جاباما
۳۳۵۳۰۹
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

جهانگیری :

اقتصاد در حال خروج از رکود تورمی است

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد کشور در حال بیرون آمدن از یک چالش بزرگ به نام رکود تورمی که همزمان با تحریم روبه‌رو شده بود، است.

خبرگزاری فارس: اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی کشاورزی (ارقام جدید زراعی و باغی) در کرج گفت: روند حرکت اقتصاد کشور روند بسیار مثبت، روبه رشد و با آینده مطمئنی است.

وی افزود:‌ گستره اقتصاد کشور بسیار وسیع است، به طوری که اقتصاد با کل زندگی و آحاد مردم سروکار دارد و طبیعی است که یک عده صاحب‌نظر آن را نقد کنند و سعی می‌کنیم از نقدهای سودمند در اصلاح برنامه‌ها استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد کشور از یک چالش بزرگ به نام رکود تورمی که همزمان با تحریم روبه‌رو شده بود، به فضل الهی و با سربلندی در حال بیرون آمدن از آن هستیم.

جهانگیری گفت: شاخص‌های کلان اقتصادی تعیین‌کننده نسخه اقتصاد کشور است و به نظر می‌رسد به نسخه اقتصاد مقاومتی که در اختیار مدیران کشور قرار گرفته خوب عمل شده است.

وی افزود: ثبات به اقتصاد کشور برگردانده شده در حالی که دچار اقتصاد متلاطمی بودیم که هیچ‌گونه شاخص‌های آن قابل پیش‌بینی نبود و بین صبح تا بعد از ظهر قیمت ارز لحظه‌ای تغییر می‌کرد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اما در حال حاضر یک فعال اقتصادی به راحتی می‌تواند پیش‌بینی خود را از نرخ ارز در طول سال ۹۵ اعلام کند و می‌داند که تغییرات آن محدود است.

جهانگیری تصریح کرد: برای یک فعال اقتصادی تورم تقریباً قابل پیش‌بینی است و اگر تولیدکننده‌ای نتواند شاخص‌های اقتصادی را پیش‌بینی کند، امکان فعالیت برایش فراهم نیست.

وی بیان داشت: مهم‌ترین رسالتی که دولت‌ها در اقتصاد کشور برعهده دارند، ثبات بخشی به شاخص‌های اقتصادی است و باید شاخص‌های اقتصادی را برای فعالان قابل پیش‌بینی کنند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه به عنوان ثبات‌بخشی در شاخص‌های اقتصادی برعهده دولت بوده است، قابل دفاع است و باید بتوانیم همین ثبات را در سال‌های آینده نیز ادامه دهیم.

جهانگیری تصریح کرد: از این مرحله به بعد رسالت برعهده دولت و مردم است، ولی پیش از این به طور کامل در مورد ثبات‌بخشی به شاخص‌های اقتصادی رسالت برعهده دولت بود.

وی تأکید کرد: برای افزایش تولید و سرمایه گذاری و ایجاد شغل بیشتر و همچنین افزایش صادرات کار برعهده فعالان اقتصادی و همچنین دولت است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هدف‌گیری‌های دولت باید روشن باشد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال اعلام فرمودند که اقتصاد در سال ۹۵ باید اولویت اصلی باشد. بنابراین همه دستگاه‌ها باید اولویت اول را در کشور اقتصاد بدانند.

جهانگیری گفت: برای به حرکت درآوردن تولید واحدهای اقتصادی نیمه‌فعال و غیرفعال باید فعالیت خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه ۷۵۰۰ واحد غیر فعال و نیمه فعال در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: این واحدها اگر قادر به فعالیت هستند، باید فعالیت اقتصادی کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برای فعال شدن این واحدها بانک مرکزی دستورالعمل کاملی را به بانک‌های کشور ابلاغ کرده و نظام بانکی مکلف است که به این واحدها کمک کند، تا به چرخه تولید مجدد برگردند.

جهانگیری ادامه داد: لذا برای فعال‌سازی واحدها دستگاه‌های مختلف از جمله تأمین اجتماعی ابلاغ سیاست کرده که چه تسهیلاتی را به این واحدها برای راه‌اندازی مجدد اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان مالیات امتیازاتی را برای فعال‌سازی واحدهای غیرفعال و نیمه‌فعال اعلام کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید از صادرات حمایت کرد، بیان داشت: گاهی اوقات حجم سرمایه‌‌گذاری و تولیدات داخلی بیش از نیاز بازار داخلی ایران است، بنابراین باید برای صادرات آن هدف‌گذاری شود.

جهانگیری با بیان اینکه هدف‌گذاری صادراتی ما افزایش ۱۰ میلیارد دلاری نسبت به سال ۹۴ است گفت: این موضوع قابل دسترسی است و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در حال بررسی هستند که در چه بخشی چه میزان رشد داشته باشند تا این میزان صادرات هدف‌گذاری شده محقق شود.

وی بیان داشت: براساس آن یک بسته حمایت از صادرات طراحی شده است و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و به ۳ وزیر از جمله وزیر اقتصاد، وزیر امور خارجه، وزیر صنعف معدن و تجارت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مأموریت دادیم، تا مجموعه مشوق‌ها را به صورت شفاف در سال جاری مشخص کند که در هفته گذشته ابلاغ شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بازار صادراتی برای همه کشورها مهم است، گفت: به محض اینکه مباحثی بین آمریکا و چین مطرح می‌شود، اعلام می‌کنند که بازارهای صادراتی‌شان را بر روی یکدیگر می‌بندند.

جهانگیری با بیان اینک برخی تعرفه‌های وارداتی امسال افزایش یافت، گفت: این اقدام در راستای حمایت از تولید داخل صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه پدیده قاچاق کالا یکی از مشکلاتی است که ما در کشور با آن مواجه هستیم، گفت: در هر کجای دنیا وقتی نام قاچاق عنوان می‌شود، اذهان به سوی قاچاق مواد مخدر سوق می‌یابد، اما در کشور ما قاچاق ممکن است شامل منسوجات، قطعات یدکی و موبایل شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تعرفه واردات موبایل در کشور در حد صفر است، اما با این وجود این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و وقتی دلیل آن را جستجو کردم به این نتیجه رسیدم که واردات این کالا از مرز غیر رسمی به صورت استاندارد انجام می‌شود، اما عده‌ای با واردات غیر رسمی موبایل، کالای غیر استاندارد را به کشور وارد می‌کنند.

وی افزود: پدیده قاچاق سیستمی یکی از معضلات کشور است، دستگاهها در مورد قاچاق همدیگر را متهم می‌کنند لذا از نیروهای نظامی و انتظامی می‌خواهیم برای مقابله با این پدیده به صورت جدی وارد شوند.

جهانگیری با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: به زودی برنامه‌های اصلاح نظام بانکی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه‌هایی است که در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ می‌درخشد و با کمک نیروهای زبده‌ای که در این بخش وجود دارد، گام‌های مثبتی را می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این دولت بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ دستاوردهای خوبی داشته و رشد بخش کشاورزی مثبت و قابل توجه بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه در آغاز به کار دولت برخی ذخایر استراتژیک کشور وضعیت خوبی نداشت، گفت: در یکی از استان‌های کشور ذخیره گندم به ۳ روز رسیده بود و در سال اول آغاز به کار دولت یازدهم ۶ میلیون تن گندم وارد شد.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر ذخایر محصولات استراتژیک کشور به بیش از ۶ ماه رسیده و ذخیره استراتژیک محصول گندم به بیش از ۲۰۰ روز افزایش یافته است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری از آب و خاک است و ما باید در تولید دانه‌های روغنی و سایر محصولات کشاورزی گام‌های بلندی برداریم که البته این گام‌ها باید براساس خطوط قرمز که وزارت جهاد کشاورزی برای خود مشخص کرده، باشد که حفاظت از آب و خاک است.

جهانگیری افزود: یکی از مهمترین اقدامات در بخش کشاورزی دانش‌بنیان کردن کشاورزی و اتکا بر محققان و نیروهای انسانی تحصیل‌کرده و دانشگاهی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روز به روز داره بدتر میشه

    • ناصر

      تولید هر محصول کشاورزی در ایران اشتباه محض است بخاطر محدودیت آبی و تکنولوژیکی
      باید این انرژی رو در راه های مفیدتری بکار گرفت
      شاید کوره سوی امیدی به پیشرفت داشت

    • بدون نام

      بهترمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج