۳۳۷۰۸۰
۱۷ نظر
۵۰۰۲
۱۷ نظر
۵۰۰۲
پ

فاجعه‌ای جا مانده از دولت احمدی نژاد

طی سال‌های مدیریت دولت گذشته ۱۱۵ میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استراتیک از بین رفته است که این موضوع نشان دهنده مصرف بیش از حد آب بدون توجه به ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی است.

خبرگزاری ایسنا: طی سال‌های مدیریت دولت گذشته ۱۱۵ میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استراتیک از بین رفته است که این موضوع نشان دهنده مصرف بیش از حد آب بدون توجه به ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی است.

به صراحت می توان گفت که سال‌های گذشته حجم اعظمی از منابع آبی کشور از بین رفت، به طوری که در پایان دولت هشتم بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی منفی ۵.۶ میلیارد متر مکعب بود‌، در حالی که در دولت گذشته‌ و تا سال ۱۳۹۲ به حدود منفی ۱۱ میلیارد متر مکعب رسید.

براساس آمار وزارت نیرو، طی سال‌های مدیریت دولت گذشته بر منابع مالی گذشته منفی ۱۱۵ میلیارد متر مکعب آب از منابع استراتژیک و استاتیک از بین رفته است که اگر با حسابی ساده بیلان منفی حدود شش میلیارد متر مکعبی تا حدود ۱۱ متر مکعبی را در این سال‌ها محاسبه کنیم به همین عدد خواهیم رسید.

علاوه بر این طی سال‌های دولت گذشته حدود ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز حفر شد که باید در راستای تعادل بخشی و بهینه سازی مصرف آب وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی با همکاری یکدیگر و در قالب برنامه ششم توسعه حدود یازده میلیاردمتر مکعب آب صرفه جویی کنند و به سفره‌های آب زیر زمینی بازگردانند.

در این میان مشکلی که به طور مداوم از سوی دو وزارتخانه مطرح می شود وجود تنگناهای مالی است اما با این وجود در سال گذشته حدود۷۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز با همکاری دستگاه قضایی و وزارت نیرو مسدود و طی سال‌های اخیر بالغ بر ۳۵۰ هزار هکتار عملیات آبیاری نوین اجرایی شد که اگر به ازای هر هکتار ۴۴۰۰ متر مکعب آب صرفه جویی شده باشد می‌توان گفت طی سال‌های اخیر ۱.۲ میلیارد مکعب آب صرفه جویی شده است.

به دلیل اهمیت این مساله بخش آب در صدر برنامه های ششم توسعه قرار گرفته و وزارت نیرو نیرو نیز تدابیری را برای حل این بحران در نظر گرفته است که به گفته ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، یکی از کارهای وزارت نیرو عمل کردن به تعهدات برنامه‌ای که به دولت و به سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی وعده داده بود تبیین شده که این برنامه ها شامل پیاده سازی نظام مدیریت حوضه ای در حوضه های آبریز کشور است که از مجموع ۱۸ برنامه پیشنهادی،‌ که شش برنامه در سال ۹۴ پیاده سازی شده تشکیل می‌شود و مابقی جزو برنامه های سال ۹۵ خواهد بود.

وی پیشبرد طرح عظیم و بزرگ مدیریت و مهار آب‌های کشور و پیشبرد طرح عظیم آبرسانی به روستاهای کشور را از دیگر طرح‌های وزارت نیرو در سال ۹۴ دانست و افزود: پیشبرد طرح‌های بهداشتی فاضلاب در کشور از دیگر موارد کاری وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه، در حوضه‌های آب روستایی حدود ۱.۵ درصد رشد افراد زیر پوشش را داشتیم و به آمار ۷۹ درصد در این زمینه رسیده ایم گفت: در زمینه فاضلاب نیز با رشد حدود یک درصد توانستیم از ۴۰.۵ به ۴۱.۵ درصد سطح زیر پوشش رسیده و در برخی کلان‌شهرها مانند تهران رشد قابل توجهی داشته باشیم که این رقم در کلان‌شهر تهران بین ۷ تا ۸ درصد رشد داشته است.

قائم‌مقام وزیر نیرو در خصوص مدیریت آب شهرها در سال ۹۴ گفت: گام‌های بزرگی در این خصوص برداشته شده و حدود ۵۲۷ شهر که در دامنه تنش آبی قرار داشتند و ۵ شهر از مراکز استانی که جزو شهرهای بحرانی کشور بودند به‌خوبی مدیریت شدند که توانستیم با مدیریت درست، بدون اینکه در این شهرها به جیره‌بندی آب برسیم،‌ این بحران را مهار کرده و تابستان را بدون تنش سپری کنیم.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در سال ۹۴ اظهار کرد: با اعتباراتی نزدیک به سه برابر سال ۹۳ وارد عرصه کار شدیم و گام‌های موثری را در این راستا برداشتیم که ادامه این طرح در سال ۹۵ با توجه به حدود سه برابر شدن بودجه این سال نسبت به سال ۹۴، ادامه خواهد یافت.

رهایی از بحرانی که کشور سال ها با آن دست و پنجه نرم می کند مستلزم به کار گیری و اجرایی شدن راهکار های درست است چراکه در شرایط فعلی دیگر زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید با ایجاد یک برنامه راهبردی و اصولی کشور را از این وضعیت نجات داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکرکنم زلزله وسیل ونباریدن باران هم تقصراین بنده خداباشه.بابا ول کنید این همه تخریب رامحمود محبوبترمیشه

    • eli

      هر دم ازین باغ بری می رسد

      الان باز طرفداراش میان میگن چرا میندازین تقصیر احمدی نژاد

      یه کاری کرده که تا 50 سال دیگه هرکی بیاد باید خرابکاری ایشون رو جمع کنه

    • بدون نام

      این جوری که ایشون میگه احمدی نژاد تومیزان نزولات آسمانی هم دخالت داشته ودردولت نهم ودهم مصرف آب شرب وکشاورزی هم بیشتربوده زلزله بم هم یکی ازکوتاهی های احمدی نژادبوده

      پاسخ ها

      • eli

        بحث مدیریت مصرف هست یوزر محترم
        وقتی بدون در نظر گرفتن سهم آیندگان و میزان ذخایر مصرف کنن نتیجه میشه این
        لطفا همه چی رو با هم قاطی نکنید

    • بدون نام

      من فکر کنم اگر ناکامی یا موفقیت خود را گردن کس دیگری انداختن ِِمحبوبیت به حساب میاید سخت در اشتباه هستند .ما نمیگوییم دولت قبل اصلا ضعف نداشته.ولی موفقیتهایش در مقابل ضعفهایش بسیار ناچیز است.واو همچنان محبوب است.

    • بدون نام

      سلام با این همه بارندگی چرا بايد کمبود اب داشته باشیم ی جای کار .ايراد داره.

    • غمگین

      چی بگم

    • مهدی

      بابا شمارا بخدا ول کنید !!!!! یعنی همه تقصیرهای دنیا از خلقت حضرت آدم تاکنون تقصیر احمدی نژآد بوده؟!!!! چرا به جای این کار به فکر حل مشکلات مردم نیستید؟؟!!! احمدی نژاد شب روز در خدمت محرومان بوده و در دل مردم جا دارد . مطمئن باشید با این کارها محبوبیتش زیاد می شود!!1 مرد درک می کنند.

    • بدون نام

      اقایان قیبول نشدن بنده در کنکور هم تقصیر احمدی نژاده

    • hamid

      دولت روحانی
      که هر کاری را نمیتونه حل کنه گردن احمدی نژاد میذاره

    • بدون نام

      هر چی بود بهتر الان بود حالا شما هر چی میگی تو گوش مردم نمیره به خدا گرسنه ایم گرسنه میفهمی

    • بدون نام

      اين آدم بايد محاکمه مجازات شود!!؟

    • بدون نام

      عامو جا بگیرینا فاجعه..
      سی خنده مردم....

    • حسین

      خواهشا بروید از شرکت داران . کارخانه داران .سوال کنید متوجه میشید دوران احمدی نژاد بهتر بود یا این دوران امروز صبح خداوکیلی با یکی از اونها که خیلی آشنا و از نزدیکانم هست سوال میکردم قسم میخورد میگفت هزار رحمت به دولت احمدی نژاد. این دولت فقط با قضیه برجام خود ومردمو سرگرم کرده . خواهشا دست از لجاجت های سیاسی بردارید !!!!!!!!!

    • سید سجاد اسماعیلی پور

      هه منتقدین عزیز انقد فوت نکنید خودتون رو خسته نکنید خورشید با فوت شما خاموش نمیشه منتظر طلوعش باشین زنده باد مرد پرتلاش کشور دکتر احمدی نژااااااد مردی الحق و الانصاف از جنس مردم

    • بدون نام

      درحال حاضرتولیدکنندگان وصنعتگران درحال نابودی هستند....

    • بدون نام

      تا چند وقت پیش همه مشکلات کار امریکا بود حالا برجام صورت گرفت همی وعده ها آنان دروغ از آب
      در آمد دولت مردان بیچاره مانده اند که چه بگویند
      احمدی نژاد ربطی به ناکار آمدی شماها دارد،
      صد روزه اقتصاد را درست خواهم کرد، فقط دروغ،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج