۳۳۸۰۱۲
۸ نظر
۵۰۰۱
۸ نظر
۵۰۰۱
پ

فوتبال ايراني، لهجه عثماني

فوتبال ایران دوران سختی را سپری می کند، حضور سیاسیون در ورزش باعث شده گاهی اتفاقات سیاسی هم در تصمیم گیری های ورزشی سهم داشته باشد.

روزنامه قانون: فوتبال ایران دوران سختی را سپری می کند، حضور سیاسیون در ورزش باعث شده گاهی اتفاقات سیاسی هم در تصمیم گیری های ورزشی سهم داشته باشد. بارها از نگاه اشتباه سیاسی و نژادپرستانه به ورزش نوشته ایم اما این بار یک تصمیم اشتباه، فوتبال ایران را زیر سوال برده است. همین چند وقت پیش بود که عربستان به AFC شکایت و اعلام کرد نمی خواهد در ایران بازی کند، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حق را به عربستان داد. بهروان درباره این ماجرا گفته بود: « این رای از نظر ما کاملا سیاسی و مصداق بارز دخالت سیاست در ورزش است. این رای برخلاف منشور المپیک و تاکید فیفا و حتی آیین‌نامه مسابقات خود کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر شده که در آنها بر جدایی سیاست از فوتبال تاکید شده است».

۲ ماه و ۲۲ روز بعد اما مصطفی آجورلو که مدیرعامل تراکتور شده بود، قرارداد یک بازیکن ارمنستانی را به دلیل آنچه«درخواست مردم تبریز» عنوان کرده بود، فسخ کرد. ظاهرا ماجرا به جنگ های ادامه دار ترکیه و ارمنستان مرتبط می شود، جنگ هایی که به نسل کشی ارامنه هم منجر شد. سوال اما اینجاست که اساسا جنگ بین دو کشور چه ربطی به مردمان شریف و میهن پرست تبریز دارد؟ سوال دوم این است که دوستان اگر معتقدند که نباید نگاه سیاسی و نژاد پرستانه به ورزش داشت، چرا در زیرمجموعه خودشان این اتفاق رخ نمی دهد؟ آیا این نگاه چیزی جز نژادپرستی است؟ چرا باید با تصمیماتی از این دست، فوتبال مان را زیر سوال ببریم؟

مگر آندو ارمنی نبود؟

ادموند اختر از هموطنان ارامنه کشورمان و بازیکن سابق استقلال تهران، مدیربرنامه های هاروان، همان مدافع ارمنستانی است که آجورلو به بهانه ملیتش او را حذف کرد. اختر درباره این ماجرا به «قانون» می گوید: انتقال این بازیکن به تراکتورسازی منتفی شد، واقعا برای آن ها متاسفم. این اتفاقات در فوتبال،غیرحرفه ای است. مگر آندو تیموریان افغان بود؟ کاسپاروف که در تراکتورسازی بازی می کرد و همراه با این تیم به لیگ برتر آمد، ارمنستانی نبود؟ من درباره بازی های پشت پرده در تراکتورسازی صحبتی ندارم و ترجیح می دهم فعلا چیزی نگویم.

دلیلش را نمی پسندم

جمشید نظمی، مدیرعامل سابق تراکتورسازی تبریز رابطه خوبی با مصطفی آجورلو دارد. او که چند روز پیش به ملاقات آجورلو رفته بود درباره این اتفاق به «قانون» می گوید: به هر حال آجورلو مدیرعامل تراکتورسازی است و باید براي تصمیمات او احترام قائل شویم.

او درباره اینکه آندو تیموریان هم در تراکتورسازی بازی کرده و چنین مشکلاتی نداشته، می گوید: به هر حال آندو ایرانی است و اینجا چون آذری زبان هستند حساسیت ها بیشتر است.

نظمی درباره اینکه نگاه سیاسی نباید در ورزش وجود داشته باشد، می گوید: من هم نگاه سیاسی به این داستان ندارم بلکه نگاهم ورزشی است، دلیل این کار مدیرعامل تراکتورسازی را نمی پسندم ولی چون خودم در این تیم بوده ام می گویم اجازه بدهید مدیرعامل درباره این ماجرا تصمیم بگیرد.

مدیرعامل سابق تراکتورسازی در پایان گفت: من اعتقاد دارم هر تیمی مسئولی دارد که براساس سلیقه اش تیم می بندد. اجازه بدهیم او با آرامش تراکتورسازی را آماده مسابقات کند.

به یاد شیری

اتفاقی که در انتقال هارویان به تراکتورسازی افتاد ما را یاد ماجرای مهدی شیری انداخت. مهدي شيري با درخشش در برق شيراز اين فرصت را پيدا كرد تا در سال ۸۸ و اواسط ليگ هشتم حرفه‌اي به عنوان اولين لژيونر ايراني راهي فوتبال عربستان شود. او با النصر به توافق رسيد و حتي قرارداد هم امضا كرد اما روابط تيره سياسي ايران و عربستان مانع از حضورش در اين تيم عربستاني شد و به ناچار قراردادش را فسخ كرد تا مشخص شود فوتبال نه تنها از سياست جدا نيست كه با آن رابطه مستقيم هم دارد. مهدی شیری درباره این اتفاق به «قانون» می‌گوید: این نگاه به فوتبال واقعا زیبا نیست. سیاسی کردن ورزش از دید همه طرفداران و قانون تایید نشده است. فیفا هم با این ماجرا به شدت برخورد می‌کند.

شیری در ادامه می گوید: وقتی برای من این اتفاق رخ داد فکرش را هم نمی کردم که به خاطر ملیتم نتوانم فوتبالم را در جای دیگری ادامه بدهم، شوکه شده بودم، با النصر توافق کرده بودم و حتی ویزا هم برایم صادر شده بود ولی وقتی می‌خواستند ویزا را وارد پاسپورت کنند، مشکلات شروع شد و مانع بازی من در این کشور شدند.

بازیکن سابق برق شیراز درباره رد کردن هارویان به خاطر ملیتش می گوید: فوتبال ایران سطح بالایی دارد و او آمده بود تا پیشرفت کند، واقعا خوب نیست که در کشوري اسلامی مثل ایران به بهانه ملیت از بازی یک فوتبالیست جلوگیری کنیم.

بازیکن سابق تیم جوانان استقلال تهران می‌گوید: بعد از آن اتفاق النصری ها از من عذرخواهی نکردند ولی فیفا حتی حق اعتراض را هم از آن ها گرفت و کاملا به من حق داد. این نگاهی است که فیفا دارد و کاملا درست است.

شیری در پایان گفت: نگاه سیاسی و نژادپرستی در ورزش کشور اتفاقی بود که سال ها مقابل آن ایستاده و اجازه نداده بودیم وارد ورزش‌مان شود. ورزش به عنوان پیونددهنده انسان هاست و این نگاه ها باید از آن دور شود.

نمی تواند ثابت کند

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی کشورمان درباره احتمال شکایت این مدافع ارمنستانی از تراکتورسازی به «قانون» می‌گوید: اظهارات رسانه ای مدرکی برای شکایت محسوب نمی شود، او می تواند بابت قراردادش از تراکتورسازی شکایت کند ولی این موضوع ربطی به نژادپرستی ندارد، یعنی نمی تواند به آن ربطش دهد.

سکوت مسئولان

در پایان لازم به ذکر است که با بهروان و تاج هم تماس گرفتیم تا واکنش آن ها را به این اتفاق بپرسیم اما هیچکدام حاضر به پاسخگویی نبودند.محمدزاده، رئیس سابق کمیته اخلاقی هم با بیان اینکه« اجازه بدهید درباره این مسائل من صحبتی نکنم» ترجیح داد سکوت کند.

به هر ترتیب اتفاقی که رخ داد مصداق بارز اقدامات نسنجیده برخی مدیران است که حتی تلاش نمی کنند خودشان را اصلاح کنند و فقط سیاست سکوت را در پیش می گیرند تا باز هم آب ها از آسیاب بیفتد، این سیاست همیشگی مسئولان ورزشی ماست. فراموش نکنیم که با وجود جنگ ۸ ساله ایران و عراق بازیکنان زیادی از عراق به کشورمان آمده و فوتبال بازی کرده‌اند، جنگی که به طور مستقیم بین دو کشور وجود داشت. نگاه به فوتبال باید فراتر از نگاه های سیاسی باشد، بیایید از این ورزش لذت ببریم و آن را درگیر جنگ ها و سیاست های عجیب و غریب نکنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه بهتر اومد پدیده

    • امین خلاقی

      تبریز سالهاست گل و شکوفه های اینچنینی ازش براورده میشه

    • امیر اقا

      غیرت اذربایجان همیشه رخ زد هس وقتی ارمنی ها قره باغ وگنجه رو به اتش کشیدن و ...

    • بدون نام

      کا ری.بیارئن.استقلالتهران.ویاتیم.ذیکر.

    • امیر اقا

      دوستان نظر من سانسور شده

    • بدون نام

      با این اقدام نژادپرستانه، تراکتور دیگر به کل از نظرم افتاد.

    • کیوان خدایی

      اقای نویسنده شما دیگه چرا؟ اگه واقعا یک شخص عوام این مطلب رو مینوشت ناراحت نمی شدیم . چه ربطی به ترکیه داره . دو دهه است که ارمنیها خاک آذربایجان را اشغال کردند و مردم بیگناه اذری قره باغ رو اواره کرده اند خوب این مسئله به ترکیه ربط نداره بلکه به اذربایجان ربط داره . اذربایجان یعنی دو سوی رود ارس. ارمنیها نیز به خاطر قره باغ در نظر مردم اذربایجان وجهه خوبی ندارند. باز هم میگویم اذربایجان یعنی دو سوی رودخانه ارس. کاری هم با سیاست کثیف دولتمردان باکو نداریم

    • کیوان خدایی

      به مدیر مسئول روزنامه قانون بگید بازی نکردن ایرانیها مقابل صهیونیست ها سیاسی نیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج