۳۴۲۵۹۳
۵۴۷۱
۵۴۷۱
پ

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!

آن چه بیش از همه در طول این جاده به چشم می‌خورد درختان سر به فلک کشیده،رودخانه خروشان و پوشش گیاهی گوناگون و رنگارنگ است. شاید به همین دلیل است که برخی جاده چالوس را زیباترین جاده جهان می‌دانند.

وب سایت همشهری شش و هفت - یسنا ارشاد: در ذهن اغلب ما این طور جا افتاده كه جاده راه و مسیری است که در نهایت به مقصد معینی ختم می‌شود و درست به همین خاطر خود جاده اهمیت ویژه‌ای برای ما پیدا نمی‌كند، اما این بارمی‌خواهیم از جاده‌ای بنویسیم كه مسیر آن به مراتب جذاب‌تر از مقصدی است كه به آن ختم می‌شود. بله! درست حدس زدید، جاده چالوس؛ این هزارتوی پر‌پیچ و خم سحرانگیز!

نام رسمی این جاده در اصل ،جاده ۵۹ است، اما چون در نهایت به شهرچالوس دراستان مازندران ختم می‌شود، به جاده چالوس معروف شده است.این جاده که از شهرکرج شروع شده وبه چالوس ختم می‌شود، یکی از بی‌نظیرترین وزیبا‌ترین جاده‌هایی است که پر است از چشم‌اندازهای بکر طبیعی. در‌واقع؛ گوشه‌ای از این جاده را نمی‌توان یافت که خالی ازسرسبزی و زیبایی باشد.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!

بنابراین آنچه بیش از همه در طول این جاده به چشم می‌خورد درختان سر به فلک کشیده،رودخانه خروشان و پوشش گیاهی گوناگون و رنگارنگ است. شاید به همین دلیل است که برخی جاده چالوس را زیباترین جاده جهان می‌دانند. در گزارشی كه برای شما تهیه كرده‌ایم، تنها به روستاهای طول مسیر این جاده تا پل زنگوله (حدود ۷۹ كیلومتری جاده چالوس از سمت كرج) پرداخته‌ایم و درباره جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آنها نوشته‌ایم.

چهار فصل تفریح

همان طور که درابتدا به آن اشاره شد جاده چالوس صرفا یک جاده نیست وخود دارای جاذبه‌های گردشگری وتفریحی فراوانی است که می‌توان ازآنها بهره برد و دستكم یك هفته کامل را تنها با استفاده از زیبایی‌های آن سپری کرد.اگر از ما می‌شنوید، یك هفته هم برای گشت و گذار در زیر و بم این جاده دلگشا كم است.به همین خاطر، جاده چالوس یکی از مکان‌های تفریحی پرطرفدار درتمام طول سال برای مردم کرج و تهران است ودرهر فصلی علاقه‌مندان خود را دارد.

در بهار طبیعت سراسر سبز‌پوش جاده، سد پرآب کرج،گل‌های رنگارنگ و جشنواره گل‌های لاله در گچسر،درتابستان آب و هوای خنک ودلپذیرو همنشینی با رود و درخت و كوه، در پاییز طبیعت دلپذیر و رنگارنگ زرد و نارنجی که چشم‌ها را نوازش می‌دهد و درزمستان هم اسکی در پیست دیزین، برف بازی وآش خوری به ویژه در کندوان وعلاوه بر همه اینها؛ رستوران‌ها وسفره خانه‌های سنتی که در کنار رودخانه‌، جاده و زیر درختان آرمیده‌اند، پذیرای مهمانان این جاده هستند.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!

بیلقان

بیلقان روستایی است که در چهار کیلومتری شهر کرج واقع شده و توسط تونل و پلی که در نزدیكی آن قرار دارد، جاده چالوس را به ابتدای اتوبان تهران- کرج متصل می‌کند. انتهای پل بیلقان به میدان وپارک امیرکبیر می‌رسد که باداشتن امکانات رفاهی یکی از تفرجگاه‌های مناسب به ویژه برای آن دسته ازمسافرانی است که قصد استراحت و تجدید قوای را دارند. هم چنین دراین منطقه یك آبشار مصنوعی نیز وجود دارد که از دامنه کوهی که درکنار پارک واقع شده سرازیر است.این آبشار که حدودا ۳۰ متر ارتفاع دارد یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای مصنوعی کشور است که در ساخت آن از بتن وسنگ طبیعی استفاده شده است‌.

بخشی از آب رودخانه کرج به بالای این آبشار انتقال داده‌شده‌است. هم چنین این آبشار دارای سامانه نورپردازی ویژه وایجاد مه مصنوعی است.دهستان بیلقان آخرین حد محدوده شهری کرج است که خود چندین روستای زیبا را در دل خود جای داده‌ است. از جمله مکان‌های دیدنی بیلقان می‌توان به حمام قدیمی‌که قدمت دیرینه‌ای دارد و نیز کوره آجرپزی آن اشاره كرد.

کندر

بعد از گذر از میدان امیرکبیر و پس از طی مسیر نسبتا کوتاهی در سمت راست جاده یک جاده فرعی در برابر ما قرار می‌گیرد که مسیر دسترسی به روستای کندر است . برای ورود به این جاده باید از روی یک پل فلزی عبور کنید وپس از طی مسیر نه چندان طولانی و پرپیچ وخم به روستای کندر خواهید رسید که روستایی کوچک و دارای آب وهوایی خنک و دلپذیر است.البته در طول مسیر دره‌‌ای دلگشا شما را همراهی می‌كند كه در آن علاوه بر رودخانه می‌توان سایه‌سارهای خنكی را برای فرار از گرمای تابستان پیدا كرد.

كندر آبشار زیبایی دارد که پس از گذر از روستا واز مسیری که حدود ۱۰دقیقه به درازا می‌کشد، به آن خواهید رسید.البته بهتر است از محلی‌ها نشانی دقیق آن را بپرسید. روستای کندر به دلیل آب و هوای پاک و دلپذیر، سرسبزی وگیاهان رنگارنگ و آرامش خاصی که دارد می‌تواند یک روز خوب و سرشار از آرامش را برای شما رقم بزند.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


ارنگه

ارنگه دارای طبیعتی زیبا، باغ‌های میوه فراوان و آب و هوایی دلپذیر است.این روستا خود شامل روستاهای گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی، چاران و خور است.جاده خروجی ارنگه در سمت راست مسیرجاده چالوس و پس از طی مسافت حدودا 18 کیلومتر از ابتدای جاده دیده می‌شود. پس از وارد شدن به این خروجی بعد از طی مسافت كمی با یک دوراهی روبرو می‌شوید که اگر سمت راست را ادامه بدهید وارد بافت روستا می‌شوید و می‌توانید از باغ‌های میوه، امامزاده‌، رودخانه و طبیعت هیجان‌انگیز روستا دیدن كنید، اما اگر از سمت چپ جاده بروید پس از طی مسافتی درست درشمال روستا می‌توانید قبرستانی باستانی را با قدمتی چندهزارساله ببینید. اگر سمت شمال قبرستان را بگیرید‌، پس از طی مسیری به پرتگاهی می‌رسید که از لبه آن می‌توانید آبشار ارنگه را مشاهده کنید.

اگر دوست دارید آبشار را ازفاصله نزدیک‌تری ببینید می‌توانید در میانه راه خروجی ارنگه وارد دره هفت چشمه بشوید و از آنجا به آبشار برسید.البته مسیر دیگری برای رفتن به این آبشار زیبا هست كه از طریق روستای سیجان می‌گذرد.دره هفت چشمه دارای آب وهوایی خنک و دلپذیر وزیبایی مسحورکننده‌ای است که هربیننده‌ای را جذب خود می‌کند و البته مکان مناسبی برای فرار از شلوغی جاده وگرمای تابستان.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


گوراب

این روستا که ازتوابع دهستان ارنگه به حساب می‌آید در 35 کیلومتری شهر کرج قرار گرفته سرسبز وخوش آب هوا ودارای درختان و باغ‌های فراوان میوه است. جالب است که بدانید امامزاده‌ای در این روستا قرار دارد كه گفته ‌می‌شود از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است . جوی آبی که از میانه روستا می‌گذرد درست از زیر امامزاده عبور می‌کند و بعد از گردش دورقبر از قسمت دیگر آن خارج می‌شود.شاید دلیل نام‌گذاری این روستا به همین مساله برگردد. هم چنین در داخل محوطه امامزاده درخت چناری هست که گفته ‌می‌شود یکی از دوچنار کهنسال ایران به حساب می‌آید و درنوع خود دیدنی است.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


واریان

واریان در 25 کیلومتری جاده چالوس ودر بخش شرقی سد کرج واقع شده است.این روستا پس از ساخته شدن سد کرج در قسمت شرقی سد قرار گرفته‌است. به همین دلیل تنها دسترسی به آن از سوار‌شدن به قایق‌ و گذر از میان آب‌های سد كرج است. به همین دلیل واریان تنها روستای آبی ایران نامیده می‌شود.برای رفتن به این روستای هیجان انگیز قایق سواری روی سد آرام و زیبای کرج را نیز تجربه خواهید كرد. ساعت معینی برای حضور قایق درکنار سد ورساندن شما به روستا وجود ندارد و ممکن است مقداری منتظر بمانید.

البته به این نكته هم اشاره كنیم كه ممكن است محدودیت‌هایی برای ورود افراد غیر بومی به این روستا وجود داشته‌ باشد.علاوه بر طبیعت سرسبز واریان که بسیار بکر است، هوای آن نیز پاكیزه وعاری از هرنوع آلودگی و دود است؛ زیرا دراین روستا هیچ گونه ماشین یا موتور وجود ندارد. بافت روستایی واریان هم درنوع خود جالب است، ازجمله می‌توان به مشترک بودن حیاط خانه‌های درون روستا اشاره کرد.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


خور

از روستاهای زیبای جاده چالوس است که برای دسترسی به آن کافی است پس از طی 17 کیلومتر از ابتدای جاده وارد مسیر فرعی جاده خوزنکلا شوید که مسیری بسیار سرسبز و پرپیچ وخم دارد. پس از طی مسافت17 کیلومترو گذشتن از روستاهای خوزنکلا، ارنگه وسیجان به روستای خور می‌رسیم. روستای خور که دردامنه غربی قله گندم چال جای گرفته جزو یکی ازمناطق بلند البرز به حساب می‌آید و دارای درختان فراوان به ویژه درختان میوه،قله‌ها ودره‌های زیبا وآب وهوای خنک ومطبوع است.

هم چنین درنزدیکی این روستا آبشار پرآبی به نام آبشار خور وجود دارد که بلندای آن به 50 متر می‌رسد. برای رسیدن به این آبشار باید حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی كنید. نمای این آبشار بسیار زیباست وصدای برخورد آن با صخره‌ها فضا را دلنشین می‌کند.اگر دوست داشته باشید می‌توانید از قله گندم چال و آبشار زیبا و خیره‌کننده مسیر دسترسی آن نیز دیدن کنید . پیست اسکی خور یكی از مناطق مهم و جذاب برای علاقه‌مندان اسكی است.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


پل خواب

در فاصله 47 کیلومتری از کرج قرار دارد. در سمت راست جاده و درست در طول رودخانه خروشان، پل خواب شما را به سوی خود می‌كشاند. پل خواب در بیشتر طول سال به ویژه تابستان‌ها پر از چادرهای مسافرتی و مردمانی است که برای پیک‌نیک به آنجا آمده اند وازفضای سرسبز اطراف و رودخانه پرآب آن بهره می‌برند. بسیاری از مسافران در تابستان حتی شب را در آن جا سپری می‌کنند که کاملا با نام منطقه تناسب دارد! اگراهل كوه‌پیمایی و دست وپنجه نرم‌كردن با صخره هستید می‌توانید سری هم به قله‌ها وصخره‌های پل خواب بزنید که شهرت بسیاری در میان صخره‌‌نوردان دارند.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


وینه

وینه روستایی است که بعد از روستای پورکان وقبل از سدکرج واقع شده است .در ابتدای این روستا كه دارای طبیعتی بکر ودست نخورده است، تابلویی نصب شده كه ورود افراد غیربومی‌ را به داخل آن ممنوع كرده‌است. با این حال بسیاری از مسافران با پارك خودروهای خود در كنار كوچه‌باغ دل‌انگیزی كه به روستا می‌رسد، قدم‌زنان سرسبزی و خنکای این روستای زیبا را از نظر می‌گذرانند. مردم این روستا هم مانند دیگر روستاهای مسیر، مهمان‌نواز و مهربان هستند و به گرمی از دیگران پذیرایی می‌كنند، اما نسبت به رفتارهای غیر‌مسئولانه برخی از مسافران در قبال طبیعت و بافت روستا گله دارند.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


شهرستانک

شهرستانک روستایی خوش آب و هوا در 54 کیلومتری کرج واقع شده است. پس از طی 44کیلومتر در جاده چالوس در سمت راست جاده وارد مسیر فرعی شهرستانک می‌شویم وپس از10 کیلومتر به روستا می‌رسیم. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به کاخ ناصری که درزمان ناصرالدین شاه وبه دستور او ساخته شده است اشاره كرد. این کاخ كه در ناحیه‌ای خوش آب وهوا و در دل دره گل گیله قرار گرفته آب و هوایی بسیار خنک در تابستان دارد. اطراف این كاخ پراز درخت است و همچنین رودخانه کم عمق ازکنار آن می‌گذرد.

این کاخ که متاسفانه تقریبا بیشتر آن خراب شده تنها روزهای صبح جمعه برای بازدید باز است. در محوطه این کاخ یک سنگ بزرگ وجود دارد که کتیبه‌ای روی آن کنده کاری شده است. اگر در جهت شمال کاخ حرکت کنید به چشمه گله گیله می‌رسید که از زیر سنگ بزرگی می‌جوشد وآب آن به رودخانه می‌ریزد. از دیگر دیدنی‌های شهرستانك قلعه دزدبند است که برای بازدید ازآن باید كمی از کوه بالا بروید . البته لازم به گفتن است كه این بنا هم تقریبا خراب شده و تنها تعدادی دیوار از آن باقی مانده است.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


گچسر

گچسر که در75 کیلومتری کرج قرار دارد، روستایی است با قدمتی دیرینه با آب و هوایی خنک ودلپذیر درتابستان.این روستا به دلیل نزدیک بودن به پیست دیزین و آب وهوای مطبوع تقریبا دربیشتر فصل‌های سال پذیرای مسافران زیادی است. بافت روستای گچسر جالب و دیدنی است؛ ازجمله کوچه‌های پلکانی و باریک،درختان گوناگون و فراوان میوه‌، عبور رودخانه از میانه روستا و چشمه سارهای فراوانی که در گوشه و كنار آن وجود دارد.اگر ازطرفداران اسکی هستید می‌توانید سری هم به پیست دیزین که در 12 کیلومتری این نقطه قرار دارد بزنید. پیشنهاد می‌کنیم که از چشمه ولد که در جنوب غربی گچسر واقع شده دیدن کنید که دارای آب معدنی با خواص بسیاری است.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


کهنه ده

پس از عبور از پل و دوراهی گچسر درکناره جاده،به یك راه فرعی شنی برمی‌خورید . پس از پیمودن حدود پنج کیلومتر به روستای کهنه ده می‌رسید. دیدنی‌ترین جاذبه گردشگری این روستا غار یخ مراد است که در دامنه شمالی دره‌ای عمیق واقع شده است. دراین غار در فصول سرد سال آب‌های ناشی از بارندگی یخ زده و به قندیل‌هایی زیبا ودیدنی تبدیل می‌شوند.

این غار دارای تونل‌ها،حفره‌ها وچاه‌های گوناگون است و بیشتر کف، دیواره وطاق آن از یخ پوشیده شده است. گفته می‌شود که در زمان‌های گذشته این غار مکان مقدسی به شمار می‌رفت و مردم مرادهای خود را از آن می‌خواستند. به همین دلیل یخ مراد نام گرفته است. پس از بازدید از غار می‌توانید از چشم‌اندازهای زیبای اطراف غار نیز بهره ببرید ودر صورت تمایل ناهار را در دل طبیعت وخنکای هوا نوش جان كنید.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


میدانک

روستایی است خوش آب و هوا در فاصله 60 کیلومتری از کرج. از دیدنی‌های آن می‌توان برج آرامگاهی میدانک را نام برد که درون روستا قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری برمی‌گردد . این بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده‌است. از دیدنی‌های دیگر این روستا می‌توان غار میدانک را نام برد که درشمال شرق آن واقع شده است. درون این غار تا اندازه زیادی بکر ودست نخورده باقی مانده است؛ زیرا مسیرپیمایش درون غار چندان آسان نیست، به طوری که چندمتر ابتدای آن به دلیل کم ارتفاع بودن باید به صورت نشسته و سینه خیز طی شود. این غار در مجموع سه تالار دارد که متاسفانه سقف تالار اول آن در اثر ریزش، بسیاری از ساختارهای زیبا و زینتی خود را ازدست داده است. تالار دوم به نسبت تالار اول زیبایی‌های بیشتری را درخود جای داده است و از همه زیباتر تالار سوم است که از دو تالار دیگر دست نخورده‌تر است؛ زیرا راه دسترسی آن سخت است و باید به صورت سینه خیز طی شود.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!


ولایت رود

این روستا كه در فاصله 70 کیلومتری از کرج واقع شده دارای آب وهوایی كوهستانی و سرد است .این روستا دره و کوه‌ها ودشت‌های فراوانی را در درون خود جای داده‌است.آنچه این روستا را به قطب گردشگری مهمی تبدیل کرده پیست دیزین است.پیست دیزین که در شش کیلومتری ولایت رود واقع شده یکی از پیست‌های اسکی معروف جهان واولین پیست در ایران است که عنوان بین‌المللی بر خود گرفته و اجازه برگزاری مسابقات رسمی ‌اسکی را دارد.

پیست اسکی دیزین دارای امکانات آموزشی،زمین‌های والیبال و تنیس، زمین بازی کودکان، پیست اسکی روی چمن، مکان‌های مناسب برای کوهپیمایی وپیاده روی و اسب سواری است. این پیست همچنین ازنظر امکانات رفاهی شرایط خوب ومناسبی دارد و دارای دو هتل وتعدادی رستوران است.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!

روستاگردی در هزارتوی جاده

جاده چالوس درعین این که جاده‌ای پرپیچ وخم و نسبتا باریك وکوتاه است، اما دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده است،از جمله روستاهای کوچک و بزرگی که در طول جاده و فاصله‌های دور یا نزدیک آن واقع شده‌اند.در‌ واقع؛ هر گوشه این جاده حكایتی دل‌انگیز از طبیعت را در درون خود نهفته‌است. روستاهایی كه در پیچ و خم این جاده قرار گرفته‌اند، درنوع خود متنوع و گونه‌گون هستند به طوری كه هریك به خوبی دریچه‌ای به رمز و راز شگفت این جاده به روی شما می‌گشایند .

بنابراین به شما پیشنهاد می‌كنیم كه بازدید از این روستارا در برنامه سفر خود بگنجانید؛ چرا كه این روستاها علاوه بر داشتن طبیعت بکر و دست نخورده ،شما را با سبك زندگی ویژه روستایی این مناطق آشنا می‌سازند. البته این توضیح را هم بیفزاییم كه مردمان ساكن این مناطق به پاكیزگی و دست‌نخوردگی روستا و محل زندگی خود بسیار اهمیت می‌دهند و ممكن است در برخی از روستاها با تابلوی ممنوعیت ورود افراد غیرمحلی روبرو شوید. در ادامه با چندین روستای زیبای جاده چالوس آشنا خواهیم شد.

یوش و بلده

در فاصله ۷۹ کیلومتری جاده چالوس پس از گذر از تونل کندوان و سیاه بیشه و درست پس از پل زنگوله درکنار جاده مسیری فرعی را خواهید یافت که با طی کردن آن پس از مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به روستای یوش می‌رسید. این را هم بگوییم كه پنج، شش کیلومتر اول جاده چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما به خاطر این چند کیلومتر پشیمان نشوید و در ادامه مسیر راه هموارتر و بهتر می‌شود.

جاده چالوس؛ مسیری که از مقصد جذاب‌تر است!

مسیری که در نهایت به یوش منتهی می‌شود بسیار زیبا و کوهستانی وسرشار از تپه، درخت و دره است. همچنین روستاهای بسیاری در طول مسیر وجود دارند که هرکدام درنوع خود دیدنی و جذاب هستند.روستای یوش زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد و در واقع بهترین فصل بازدید از این مکان تابستان است. از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی یوش می‌توان به باغ شاه،خانه میرزامهدی، خانه نیما، گنبد کیا داوود، مقبره سید امین و سیدجلال اشاره کرد، اما شاید برای بسیاری ازافراد جالب‌ترین بخش این دیدنی‌ها بازدید از خانه نیمایوشیج پدر شعر نو فارسی باشد.

خانه نیما که در واقع خانه پدری اوبوده درون کوچه‌ای قرار دارد که از جاده اصلی جدا می‌شود. دراین خانه مقبره نیما دروسط حیاط قرارگرفته است و در كنار آن آرامگاه خواهر نیما وسیروس طاهباز؛ گردآورنده دست نوشته‌های نیما. خانه نیما دارای یک حیاط مرکزی و اتاق‌های متعدد در پیرامون آن است. درون خانه كه به شكل موزه درآمده‌است، می‌توان عکس‌هایی ازنیما و وسایل شخصی اوازجمله عینک‌، سند ازدواج، تفنگ شكاریش را تماشا كرد.

پس ازبازدید از روستای یوش کافی است تنها هفت کیلومتر بپیمایید تا به روستای زیبای بلده برسید. بلده دو بنای تاریخی مهم دارد که مشهورترین این دو بنا قلعه پولاد است.پیشینه این قلعه که اكنون بقایایی از آن باقی مانده به اوایل دوره اسلامی‌برمی‌گردد.این دژ كه در بالای صخره‌ای در شمال شرق شهربلده استوارشده ،معروف‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه به جای مانده در شمال ایران است. آثار باستانی دیگر بلده بقعه سلطان احمد است که در دامنه کوهی قرار گرفته است و دومین بنای مرتفع شهرستان نور به حساب می‌آید.این بنا گنبدی مخروطی دارد و مصالح آن از آجر وروکش گچ است.علاوه بر این دوبنای تاریخی، زیبایی‌های طبیعی بلده نیز چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. اگر جاده بلده را ادامه دهید می‌توانید از جاده هراز و در نهایت آمل سر درآورید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج