۳۳۵۵۹۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تراکم کامیون‌ های ایرانی در مرز عراق

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که دولت عراق ورود کالاهای ایرانی به این کشور را منوط به ارائه گواهی مبدأ کرده است؛ اتفاقی که به اعتقاد عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در کوتاه مدت مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به عراق ایجاد می‌کند و هزینه‌های صادراتی را به ازای هر محموله ۸۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

خبرگزاری ایسنا: سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که دولت عراق ورود کالاهای ایرانی به این کشور را منوط به ارائه گواهی مبدأ کرده است؛ اتفاقی که به اعتقاد عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در کوتاه مدت مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایرانی به عراق ایجاد می‌کند و هزینه‌های صادراتی را به ازای هر محموله ۸۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

جهانبخش سنجابی شیرازی گفت:‌ با این تصمیم مشکلاتی برای ورود کالاهای ایرانی به عراق به وجود آمده است. به ویژه در مرزهای جنوبی عراق ما با تراکم کامیون‌ها حامل اقلام مصرفی مواجه شده‌ایم.

وی افزود: پیش از شروع بحران داعش، عراقی‌ها در گمرکات جنوبی‌شان اسناد چهارگانه‌ای را مطالبه می‌کردند و در حال حاضر تصمیم گرفته‌اند که به شرایط حدود دو سال قبل و پیش از بحران داعش برای ورود کالاها به مرزهایشان برگردند.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: عراقی‌ها در زمان ترخیص کالا چهار سند از صاحب محموله مطالبه می‌کنند. اول گواهی مبدأ است که توسط اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شود. دوم گواهی ارزیابی انطباق یا در واقع گواهی بازرسی (COC) است که توسط شرکت‌های بازرسی طرف قرارداد عراقی صادر می‌شود. سوم گواهی حمل یا بارنامه است که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی صادر می‌شود و چهارم، بیمه نامه حمل بار محموله است که توسط شرکت‌های بیمه صادر می‌شود.

سنجابی شیرازی اضافه کرد: این گواهی چهارگانه باید ترجمه شود و به تایید رایزن تجاری ایران در بغداد برسد. این روند قبلا هم وجود داشته است، یعنی قبل بحران داعش. اما برای تقویت بازار عراق و مبارزه با قحطی خود عراقی‌ها این قوانین را برداشتند تا صادرات ابه عراق تسهیل شوند اما اکنون کارگزاران دولت عراق تصمیم گرفته‌اند مجددا به این شرایط بر گردند که البته دلایل دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره دلایل این تصمیم دولت عراق گفت: دفتر رایزن تجاری عراق در تهران برای تایید هر یک از این گواهی‌ها حدود ۱۶۰ دلار مطالبه می‌کند و به ازای هر محموله صادراتی نیز حدود ۸۰۰ دلار دریافت می‌کند. از این جهت اولین انگیزه را وزارت بازرگانی عراق و دفتر رایزن تجاری‌شان در ایران از موضوع دارد چون انتفاع میلیون دلاری از آن می برد.

سنجابی شیرازی ادامه داد: در حال حاضر می‌توان از طریق تعامل دو طرفه اثرات منفی این روند را تقلیل داد یا اینکه فرایند تایید اسناد توسط دفتر رایزنی را با مذاکره کاهش دهیم.

وی درباره محموله‌های صادراتی ایران که در حال حاضر در مرز عراق هستند، توضیح داد: با تعاملاتی که صورت گرفته قرار است برای محموله‌هایی که در ۷۲ ساعت گذشته و قبل از این قانون به مرز رسیده‌اند بتوانند از طریق گرفتن وثیقه ترخیص کالایشان انجام شود و پس از ارائه گواهی‌های چهارگانه، ودایع پرداختی صاحبان محموله عودت داده شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیرات و نتایج این اقدام دولت عراق بر صادرات کالای ایرانی به این کشور تصریح کرد: مطمئنا تاثیراتی در کوتاه مدت خواهد داشت و در میان مدت هم هزینه‌های صادراتی ایران را به عراق را به ازای هر محموله ۸۰۰ دلار افزایش خواهد داد اما در دراز مدت تجار ما می‌توانند به راحتی این مانع را از پیش برداند.

سنجابی شیرازی با بیان راهکارهایی برای تجار ایرانی برای رفع این مشکلات و موانع صادراتی‌ به عراق گفت: اولین کار این است تجار ما سعی کنند به جای ارسال محموله‌های جزئی، محوله‌های کلان‌تری صادرکنند تا هزینه تایید گواهی‌ چهار گانه از سوی عراق کاهش یابد و اقدام دیگر نیز شکل‌دهی قراردادهای طولانی مدت با عراق است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج