۳۳۷۸۹۷
۴۸ نظر
۵۰۰۳
۴۸ نظر
۵۰۰۳
پ

واکنش بی ادبانه آمریکا به پاسخ منفی ایران

هر سه نماینده کنگره که وزارت خارجه ایران سه‌شنبه درخواست آنها برای صدور روادید جهت سفر به تهران را رد کرده بود، به این بیانیه پاسخ داده‌اند.

خبرگزاری فارس: هر سه نماینده کنگره آمریکا بعد از آنکه وزارت خارجه ایران اعلام کرد که به آنها روادید برای سفر به ایران اعطا نخواهد کرد، به این بیانیه پاسخ دادند.

«لی زلدین» نماینده نیویورک، «مایکل پمپئو» نماینده کانزاس و «فرانک لوبی یندو» نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا که هر سه جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند، پیش از این در نامه‌ای از وزارت خارجه ایران خواسته بودند که برای بازدید از زندانیان آمریکایی به آنها ویزای سفر به ایران اعطا شود.

دفتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف آنچه شما تصور کرده‌اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نمی‌باشد. این امر قطعا در مورد سیاست‌های مربوط به صدور روادید ایران نیز صادق است. به خاطر داشته باشید که به عنوان اعضای کنگره آمریکا، شما یک قدرت جهانی نیستید.»

پس از این بیانیه وزارت خارجه، هر سه نماینده کنگره آمریکا بیانیه‌هایی صادر کردند که بامداد چهارشنبه بر روی خروجی پایگاه اینترنتی ویکلی‌استاندارد قرار گرفت. متن کامل این بیانیه‌ها در زیر آورده شده است.

«مایکل پامپئو»، عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت:

«نامه مزخرف وزارت خارجه ایران، فاقد امضا است، چند ماه با تأخیر صادر شده و درخواست ما برای ویزای سفر به ایران را یک 'کارزار تبلیغاتی' شمرده است. این نامه جوابی به درخواست ما نداده و تلاشی است برای منحرف کردن اذهان از بعضی 'کارزارهای تبلیغاتی' به مراتب برجسته‌تر آیت‌الله، مانند نوشتن 'اسرائیل باید نابود شود' روی موشک، توطئه‌چینی برای منفجر کردن رستوران در واشنگتن دی‌.‌سی و ربودن ملوان‌های آمریکایی در روز سخنرانی سالانه (رئیس‌جمهور آمریکا). درخواست ما هرگز 'کارزار تبلیغاتی' نبوده، بلکه تلاشی جدی برای انجام وظایفی مهم برای مردم آمریکا بوده و هست. من یک بار دیگر از دولت ایران می‌خواهم که درخواست ما برای اعطای ویزا را اجابت کند.»

«فرانک لوبی یندو» که او هم عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا است بیانیه زیر را صادر کرد:

«اینکه ایران درخواست قانونی ما را با توهین و مطالب انحرافی پاسخ داده عمیقاً مایه تأسف است، اگرچه عجیب نیست. همان‌‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ایران با رد درخواست ویزای ما، بر اینکه بازارگرمی رئیس‌جمهور اوباما برای مردم آمریکا و سرتاسر دنیا با 'دوران جدید گشودگی و همکاری' نمایشی مضحک بوده، صحه گذاشت. عزم ما برای پرسیدن سئوالات اساسی و نظارت قاطعانه مورد نیاز در تعامل با ایران، علی‌رغم این تصمیم ادامه خواهد داشت.»

«لی زلدین»، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هم بیانیه زیر را منتشر کرده است:

«در حالی که این واکنش از جانب یک نهاد در سطح وزارتی در درون دولت ایران تعجب‌آور نیست، این نامه نیز همانند برجام سندی بدون امضا است که به صورتِ جهانِ دوستدار آزادی، تف می‌اندازد. این پاسخ شرم‌آور تقریباً از تمامی درخواست‌های نامه ما طفره رفته است، چون آنها از تبعات صداقت هراس دارند. شاید ایرانی‌ها رئیس‌جمهور اوباما و جان کری را در دست و بالشان داشته باشند، اما ژانویه ۲۰۱۷ (آغاز دوره بعدی رئیس‌جمهور آمریکا) به زودی فرا خواهد رسید. ایران، بزرگترین حامی تروریسم در دنیا است و این نامه دفتر ظریف تذکری غیرقابل انکار است مبنی بر اینکه با اینها باید همین‌طور رفتار شود. خیلی بد است که آنها تا این حد برای جلوگیری از توسعه دموکراسی در کشورشان تلاش می‌کنند، چون خوب می‌دانند که سرانجام روزی مسئولانی جایگزین آنها خواهند شد که خواستار قدرتمند کردن مردم هستند نه خودشان و کسانی که می‌خواهند ایران را به سوی روزهای بهتر رهنمون کنند، نه به سمت سراشیبی سقوط. داخل ایران، میلیون‌ها مردم بزرگ هستند که می‌دانند در همان حال که اوباما و کری حکومت نادرستی را زیر پر و بال گرفته‌اند، فرصت‌ها یکی پس از دیگری برای جایگزین کردن این جانی‌های ایران با رهبرانی درستکار و صلح‌جو، از دست می‌روند.»


واکنش نماینده کنگره آمریکا به رد درخواست ویزایش توسط ایران

خبرگزاری فارس: «لی زلدین» نماینده نیویورک، «مایکل پمپئو» نماینده کانزاس و «فرانک لوبی یندو» نماینده ایالت نیوجرسی در مجلس نمایندگان آمریکا که هر سه جمهوریخواه و از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند، پیش از این در نامه‌ای از وزارت خارجه ایران خواسته بودند که برای بازدید از زندانیان آمریکایی به آنها ویزای سفر به ایران اعطا شود.

دفتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف آنچه شما تصور کرده‌اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نمی‌باشد. این امر قطعا در مورد سیاست‌های مربوط به صدور روادید ایران نیز صادق است. به خاطر داشته باشید که به عنوان اعضای کنگره آمریکا، شما یک قدرت جهانی نیستید.»

این بیانیه می‌افزاید: «توافق هسته ای یا همان برجام به روشنی مقرر ساخته است که تنها نهاد ذی صلاح برای نظارت بر اجرای بخش های هسته‌ای این توافق، آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. هیچ یک از طرف های برجام، از جمله آمریکا و به تبع آن شهروندان یا مقامات کشورهای طرف برجام، نمی‌توانند مدعی حق نظارت بر اجرای برجام شوند. علاوه بر این، نه برجام و نه هیچ قاعده حقوق بین الملل نیز اجازه نداده است که با چنان ادعای نظارتی به حاکمیت ایران دست اندازی شود.»

به گزارش آسوشیتدپرس، «فرانک لوبی یندو»، این بیانیه وزارت خارجه ایران را «بسیار تأسف‌آور» خواند اما گفت که شگفت‌انگیز نیست که ایران «درخواست قانونی ما را با فحاشی پاسخ داده است.»

دو نماینده دیگر کنگره به درخواست آسوشیتدپرس برای مصاحبه پاسخ نداده‌اند.


پاسخ دفتر ظریف به درخواست آمریکایی ها

خبرگزاری تسنیم: دفتر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان کنگره آمریکا که درخواست سفر به ایران کرده بودند پاسخ داد.

"وزیر امور خارجه از محتوای نامه مورخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ شما در مورد درخواست روادید ادعایی تان مطلع گردید. در این رابطه، توجه شما را به موارد زیر جلب می نماییم:

- بر خلاف آنچه شما تصور کرده اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نمی باشد. این امر قطعا در مورد سیاست های مربوط به صدور روادید ایران نیز صادق است. به خاطر داشته باشید که به عنوان اعضای کنگره آمریکا، شما یک قدرت جهانی نیستید.

- توافق هسته‌ای یا همان برجام به روشنی مقرر ساخته است که تنها نهاد ذی صلاح برای نظارت بر اجرای بخش های هسته‌ای این توافق، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای است. هیچ یک از طرف های برجام، از جمله آمریکا و به تبع آن شهروندان یا مقامات کشورهای طرف برجام، نمی توانند مدعی حق نظارت بر اجرای برجام شوند. علاوه بر این، نه برجام و نه هیچ قاعده حقوق بین الملل نیز اجازه نداده است که با چنان ادعای نظارتی به حاکمیت ایران دست اندازی شود.

- در عصر حاضر، بازدید از سایت ها یا اعزام هیئت های انتخاباتی یا دیگر هیئت ها برای نظارت بر انتخابات کشورها منوط به دعوت رسمی کشور ذی ربط و از مسیر موافقتنامه های دوجانبه بین دولت های حاکم یا ترتیبات متقابل امکان پذیر است و نه از طریق درخواست یک جانبه افراد یا نمایندگان مجلس دیگر کشورها که صرفا خود ادعای چنین کاری را دارند. به یاد داشته باشید که ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک نداشته و در نتیجه ترتیبات متقابلی هم بین دو کشور وجود ندارد.

- کنگره آمریکا اخیرا قانونی را در مورد روادید آمریکا تصویب کرده که به موجب آن افرادی که به ایران سفر کرده اند را از ورود به آمریکا بدون اخذ روادید منع کرده است. وقتی هم که آقای کری، در اجرای تعهدات آمریکا به موجب برجام، وعده داد تا محدودیت های مربوط به برنامه روادید را برای افرادی که به ایران سفر کرده، برخواهد داشت، برخی از شما اظهار داشتید که "رفع موانع برای اشخاصی که به ایران سفر کرده یا ایرانی هستند، شهروندان آمریکایی را به خطر می اندازد". بسیار تمسخر آمیز است که شما می پندارید که رفتن به ایران شهروندان را "افراطی کرده" و شهروندان همه کشورهای دیگر را به "ریسک های محتمل امنیتی" برای آمریکا تبدیل می کند، و در عین حال بر این باورید که سفر به ایران بر خود شما تاثیر منفی ندارد!

- برخلاف ادعای شما، از سال ۱۳۵۹ ـ یعنی وقتی که آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد ـ مقامات ایرانی اغلب از ورود به آمریکا منع شده اند. مقامات ما تنها حسب مورد و بعد از یک فرایند طولانی و دشوار برای حضور در نشست های سازمان های بین المللی مستقر در آمریکا به این کشور وارد می شوند. این وضعیت علی رغم آن است که دولت آمریکا به لحاظ حقوقی و بر اساس تعهدات بین المللی که به موجب موافقت نامه های چندجانبه مربوط دارد، متعهد به اعطای روادید و دسترسی بدون مانع شده است؛ تعهدی که هیچ گاه صادقانه و به طور منظم از سوی آمریکا رعایت نشده است. هم چنین برخلاف تصور شما، دیپلمات ها و اتباع ایرانی که در سازمان ملل متحد فعالیت نموده یا به آمریکا می آیند، همگی محدود به یک فاصله ۲۵ مایلی در منهتن نیویورک هستند. این تمام لطفی است که شما در نامه خود به رخ کشیده اید.

- از زمانی که "بحران هسته‌ای ساختگی" از طریق برجام حل شده است؛ دهها هزار گردشگر، دانشجو، سرمایه گذار و تاجر از اقصی نقاط دنیا ـ از جمله برخی اتباع آمریکایی ـ روادید دریافت کرده و بدون زحمت یا تاخیری به ایران سفر کرده اند. آنها به این علت به راحتی به ایران سفر کرده اند که بر طبق مقررات مربوطه کشور میزبان ـ ایران ـ درخواست خود را فرستاده و ضوابط را هم رعایت کرده اند، نه چون شما که کاملا به نحو نامناسبی درخواست سفر به ایران کرده و در پی مداخله در اموری شده اید که هیچ ارتباطی با وظیفه کاری شما ندارد. بسیار تردید داریم که هیچ کشوری که برای خود احترام قائل است، تحت چنین شرایطی روادید صادر کند.

- به طور خلاصه، ما تصور می کنیم که درخواست روادیدی که شما داده اید، بیشتر یک کارزار تبلیغاتی است و نه یک درخواست مناسب برای سفر به یک کشور دارای حاکمیت مستقل و به همین دلیل هم، با چنین درخواستی به این نحو رفتار شده و خواهد شد."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      ایول ظریف از شما بعید بود ها...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسعود از شما هم بعیده بغیر از شعار کاری بلد باشی!...خخخخخخ

    • ناشناس

      این جماعت بی ......... حف ادمی زاد را نمی فهمند درود بر
      ظریف

    • میثم

      خوشم اومد.

    • بهروز

      خدایی متنو خوندی نوشتی بعید بود ؟زنده باد ظریف

    • بدون نام

      زنده باد امیر کبیر زمان

    • بدون نام

      دکتر ظریف دمت گرم خوب بلدی جواب منتقداتو بدی کوربشه هرکی نمیتونه شما رو ببینه

    • جابر

      جواب جالبی نبود نیاز به این اندازه تفسیر نداشت .
      یک جمله که بعد از بررسی های حقوقی به علت عدم روابط,دیپلماتیک فی مابین از قبول خواسته شما با عرض,پوزش معذوریم در صورتی که در خواست سفر تفریحی زیارتی و غیر دیپلماتیک به ایران دارید از طریق نمایندگی ایران در دفتر سوییس اقدام فرمایید .
      ساده مختصر و مفید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته اینطورم بد نبود اینطوری ساده کوبنده تر بود ولی شاید لازم بود یه سری مسائل بازگو بشه سه تا نماینده درخواست دارن بیان به انتخابات نظارت کنن؟یا میخوان به اجرای برجام نظارت کنن خیلی مسخره است خودشون که اینهمه تو ویزا دادن کارشکنی میکنن

    • بی نام

      چه عجب بابا یه حرکتی هم از وزیر امور خارجه دیدیم ، به هر حال ایول جواب اونارو باید اینجوری و محکم داد ایکاش از اول اینچنین بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم که یه موقع خسته نشی از شعار دادن

    • بدون نام

      ایول

    • آرامی

      ایول به ظریف شیرمرد خوشم اومد

    • دوست آقای ظریف

      سلام جناب آقای ظریف از شما و دولت شما ممنونم امیدوارم ادبیات همواره زیبای شما همواره ماندگار سرزمینم شود ادبیات شما همواره زیبا و منطقی ست دوست دار شما ملت فهیم و با ادبیات ایران زمین

    • ارسلان

      این نامه دقیقا جوابی بود که باید به طرف مقابل داده میشد و هیچ کم و کاستی نداشت .
      همچنین توجه اشخاصی که با بیهوده جلوه دادن این نامه و یا ندیده گرفتن کارها و جوابهای دندانشکن قبل جناب وزیر خارجه محترم به دشمن متجاوز و اول کشورمان ایران را به این نکته جلب میکنم که با اعمال این رفتارها فقط و فقط بی تدبیری و بی عقلی و خائن بودن خودتان را میرسانید .
      وزیر محترم جناب آقای دکتر ظریف بدلیل تمام لحظات پر غروری که برای ملت ایران آفریدید کمال تشکر را دارم .

    • حسین رحمانی

      باسلام. بهترین وعالی ترین وزیرامور خارجه ای که دیدم هم از فن بیان بسیار بسیار بالاست و هم از نظر سیاست درسطح عالی قرار داره، و تنها وزیر امور خارجه ای که دیدم درایران بدون مترجم خیلی راحت صحبت می کنه جناب آقای ظریف هستند.اقای ظریف دمت گرم کوکا خیلی اقایی

    • بهراد

      دکتر ظریف جوابی منطقی دادن. میگن فحاشی!!!!!!!! اون وقت ترامپ به همه لقب گذاشته مثلا به سندرز گفته برنی دیوونه نمیگن فحاشی میکنه چون هم حزبی اونهاست..

    • قربان نوروزی

      ازوزیرخارخه هوشیاروباادب متشکرم خواهشنندم مخالفین دلواپس یادبگیرند

    • حامد

      خوب بود فقط لحن پاسخ آقای ظریف مثل افراد شکست خورده و افسرده بود و از موضع قدرت نبود . یه جور گلایه های خاله زنکی بود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب تو میرفتی جواب میدادی! واقعا خودت چند مرده حلاجی ؟!! فقط شعار وفحش بلدین والا

      • بدون نام

        مثلا باید مانند اقای معجزه از ادبیات قاضی زادده ای استفاده می کرد؟این اخر از جنس شما نیست!

    • بدون نام

      ایوللللللل, عااااالیییی بوووود

    • بدون نام

      مایکل نماینده کانزاس تویی که نامه وزارت خارجه ایران رو مزخرف خوندی باید عرض کنم خودت و جمع جمیع جمهوری خواه مزخرفید مردک احمق.

    • بدون نام

      مایکل از کانزاس بدون مزخرف تویی و اونی که تربیتت کرد مردک احمق.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با این نظری که دادی تربیت خودت هم دست کمی از نماینده کانزاس نداره ...

    • علی

      احسنت به اقای ظریف با جوابی که به این یانکیهای ابلهه دادند.

    • جلالی

      به نظرم.وزارت امور خارجه دوباره جواب بده این بی تربیتی نماینگان مورداشاره دلیلی است براینکه پاسخ وزارت خارجه ایران منطقی ودرست بوده

    • بدون نام

      حامد ! كشته مرده ي طرز تفكرتم

    • بدون نام

      من چرا نمیتونم به هیچ نظری پاسخ بدم

    • میرزایی

      دورد برتو

    • ایرانی

      در کشور خودمون کم مصیبت نداریم اما این که نماینده کنگره امریکا ادعای دلسوزی برای "مردم ایران" میکند واقعا مسخره هست.ما اونقدر ساده لوح نیستیم که باور کنیم کسانی اون طرف دنیا نشستن و از سر خیرخواهی یا نوع دوستی غم غضه ما را میخورند!!
      درود بر ظریف که هم باعث شکسته شدن وحدت کشور های جهان علیه ایران شد و هم جواب خوبی به این 3 بی ادب داد.
      خدایا به حق محمد و آل محمد به ظریف وخانواده اش سلامتی و طول عمر باعزت عاقبت بخیری و دل شاد بده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره واقعا مسخره است داره برای ما دلسوزی میکنه نصف مشکلات ما بانیش خود تو و دولت امریکاست

    • محمود

      چه عجب از آقای ظریف !!
      ولی باز هم جوابیه آنطور که باید و شاید کوبنده نبود!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت میرفتی جواب میدادی ....شاید کوبنده تر میشد ها؟!!

      • بدون نام

        احمدی نژاد؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        پاسخ پاسخهای محمود معجزه است که بهانه ای می شود برای اچمز شدن ملک و ملت و باز شدن دست و بال یغما گران کشور!

    • رضا

      پاسخ بجایی بود از طرف آقای ظریف به آمریکایی ها که عادت کرده اند به تمام ملت ها زور بگویند. از پاسخ آن سه مقام آمریکایی مشخص است که سرخورده شده اند. آفرین به ایران. تنها کشوری که از مستکبرین نمی هراسد.

    • بدون نام

      احسنت به آقای ظریف .جواب آمریکا یی های نامرد را باید همینطور ی داد.ما اینطور جواب قاطعانه را از شما درهمه امور خواستاریم.

    • ahmad

      زنده با ایران

    • ولی

      این که تعجب نداره باهرکسی بایدمثه خودش رفتارکنی ،جان کری هم تومذاکرات خودکاروپرت کردبه طرف آقای عراقچی ،میگن ظریف هم مدادتراشو پرت کرده توصورت جان کری

    • علی

      بسیار جواب منطقی ودورازهر افراطی گری بود چون مخاطب این سه نماینده که نیستند بلکه درود آمریکا جهان افراد هوشمند وآگاهی هم مخاطب جواب ایران هستند درودبرمنطق ایرانی .درخاتمه هرزمانی سخن خواص خودرا میطلبد .ممنون

    • ایرانی

      با این بی ادبی هایی که به آمریکایی ها می کنیم نباید انتظار داشته باشیم با ما خوب باشن و تحریم ها رو بردارن

      کار ظریف بسیار بسیار بسیار اشتباه بود

      به زودی اونها ضربه نهایی رو خواهند زد
      ما برای خودمون دشمن تراشی کردیم

    • بدون نام

      از اول باید باهاشون اینجور برخورد میشد. نه بعد از اینکه تو برجام کلی امتیاز بهشون داده شده و پررو شدن

    • بدون نام

      ظریف! دوستت داریم

    • کیانا

      آ. ظریف و مجموعه ی وزارت امور خارجه درود بر شما - چون همیشه اقتدار و اصالت پاک ایرانیان را حفظ نمایید.

    • پدرام

      همین که دکتر ظریف امضا نکرده خواسته نشون بده که شماها چقدر حقیرید. به نظر من جواب ایشون از موضع قدرت بوده.

    • مهدی

      بالاخره گذر پوست به دباغانه افتاد ایول دکتر

    • ashuri

      بسیار جواب منطقی اقدام کردن درود بر روح پاک شهیدان وطن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج