۳۳۹۲۶۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

باز ترمیم اندامی ممکن می شود!

باز ترمیم اندامی یکی از ویژگی های شگفت انگیز و شاخص در حیواناتی نظیر گور خر ماهی و مارمولک است. با این که انسان هم از این قابلیت ترمیم برخوردار است اما به دلیل طرز کار مختلف آن باعث می شود که اثر زخم برای همیشه باقی بماند و اندام ترمیم شده به حالت اولش باز نگردد.

وب سایت زوم تک - مهدی هاشم زاده: باز ترمیم اندامی یکی از ویژگی های شگفت انگیز و شاخص در حیواناتی نظیر گور خر ماهی و مارمولک است. این ویژگی سبب می شود که اندام جدید و سالمی به جای اندام آسیب دیده یا حتی قطع شده رشد کند.

باز ترمیم اندامی ممکن می شود!

با این که انسان هم از این قابلیت ترمیم برخوردار است اما به دلیل طرز کار مختلف آن باعث می شود که اثر زخم برای همیشه باقی بماند و اندام ترمیم شده به حالت اولش باز نگردد.

پژوهشگران قبلا لیستی بلند از ژن هایی که مرتبط با قابلیت باز ترمیم می شوند در حیوانات تهیه کرده بودند و حتی تعدادی از این ژن ها را در ژنوم انسان نیز یافت پیدا کرده بودند. به همین دلیل پژوهشگران به این فکر افتادند که راز این ترمیم در توالی DNA جانداران نهفته است. برای یافتن این توالی، گور خر ماهی به کمک پژوهشگران آمد. آن ها با بررسی باز ترمیم در باله و قلب گور خر ماهی توانستند توالی خاصی به نام المان های تقویت کننده باز ترمیم بافت یا به اختصار TREE را بیابند که ژن های ترمیم کننده را در محل آسیب دیده فعال می کنند و می توان آن ها را به گونه ای دست کاری کرد که در دیگر حیوانات نیز اثری مشابه ایجاد کنند.

در مرحله بعد پژوهشگران این توالی (TREE) را به حداقل کاهش دادند و متوجه شدند که این توالی از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش باعث فعال شدن ژن های ترمیم کننده در بافت آسیب دیده قلب می شود و بخش دوم باعث فعال شدن همین ژن ها در در قسمت باله های آسیب دیده می شود.

پژوهشگران در مرحله بعد توانستند با اتصال این دو بخش به ژن های ترمیم کننده نسل جدیدی از گورخر ماهی ها را به وجود آورند که توانایی بسیار بالاتری در باز ترمیم اندام ها داشتند.

و اوج تحقیقات در این جا بود که پژوهشگران یکی از توالی های TREE را به ژن IacZ در موش های آزمایشگاهی متصل کردند و متوجه شدند که ژن های ترمیم کننده اندامی در پنجه های و قلب موش فعال شدند.

به گفته کنث پوس استاد زیست شناسی دانشگاه دوک و رهبر این پژوهش آن ها تازه در آغاز راه هستند ولی در همین ابتدا ثابت کرده اند که توالی های DNA دارای شرایط لازم برای فعال کردن بازترمیم اندامی در پستانداران هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج