۳۴۱۵۹۲
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

بازگشت «بویینگ» به ایران پس از ۳۷ سال

اجرای برجام پای بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ دنیا را برای سرمایه‌گذاری در ایران باز کرد که قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و اکنون نیز اعلام آمادگی بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران از مهم ترین قراردادهای پس از توافق هسته‌ای به شمار می‌روند.

روزنامه ایران: اجرای برجام پای بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ دنیا را برای سرمایه‌گذاری در ایران باز کرد که قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و اکنون نیز اعلام آمادگی بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران از مهم ترین قراردادهای پس از توافق هسته‌ای به شمار می‌روند.

زمانی که ایران اعلام کرد برای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی به ۵۰۰ هواپیمای جدید نیاز دارد بسیاری از شرکت‌های هوایی برای حضور در بازار ایران ابراز تمایل کردند. در این میان دو شرکت ایرباس و بوئینگ توانستند با جلب نظر ایران قراردادهای اولیه برای فروش هواپیما به ایران را امضا کنند. بلافاصله پس از اجرای برجام و سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما امضا شد.

براساس گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، طرف فرانسوی متعهد شده در مدت ۱۶ سال هواپیماهای ایرباس را در اختیار ایران قرار دهد. این هواپیماها شامل ۴۵ ایرباس ۳۲۰، ۴۵ ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ ایرباس ۳۸۰ است. حال آخوندی خبر از خرید ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ را می‌دهد که جزئیات این توافق قرار است روزهای آینده منتشر شود. دراین خصوص خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد طی روزهای آینده ایران قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ منعقد می‌کند. این نخستین قرارداد دو کشور پس از لغو تحریم‌ها محسوب شده و باید از سوی دولت امریکا مورد تأیید قرار گیرد.

یک مقام شرکت بوئینگ نیز گفت توافق این شرکت با ایران برای خرید ۱۰۰ هواپیمای مسافربری احتمالاً روز چهارشنبه به طور رسمی اعلام خواهد شد. روزنامه واشنگتن پست امریکا به نقل از منابع آگاه اعلام کرد ایران و بوئینگ بزودی توافق بر سر یک قرارداد چند میلیارد دلاری را اعلام خواهند کردند.به گفته این منابع ایران قرار است بزودی جزئیات توافق خرید ۱۰۰ هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ را اعلام کند. ارزش این توافق ۱۷ میلیارد دلار برآورد شده است که در صورت نهایی شدن بزرگترین خرید ایران از امریکا پس از اجرایی شدن برجام خواهد بود.

اگرچه سازوکارهای مالی این توافق هنوز نهایی نشده است اما احتمالاً هواپیماهای خریداری شده ایران طی حدود یک دهه تحویل این کشور خواهد شد. در دی‌ماه سال گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا ضمن موافقت با فروش هواپیماهای مسافربری امریکایی به ایران، به وزیر خارجه خود اختیار داد تا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کند. فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی پیش از این در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده بود : این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما با بوئینگ است که احتمالاً مشابه سفارش خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خواهد بود.

امریکا: مطابق برجام فروش هواپیما به ایران مجاز است

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته در اظهار نظری در خصوص فروش هواپیما به ایران گفت: توافق هسته‌ای با ایران شامل بیانیه‌ای است که اجازه کسب مجوز مورد به مورد از سوی افراد و نهادهایی را که خواستار صدور مجوز، فروش یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری صرفاً به‌منظور هوانوردی مسافربری تجاری هستند، به آنها می‌دهد.

ایران قصد دارد با خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان سهم واقعی خود از حمل و نقل هوایی در منطقه را به دست بیاورد. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و امنیت کشور نسبت به کشورهای منطقه بسیاری از شرکت‌های هوایی برای حضور در ایران تمایل بیشتری دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      اینقدر چاخان نکنید
      تا کی میخواید مردم رو گول بزنید؟
      به بوئینگ التماس هم بکنید دیگه به شما ها عکس بوئینگ رو هم نمی ده چه برسه به هواپیما
      فریب مردم دیگه بسه

    • اميد

      حالا زياد زوق زده نشويم اينا همشون زمان مى بره تا به حال عادى برگرديم به اين سادگيا نيست

    • خسروی

      خوش به حال آقای روحانی،لا اقل تو این زمینه هم به مرادش برسد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج