جاباما
۳۳۴۳۱۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سفر ظریف به شمال اروپا آغاز شد

وزیر امور خارجه در صدر هیاتی سیاسی- تجاری دقایقی پیش سفر خود به شمال اروپا را آغاز کرد و به عنوان نخستین مقصد، عازم ورشو پایتخت لهستان شد.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه در صدر هیاتی سیاسی- تجاری دقایقی پیش سفر خود به شمال اروپا را آغاز کرد و به عنوان نخستین مقصد، عازم ورشو پایتخت لهستان شد.

جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری ایران، محمد جواد ظریف را در سفر به لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی همراهی می کنند.

دیدار با مقامات و شخصیت های سیاسی و همچنین شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی این کشورها از برنامه های سفر رئیس دستگاه دیپلماسی و هیات همراه به چهار کشور اروپایی می باشد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که پیش از این، «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر خارجه لهستان در ۱۰ اسفند ۹۴ و همزمان با پانصد و چهلمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک ایران و لهستان در راس هیاتی دیپلماتیک به ایران سفر کرده بود.

اگرچه گفته می شود روابط سیاسی ایران و لهستان به لحاظ تاریخی از سابقه و دیرینه یکهزار ساله برخوردار است و سکه های ایرانی دوران سامانی در کاوش های باستان شناسی آن کشور کشف شده است اما نخستین سند مکتوب تماس رسمی بین ایران و لهستان به سال ۱۴۷۴ میلادی و نامه «اوزون حسن آق قویونلو» به «یاگولینی» پادشاه وقت لهستان بر می گردد.

در سال ۱۷۹۵ و به هنگام تجزیه لهستان نیز ایران یکی از دو کشوری بود که اشغال و تجزیه لهستان را به رسمیت نشناخت و متقابلاً در ۱۸۳۸، ایزیدیر بوروفسکی یک افسر لهستانی تبار در جریان نبرد هرات جان خود را در دفاع از تمامیت ارضی ایران از دست داد.

علاوه بر این ، ایران پس از جنگ جهانی اول و بلافاصله پس از تشکیل مجدد لهستان مستقل ، در میان نخستین کشورهایی بود که لهستان را به رسمیت شناخت و با تاسیس سفارت در ورشو به برقراری روابط دیپلماتیک اقدام کرد. اگر چه ایران حتی پیش از جنگ جهانی اول ، در شهر ورشو کنسول افتخاری داشته است.

در آذر ماه ۱۲۹۹ هجری (۱۹۲۰ م) سفارت ایران در ورشو توسط اسد بهادر تاسیس شد و نامبرده تا اسفند ۱۳۰۰، کاردار و سپس تا مهر ۱۳۰۵ وزیر مختار بود. متقابلاً در سال ۱۹۲۵ میلادی نیز سفارت لهستان در تهران گشایش یافت.

به دنبال این تحولات در سال ۱۹۲۷ میلادی عهدنامه دوستی و مودت بعنوان یکی از مهمترین اسناد فیمابین دو کشور منعقد و بدین ترتیب روابط دوستانه تهران- ورشو وارد مرحله جدیدی شد به گونه ای که سفیر جمهوری لهستان در تهران اذعان دارد «ایران و لهستان در طول ۵۴۰ سال گذشته روابط دوستانه و صلح آمیز خود را حفظ کرده اند که مساله کمیابی در بین کشورهای اروپایی است.»

به گفته «یولیوش گولیو»، وجود آثار تاریخی و هنری ایران در لهستان که بر اساس روابط تجاری و دوستانه و نه از طریق جنگ به دست آمده است، نشان دهنده قدمت بی نظیر روابط دو کشور است.

رژیم سیاسی لهستان جمهوری پارلمانی، مرکب از دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان (سیم) است و از ماه می ۲۰۱۵ «آندره دودا» توانست با شکست کوموروفسکی در دور دوم با بیش از ۵۰ درصد آرا به ریاست جمهوری لهستان انتخاب شود.

خانم اوا کوپاچ ، رهبر حزب پلتفرم شهروندی نیز از ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۴ پس از انتخاب دونالد توسک رهبر قبلی حزب و نخست وزیر سابق لهستان به ریاست شورای اروپا، سکان نخست وزیری و دولت لهستان را بدست گرفته است.

لهستان علاوه بر سازمان ملل متحد، در سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان امنیت و همکاریهای اروپا (OSCE)،سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD)،صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک جهانی برای توسعه و بازسازی (IBRD)،بانک سرمایه گذاری اروپائی(EIB)،بانک اروپائی توسعه و بازسازی (EBRD)، انجمن اروپائی تجارت آزاد (EFTA)،موافقتنامه تجارت آزاد اروپای مرکزی (CEFTA) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) عضویت دارد.

همچنین این کشور در اول ماه می سال ۲۰۰۴ به همراه ۹ کشور دیگر رسماً به عضویت اتحادیه اروپایی پذیرفته شد و برای نخستین بار پس از عضویت در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ به مدت ۶ ماه ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج