۳۳۷۲۱۰
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

حتی بعد از تشکیل اولین جلسات مجلس شورای اسلامی دهم، موضوع رد صلاحیت مینو خالقی در سخنرانی های علی مطهری کمرنگ نشد.

هفته نامه تماشاگران امروز - محمدحسین عباسی: حتی بعد از تشکیل اولین جلسات مجلس شورای اسلامی دهم، موضوع رد صلاحیت مینو خالقی در سخنرانی های علی مطهری کمرنگ نشد. با وجود همه انتظاراتی که از اصلاح طلبان برای دفاع از یکی از همراهان شان وجود داشت، در بین همه نماینده های مجلس فعلی، علی مطهری بیشتر از هر چهره دیگری به این موضوع پرداخته و حتی احتمال استیضاح وزیر کشور به خاطر ناتوانی اش در راه حفظ آرای ملت را مطرح کرده است. این اولین بار نیست که سماجت این نماینده سرشناس در دفاع از حقوق مردم و پافشاری بر قانون، تبدیل به سوژه رسانه ها می شود.

مطهری پیش از این بارها با نامه های سرگشاده، مصاحبه های تند و نطق های پشت تریبون مجلس، به بحث هایی دامن زده که عموما ورود به آنها برای چهره های سیاسی تابو محسوب می شود. نماینده ای که با وجود تفکرات سفت و سخت اش در مسائل دینی و اجتماعی، حالا شاید از هر نماینده اصلاح طلبی در مجلس محبوبتر باشد و مطمئنا جزو تاثیرگذارترین هاست. اما او که حالا با رسیدن به نایب رییسی مجلس بیش از پیش مطرح خواهدشد در سال های اخیر چه گفته که نقش اش در اذهان تا این اندازه برجسته شده؟

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

ائمه جمعه در امور اجرایی دخالت نکنند (واکنش به لغو همایش البرز)

خردادماه ۹۴، علی مطهری در کنار توکلی، حبیبی، موسوی لاری و اصغرزاده برای سخنرانی به همایش «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» دعوت شده بود، اما بعد از مخالفت امام جمعه کرج و یک نهاد نظامی، این برنامه لغو شد. مطهری که به شدت از رفتار واپس گرایانه فرماندار کرج ناراضی به نظر می رسید، بلافاصله به رییس جمهور نامه نوشت و در آن توضیح داد: «اداره درست کشور منوط به این است که مقامات و نهادهای مختلف در کار یکدیگر دخالت نکنند. امام جمعه یا نهاد نظامی یا نهاد نماینده مجلس و مانند اینها نباید در این گونه امور و به طور کلی در امور اجرایی دخالت کنند والّا هرج و مرج و حکومت ملوک الطوایفی پدید می آید». او هشدار داد در صورت ادامه این روند، استیضاح وزیر کشور را کلید خواهدزد.

چرا در زمان احمدی نژاد دلواپس نبودید؟ (پاسخ به کوچک زاده)

بلافاصله بعد از انتقاد اینستاگرامی کوچک زاده در مورد پوشش نامناسب نماینده پارلمان اروپا در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی، مطهری نامه ای خطاب به این نماینده در رسانه های منتشر کرد و به رغم تایید تذکر این نماینده، از او انتقاد کرد که چرا این حساسیت ها را در زمان روی کار بودن دولت احمدی نژاد به اطرافیان او نشان نداده است؟

در بخشی از این نامه، مطهری با این جمله های خاص به دفاع از لاریجانی پرداخت: «رییس مجلس در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و بعد از جلسه هم مسوولان مربوط را توبیخ کرده است. اینکه می فرمایید باید جلسه را ترک می کردند، با توجه به تبعات سیاسی آن درست به نظر نمی رسد. اصولا ایشان نسبت به مسائل مربوط به عفاف حساس است والّا داماد ما نمی شد! اگر انتظار دارید که در بازگشت به منزل، از طرف همشیره با کفگیر و لنگه کفش مورد استقبال قرار گیرند، چنین اتفاقی نخواهدافتاد!».

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

خانواده هاشمی را تخریب نکنید (واکنش به صحبت های معاون اول قوه قضاییه)

اواسط سال گذشته، اعتراض مهدی هاشمی و خانواده اش به رای دادگاه و ناعادلانه خواندن این رای، از سوی اژه ای به عنوان مصداق جرم و افترا تلقی شد و مطرح شدن این موضوع در سخنرانی اژه ای، واکنش علی مطهری را در پی داشت. او به سرعت به اژه ای نامه نوشت و درخواست کرد که قوه قضاییه به خاطر ادعای مورد ظلم قرار گرفتن مهدی هاشمی، دست به تخریب او و خانواده اش نزند:

«اینجانب چون از پرونده آقای مهدی هاشمی اطلاع کافی ندارم، هیچ قضاوت و نظری درباره حکم صادر شده درباره وی ندارم و معتقدم امثال بنده که تسلط بر پرونده نداریم قاعدتا باید به قوه قضاییه اعتماد داشته باشیم و اساسا فرصت اینکه وارد همه پرونده ها بشویم وجود ندارد. اما بحث در این است که وداع یک خانواده با یکی از اعضای خود و بدرقه او تا زندان و تمکین به قانون و در عین حال اعلام آنها که حکم عادلانه نبوده است که یک اظهار نظر از سوی افرادی است که به جزییات پرونده و سیر دادرسی آن واقف هستند چرا باید مورد انتقاد باشد و تخریب نهاد قضایی نامیده شود. این کار، معمول همه خانواده هاست اما اینکه آن اعتراض وارد است یا نه، نیاز به توضیح قوه قضاییه دارد و حتی می تواند درخواست آن خانواده مبنی بر پخش جلسات دادگاه اجابت گردد».

آقای «خ» بر چه اساسی ممنوع التصویر است؟ (نامه به دادستان)

وقتی حسن روحانی برای چندمین بار وجود مصوبه ممنوعیت نام بردن از رییس دولت اصلاحات در دولت را رد کرد، مطهری نامه ای به دادستان کشور نوشت و از او درخواست کرد که توضیح بدهد این حکم در چه دادگاهی و با استناد به چه قانونی صادر شده و بر چه اساسی رسانه ها حق استفاده از نام این چهره را ندارند: «همان طور که مستحضرید مقامات متعدد و در نهایت رییس جمهور محترم اعلام کرده اند که شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای درباره ممنوع التصویری و ممنوع البیانی رییس جمهور اسبق، جناب حجت الاسلام آقای سیدمحمدخاتمی نداشته است و جناب حجت الاسلام آقای اژه ای، معاون اول محترم قوه قضاییه نیز این حقیقت را تصدیق کرده و گفته اند این امر دستور دادستان است.

نظر به این که این دستور توسط جنابعالی در جمع اصحاب رسانه اعلام شده است، مستدعی است برای آگاهی مردم و تنویر افکار عمومی و اقناع مدیران مسوول نشریات، خبرگزاری ها و سایت های خبری اعلام فرمایید که این دستور مستند به چه ماده قانونی یا مستند به حکم صادره از کدام دادگاه صالح است؟».

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

هدفمندی یارانه های، غلط و نمایشی بود

ششم مرداد ۹۴، علی مطهری پشت تریبون مجلس، به شدت از اجرای قانون هدفمندی یارانه های در دولت پیشین انتقاد کرد و آن را یک طرح نمایشی دانست. در کنار این انتقاد صریح، او به دولت روحانی هشدار داد که اگر نمی تواند خسارت های این قانون را جبران کند، کار را به مجلس بسپارد و به خاطر انتخابات آینده تن به یارانه دادن به مردم ندهد: «اجرای غلط و تبلیغاتی قانون هدفمندی یارانه ها از ابتدا، امروز مشکل جانکاهی برای دولت ایجاد کرده است، به طوری که دولت برای اجرای آن، دوازده هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

عقل سلیم حکم می کند که دولت چنانکه قانون او را ملزم کرده است تعداد زیادی از غیرنیازمندان را حذف کند و اگر مدعی است که تشخیص عادلانه آنها عملی نیست پیشنهاد می کنم که غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی مثلا سهم هر فرد را از چهل و پنج هزار و پانصد تومان به سی هزار تومان کاهش دهد و به مرور قطع نماید و در مقابل، سهم افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را افزایش دهد. باید دولت رودربایستی ها را کنار و واقعیت را با مردم درمیان بگذارد، آن گاه مردم نیز خواهند پذیرفت. نباید خدای ناکرده به خاطر انتخابات آینده، مصلحت جامعه را نادیده گرفت. حتی اگر دولت این کار را نمی کند مجلس با یک طرح دو فوریتی کشور را از شر اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه ها نجات دهد، چرا که اساس یارانه با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست».

در مجلس، فضای تجمع اعتراضی ایجاد شود

علی مطهری، یکی از معدود نماینده های مجلس نهم بود که به تجمع اعتراض آمیز معلمان در تیرماه ۹۴ انتقاد وارد نکرد و تنها برخوردهای تند با این معلمان معترض را مورد نقد قرار داد. او پیشنهاد کرد مثل همه مجلس های دنیا، در محوطه بیرون مجلس شورای اسلامی فضایی برای تجمع معترضان مهیا شود: «این گونه برخوردها ضرورتی ندارد، اساسا برخلاف قانون اساسی است و لازم است در این زمینه تالیف قلوب شود و البته معلمان محترم هم برای رفع مشکل معیشتی خود باید به دولت که اراده این کار را دارد فرصت بدهند.

نکته قابل توجه این است که فضای قبلی مقابل درب شمالی مجلس که برای تجمعات استفاده می شد در تعمیرات اخیر از بین رفته و تبدیل به فضای سبز شده است. لازم است هیات رییسه محترم به رفع این نقص بپردازد، خصوصا که همه مجالس دنیا که پناهگاه مردم هستند دارای چنین فضایی هستند».

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

برهم زدن کنسرت های مجوزدار غیرقانونی است

انتقاد رهبر انقلاب از کنسرت ها و اردوهای مختلط دانشگاه ها، بهانه ای به دست تندروها داد تا از تصمیم لغو کنسرت های مجوزدار دفاع کنند. اما علی مطهری به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تاکید کرد که صحبت های مقام معظم رهبری مربوط به کنسرت های مجوزدار نیستند: «نظر رهبر معظم انقلاب این بود که برای ایجاد نشاط در دانشگاه ها نباید کنسرت و اردوهای مختلط برگزار شود. بنابراین مقصود ایشان کنسرت های غیرشرعی همراه با اختلاط و برخی رفتارهای ناخوشایند است. به نظر من حرف ایشان، حرف درستی است و نمی توانیم از آن نتیجه بگیریم که کنسرت های مجوزدار نیز تعطیل شود. برهم زدن کنسرت هایی که در آن مجوز گرفته می شود و روابط رعایت شده، کاری غیرقانونی است».

متاسفم که تهدیدکننده، لباس روحانیت به تن دارد (در واکنش به دوگانه حسینیان- صالحی در مجلس)

تهدید رییس سازمان انرژی اتمی به مرگ توسط یکی از نماینده های دلواپس مجلس، اتفاق تلخی بود که مثل بمب در فضای جامعه عمل کرد و جمعیت زیادی را به حیرت فرو برد. در پایان روز شلوغ و عجیب مجلس، اینستاگرام علی مطهری با این جمله ها به روز شد. جمله هایی که نشان می دادند او کاملا در جهت مخالف حسینیان ایستاده است: «اتفاقات امروز مجلس برای همه ناگوار بود. اینکه عده ای برای نیل به هدف شان حتی از تهدید یک مقام عالی رتبه کشور به مرگ دریغ نمی کنند تا در روحیه و نطق او اثر بگذارند، مایه تاسف است. خصوصا زمانی که آن تهدیدکننده فردی با لباس روحانیت باشد».

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

رییس جمهور پیگیر رفع حصر باشد

مطهری بارها و بارها چه در رسانه ها و چه در مجلس، به لزوم رفع حصر پرداخته و هراسی از بیان شفاف نظراتش در این مورد نداشته است. او آخرین بار، سی ام فروردین سال ۹۵ باز هم از حسن روحانی درخواست کرد که جدی تر از همیشه پیگیر مساله رفع حصر باشد:

«رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائما این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است. اساس حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.»

نمایش چهره معصومین حرام نیست (در واکنش به فیلم رستاخیر)

مطهری، یکی از مدافعان فیلم سینمایی رستاخیز در مجلس به شمار می رفت. فیلمی که به واسطه به تصویر کشیدن چهره حضرت عباس (ع)، با اعتراض وحشتناکی رو به رو شد و نتوانست روی پرده های سینما دوام بیاورد. در روزهایی که عده ای مشغول قمه زنی در فضای اطراف سالن های پخش رستاخیر بودند، مطهری در مجلس، پشت این فیلم ایستاد: «اینکه می گویند چهره معصوم را نباید نشان دهند به معنای حرمت آن نیست، درواقع این طور نیست که مراجع تقلید گفته باشند نشان دادن چهره معصومین «حرام» است بلکه به دلیل تبعات آن احتیاط می کنند.

فیلم «رستاخیز» چهره حضرت عباس (ع) را نشان داده است که ایشان هم جزو معصومین نیستند بنابراین نباید مشکلی داشته باشد. اگر نشان دادن چهره بزرگان دین و معصومین در فیلم مشکل دارد پس در تعزیه ها چنین مشکلی به شکل اعلی دیده می شود اما در طول تاریخ این مشکل احساس نشده و به گمان بنده با توجه به آنکه چهره غیرمعصومی در فیلم «رستاخیز» به تصویر کشیده شده، مشکل مهمی ندارد.»

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

مبادا کلمه «نفوذ» هم مثل کلمه «فتنه» ابزاری برای سرکوب منتقدان شود

«افرادی می خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه، وسیله ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهندداد. حیات سیاسی این افراد در گروی ایجاد محدودیت هاست و در فضای آزاد قادر به رقابت با رقبای خود نیستند. لذا صحبت از فتنه پس از برجام و فتنه چهارم به میان می آورند، در حالی که همه اینها خیالات شیطانی خود آنهاست و واقعیت ندارد».

این جملات علی مطهری در شرایطی مطرح شدند که کلمه نفوذ، اصلی ترین کلیدواژه بحث های سیاسی جامعه را شکل می داد و هر روز سخنرانی ها و همایش های متعددی در مورد این واژه برگزار می شد. مطهری معتقد بود این کلمه، تبدیل به بهانه ای برای محدودشدن آزادی بیان در ایران شده است.

در جمهوری اسلامی مقام غیرپاسخگو نداریم

این یکی از پرسر و صداترین جهت گیری های علی مطهری در سال های اخیر بود. رییس قوه قضاییه در یکی از سخنرانی هایش مدعی شد در قانون اساسی چیزی به نام نظارت بر رهبری وجود ندارد و همین اظهارنظر کافی بود تا مطهری به صادق لاریجانی نامه بنویسد و تاکید کند که در جمهوری اسلامی، هیچ مقامی از پاسخگویی مصون نیست.

خبرگزاری ایرنا به تاریخ ۲۷ آذر ۹۴ سخنان مطهری را اینگونه نقل می کند: «سخن شما یادآور ادعای کلیسای کاتولیک در قرون وسطی است که می گفت حاکم در مقابل مردم مسوولیتی ندارد و فقط در مقابل خدا مسوول است اما مردم در مقابل حاکم مسوولیت دارند؛ چیزی که از نظر اسلام مردود است؛ چنانکه علی علیه السلام فرمود همان مقدار که حاکم بر مردم حقوقی دارد، مردم نیز بر حاکم حقی دارند و اساسا حق همیشه دوطرفی است و اگر کسی باشد که بر مردم حقی دارد و مردم بر او حقی ندارند، او تنها خداست».

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

با اصل ساپورت پوشیدن مشکلی نداریم

به نمایش درآمدن تصویر زنان ساپورت پوش در مانیتورهای بهارستان به درخواست علی مطهری، بدون تردید یکی از فراموش شدنی ترین روزهای حضور او در مجلس بود. اعتراض این نماینده به عدم برخورد دولت با ناهنجاری پوششی، تا مدت ها سوژه جدی شبکه های اجتماعی بود. مطهری اما کمی بعد در مصاحبه ای عنوان کرد که با اصل ساپورت پوشیدن زنان مشکلی ندارد: «ما نمی گوییم اصل ساپورت پوشیدن اشکال دارد؛ یکی با مانتویی که تا پایین زانوست ساپورت می پوشد و کسی هم نمی تواند به آن ایراد بگیرد؛ پس با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیستیم. درواقع اعتراض مان به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می دهد و این نوع پوشش قطعا حجاب نیست. ببینید برخی می گویند که حتی نباید اجازه فروش ساپورت را هم داد که خب این هم درست نیست».

پخش نشدن مصاحبه فردوسی پور با ظریف زشت بود

برخلاف بسیاری از نماینده های مجلس که از فوتبال، تنها روند انتقال تیم ها از پایتخت به شهرستان ها را به عنوان یک فعالیت موثر انتخاباتی درک می کنند، علی مطهری اطلاعات فوتبالی جالب توجهی دارد و علاوه بر تعقیب فوتبال ایران و اروپا، بارها در حال بازی کردن در تیم مجلس نیز دیده شده است. مطهری یکی از چهره های سرشناسی بود که به پخش نشدن مصاحبه فردوسی پور با ظریف در نود واکنش نشان داد: «به نظر من پخش نکردن مصاحبه آقای فردوسی پور با آقای ظریف کار درستی نبود.

مهم ترین موضع گیری های علی مطهری در چند سال اخیر

فردوسی پور به مناسب شب یلدا حرکت جالب و مبتکرانه ای تدارک دیده بود. او با آقای ظریف که محبوب مردم است مصاحبه کرد ولی متاسفانه برخی برداشت سیاسی کردند و این مصاحبه را انتخاباتی دانستند و گفتند در رای مردم تاثیر خواهدگذاشت. به نظر من این حرف، توام با بدبینی بود و جلوگیری از پخش آن بسیار ناپسند بود. دقیقا قبل از این برنامه، آقای حداد عادل که کاندیدای مجلس است در همان شبکه ۳ حضور پیدا کرده بود که البته حضور ایشان در شب یلدا کار پسندیده ای بود. ولی سخن در این است که نباید منطق دوگانه یک بام و دو هوا داشت. اگر بناست به مصاحبه آقای ظریف ایراد گرفته شود، به مصاحبه آقای حداد هم باید ایراد می گرفتند. این کارها زشت است و من از این تعجب می کنم که چرا آقای سرافراز زیر بار چنین حرف هایی رفت».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • milad

      آقا اگه یه نماینده فهیم و منطقی تو مجلس باشه همین آقای مطهریه. همه صحبتش به دور از افراط و تفریط و براساس عقل و منطق می باشد. زنده باد نمایندگان منطقی.

    • بدون نام

      واقعا خون مطهری بزرگ در رگ های ایشان جریان دارد
      استوار و خستگی ناپذیر و به فکر ملت

    • یک هموطن شوشی

      آقایان لطفا یکی پیدا شود به نماینده شهر ما هم بگوید یک مقدار به فکر همشهریان خود باشد و این همه شعار انتخاباتی که دادند در عمل چه شد؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج