۳۳۷۹۸۳
۸ نظر
۵۰۱۰
۸ نظر
۵۰۱۰
پ

حمايت اصولگرايان از روحانی در انتخابات ۹۶

تحولات عميقي در سال ۹۵ در فضاي سياسي ايران درحال رخ دادن است. اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از جناح‌هاي سياسي كشوردر سال ۹۲ با درنظرگرفتن شرايط سياسي تصميم گرفتند از يك اصولگراي تحول‌خواه كه دستي در آستين پرونده هسته‌اي داشت و نوع عملكرد قبلي ديپلماتيك او نشان مي‌داد كه احتمالا كليد قفل هسته‌اي را درجيب دارد و تنها اوست كه مي‌تواند اين پرونده را به سرانجام برساند، حمايت كردند.

روزنامه آرمان- احسان اسقايي: تحولات عميقي در سال ۹۵ در فضاي سياسي ايران درحال رخ دادن است. اصلاح‌طلبان به عنوان يكي از جناح‌هاي سياسي كشوردر سال ۹۲ با درنظرگرفتن شرايط سياسي تصميم گرفتند از يك اصولگراي تحول‌خواه كه دستي در آستين پرونده هسته‌اي داشت و نوع عملكرد قبلي ديپلماتيك او نشان مي‌داد كه احتمالا كليد قفل هسته‌اي را درجيب دارد و تنها اوست كه مي‌تواند اين پرونده را به سرانجام برساند، حمايت كردند. حمايتي كه شايد با تاكيد آيت‌ا... هاشمي و كناره‌گيري محمد رضاعارف‌عملياتي شد.

عبور از روحاني هرگز!

نوع ديدگاه روحاني نسبت به مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي و بازي‌سازي دولت در منطقه و گاه اقرار دولت‌هاي اروپايي به نقش منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي ايران در پسا توافق به طور يقين هم‌جهت با سياست‌هاي اصلاح‌طلبان در دوران زعامت آنها بر قوه مجريه است. اصلاح‌طلبان با شعار گفت‌وگو ميان تمدن‌ها تنها نيت نقش‌آفريني در معادلات آينده در نسبت بندي‌ها و بلوك‌بندي‌هاي آينده قدرت در جهان را پيگيري مي کردند امري كه با نوع ادبيات اين دولت دور از دسترس نيست. از نماي ديگر نيز روحاني بيش‌از حد تصور در كاهش تورم موفق عمل كرده است.

تك‌رقمي شدن تورم دستاورد مثبتي است كه بايد نمره مثبت به آن داده شود. دولت وعده داده است تا پايان سال به رشد اقتصادي ۴ تا ۵ درصد دست خواهد يافت. چنين نمونه‌هايي از عملكرد روحاني بدون شك هرگونه طرح عبور از وي را در جناح اصلاح‌طلب كه توسط برخي از اصحاب اصلاحات به دلايلي همچون وضعيت اقتصادي نامطلوب عنوان مي‌شود را ناكام گذاشته و به طور يقين تا اين مرحله اصلاح‌طلبان هيچ‌گونه كانديدايي در برابر روحاني مطرح نكرده و نخواهند كرد. شايد تنها خواست آنها از دولت اعتدال، اصلاح كابينه و استفاده از مديران توانمند به‌جاي مديران متوسط و بازمانده از دولت احمدي‌نژاد باشد.

اصولگرايان وانتخابات رياست‌جمهوري

اصولگرايان بعد از شوك انتخابات ۹۲ تمايل چنداني ندارند كه همانند قبل در عرصه سياسي نقش‌ آفريني كنند. اين عدم تمايل در نوع آرايش نيروهاي اصولگرا درليست تهران قابل ‌مشاهده و با عدم حضور افراد شناخته‌شده مانند غفوري فرد كه به اصولگرايي شناخته‌شده است، نمايان است. فهرستي كه به عقيده برخي حتي نتوانست نظر بدنه اجتماعي اصولگرايان را به خود جلب كند. از سوي ديگر آن دسته از اصولگراياني كه خصوصا در دو سال پاياني دولت احمدي‌نژاد به شكلي خود را از وي جدا كردند، هرچند تمايلي به حضور فراگير در عرصه سياسي ندارند ولي خاصيت رقابت‌هاي رياست‌جمهوري در ايران به‌گونه‌اي است كه آنها را هم به اتخاذ تصميم درباره انتخابات رياست‌جمهوري مجاب مي‌كند.

ازجمله اينكه اين روزها جريان خاص نيز قصد بازگشت به قدرت را دارد امري كه براي ريشه‌داران اصولگرا پذيرفته شده به نظر مي‌رسد. اخيرا نيز غلامرضا مصباحي مقدم در پاسخ به اين سوال كه در صورت معرفي كانديدا توسط اصولگرايان، آیا فرد معرفي‌شده اقبال عمومي كسب مي‌كند و توان رقابت با آقاي روحاني را دارد، گفت: اين‌طور نيست كه شرايط آقاي روحاني شرايطي باشد كه مورد اقبال اصولگرايان قرار نگيرد و محتمل است مجموعه اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري از ايشان حمايت كند و اگر گزينه بهتري نداشته باشيم حتما وارد گفت‌وگو با ايشان خواهيم شد.

من اين موضوع را نفي نمي‌كنم اما اگر شرايط اقتضا كند و كسي به ميدان رقابت با آقاي روحاني بيايد، حتما بايد به‌گونه‌اي باشد كه همه اصولگرايان پشت او باشند كه اگر اين اتفاق بيفتد برنده انتخابات خواهيم بود. همچنين او درباره حمايت مجدد اصلاح‌طلبان از روحاني گفت: تصور مي‌كنم آنها ترجيح مي‌دهند به اين حمايت ادامه دهند، چراكه در سايه رياست‌جمهوري آقاي روحاني آنها بهتر ميدان فعاليت سياسي پيدا مي‌كنند.

سنتي‌هاي اصولگرا و تكميل پازل اصلاحات

نوع عملكرد دولت گذشته و مواضع برخي از اصولگرايان در زمان حاكميت آن دولت وعدم استقبال بخش قابل‌توجهي از اصولگرايان ميانه‌رو از مواضع تندروها در مجلس و در اقليت قرار گرفتن آنها در قوه مقننه و هزينه‌هاي عملكرد دولت احمدي‌نژاد بر دوش اصولگرايان، باعث خواهد شد كه احتمالا همان‌گونه كه اصلاح‌طلبان با در نظر گرفتن منافع ملي راهبرد خود را در حمايت از حسن روحاني تعريف نمودند، اصولگرايان سنتي و ميانه‌رو نيز در جهت تكميل اين پازل چيده شده در سال ۹۲ و تكامل‌ يافته در اسفند ۹۴ قدم برداشته، با حمايت از عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز كه عملكرد مثبتي هم در به حاشيه راندن تندروهاي اين جريان داشته اقدام كنند.

تكميل اين پازل در سال ۹۶ و حمايت قاطع اصولگرايان از حسن روحاني بهترين استراتژي است كه مي‌تواند در وهله اول تندروها را به تاريخ سپرده و در مرحله بعد به فضاي اعتدال جاني تازه بخشيده و از همه مهم‌تر محمود احمدي‌نژاد را چنان در حاشيه قرار دهد كه وعده‌هاي هنگفت وي نيز وي را به پيروز نرساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کنه رای نیاره گند زد به مملکت

    • بدون نام

      نویدکرمانی هم میخادکاندیدبشه من به ایشون رای میدم

    • فرهنگی بازنشسته

      ما ایثارگر ان، ازکاندیداتوری آقای دکتر احمدی نژاد حمایت خواهیم کرد. چون تمام کارهای آقای روحانی فقط بی عدالتی است بس

    • بدون نام

      روحانی فقط وعده سر خرمن میدهد ما که چیزی ندیدم هر جا هم که توان عمل کردن ندارد میگوید کار احمدی نژاد است، کوکو وقتی میسوزه خانم میگه کار کلفته،

    • بدون نام

      خدا خیرش بده سه ساله که دیگه کرایه خونه‌مون جهش نمیکنه درد و بلاش تو سر محمود

    • بدون نام

      مرد قانون مرد اخلاق مرد عمل
      دانا و فهیم
      خدا حفظش کنه ایشالا‌

    • بدون نام

      روحانی نعمت بزرگ الهی بود کفران نکنید که احمدی‌نژاد در کمینه

    • بدون نام

      اینقدر اصولگرا واصلاح طلب نکنید مردم به عمل رای میدهند.نه به شعار وحرف.من خودم اصلاح طلبم ولی به محمود رای میدهم.روحانی نتونست انتظارات جامعه را براورده کند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج