۳۳۸۵۵۲
۲۸ نظر
۵۰۰۵
۲۸ نظر
۵۰۰۵
پ

تفاوت یارانه ای ایرانیان با سوئیسی‌ ها

یک استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم برگزار شده در سوئیس برای دریافت یارانه گفت: «با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند.»

فرارو: یک استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم برگزار شده در سوئیس برای دریافت یارانه گفت: «با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند.»

در روزهای گذشته خبر مخالفت مردم سوئیس با دریافت یارانه واکنش های مختلفی در جامعه ایران داشته است. با انجام این رفراندوم مخشص شد ۷۷ درصد از مردم سوئیس با دریافت ماهانه ۲۲۶۰ یورو حقوق پایه (بدون انجام هر کاری) مخالفت هستند. فارغ از برخوردهای طنزآمیز در شبکه های اجتماعی، برخی کارشناسان نسبت به این موضوع دو واکنش متفاوت نشان دادند.

برخی علت دریافت یارانه توسط مردم ایران و مخالفت مردم سوئیس با این موضوع را ناشی از تفاوت سطح فرهنگ و آگاهی دو ملت دانسته و مردم ایران را زیاده طلب، فاقد انگیزه کار کردن و دارای نگاه کوتاه مدت خطاب کردند. در مقابل برخی دیگر علت این تفاوت رویکرد را مربوط به ساختارهای متفاوت در دو کشور دانسته اند. اینکه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در دو کشور متفاوت است و اگر مردم ایران نیز در شرایط مشابه مردم سوئیس قرار داشتند واکنشی شبیه آنها نشان می دادند.

علت تفاوت رویکرد مردم ایران و سوئیس در قبال دریافت یارانه چیست؟

دکتر حمیدرضا جلایی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی گفت: «آنچه در موضوع اخیر کمتر به آن پرداخته شد این بود که مردم سوئیس حق دارند راجع مسائل عمومی خود رفراندوم کنند و این امر ارتباطی هم به دولت ندارد. یعنی اگر نتیجه این رفراندوم مثبت بود تازه آنگاه وظیفه دولت شروع می شد که باید چگونه نظر مردم را تامین کند.»

وی ادامه داد: «آنچه در این اتفاق جالب توجه بود این است که طرفین این طرح (موافق و مخالف) به آرای برابر و عمومی اعتقاد داشتند و به جای آنکه به ادامه مناقشات سیاسی بپردازند به آرای عمومی مراجعه کردند.»

وی افزود: «اما آنچه شاید برای ما در ایران عجیب باشد این است که حدود ۷۷ درصد مردم سوئیس با این طرح که ظاهرا مصداق «هلو برو تو گلو» است مخالفت کردند. لذا اکنون این سوال پیش آمده که چرا اکثریت مطلق مردم سوئیس با این طرح مخالفت کردند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در پاسخ به این سوال باید به دو عامل اشاره کرد که شامل هم دلایل عاملیتی و هم عوامل ساختاری می شود. در ارتباط با عوامل عاملیتی باید گفت مردمی که در سوئیس هستند فقط تحت تاثیر کنش و عقلانیت ابزاری یا سودمحور (کوتاه مدت) نیستند؛ بلکه تحت تاثیر کنش و عقلانیت اخلاقی و مدنی نیز قرار دارند. یعنی آنها معتقدند پول زمانی ارزش دارد که کار کنند و وقتی کار نمی کنند غیراخلاقی است که پولی دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر در ارتباط با عوامل ساختاری باید گفت مردم سوئیس این تصمیم را در جامعه ای خاص اتخاذ کردند. یعنی در این جامعه ما شاهد ساختارهای سیاسی پاسخگو و ساختارهای اقتصادی مالیات بده هستیم؛ ساختارهایی که مبتنی بر تبعیض نیست.»

وی افزود: «به عبارت دیگر سوئیسی ها با آنکه متشکل از مردمی با مذاهب و زبان های مختلف هستند اما همه در مقابل قانون برابر بوده و آن ساختارها حاصل این برابری است.»

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: «لذا وجود چنین عوامل و شرایط ساختاری در کنار آن عوامل عاملیتی جامعه ای شکل داده که وقتی چنین مطالبه ای از سوی چپ های افراطی مطرح می شود، مردم آن جامعه به این شکل مدنی به آن پاسخ می دهند. یعنی ابتدا مسئله را با مراجعه به آرای عمومی حل می کنند و ثانیا نه با انگیزه های پوپولیستی بلکه کاملا عاقلانه و اخلاقی به آن می پردازند.»

وی افزود: «به نظر من با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند. (اگرچه تعهد به کنش و عقلانیت اخلاقی سوئیسی ها در بلند مدت برای آنها نفع اقتصادی هم دارد).»

جلایی پور گفت: «اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است. از یکسو مردم به شدت تحت تاثیر عقلانیت و کنش ابزاری و سودمحور هستند (و دیگر مانند گذشته سنتی و تقدیری نیستند) و عنوان می کنند وقتی امثال بابک زنجانی تا خرخره می خورد چرا ما باید یارانه را برای پرداخت بهای آب و برق نگیریم.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر ساختارها در ایران تبعیض آمیز است و در واقع ایران برای همه ایرانیان نیست. در ایران وقتی انتخابات برگزار می شود برای سیدحسن خمینی هم حقی وجود ندارد، حتی اگر چهار مرجع تقلید هم اجتهاد وی را تایید کنند. حسن خمینی نباید وارد انتخابات شود چون اگر بیاید نفر اول تهران و فرد مهمی می شود.»

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که مردم از دریافت یارانه خودداری نکنند افزود: «لذا در ایران شرایط ساختاری و عاملیتی یکدیگر را تقویت می کنند و چنین شرایطی را شکل می دهند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «حتی زمانی که حدود ۲.۵ میلیون نفر از شهروندان مدنی در ایران به درخواست دولت از دریافت یارانه انصراف دادند در تبلیغات هم آنها را تشویق نکردند و امروز برخی از آنها پشیمان شده اند.»

وی ادامه داد: «یکی از خطراتی که این شرایط برای کشور ایران دارد این است که عده ای می خواهند انحصارطلبی کنند اما چون مردم آنقدر رشد کرده اند که به آنها رای ندهند می آیند به سیاست های پوپولیستی متوسل می شوند و مثلا عنوان می کنند در صورت پیروزی ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می کنیم. البته انتخابات ۹۲ نشان داد که این سیاست های پوپولیستی در آن دوره جواب نداد. اگرچه امروز دوباره برخی هوس کردند تا فردی را با وعده افزایش یارانه (۲۵۰ هزار تومان به هر نفر) مطرح کنند.»

جلایی پور در پاسخ به این سوال که جنابعالی اولویت را در علت رویکرد مردم ایران در قبال دریافت یارانه به ساختار یا عاملیت می دهید؟، گفت: «من اولویت را به ساختار می دهم و معتقدم ابتدا ساختارها باید اصلاح شود و نباید از مردم طلبکار بود که چرا در چنین ساختار و شرایطی با عقلانیت ابزاری عمل می کنند.»

وی ادامه داد: «در چنین ساختار تبعیض آمیزی حداقل کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که به هزینه و فایده خود در موضوعات مختلف بپردازند. چنانکه شما می بینید وقتی ایرانی ها به کشورهایی همچون سوئیس مهاجرت می کنند همچون مردم سوئیس هم عمل می کنند و مالیات می دهند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رحم خدا

      توسوئیس یارنه هرنفر9میلیون تومنه اما قیمت پرایدحدود7میلیون تومنه ولی توایران با وجودیارانهٔ45هزاتومنی همون پراید22میلیون تومنه ،ازاین یه موردمیتونیم بفهمیم فرق مابااوناچیه

    • بدون نام

      شما می گید سویس
      خودتونو برا چی تو چیزای دیگه مقایسه نمی کنید
      حرفا می زننا
      با اون یارانه دادنتون...

    • بدون نام

      قابل توجه برخی از هم وطنان محترم که در برابر تبلیغات دولت گذشته و وعده سر خرمن یارانه 200 هزار تومانی و یا واریز یک میلیون تومان برای تولد هر نوزاد نظرشان تغییر کرده جهت انتخاب افراد
      مردم باید اینده نگر باشند و به جای ماهی گرفتن نسیه از دولت خود ماهیگیر ی را فرا بگیرند تا فرزندان خود در اینده با رفاه بتوانند زندگی کنند
      با پول یارانه ایجاد اشتغال باشد تا نان اور خانه منتظر سر ماه برای مبلغ 45 هزار تومان نباشد و یا بیکاری و مشاغل کاذب ایجاد نشود

    • عادل

      واقعا جای تاسف داره خودشون حقوقهای چند صد میلیونی میگیرن. اونوقت دولت روحانی برای قطع،کردن چندر غاز پول به هر چیزی متوسل میشن.

    • یوسف

      با با فهمیدیم شما مثلا طرفدار روحانی هستی مثلا شما هم دارید شیطون بلا میشید

    • ارشین

      حق مردم مختص یه دولت نیست مجلس باید برای مردم فکری بکنه وتصویب کنه مردم ماهانه از درآمد ملی که فقط نفت نیست، درآمدی داشته باشند وشامل همه مردم بشه که حقشونه
      چیز اضافه ای نیست که منتش رو میزارن
      شامل معدن های طلا میشه که پیدا میکنن و معلوم نیست چی میشه
      یا درآمد حاصل از ثروت های دیگه کشور که معلوم نیست پولش کجا میره

    • بدون نام

      نظررحم خدا۱۰٬۳۵مگه سوئیس پرایدداره ؟؟؟

    • بدون نام

      دوستان ایران راباسوئیس مقایسه میکنید!!!!!!بحث یارانه نیست توایران کدوم کاردرسته خدایش

    • بدون نام

      اونجا قانون برا همه است.
      اما اینجا ...

    • حسین دریس

      سلام .نمیدونم چرا دولت مردان ما عادت کردن فقط سر مردمی که تا پای جون پای همه چی هستن .این همه منت دادن ۴۵ تومن بزارن.بابا اصل دادن این پول برای گرونی آب و برق و گاز وغیره بوده .الان که هزار برابرشو از ملت میگیرین.پس باید مردم سر شما منت بزارن.

    • بدون نام

      این یارانه تو سوئیس هم قرار بود از طریق افزایش مالیات ها داده بشه پس طبیعیه که مخالفت کنن در ضمن فرق ایران با سوئیس واقعا زمین تا آسمونه

    • بدون نام

      الوو،،، الوووو،،،، آهای آقای مدیر چرا متن میدیدم ارسال نمیشه؟؟؟! متنای چند خطی.

    • مهدی

      از اختلاس در سوییس هم بگید !!!

    • دوست

      کشور سوییس بجز ساعت و لبنیات چیزی برای درامد کشور ندارد ولی ایران صادرات تمام مواد کانی از نفت و گاز و تقطیرات ان املاح طلا و مس و فولادو خلاصه خیلی چیزها برای درامد کشور دارد . خاوری و زنجانی را دارد که سوییس ندارد.

    • had

      از اوضاع کار توی سوییس بگید ببینم اونجا هم بیکاری اینقدر زیاده بخدا این 45 هیچی نیست ولی برای خیلی از این خونواده هادرامد هستش

    • علی عبیات

      آقاي روحاني ديگه هیچ کاره نیست فقط دنبال یارانه مردم است. هر روز بهانه درست میکنه. فقط قطع کنه تو جیب یکی از اشراف زادگان بیفته.وصد.زهرمار به بدبخت. بفهم اقای روحانی یارانه حق وحقوق این مردم است این گفته خود رهبر معظم است.4 سالت تمام کن وبرو

    • منوچ

      گرانی بیداد میکند و در آمد کم مردم را روز به روز به قهقرا میبرد
      راستی سوییس کشوری است نه نفت دارد و نه منابع گازی و........

    • بدون نام

      روحاني جان من برم سوييس يارانمو ميدم بتون همش مال شما بريد باش صفا کنيد :-\

    • بدون نام

      این همه گرانی برق گاز بنزین گازوئیل باز بس نیست ؟

    • بدون نام

      یعنی چی قیمت نان برق اب گاز به دولت قبل ببر یارانه را حذف کن این بودجه هست دولت قبل از جیب باباش که نمداد شما میترسید کم به جیب بزنید

      این حق نفت مردم گرانی را به اسمون رساندی پول اب برق نان گاز را به دولت قبل ب سان بعد این پول به جیب بزن دولت قبل از جیب باباش که نمی داد پول نفتمون

    • مهدی

      این قیاس اشتباه مگه میشه آدمهای پولدار با آدمهای فقیر در یک سطح باشن .سود وام بانکی مردم سویس صفر درصد هست امادر ایران 35درصد

    • بدون نام

      این کارشناس بجای بحث اقتصادی واجتماعی برایعدم دریافت یارانه بحث سیاسی راپیش میکشدچون هیچ تحلیل درستی نمی تواند داشته باشد کارشناس ما کاین باشد مردم هم پوپولیست می شوند

    • بدون نام

      برای یکی مث شماها که فهم وفرهنگ مردم ایرانو زیر سوال بردین جای تاسفه
      این حرف شما توهین به مملکته.

    • محمد

      تو سویس که انصراف بدن میدونن خرج ابادانی کشور و اشتغال و تولید و .. میشه، ما اگر انصراف میدیم میدونیم که صرف اختلاس و خوش گذرونی یه عده ای میشه! این هست که بی اعتمادیم و برهمین اساس ترجیح میدیم با دولت همکاری نکنیم.... خیلی پیچیده نیست، دولت باید ابتدا فکری به حال رابطه مبتنی بر اعتماد خودش با مردم بکنه...

    • بدون نام

      حالا دیگه گیر دادین به این 45000تومن اینم بدید به بابک جون که حداقل یک نفر با پول 80000000نفر زندگی نسبتا خوبی داشته باشه ببرید سر مزارتون

    • حمید نعمتی

      با سلام اول از همه در سوییس افراد همه از امکانات برابر مانند شغل مسکن درمان وتحصیل و...دارند شما اگر بیکار باشی حقوق بیکاری و پوشش کامل بیمه درمان داری و مسکن با کرایه ناچیز در اختیارت می گذارند ایا در ایران اثری از این موارد میبینید ؟حقوق وام های چند صد میلیونی مربوط به کدام قشر است ؟فرقی هم نداره کدوم دولت سر کار باشه !!!!!!

    • مرضیه

      سوییسی ها با مفهوم وارزش توسعه پایدار وحقوق نسلهای آتی اشنایند وتنها به ثروت وحسابهای بانکی خویش نمی اندیشند.مطمئنم میلیونها نفر تو این جامعه با حقوقهای چندده میلیونی دارن یارانه میگیرند باید درست وتئوری وعملی فرهنگسازی کرد :حمع ثروت یعنی محروم کردن آیندگان از حق حیات

    • بدون نام

      کشور سوییس بجز ساعت و لبنیات چیزی برای درامد کشور ندارد ولی ایران صادرات تمام مواد کانی از نفت و گاز و تقطیرات ان املاح طلا و مس و فولادو خلاصه خیلی چیزها برای درامد کشور دارد ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج