۳۳۳۹۹۰
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

امتحانات نهایی و بخشنامه جعلی

امتحانات نهایی امسال بیش از همیشه حاشیه‌ساز شده است، تا جایی که کار از اعتراض و تجمع دانش آموزان گذشته و به انتشار بخشنامه جعلی در فضای مجازی مبنی بر ارفاق در نمرات نهایی رسیده است.

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی:‌ امتحانات نهایی امسال بیش از همیشه حاشیه‌ساز شده است، تا جایی که کار از اعتراض و تجمع دانش آموزان گذشته و به انتشار بخشنامه جعلی در فضای مجازی مبنی بر ارفاق در نمرات نهایی رسیده است.

نظام آموزشی ایران که همچنان درصد بالایی از آن بر اساس امتحان و نمره است، در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است. این انتقادها به ویژه در فصل امتحانات و برای امتحانات نهایی بیشتر می‌شود.

فصل امتحانات دانش آموزان رو به پایان است. با اینکه چند سالی است که نظام آموزشی به سمت ارزشیابی توصیفی رفته است، اما استرس امتحان دانش‌آموزان را رها نمی‌کند. هر ساله امتحان‌های نهایی با وجود برخی اعتراض ها برگزار می‌شود.

بخشنامه‌ «ارفاق درنمرات امتحان نهایی» جعلی است

در روزهای اخیر معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: تصویر بخشنامه‌ای مبنی بر اعلام نمرات ارفاقی به امتحانات نهایی، که در روزهای اخیر در فضای مجازی پخش شده، جعلی بوده و وزارت آموزش وپرورش چنین بخشنامه‌ای صادر نکرده است. به گزارش ایسنا، رسول پاپایی افزود: اخیرا عده‌ای با انگیزه‌های مختلف شروع به انتشار اخبار کذب پیرامون آموزش و پرورش در فضای مجازی کرده‌اند و انتظار می‌رود خانواده، معلمان و دانش‌آموزان اخبار آموزش و پرورش را از طریق پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش و یا مراجع رسمی دنبال کنند و از بازنشر اینگونه اخبار خودداری کنند.

اعتراضات دانش‌آموزان نسبت به امتحانات وارد نیست

طی چند روز اخیر دانش‌آموزان دوره سوم متوسطه نسبت به سختی برخی از امتحانات نهایی همانند شیمی، ریاضی و زمین‌شناسی اعتراضاتی داشته‌اند و در مقابل اداره کل‌های آموزش و پرورش برخی از شهرها تجمع کردند.رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اشکالاتی که دانش‌آموزان نسبت به سختی امتحانات دارند، وارد نیست و امتحان مجددی گرفته نمی شود.به گزارش مهر، عبدالرسول عمادی درباره بخشنامه‌ای مبنی برارفاق بر نمرات امتحانات نهایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، تصریح کرد: این بخشنامه جعلی است و صحت ندارد. رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به انتقادات برخی از دانش‌آموزان مبنی بر لو رفتن سوالات پیش از آغاز امتحانات تاکید کرد: امتحانات نهایی به هیچ عنوان پیش از برگزاری لو نرفته است و این انتقادات پایه و اساسی ندارد.

بالابودن میانگین نمرات نسبت‌به قبل

از ابتدای امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان امسال، زمزمه‌های اعتراض به سخت بودن امتحانات به گوش رسید. دانش آموزان معترض شکایتشان را به فضاهای مجازی هم کشاندند و از خبرآنلاین هم خواستند تا به این مساله رسیدگی کند.از مجموع کامنت هایی که درباره سخت بودن امتحانات ثبت شده اینطور برمی‌آید که سختی امتحانات به یکی دو تا درس معطوف نمی‌شده و از شیمی و ریاضی ۳ گرفته تا عربی و دینی و جغرافی و زبان فارسی دشوار بوده است.یکی از دانش آموزان درباره سخت بودن سوالات نوشته است: مسئولان خواهش می‌کنم پاسخگو باشید؛ معیار طراحی سوالات نهایی چیست؟ امتحانات نهایی باید در شرایطی صورت بگیرد که شرایط دانش‌آموزان برابر باشد. سوالات باید طوری طراحی شود که دانش‌آموز منطقه محروم و تهران برابر باشند؟

اما معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش سخت بودن کل سوالات امتحان را قبول ندارد و می گوید: سوالات امتحانات نهایی استاندارد خاصی از نظر دشواری دارد و هر سال هم بعد از برگزاری امتحانات از نظر سخت و آسان بودن، دشواری سنجی انجام می‌شود.به گزارش خبر آنلاین، علی زرافشان ادامه می‌دهد: اعتراضی که امسال و دوسال قبل اتفاق افتاد، درباره دانش‌آموزانی است که انتظار دارند نمره بیست را دریافت کنند و چون این اتفاق به خاطر چند سوال سخت برای آنها نیفتاده، معترض می‌شوند.

این مقام مسئول در آموزش‌وپرورش توضیح می‌دهد: معمولا درهر امتحان سوالات دشوارتر برای دانش‌آموزان قوی‌تر در نظر گرفته می‌شود که اعتراض کننده‌ها، معمولا نسبت به همین چند سوال اعتراض دارند.معاون متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش ادامه می‌دهد: درآخرین جلسه‌ای که با رئیس مرکز سنجش و آموزش وزارتخانه داشتم و در این زمینه پرس‌وجو کردم، ایشان گفتند که گزارشاتی از استان‌ها داشتیم و نتیجه این شده که تا جایی که اوراق تصحیح شده اند، میانگین نمرات از سال قبل که اعتراضی به سختی سوالات نبود، بالاتر است.معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: باید دید اعتراض دانش آموزان دقیقا به چیست؟

به چند نمره و چه تعداد سوالات اعتراض دارند؟ آیا دانش آموزان کل امتحان را دشوار می‌دانند یا یکی دو سوال برایشان سخت بوده؟ ‌به گفته زرافشان از تمامی استان ها نظرات جمع آوری شده و غربالگری در حال انجام است و این طور که نتیجه این غربالگری نشان داده، میانگین نمرات از سال پیش بالاتر است و این نشان می دهد که در کل، سوالات نسبت به سال پیش سخت‌تر نبوده است. علی رغم اعتراضات گسترده، آموزش‌وپرورش بالا بودن سطح کلی امتحانات را قبول ندارد و برایش دلیل و مدرک هم دارد.

اما این قول را داده که امتحاناتی را که بیشترین اعتراض را داشته‌اند مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. بر این اساس دانش‌آموزان بجنوردی نیز نسبت به‌ دشواری سوالات امتحانات نهایی درس دین و زندگی تجمع اعتراضی کردند. به گزارش فارس،دانش آموزان عنوان کردند: سوال‌های امتحان درس دین و زندگی که دیروز برگزار شد و برخی از امتحانات که در روزهای گذشته برگزار شده بود، غیراستاندارد و خارج از کتاب درسی بوده است. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان خراسان شمالی،‌عباس سعیدی بابیان اینکه اگر سوالات امتحانات نهایی اشکال داشته باشند، موضوع از طریق گروه‌های آموزشی به مرکز سنجش منتقل می‌شود، گفت: دراین زمینه پیگیری و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

عدم استقبال دانش‌آموزان از کتاب درس

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره امتحان نهایی و حواشی موجود درباره آن به «آرمان» می‌گوید: برگزاری آزمون نهایی در سیستم آموزشی همه کشورها یک الزام است، اما این نوع آزمون‌ها بر اساس سیستم آموزشی کشورها به شکل متفاوت برگزار می‌شود. مهدی بهلولی می‌افزاید: امتحان نهایی باید در سیستم نظام آموزشی کشور وجود داشته باشد.

همچنین درباره اعتراضاتی که نسبت به امتحان نهایی وجود دارد باید تاکید داشت که امتحانات برگزارشده به هیچ عنوان سخت نبوده است. به گفته او در سال‌های اخیر طراحان سوال‌های امتحان نهایی خواستار فاصله گرفتن از شیوه طراحی سوال‌های کلیشه‌ای هستند و چون اکثر دانش‌آموزان دیگر به جای مطالعه کتب درسی، کتاب‌های کمک درسی را ترجیح می‌دهند، به همین دلیل در امتحان با مشکل مواجه شده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      اصلا مهم نیست سخت با یا نباشه .چه اعتراض کنیم چه نکنیم
      اصلا محروم با شیم یا نباشیم .قوی باشیم یا ضعیف باشم
      مسئولین کار خودشون رو میکنند
      پس این 3 تا امتحان مونده رو پدرمون رو در بیاریم شاید 18 گرفتیم (امتحانا سخت نیست ما مشکل داریم البته این گفته ی اموزش پرورشه)

    • بدون نام

      فیزیک پدر همهرو دراورد

    • اسد

      دشوار سنجی قبل امتحان ؟یا بعد امتحان؟کدام یک.بعد امتحان فایده داره ؟؟؟؟؟لطفا پاسخ گوباشید جناب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج