جاباما
۳۳۵۳۴۱
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

شجاعت به معنای باز كردن دهان نيست

گرچه دردانه خميني‌كبير است اما كينه‌توزان و كوته‌نظران، به جهت دانش، محبوبيت و صراحتش، او را به هر بهانه‌اي مورد عتاب و خطاب قرار مي‌دهند. او سال‌هاست كه با اين شيوه آشناست.

روزنامه آرمان: گرچه دردانه خميني‌كبير است اما كينه‌توزان و كوته‌نظران، به جهت دانش، محبوبيت و صراحتش، او را به هر بهانه‌اي مورد عتاب و خطاب قرار مي‌دهند. او سال‌هاست كه با اين شيوه آشناست.

اما غرض‌ورزان نمي‌دانند كه آيت ا... سيدحسن خميني، از پدربزرگ خويش تنها نام او را به ارث نبرده است. سيدحسن خميني وارث شجاعت، صراحت و شهامت خميني‌كبير است. سيدحسن خميني به مصداق آيه شريفه، مبشرا و نذيراست. اميد مي‌بخشد و هشدار مي‌دهد. همين است كه اين روحاني جوان را به سبب وسعت روح و پاكي انديشه‌اش، سر آمد دوران كرده است.

آيت ا... سيدحسن خميني در ديدار وزير ارشاد، معاونان و مديران اين وزارتخانه و جمعي از هنرمندان كشور با تشكر از وزير «ارزشمند»، «خدوم» و «فرهنگ‌شناس» كشور، اظهار داشت: گزافه نيست اگر كسي ادعا كند انقلاب‌اسلامي، انقلابي داراي ريشه‌هاي فرهنگي است، بدين معنا كه هم شعارهاي اصلي آن فرهنگي است و هم طبقه رهبران انقلاب متشكل از افراد انديشمند و فرهنگي هستند و نيز پيام انقلاب براي آيندگان پيامي فرهنگي است. او افزود: نقطه‌اي كه انقلاب در مقابل آن ايستاده، اضمحلال فرهنگي موجود بود و آنچه هدف آن است و به سمت آن حركت مي‌كند تعالي فرهنگي است.

يادگارامام با اشاره به صبغه فرهنگي سردمداران انقلاب از رهبركبير آن گرفته تا ساير مبارزين اين مسير، يادآور شد: خاستگاه همه اين شخصيت‌ها در حوزه انديشه، علم و خرد بود. درحالي كه در ساير انقلاب‌ها اينگونه نيست و بعضا سران انقلاب ريشه‌هاي كارگري، اقتصادي يا سياسي داشتند. او با اشاره به شعار «استقلال» در جريان انقلاب اسلامي، افزود: از ابتدا بيش از آنكه استقلال اقتصادي مطرح باشد، استقلال فرهنگي مدنظر بود؛ بدين معنا كه داراي پيشينيه‌اي غني در حوزه ايراني- اسلامي هستيم و ما براي اعتلاي آن قدم برداشته‌ايم. دين‌داران هم انديشه ديني را در خطر ديدند كه براي احيای آن گام برداشتند، زيرا دين يكي از هنجارهاي مهم در عرصه فرهنگ است.

معناي شجاعت و ترس

سيدحسن خميني با اشاره به تعريف دشوار فرهنگ و كژتابي‌هاي اين اصطلاح، گفت: فرهنگ از زمره مسائلي است كه تعالي آن جز به «اختيار» نيست. ما مي‌توانيم جلوي هجمه فرهنگي را با «بستن»ها بگيريم، اما تعالي فرهنگي را با «اجبار» نمي‌توان ايجاد كرد و انسان‌ها بايد خودشان بخواهند تا متعالي شوند. او با بيان اينكه خداوند مي‌خواهد انسان‌ها بسياري از كارها را با اختيار خودشان انجام ندهند و بسياري را با اختيار انجام دهند، يادآور شد: تجربه بشري مي‌گويد اگر انسان را به اختيار خود واگذاريم اما او را تربيت كنيم، تعالي پيدا مي‌كند، زيرا از دل يك فضاي دستوري چيزي توليد نمي‌شود.

سيدحسن خميني با بيان اينكه تعالي فرهنگي محتاج «اختيار» و «شجاعت» است، تصريح كرد: كساني كه مسئول امورفرهنگي مي‌شوند، با هر عقيده‌اي كه هستند، بايد براي عقيده خودشان آنقدر ارزش قائل باشند كه قادر باشند شجاعانه آن را ترويج كنند و گرنه به دروغ مي‌گويند بدان معتقدند. او با تاكيد بر اينكه شجاعت به معناي بستن چشم و باز كردن دهان به گفتن هر سخني نيست، ادامه داد: شجاعت يعني كسي منافع شخصي خود را در تصميمات دخالت ندهد؛ اما بدانيد مهم نيست چه مي‌گوييد، بلكه اگر منشأ اثر هستيد هميشه گروهي هستند كه به شما دشنام بدهند و انساني كه از دشنام بترسد قيمت خود را خيلي پايين آورده است زيرا دشنام ارزان‌ترين چيز در دنياست.

از دشنام و تهديد نترسيد

يادگارامام گفت: اگر كسي بداند وقتي سه جمله مي‌گويد آقاي جنتي كوتاه مي‌آيد، به سخنان خود ادامه مي‌دهد؛ هميشه كساني هستند كه هرچيزي مي‌گويند و هيچ شخصيت بزرگي در تاريخ بشريت بي‌فحش خوردن بزرگ نشده است، همان‌گونه كه امام در روزگار خود فحش‌ها و طعن‌هاي زيادي شنيد. سيدحسن خميني خطاب به مسئولان وزارت ارشاد گفت: از دشنام، تهديد و ضربه نترسيد؛ گرچه ترس يكي از لوازم انسانيت است و وقتي مي‌گوييم نترسيد، يعني ترس خود را كم كنيد. زيرا هركس بگويد نمي‌ترسم دروغ مي‌گويد و انسان‌هايي كه دچار اين حالت نمي‌شوند بسيار اندك هستند؛ مانند علي (ع) كه فرمودند «نمي‌ترسم»؛ اما اينكه ترس در وجود ما هست، دليل آن نيست كه در امور بترسيم.

انسان آميخته‌اي از خير و شر است و انسان بايد دائما تلاش كند خير را گسترش دهد و شر را كم كند. او با اشاره به توصيه مربيان اخلاق مبني بر اينكه راه مبارزات با خصلت‌هاي منفي اخلاقي اين است كه در لحظه توجه يافتن به يك خصلت بد با آن مبارزه كنيم، افزود: هر وقت احساس ترديد در كاري مي‌كنيم، اگر دليل اين ترديد يك رذيلت اخلاقي مانند ترس و طمع است حتما بايد خلاف آن عمل كنيم. يادگارامام در پايان سخنان خود تاكيد كرد: انقلاب اخلاقي و فرهنگي ما محتاج اختيار و شجاعت در تصميم‌گيري است، گرچه ممكن است عوامل ديگري هم در اين امر دخيل باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابراهیم

      سلام درود بر امام خمینی ونوه عزیزش اقا سید حسن خمینی بچهای امام در دل مردم جا دارن جانم فدای سید حسن

    • آرش

      درود بر روشنفکری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج