۳۴۱۹۴۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جزییات جدید از دلیل توقیف «جهان‌ نیوز»

چند ساعت پس از اعلام خبر توقیف سایت خبری «جهان‌نیوز» پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان، واکنش شخصیت‌های سیاسی وابسته به این جناح سیاسی آغاز شد.

روزنامه شهروند: چند ساعت پس از اعلام خبر توقیف سایت خبری «جهان‌نیوز» پایگاه خبری نزدیک به اصولگرایان، واکنش شخصیت‌های سیاسی وابسته به این جناح سیاسی آغاز شد.

علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول هفته‌نامه پنجره که پیش از این گفته می‌شد امتیاز سایت خبری جهان‌نیوز را دارد، در نخستین واکنش به توقیف این سایت خبری ضمن رد انتساب این رسانه به خود، به خبرنگاران گفت: «در این موضوع دو خطا صورت گرفته است؛ یکی بداخلاقی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب در انتساب مسئولیت آن سایت به اینجانب درحالی‌که جهان‌نیوز یک رسانه حرفه‌ای با مدیرمسئول و هیأت تحریریه مشخص و ثبت شده است و طبیعتا توان پاسخگویی و دفاع از خود را در مراجع صالحه داراست.

دومین خطا هم به رویکرد کلی دولت یازدهم برای بستن دهان منتقدان مربوط است که البته باید گفت این‌گونه اقدامات در جامعه اثر معکوس نسبت به خواست آنها را به‌دنبال خواهد داشت.» علیرضا زاکانی البته اشاره‌ای به دلایل توقیف این سایت خبری نکرده است اما سایت خبری «روز نو» نقل کرده است که «دو خبر کذب و جعلی جهان‌نیوز در تاریخ ١٦ و ١٨ خرداد با تیترهای «نامه محرمانه موگرینی به ظریف» و «حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن» دلایل توقیف این سایت خبری بوده است.

پیش از این حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه خبر جهان‌نیوز مبنی بر حضور رهبر طالبان در ایران را رد کرده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به گزارش‌هایی درباره حضور ملااختر منصور در ایران و مذاکرات با مقامات ایرانی گفت: «ما نیز این گزارش‌ها را دیده‌ایم و این (گزارش‌ها) آن‌قدر کامل نیست که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم. با این حال با فاصله کوتاهی از انتشار این گزارش بود که جمهوری اسلامی ایران در اقدامی غیرمنتظره در صدر فهرست حمایت از تروریست از سوی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. وزارت خارجه آمریکا در قسمتی از این گزارش مدعی شده بود ایران از تروریست‌ها در سراسر جهان حمایت می‌کند.

انتشار خبر نامه محرمانه موگرینی به ظریف توسط سایت جهان‌نیوز نیز موضوع دیگری بود که واکنش وزارت امور خارجه را برانگیخت. حسین جابری انصاری در واکنش نسبتا شدیدی که به خبر جهان‌نیوز نشان داد، گفت: متاسفانه درماندگی و استیصال برخی از افراد و رسانه‌ها در ایران به چنان درجه‌ای رسیده‌ که جعل خبر می‌کنند و در این اخبار دروغ به بیگانگان راهنمایی می‌دهند که چه پاسخی به ایران بدهند. برخی از سیاستمداران و رسانه‌ها در ایران به درجه‌ای از انحطاط رسیده‌اند که با انتشار اخبار جعلی در حکم راهنما برای بیگانگان در نحوه تعامل با دولت ایران عمل می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: برخی تندترین و انقلابی‌ترین شعارها را مطرح می‌کنند، اما درحالی‌که کشور در یک رویارویی سنگین سیاسی و دیپلماتیک با بیگانگان جهت پیشبرد منافع ملی و دفاع از حقوق ملت ایران قرار دارد، اخبار جعلی منتشر می‌کنند و در حکم راهنما برای بیگانگان جهت چگونگی تعامل با ایران نقش ایفا می‌کنند. سایت خبری جهان‌نیوز مدعی شده بود در این نامه محرمانه، موگرینی به محمدجواد ظریف در ارتباط با برجام اعلام کرده است، ما به همه تعهدات‌مان طبق برجام عمل کردیم و اگر هنوز برای شما مشکلی در حوزه مالی و بانکی باقی ‌مانده، جزو تعهدات ما در برجام نبود. ما و آمریکا بیش از آن چیزی که انجام دادیم، تعهدی در برجام نداشتیم. مابقی تحریم‌های باقیمانده با قدرت اجرا می‌شود. اگر ایران خواهان کاهش بیشتر تحریم‌هاست، باید امتیازات بیشتری بدهد.

اما پرویز سروری، مدیرمسئول سایت جهان‌نیوز در واکنش به توقیف این سایت از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات گفت: متاسفانه تاکنون هیچ علتی برای توقیف سایت به ما اعلام نشده و تفهیم اتهامی صورت نگرفته است که این اقدام در نوع خود کم‌نظیر است، اما چند رسانه خبری ازجمله بی‌بی‌سی فارسی، سایت جماران و صفحه شخصی منتسب به آقای‌ هاشمی که ظاهرا خود را مطلع از دلیل این توقیف نشان می‌دهند، خبری را که مربوط به شکایت وزارت خارجه است، دلیل این توقیف بیان کرده‌اند. او همچنین گفته است: برای رسانه‌هایی نظیر جهان‌نیوز که روزانه بیش از ٣٠٠ خبر را منتشر می‌کنند، در مواردی ممکن است اشتباهات سهوی نیز صورت گیرد که این موضوع با توجه به سابقه رسانه‌ها با تذکر و تعامل قابل اصلاح است. سروری همچنین ابراز امیدواری کرده است که با رسیدگی به پرونده جهان‌نیوز مشکل سایت برطرف شود و این سایت به‌زودی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج