم که میگن جیست...کسی این کاهش حس کرده ....تو بازار که عکس این نشون میده...هیج چیز ارزان نشده و نمیشه..اون مقامی که میان پشت میکروفن واز کاهش تورم حرف میزنه اصلا خبر از بازار داره..قیمتهای سرسام اور که هر روز گرانتر میشه....بیان تو بازار ببین چه خبره

    • ایرانی

      اقتصاد ایران سقوط کرده

      فاجعه ای در راه است

      ای مردم خود را آماده کنید

      اقتصاد ایران سقوط کرده

      نابودی نزدیک است

    • بدون نام

      یعنی بانک خود قبر خود را می کند

    • بدون نام

      با این همه سودی که بانک ها میدن کل مملکت از بین رفته . هر کی پول داره گذاشته تو بانک و دیگه کار نمی کنه . بقیه ام برن بمیرن . اصلا کار پیدا نمی شه . جوان ها همه بیکارن .

    • بدون نام

      ازشیخی پرسیدندچراازاوایل 1394نرخ سودبانکی رااز22درصدبه 18درصدکاهش دادندوبازمیخواهند به 16درصدکاهش بدهند.
      شیخی پوزخندی زد وجواب داد:علتش معلومه خوب!!!! 99درصداونایی که سپرده میزارن بانک یاپیرن یافقیرن چون ثروتمندان پولشونوبعنوان سپرده هیچوقت نمیزارن بانک؛ثروتمندان پولشونوسرمایه گذاری میکنن جاهای دیگه!!!!
      گفتندشیخ متوجه نشدیم!!!
      شیخ باپوزخندجواب داد:خوب میخواهندریشه فقراروکلا بخشکانند

    • سعید

      چی بگم دیگه.اقتصاد نمیدونید یا ملت رو به بازی گرفتین؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج