۳۴۲۱۲۴
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

کمپین اعتراض به قطع درختان ولیعصر

کاغذهای رنگی کوچک که به اندازه یک جمله جا دارند، رو تنه بریده شده درختی صد ساله در بلندترین خیابان خاورمیانه ردیف شده‌اند، در پس‌زمینه تصویر، بنای تئاتر شهر قرار دارد، ساختمانی که شهرداری تهران با او هم مهربان نبوده.

روزنامه اعتماد: کاغذهای رنگی کوچک که به اندازه یک جمله جا دارند، رو تنه بریده شده درختی صد ساله در بلندترین خیابان خاورمیانه ردیف شده‌اند، در پس‌زمینه تصویر، بنای تئاتر شهر قرار دارد، ساختمانی که شهرداری تهران با او هم مهربان نبوده.

هفته پیش تصویری در شبكه‌های مجازی منتشر شد كه برای چندمین بار خبر از قطع درختان خیابان ولیعصر توسط شهرداری می‌داد، این خبر بهانه‌ای شد تا ستار وزیری و محمد حسینی با همكاری گروه بهارستان در اقدامی معترضانه در قالب اثری مفهومی «كمپین حمایت از درختان ولیعصر» را تشكیل دهند.

در این كمپین پیام‌های مردم را كه روی كاغذهای كوچك رنگی ثبت شده‌اند به عنوان نمادی از یك نهال نو بر باقیمانده تنه درخت نصب كرده‌اند. گویی هر عابر به جای یك درخت بریده شده، یك نهال نو را در حاشیه ولیعصر كاشته است.

ستار وزیری در رابطه با پیام این كمپین می‌گوید: «ما در این كمپین قبل از هر چیز می‌خواهیم بپرسیم كه این درختان چرا خشك می‌شوند، چون شهرداری برای توجیه قطع این درختان می‌گوید كه اینها خشك شده‌اند و اگر قطع نشوند ممكن است باعث بروز حادثه شوند، اما سوال این است كه چه عوامل زیست‌محیطی باعث می‌شوند كه چنار كه می‌تواند عمر طولانی داشته باشد و درخت مقاومی است، خشك شود.»

در این كمپین عابران خیابان ولیعصر لحظه‌ای كنار درختان بریده شده می‌ایستند و بعد جمله‌ای را روی كاغذی كه در اختیارشان قرار می‌گیرد ثبت می‌كنند، وزیری می‌گوید: «ما از رهگذران می‌خواستیم تا روی كاغذ جمله‌ای خطاب به درخت یا كسی كه آن را قطع كرده بنویسند، استقبال خوبی هم شد و ما این كاغذها را روی تنه بریده شده درختان قرار دادیم اما هنوز ٢٤ ساعت از این كار نگذشته بود كه ماموران شهرداری مجددا با اره درخت را از قسمت پایین‌تری بریدند و تمام دلنوشته‌ها را از بین بردند، انگار با اثر مفهومی ما یك برخورد مفهومی كردند، یعنی با اره دلنوشته‌های مردم كه نماد نهال در این كمپین بودند، بریدند.»

وزیری در مورد نوشته‌های مردم می‌گوید: «مطالب جالبی روی كاغذها نوشته شد، از جمله اینكه نوشته بودند: «ولیعصر را بدون درختانش نمی‌شناسم، هر درخت یك نفس، آنچه باید قطع شود درخت نیست، اینجا دیگر ولیعصر سابق نیست.»

به اعتقاد وزیری كار شهرداری متناقض است، از طرفی در ایام نوروز هنرمندان را دعوت می‌كند تا در قالب طرح بهارستان با ارایه آثار هنری توجه مردم را به درختان ولیعصر معطوف كند و از طرفی چنین برخوردی با درختان می‌كند. اینها همه در حالی است كه نام خیابان ولیعصر به عنوان طولانی‌ترین خیابان تهران و خاورمیانه با چنارهای قدیمی‌اش دی ماه سال ٩٠ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و هرگونه دخل و تصرف در آن باید با استعلام از میراث فرهنگی صورت گیرد.

درختان كهنسال این خیابان با بهانه خشك شدن قطع می‌شوند، اما كسی به پاسخ این سوال فكر نمی‌كند كه چه روندی موجب خشك شدن این درختان می‌شود و چه سیاست‌ها و رفتارهایی در این خیابان باعث می‌شود این درختان ١٠٠ ساله خشك شوند و در نهایت شهرداری اقدام به قطع آنها كند و به طور كلی نهاد متولی حفاظت از هویت این خیابان ملی چه كسی است؟ اگر این خیابان میراث ملی است شهرداری چرا اینقدر مستقل در مورد این درختان تصمیم می‌گیرد و تصمیمش را اجرایی می‌كند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درخت خیابان ولیعصر رو قطع نکن اقکارتو عوض کن

    • بدون نام

      شهرداری الکی میگه خشک شده . مواظبت میکردین خشک نشه .کشورهای دیگه چطوری درختای چند صد ساله رو نگه میدارن پس

    • user

      وای از دست مدیران بی سواد وسوء مدیریت
      واقعا جای خجالت وشرمندگی برای همچین مدیران بی تدبیر

    • بدون نام

      چرا تو ایران هیچ مسئولی واقعا دل نمی سوزونه واسه طبیعت و محیط زیست.
      این درخت‌ها هم جون دارن .چرا آنقدر ....

    • منتقد

      چنارای قدیمی رو میکنه جاش همه جای شهر توت و شاتوت میکاره ، نمیدونه درخت توت غیر از اینکه میوه اش روی زمین میریزه و نوچ و کثیف میکنه بلکه کلی پشه و حیوانات جمع میکنه و متعاقب اون بیماری بوجود میاره.

      پاسخ ها

      • سین میم

        همونا رو هم با آب فاضلاب و آلوده آبیاری میکنن. ملت هم میوه هاشو میخورن :|

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج