۳۳۶۰۳۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کدام متغیرها می‌تواند نرخ اجاره را بالا ببرد؟

صاحب‌نظران حوزه مسکن بر این باور هستند با افزایش قیمت مسکن، مالکان واحدهای مسکونی اجاره‌ای به منظور حفظ بازدهی دارایی خود، اقدام به افزایش اجاره‌بها می‌کنند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: صاحب‌نظران حوزه مسکن بر این باور هستند با افزایش قیمت مسکن، مالکان واحدهای مسکونی اجاره‌ای به منظور حفظ بازدهی دارایی خود، اقدام به افزایش اجاره‌بها می‌کنند.

همچنین با افزایش شاخص تورم عمومی نیز مالکان به منظور حفظ قدرت خرید، اجاره‌بهای واحدهای مسکونی تحت مالکیت خود را افزایش می‌دهند. هر سال با شروع فصل نقل‌و‌انتقالات، میزان رهن و اجاره مسکن افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در این دوران شاهد افزایش نرخ اجاره‌ها نیز هستیم اما اکنون دوگانگی در این بازار مشاهده می‌شود زیرا برخی معتقدند که در بازار رهن و اجاره همانند هر سال، شاهد افزایش نرخ‌ها خواهیم بود و بسیاری نیز عقیده دارند که بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: رشد نرخ اجاره‌بها در امسال نسبت به سال گذشته، نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد؛ چون اتفاق خاصی مبنی بر رشد قیمت مسکن رخ نداده است. همچنین او کاهش نرخ سود بانکی را در اجاره‌بهای مسکن بدون تأثیر می‌داند اما پرسشی که وجود دارد، این است که به‌طور‌کلی کدام عوامل می‌توانند در اجاره‌بهای مسکن اثرگذار باشند؟

دراین‌باره علی قائدی، نماینده دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گفت: در عموم کشورها میزان اجاره‌بها متأثر از شرایط بازار مسکن ازجمله میزان عرضه و تقاضای واحدهای اجاره‌ای و برخی از متغیرهای اقتصادی است. او گفت: در کمتر کشوری اجاره‌بها به صورت دستوری تعیین می‌شود و در برخی از کشورها نیز که محدودیت‌هایی در بازار اجاره اعمال می‌کنند، محدودیت‌های اعمالی به لحاظ شرایط اقتصادی ازجمله میزان تغییر در قیمت مسکن و نرخ تورم عمومی است و در شرایط نرمال اقتصادی و در صورت نبود تغییرات گسترده در شرایط عرضه و تقاضا، قیمت مسکن و اجاره‌بها در میان‌مدت و بلندمدت به میزان نرخ تورم عمومی افزایش می‌یابد.

او در ادامه گفت: بازار اجاره در ایران نیز عموما متأثر از دو متغیر قیمت مسکن و شاخص تورم عمومی است. با افزایش قیمت مسکن، مالکان واحدهای مسکونی اجاره‌ای، به منظور حفظ بازدهی دارایی خود اقدام به افزایش اجاره‌بها می‌کنند. همچنین با افزایش شاخص تورم عمومی نیز مالکان به منظور حفظ قدرت خرید، اجاره‌بهای واحدهای مسکونی تحت مالکیت خود را افزایش می‌دهند به‌طوری‌که در دو سال گذشته با‌توجه به کنترل تورم عمومی و ثبات در قیمت مسکن، صرف‌نظر از برخی تغییرات فصلی، شاهد ثبات نسبی در بازار اجاره نیز بوده‌ایم و اجاره‌بها در حدود نرخ تورم عمومی و کمتر افزایش یافته است. قائدی گفت: با‌وجود‌این تغییر در متغیرهای کلان اقتصادی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق ایجاد تغییر در قیمت مسکن و تورم عمومی، بر بازار اجاره و میزان اجاره‌بها تأثیر می‌گذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج