۳۳۴۴۵۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اختلاف طبقاتی در مهدکودک ها

افزایش زنان تحصیلکرده و اشتغال و فعالیت اجتماعی آنان در جامعه سبب شده تا نگرانی مادران شاغل برای نگهداری فرزندان خردسالشان بیشتر شود. از این رو اغلب آموزش و پرورش کودکان به مهدها سپرده می‌شود. با وجود این، بسیاری از مادران یا در محل کار خود مهدکودک ندارند یا از نحوه عملکرد مهدها راضی نیستند.

روزنامه آرمان: افزایش زنان تحصیلکرده و اشتغال و فعالیت اجتماعی آنان در جامعه سبب شده تا نگرانی مادران شاغل برای نگهداری فرزندان خردسالشان بیشتر شود. از این رو اغلب آموزش و پرورش کودکان به مهدها سپرده می‌شود. با وجود این، بسیاری از مادران یا در محل کار خود مهدکودک ندارند یا از نحوه عملکرد مهدها راضی نیستند.

همچنین تفاوت بسیار زیاد کیفیت مهدها و شهریه های دریافتی به حدی است که خانواده ها برای گزینش محل نگهداری فرزندان خود دچار مشکل می شوند و این در حالی است که زنان شاغل یا گرایشی به فرزندآوری ندارند یا ناچارند با فرزندآوری از ادامه اشتغال خود صرف نظر کنند و بیکار بمانند.

مهدکودکی‌ها اضطراب جدایی ندارند

سال گذشته رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان تلاش های زیادی می کند تا همه کودکان تحت پوشش در مهد ها باشند اما به رغم این تلاش‌ها، فقط ۱۱ درصد کودکان کشور به مهد می روند. انوشیروان محسنی بندپی افزود: این جمعیت بسیار کم است و باید مشوق هایی را فراهم کنیم تا پوشش مهدهای ما فراگیرتر شود و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا در برنامه ششم توسعه، حداقل شش درصد به جمعیت پذیرش مهدهای کودک اضافه کنیم. او در ادامه به تشریح استراتژی های این سازمان در خصوص کودکان پرداخت و گفت: اولین استراتژی ما این است که شرایطی را فراهم کنیم تا مربیان و مدیران مهدهای کودک علاوه بر علاقه و انگیزه، تخصص لازم را داشته باشند و فعالیت در مهدها به جای افزایش تئوری ها باید جنبه بازی و مهارت آموزی داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: دومین استراتژی سازمان بهزیستی برخورداری و بهره گیری از منابع دینی و ملی در توسعه رفتارهای انسانی است. محسنی بند پی، ادامه داد: استراتژی سوم سازمان بهزیستی نیز این است که در کنار خانواده ها از ظرفیت های بیرون این حوزه نیز استفاده کنیم، به طور مثال در صنعت اسباب بازی باید به مساله هویت فرهنگی مهارت آموزی و رشد استعدادها توجه کرد. او یادآور شد: توجه به رشد همه جانبه کودک از برنامه های سازمان بهزیستی است که تمام ابعاد رشد اخلاقی، رشد اجتماع پذیری و رشد فرهنگی فرد را دربرمی گیرد. به گزارش ایرنا،‌ او ادامه داد: رشد هوشی کودکان تا چهارسالگی تا ۵۰ درصد و تا هفت سالگی تا ۷۵ درصد تکامل می یابد؛ بنابراین به رغم احساس مسئولیت والدین با توجه به اهمیت رشد و تکامل همه جانبه کودکان باید از ظرفیت های دیگری مانند مهدهای کودک در این زمینه استفاده کرد.

همچنین روز گذشته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تنها ۱۰ درصد کودکان واجد شرایط برای حضور در مهدها، به مهد کودک می‌روند. حبیب‌ا... مسعودی فرید از همکاری صداوسیما با این سازمان در حوزه کودکان خبرداد و گفت: یکی از رویکردها و اهداف سازمان این است که کودکانی که به مهد نمی‌روند و در خانه نزد پدر و مادرخود هستند، به علت نیاز به دریافت مفاهیم آموزشی بتوانند در خانه نیز از این مفاهیم بهره مند شوند. او ادامه داد: در این راستا قراردادی با صداوسیما منعقد کردیم تا با تولید برنامه و با همکاری تعدادی از مجریان حوزه کودک بعضی مفاهیم را که در مهدکودک‌ها آموزش داده می‌شود در این برنامه ها بگنجانیم تا کودکان در خانه از آنها استفاده کنند.

او ضمن تاکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها حضور دارند و با روش‌های آموزش‌های فعال آشنا می‌شوند با حضور در مقطع اول دبستان، بسیار موفق‌تر از سایران عمل می‌کنند، افزود: بسیاری از معلم‌ها اذعان دارند در بسیاری مواقع حتی یادگیری و نحوه‌ دست گرفتن مداد به کودکان بسیار مشکل است اما کودکانی که در مهدها هستند به راحتی می‌توانند از این آموزش‌ها استفاده کنند، زیرا روند آموزش پذیری آنان بسیار راحت تر است.

مسعودی فرید گفت: کودکانی که به مهد کودک می‌روند به طور کلی در برقراری ارتباط نیز بسیار موفق‌تر هستند و اضطراب جدایی از پدر و مادر را ندارند لذا در سازمان بهزیستی کشور در تلاش هستیم تعداد کودکانی را که از خدمات مهدها (به طور غیرمستقیم) برخوردارند افزایش دهیم.

تعرفه مهدها با موقعیت مکانی تغییر می‌کند

از سوی دیگر سال گذشته مسئول روابط عمومی سازمان بهزیستی استان تهران نیز در این رابطه گفت: نوسان قیمت ها بستگی به کیفیت و نوع خدماتی دارد که هر مهدکودک ارائه می دهد اما از هر چیز مهم تر منطقه ای است که مهدکودک در آن واقع شده است. ملکی، فاصله طبقاتی محله ها را عامل اصلی فاصله شهریه پیش دبستانی ها می داند و می گوید: تعرفه مهدهای هر منطقه توسط بهزیستی همان منطقه تعیین می شود و ممکن است مثلا قیمت‌های بهزیستی شمیرانات با سازمان بهزیستی ری تفاوت فاحشی داشته باشد. به گزارش صدا و سیما،‌ او افزود: البته قیمت ها سقف دارد اما اینکه سقف های سر به فلک کشیده چقدر است چندان مشخص نیست.

ترغیب بانوان شاغل به فرزندآوری با مهدکودک‌ها

مرداد سال گذشته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره مشوق‌هاي درنظر گرفته شده برای تشويق مادران به تغذيه با شير مادر گفت: طرح بازگشت مهدكودك‌ها به ادارات در دست بررسی است، چرا كه برخي مادران نمي‌توانند فرزندان خود را رها كنند. فارس نوشت؛ مولاوردی اظهار اميدواری كرد: يك بسته جامع هدايتي درنظر گرفته‌ايم كه اميدواريم با رونق اقتصادی بتوانيم آن را اجرايی كنيم. هفته گذشته او گفت: با توجه به سیاست های مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، راه اندازی مهدکودک در ادارات و نهادها می تواند زمینه ترغیب بانوان شاغل به فرزندآوری را بیشتر کند.

شهیندخت مولاوردی با بیان اینکه راه اندازی مهدکودک در ادارات و جوار سازمان ها و نهادها به عنوان مطالبه جدی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: با راه اندازی مهدکودک در جوار محل کار باعث می شود بانوان با اطمینان خاطر بیشتری در رابطه با نگاهداری کودکانشان در محل کار حاضر می شوند. او خاطرنشان کرد: در قالب بسته جامع حمایتی از زنان شاغل که توسط این نهاد تهیه شده است، موضوع ایجاد مهدکودک در ادارات و نهادها گنجانده شده که در این خصوص با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تدوین و اجرایی این بسته حمایتی جلسات متعددی برگزار شده است؛ ضمن اینکه این بسته جامع را بررسی می‌کنیم.

او با بیان اینکه بسته جامع حمایتی زنان باید توسط دولت تصویب شود، گفت: تاکنون دو جلسه در این زمینه تشکیل شده است و ما مجموع پیشنهادات را جمع آوری می کنیم تا بتوانیم زمینه راه اندازی مهدهای کودک را در ادارات و نهادها اجرایی کنیم. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تامین بار مالی باید این طرح را بپذیرد و ما در حال رایزنی و مذاکره با این سازمان جهت تامین منابع مالی و پذیرفتن این طرح هستیم. مولاوردی کمیسیون اجتماعی دولت را مسئول رسیدگی و بررسی این قضیه دانست و افزود: وقتی پیش‌نویس این طرح نوشته شد کمیسیون اجتماعی دولت نیز در مورد آن نظرسنجی می کند و پس از تصویب آن در هیات دولت مطرح می شود و پس از پذیرفتن آن به تصویب هیات وزیران می رسد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد و راه اندازی مهدکودک به عنوان مطالبه جدی جامعه به ویژه شاغلان در دستگاه های اجرایی است، امیدواریم این موضوع در آینده ای نزدیک به تصویب نهایی هیات وزیران برسد تا زمینه اجرایی شدن آن نیز فراهم شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج