۳۳۸۱۵۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«زنان به پیش» در ایران خوب پیش می رود

کتاب «زنان به پیش» نوشته شریل سندبرگ به گواه نوشته خود نویسنده نه شرح حال است، نه یک رمان شخصی، نه یک کتاب در حوزه مدیریت و از همه مهمتر اینکه یک بیانیه فمینیستی هم نیست بلکه این کتاب مجموعه ای از تجربیات شخصی یکی از زنان موفق جهان در زندگی فردی و اجتماعی است.

هفته نامه صدا - صدیقه محمودی: کتاب «زنان به پیش» نوشته شریل سندبرگ به گواه نوشته خود نویسنده نه شرح حال است، نه یک رمان شخصی، نه یک کتاب در حوزه مدیریت و از همه مهمتر اینکه یک بیانیه فمینیستی هم نیست بلکه این کتاب مجموعه ای از تجربیات شخصی یکی از زنان موفق جهان در زندگی فردی و اجتماعی است. هر چند سندبرگ تجربه شخصی خود به عنوان یک زن موفق را روایت می کند اما در نگاهی دیگر او سعی دارد به پاسداشت تلاش زنانی نیز بپردازد که پیش از ما برای حقوق اساسی هم جنسان خود از یک سو و هم نوعان شان از سوی دیگر جنگیده اند.

هر چند کفش پاشنه دار زنانه درون پوتین های مردانه با تم صورتی اطراف آن در کنار عنوان زنانه کتاب ممکن است برای مدافعان حقوق زنان نشان از تناقضی جدی باشد اما با نگاهی جدی تر به محتوای جلد کتاب نیز به خوبی می توان درک کرد که نویسنده کتاب فارغ از رویکردهای متعددی که در جامعه شناسی حرکت های اجتماعی زنان به منظور استیفای حقوق برابر صورت گرفته، تاکید بسیاری بر تلاش برای ساختن جهانی برابر دارد. جهانی که تغییر و تحول در آن فارغ از زن یا مرد بودن تنها از مسیر کوشش میسر است.

«زنان به پیش» در ایران خوب پیش می رود

تاثیرگذارترین جمله کتاب در ابتدایی ترین بخش آن عنوان شده است؛ زمانی کهش ریل سندبرگ در حال نوشتن اولین فصل کتاب خود برای ورود به موضوعات متعددی است از تجربیات شخصی زنانه اش در چالش با دنیای خانوادگی و شغلی اش می نویسد. «علم به اینکه اوضاع می تواند، بدتر از این باشد، نباید ما را از کوشش برای بهتر کردن اوضاع بازدارد.» سندبرگ همانند هر زن شاغلی در محیط پیرامون خود با موانع بسیاری دست و پنجه نرم کرده است اما هیچ گاه از حرکت برای پیشبرد امور به بهترین وجه کوتاهی نکرده است.

نویسنده از شکست ها و موفقیت های بسیار خود نوشته اما در بینابین بیان تجربیات شخصی تاکید بسیاری بر مشکلات زنان در ساخت اجتماعی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه دارد و سدهای متعددی که ممکن است پیش روی هر زنی برای ادامه مسیر وجود داشته باشد. او نیز همانند هر زن دیگری از تبعیض های متعددی که ممکن است جامعه بر زنان روا داشته باشد، می گوید. با این حال شریل با اذعان به همه این مسائل سعی دارد در محتوا و کنه نوشته هایش از واقعیت بزرگتری پرده بردارد و آن زمانی است که او انگشت اشاره را به سمت خود زنان دراز می کند و تاکید می کند که هر چند شرایط برای زنان نسبت به مردان دشوار است اما جنسیتی کردن مسائل، بزرگترین ضربه ای است که هر فرد می تواند در پیشبرد امور شخصی و شغلی خود دنبال کند.

«زنان به پیش» در ایران خوب پیش می رود

شانه به شانه مردان حرکت کردن در دنیایی که بسیاری آن را مردانه می خوانند شاید سخت باشد اما آسان شدن مسیر تنها زمانی است که زنان نیز از حرکت کردن برای تغییر در زندگی شخصی و اجتماعی خود فروگذار نباشند. تردیدی نیست که نویسنده نیز معتقد است وضعیت بیشتر جوامع به گونه ای است که موانع متعددی را پیش پای زنان می گذارد اما این کتاب سعی دارد به زنان و مردان بگوید که رسیدن به موفقیت نیازمند باورمند بودن فرد، فارغ از جنسیت است. بنابراین هر شخص برای کسب موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی خود باید قالب های ذهنی و از همه مهمتر جنسیتی خود را کنار بزند.

نویسنده کتاب، اندرز بنیادین کتاب خود را این می داند که زنان آنجا که خود کم گذاشته اند باید از سویی به موشکافی گذشته و از دیگر سو به ویرایش اکنون خود بپردازند و از آنجا که دیگران - دیگر زنان یا مردان - را گناهکار می یابند، باید بدون هراس از داوری فرد یا جمع و با تمام توان برای دگرگون کردن وضعیت، پا پیش بگذارند. چنین هدفی به گونه ای در این کتاب با نمونه های وقعی و نه با رویکردی ایده آل گرایانه تبیین شده که آن را برای همه خواندنی می کند، زن یا مرد، خانه دار یا شاغل، نوجوان یا پا به سن گذاشته فرقی نمی کند. همه افراد اعم از زن و مرد می توانند با خواندن این کتاب و توصیه هایی که از سوی نویسنده ارائه شده به فکر بروند و جهان خود و محیط اطراف شان را تغییر دهند.

«زنان به پیش» در ایران خوب پیش می رود

«زنان به پیش» سعی دارد به همه جامعه در راستای حذف تبعیض کمک کند. کتابی که اگر عنوان زنانه اش را از یاد ببریم، قصد دارد اصول مدیریت در دنیای امروز را که حاصل تجربیات شخصی شریل سندبرگ است، بیان کند. بنابراین این کتاب ضمن آنکه توجه جدی به بحث زنان در فضای اجتماعی امروز دارد، حاوی نکات بسیاری در علم مدیریت و رهبری در سازمان های حرفه ای و تخصصی است که به عملکرد فرد در پیشبرد امور بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند.

از سوی دیگر این کتاب توصیه های بسیاری برای پیشرفت در کار و زندگی به خوانندگان ارائه می دهد. توصیه هایی که شاید در ابعاد مختلفی از زندگی فردی و اجتماعی برای خوانندگان تداعی کننده موقعیت های مشابه باشند؛ موقعیت هایی که واکنش و واکنش های بسیاری را به دنبال داشته و به دنبال آن موفقیت ها و شکست هایی را رقم زده اند.

از آنجا که کتاب «زنان به پیش» برای بار دوم به چاپ رسیده، بنابراین در پایان باید به نقش ارزنده مترجم در ترجمه ساده و روان کتاب اشاره کرد. حمیدرضا آریان پور، مترجم کتاب با درک عمیق مفاهیم و محتوای کتاب توانسته ترجمه ای روان و قابل فهم را به خوانندگان ارائه دهد. یکی از دشواری های ترجمه، استفاده از واژه ها و کلماتی مانوس است که آریان پور در نگارش و انتخاب کلمات توانسته به خوبی این موضوع را رعایت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج