جاباما
۳۳۷۱۸۳
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

دولت روحانی نگاه دنیا را به ایران عوض کرد

یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: موفق‌ترین برگ برنده دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی برجام بوده است. باید این واقعیت را بپذیریم که دولت با توافق و اجرای برجام کار هنرمندانه‌ای کرده است.

خبرگزاری ایلنا: یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: موفق‌ترین برگ برنده دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی برجام بوده است. باید این واقعیت را بپذیریم که دولت با توافق و اجرای برجام کار هنرمندانه‌ای کرده است.

حجت الاسلام محمد مقدم، در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا راهکار عملی هست که ما بتوانیم به عربستان نزدیک‌تر شویم؟ متذکر شد: ریشه بسیاری از خصومت‌ها و دشمنی‌ها، به‌طورکلی تندروی و افراط‌گرایی است. اگر افراط بد است در داعش بد است، آن کسی هم که در عرصه داخلی هم افراط‌گرایی می‌کند، بد است. زشتی زشت و زیبایی زیبا است و فرقی ندارد. اگر عقلانیت، اعتدال و میانه‌روی در این رفتارها بود، با حداقل وضعیت منطقه را خراب‌تر از گذشته نمی‌کرد.

مقدم متذکر شد: به نظر من یکی از خطاهای بسیار بزرگی که در ایران صورت گرفت، و نمی‌دانم چه جریانی در پس آن بود، مسئله سفارت عربستان سعودی است. در ادبیات​ دیپلماسی، روابط خارجی و تمام مسائل تنها چیزی که جواب می‌دهد عقلانیت، اعتدال و درک منافع عمومی و ملی جامعه ما است. در غیر این صورت با تندی و تندروی و بر طبل جنگ کوبیدن و تهدید کاری از پیش نخواهد رفت. آنچه که منطقه و درنهایت کل جهان بیش از هر زمان نیاز دارد، یک دیپلماسی عقلانی فعال است؛ سلاح کارگشا نیست.

او تصریح کرد: این چیزی است که باید تمام تلاش حاکمان ایران و مجامع همسوی با ایران به آن سمت‌وسو پیش رود که درعین حفظ منافع ملی گام‌های تفاهم را با عربستان بیشتر بردارد و این اختلافات را در رأس هرم به یک تفاهم حل کند. به اعتقاد من در این صورت خیلی از مشکلات در منطقه حداقل کاهش خواهد یافت.

مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جدای از رابطه با عربستان ارزیابی کلی شما از عملکرد دولت و تیم دیپلماسی ایران قبل و بعد چیست؟ موفق‌ترین برگ برنده دولت آقای روحانی در عرصه بین‌المللی برجام بوده است. باید این واقعیت را بپذیریم که دولت با توافق و اجرای برجام کارستان و هنرمندانه کردند. هیچ کشوری در شورای امنیت محکوم نشد، مگر اینکه با یک جنگ حکومتش را ساقط کردند. اینکه در یک توافق دیپلماتیک کشوری بتواند در همان سازمان ملل قطعنامه های غرب را از اثر بیاندازد، شاهکار است. تلاش‌های تخریبگران حسادت، رقابت سیاسی یا به نظر می‌آید جهالت است. ایران چه کاری بهتر از این می‌توانست انجام دهد؟ غنی‌سازی و تمام خواسته‌ها را به دست آورده و طبیعی است، وقتی وارد مذاکره می‌شوید، نمی‌تواند ۱۰۰ درصد باشد؛ تو باید ۵۰ درصد کنار بیایی و طرف مقابل هم ۵۰ درصد کنار بیاید. از طرف دیگر علی‌رغم همه فشارها راه بازارهای جهانی برای ایران باز شده است.

او افزود: دولت آقای روحانی نگاه دنیا را نسبت به ایران عوض کرد و جهان متوجه شده که ایران دنبال سلاح‌های اتمی نیست. آنها فهمیدند که وقتی رهبر ایران فتوا بر حرمت سلاح اتمی می‌دهد، پای این فتوا در عمل ایستاده، هیچ‌وقت قدرت خودش را در سلاح اتمی نمی‌داند. در عین حال که از تمام ظرفیت‌های اتمی برای علم و دانش قانونی و مورد تأیید دنیا استفاده صلح‌آمیز کرده و غنی‌سازی و همه جنبه‌های علمی را دارد. لذا من معتقدم برجام شاه بیت موفقیت روحانی در عرصه بین‌المللی بود.

مقدم ادامه داد: طبیعی است، روزی که آقایان می‌گفتند تحریم ها ورق پاره است، بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل می‌گفتند، تحریم‌ها یک‌ماهه انجام می‌گیرد، ولی ممکن است برطرف کردن آنها سال‌ها طول بکشد. طبیعی است که تا بخواهد این یخ‌های منجمد شده وارد عرصه اقتصادی شود، زمان می‌خواهد. ولی تا این مقطع هم منابع بیرونی تأیید کردند که ایران نسبت به تمام چهارچوب‌های برجام متعهد بوده و خود ایران هم می‌گوید دولت‌های بیرونی نسبت به برجام چیزی را نقض نکردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای مقدم یک کمی هم در عرصه داخلی حرف بزنید وبگید چکار کرده.اینها شد شغل.کار.ونان واب برای مردم.

    • بدون نام

      نگاه ایران را به دنیا چی؟ مهم نگاه ایران به دنیاست نه نگاه دنیا به ایران.چرا نعل را وارونه میزنید.

    • پیام محمدی

      مثلابرجام درست شدچه تغییری توزندگی مردم عادی ایجادشدبهترکه نشدبدترم شدبه روباه میگن شاهدت کیه میگه دمم حاج آقااینونگی چی داری بگی

    • محمد

      انصافا راست است نگاه دنیا نسبت به ایران عوض شده ,ایران را کشوری می دانند که همه چیز را مثل انرژی اتمی می دهد و یه چیزی مثلا دو میلیارد دلار رویش می گذارد و هیچ چیز می گیرد تازه می گوید برد برد... هههه

    • اسی

      این خبر بود یا جوک؟؟؟؟؟؟؟

    • سیداحمد

      درود بر روحانی . مردی که برای احیای شرف ایرانی خالصانه تلاش میکند مرحبا و احسنت بر همه ی خدمتگذاران واقعی مملکت .

    • یاران سید علی

      درود بهت واقعا نگاه دنیا عوض شده ،نگاه بچه ای که از حد گرسنگی دیگه به دستایی خالی باباش نگاه نمیکنه ،بعد میگن افتخار ما اینه بابا شماها پیش خدا باید جواب اون بچه ۳ساله رو بدین اگه خدایی بشناسید

    • احمد

      خداوکیلی خود نویسنده این حرفهای که زده را قبول داره.منکه از اینکه به روحانی رای دادم پشیمانم.پشیمان....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج