۳۳۵۷۸۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چالش «خودکشی ممنوع»

یکی از عکاسان مستند اجتماعی بر حسب یک دغدغه شخصی، نسبت به خودکشی و به‌ویژه بار روانی‌ای که چند خودکشی اخیر روی پل‌های شهری در جامعه داشته، چالشی به نام #با_امید_به_خدا_خودکشی_ممنوع را شروع کرده است.

روزنامه شرق: یکی از عکاسان مستند اجتماعی بر حسب یک دغدغه شخصی، نسبت به خودکشی و به‌ویژه بار روانی‌ای که چند خودکشی اخیر روی پل‌های شهری در جامعه داشته، چالشی به نام #با_امید_به_خدا_خودکشی_ممنوع را شروع کرده است.

این چالش که هم‌زمان با نیمه‌شعبان شروع شده، هنوز در ابتدای چرخه بازخورد و همراه‌شدن عکاسان و سایر مخاطبان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خرداد بتوان درباره ابعاد اثرگذاری آن به عنوان یک حرکت اجتماعی، بیشتر نظر داد.

مجتبی حیدری، دراین‌باره به «شرق» گفت جرقه شروع این چالش در عروسی دوست نزدیکش به ذهنش خطور کرد؛ وقتی که از دوستش در لباس دامادی بالای یکی از پل‌های تهران همراه با دسته‌گل عکسی را گرفته است. او می‌گوید: فشار روانی‌ای که در مدت اخیر بر اثر چندین مورد خودکشی از روی پل‌های هوایی و پل‌های شهری در روحیه مردم و کل شهر به وجود آمده، برای من خیلی سنگین بود و وقتی عکس دوست خود را روی پل و با گل دیدم، به نظرم آمد می‌توان این تصاویر امیدوارکننده را گسترش و اشاعه داد.

وی گفت: دراین‌باره با دوستان و عکاسان دیگر مشورت کرده و برای شروع کلیپی را تهیه کردیم تا موضوع را به نحوی به مخاطبان ابراز و اعلام کنیم. درادامه، چالش را در اینستاگرام با پنج نفر از دوستان که صفحات پربازدیدی دارند، آغاز کردیم. در این چالش از هرکدام از این پنج عکاس خواسته می‌شود در پنج روز براساس خلاقیت و ابتکار خود، عکس‌هایی را از پل‌های عابر همراه با گل و با فضایی امیدوارکننده تولید کنند و آنها هم پنج عکاس و دوست دیگر خود را به این چالش دعوت کنند و این چرخه ادامه پیدا کند.

حیدری به نام چالش اشاره کرد و گفت: می‌توانستیم عنوان کوتاه‌تر خودکشی ممنوع را انتخاب کنیم، اما اصرار داشتیم خلأ اصلی درباره خودکشی نبود امید و به‌ویژه امید به خداست و باید روی این کلیدواژه تأکید کرد؛ به‌همین‌دلیل با امید به خدا خودکشی ممنوع را انتخاب کردیم. او می‌گوید در همین مدت کوتاهی که کلیپ این چالش روی اینستاگرام قرار گرفته و هنوز بازخورد بالایی نداشته، چند جوان ازجمله یک خانم در پیام خصوصی از او تشکر کرده و اعلام کرده‌‌اند در این روزها به خودکشی فکر می‌کرده‌‌اند اما با دیدن اتفاقی این کلیپ و متن همراه آن، نظرشان تغییر کرده است.

این عکاس مستند اجتماعی می‌گوید در جریان چنین آسیب‌های اجتماعی‌ای، نه‌تنها نگرانی جمعی افراد و خانواده‌ها بیشتر می‌شود، بلکه روحیه جمعی جامعه هم خدشه‌دار می‌شود. در چنین شرایطی دست‌به‌دست‌شدن و انتشار بدون فاصله عکس‌ها و اخبار این خودکشی‌های دلخراش و ناراحت‌کننده، شدت آسیب اجتماعی را بیشتر می‌کند. حیدری تأکید دارد این چالش می‌تواند به عنوان یک حرکت اجتماعی از سوی همه مردم و در همه فضاهای اجتماعی گسترش پیدا کند و حتی اگر بتواند یک نفر بیشتر را از فکر و قصد خودکشی دور کند، حتما به نتیجه رسیده است.

او به «شرق» گفت: چند نفری که این کار را شروع کرده‌اند، متعلق به فضای مجازی و دنیای عکس هستند و به نظرشان رسیده با همین ابزارها، تأثیری روی فضای اطراف‌شان داشته باشند و قطعا در صورت اشتراک‌گذاری آن در فضای مجازی و همکاری سایر اقشار جامعه، می‌توان شاهد اثرگذاری بیشتری برای آن بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      :-)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج