جاباما
۳۳۵۷۹۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دام دلواپسان برای مجلسيان!

ر اندازه هم كه گفته شود تركيب هيات رئيسه و گرايشات سياسي آنها تاثيري در روند فعاليت به ويژه تصميم‌گيري‌هاي خانه ملت ندارد ادعايي اشتباه است و اشتباه‌تر از آن تقسيم‌بندي نمايندگان خانه ملت به دو بخش برجامي و نابرجامي در شرايطي است كه انتخابات تمام و جلسه رسمي مجلس دهم هم برگزار شده است.

روزنامه آرمان - ياسمين طالقاني: هر اندازه هم كه گفته شود تركيب هيات رئيسه و گرايشات سياسي آنها تاثيري در روند فعاليت به ويژه تصميم‌گيري‌هاي خانه ملت ندارد ادعايي اشتباه است و اشتباه‌تر از آن تقسيم‌بندي نمايندگان خانه ملت به دو بخش برجامي و نابرجامي در شرايطي است كه انتخابات تمام و جلسه رسمي مجلس دهم هم برگزار شده است.

اگر در شرايطي كه هنوز انتخابات برگزار نشده و مردم به پاي صندوق‌هاي راي نرفته بودند تاكيد مي‌شد که نبايد به نابرجاميان راي داده شود قابل پذيرش بود، چرا كه اين توصيه با توجه به تجربه ناخوشايند رفتار دلواپسان در موضوعات ملي مانند برجام مطرح مي‌شد چنانكه حميدرضا جلايي پور فعال سياسي اصلاح‌طلب در آن برهه تاكيد كرد: « تاكيد روي شكاف برجاميان/ نابرجاميان هم عقلايي، هم مصلحت انديشانه و هم كم‌هزينه و هم تعاملي است. جناب عارف براي كسب راي بايد خود را هم پرچمدار فراكسيون اميد و هم فراكسيون بزرگ برجاميان معرفي كند.

چون رقابت در آرا با لاريجاني دوش به دوش است، اميدي‌ها بايد با واقع‌گرايي و تعامل گرايي از دستاورد انتخاباتي كه در آن پيروزي نسبي داشتند دفاع كنند و موضوع انتخابات رياست مجلس را ناموسي، حيثيتي، هويتي و احساسي نكنند.» اما اكنون كه تكليف مجلس دهم مشخص شده است، ديگر بايد آن تجارب را چراغي براي غلبه دادن اعتدال و همراهي با دولت در راستاي تحقق خواست ملت دانست. ادامه بحث برجامي و نابرجامي در مقطعي كه نمايندگان مجلس دهم مشخص شدند ديگر نشاني از صداقت و خيرخواهي ندارد، بلكه اين‌گونه برداشت مي‌شود كه گامي در راستاي اختلاف افكني است.

شايد برخي اين‌گونه مدعي شوند كه واژه‌هاي برجامي و نابرجامي جايگزين اصلاح‌طلب و اصولگرا شود تا از اين طريق همراهان دولت و منتقدان پاستور مشخص شوند. شايد برخي بدون غرض سياسي و از سر خيرخواهي اين موضوع را مطرح كردند و هدف آنها اين بوده كه با كمرنگ شدن دو تقسيم‌بندي اصلاح‌طلب و اصولگرا، وحدت بيشتري در مجلس پديد‌ آيد و مباحث از حالت سياسي به رويكرد ملي تغيير كند اما برخي ديگر كه دلواپس پيروز مكرر طيف اصلاحات و حامي دولت هستند و نشاني از پيروزي جريان اصولگرا وجود ندارد، بر تداوم تقسيم‌بندي برجامي و نابرجامي تاكيد دارند تا ضعف و شكست جريان اصولگرايي نمايان نشود!

اعتداليون مخالف هستند

علي مطهري از جمله شخصيت‌هاي مجلسي است كه با نامگذاري جريانات سياسي داخل پارلمان به برجامي و نابرجامي مخالف است و مي‌گويد: «اين تقسيم‌بندي درست نيست. چون معتقدم كه نمي‌شود ما برجام را ملاك تقسيم قرار دهيم چون برجام امر موقت است و ظرف چند سال آينده تمام مي‌شود. بنابراين يك امر موقت را نمي‌توان برايش يك ملاك طولاني‌مدت در نظر گرفت. مجلس دهم قطعا با دولت همراه‌تر خواهد بود» محمود صادقي ديگر نماينده مردم تهران هم نمي‌پسندد نمايندگان به دو بخش برجامي و نابرجامي تقسيم شوند، پس مي‌گويد: « يك نكته‌اي كه من انتقاد دارم اين مساله مرزبندي‌هاي موجود در مجلس دهم به نام برجامي و نابرجامي است.

به نظر من اين نوع مرزبندي، فروكاستن واقعيت به يك امر گذراست. يعني واقعيت موجود اين نيست. هويت‌هايي در مجلس وجود دارد كه مرزبندي آن با برجام قابل تعيين نيست. اين يك صورت‌بندي مسئوليت‌گريزانه است. يعني ما مي‌خواهيم به گونه‌اي هويت اصلاح‌طلبي خود را حداقل به طور موقت پنهان كنيم در حالي كه اين صورت‌بندي بر اساس يك امر سياسي گذراست.» احمد توكلي كه موفق به جذب آراي كافي براي حضور در مجلس دهم نشد هم می‌گوید: تقسيم‌بندي مجلس دهم به برجاميان و نابرجاميان يك نوع مطلق‌سازي است و اين نوع تقسيم بندي‌هاي مطلق را نمي‌پسندم چرا كه طرح اين مساله خودش باعث اختلاف نظر و دعوا در كشور مي‌شود. ما بايد از اين نوع تقسيم‌بندي‌ها پرهيز كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در تركيب مجلس دهم كدام يك از جناح‌هاي سياسي بيشترين كرسي را در اختيار دارند، گفت: نتيجه انتخابات هيات رئيسه دايم براي من كاملا قابل پيش بيني بود چرا كه معتقدم هيچ كدام از گروه‌ها در اكثريت مطلق نيستند. پس از انتخابات هيات رئيسه موقت، در يادداشتي درباره تركيب مجلس به صراحت گفتم كه در مجلس دهم اكثريت قاطع وجود ندارد، انتخابات هيات رئيسه دايم و ميزان آراي آقاي مطهري و پزشكيان حرف‌هاي من را ثابت كرد. نماينده پيشين مجلس ادامه داد: به طور مشخص درباره تركيب مجلس دهم گفته بودم كه اصولگرايان هر چند در مقام اكثريت قرار گرفته‌اند اما اختلاف آنها با منتخبان فهرست اميد خيلي هم زياد نيست و تاكيد كرده بودم مستقلان در مجلس آينده تصميم‌گير هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج