۳۴۲۹۳۹
۵۰۵۶
۵۰۵۶
پ

ترافیک نفتکش‌ها در پایانه‌ نفتی ایران

در حالی که روز شنبه وزیر نفت عنوان کرد تولید نفت ایران حتی با سقوط قیمت‌ها به ۲۰ دلار کاهش پیدا نمی‌کند، روز گذشته یک مقام مسئول در این وزارتخانه از شکسته شدن رکورد صادرات نفت ایران در سال ۹۵ خبر داد.

روزنامه آرمان - حجت صالحی: در حالی که روز شنبه وزیر نفت عنوان کرد تولید نفت ایران حتی با سقوط قیمت‌ها به ۲۰ دلار کاهش پیدا نمی‌کند، روز گذشته یک مقام مسئول در این وزارتخانه از شکسته شدن رکورد صادرات نفت ایران در سال ۹۵ خبر داد. افزایش تولید و صادرات نفت ایران در شرایطی اتفاق می‌افتد که به دنبال تحریم‌هایی که علیه دولت ایران اعمال شده بود، صادرات طلای سیاه از کشور ما کاهش چشمگیری داشت.

دولت یازدهم یکی از کارویژه‌های خود را احیای جایگاه ایران در تولید نفت اعلام کرده است. حالا اما خبر می‌رسد صادرات نفت ایران نه تنها به زمان قبل از تحریم‌ها رسیده که در یک روز ایران هفت میلیون بشکه نفت صادر کرده است. موفقیت ایران در افزایش تولید و صادرات خود به سطح قبل از تحریم‌ها، انگیزه‌ای برای کشورمان برای پیوستن به دیگر اعضای اوپک در کاهش تولید به منظور تقویت قیمت‌ها پدید آورده است، اما با توجه به ترمیم قیمت‌ها، تحلیلگران هیچ ضرورت فوری‌ برای این اقدام نمی‌‎بینند.

با وجود گمانه‌زنی‌هایی که درباره افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران و رسیدن به سطح فروش سابق پس از لغو تحریم‌ها توسط مقامات کشور انجام می‌شود، غالب تحلیلگران غربی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کنند ایران در کوتاه‌مدت و تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بتواند تنها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه بر صادرات روزانه نفت خود بیفزاید.

با وجود افزایش نسبی قیمت نفت در چند ماه گذشته درآمد های نفتی ایران حال و روز خوبی ندارد. ایران با توجه به شرایطی که در چند ماه گذشته به وجود آمده است اعلام کرد که حتی با کاهش قیمت نفت هم به افزایش تولید و صادرات خود ادامه می‌دهد. در ماه های گذشته طرح فریز نفتی مورد توجه قرار نگرفت و کشور های منطقه به ویژه عربستان همچنان در از بین بردن بازار های نفتی و جایگاه نفتی ایران از یکدیگر پیشی گرفته‌اند.

سرنوشت نامعلوم طرح فریز نفتی

درباره فریز نفتی جانشین ولیعهد عربستان در سخنانی گفت کشورش در صورتی با فریز تولید موافقت خواهد کرد که ایران و سایر تولیدکنندگان بزرگ به اقدام مشابه مبادرت نموده و با این طرح همراهی کنند. او همچنین اظهار داشت که در صورتی که همه کشورها با تثبیت میزان تولید نفت موافقت کنند، ما نیز آماده ایم. چنانچه هر کشوری تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش دهد، در این صورت ما نیز از هیچ فرصتی (برای افزایش تولید نفت) نمی گذریم.

چندی پیش عربستان و روسیه برای اجرای طرح فریز نفتی توافق کرده بودند که در صورت تصویب آن، کشورهای موافق موظف هستند تولید نفت خود را حداکثر در سطح تولید ماه ژانویه ۲۰۱۶ حفظ کنند. ایران اعلام کرد در نشست کشورهای عضو اوپک و روسیه که ۱۷ آوریل در دوحه پایتخت قطر برگزار می شود، شرکت خواهد کرد، بدون آنکه به طرح پیشنهادی تثبیت تولید نفت بپیوندد.ب

ا این سخنان مقامات عربستان حتی عده ای از کارشناسان نفتی معتقدند در صورتیکه پتانسیل این طرح به بالقوه نیز تبدیل شود، باید بررسی شود که آیا نگه داشتن سقف تولید به میزان ماه ژانویه چقدر می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند، به ویژه آنکه روسیه و عربستان به رکورد بالایی از تولید دست یافته بودند که همراه با تولید آمریکا منجر به مازاد انبوه عرضه و سطح بالای ذخیره‌سازی‌های نفتی شده بود.

به هر حال، این مشکلات موجب می شود تا عدم توازن در بازار باقی بماند. اینکه این دو کشور یعنی روسیه و عربستان که مجموعا ۲۰ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کنند انتظار داشته باشند ایران از یک میلیون بشکه خود بگذرد درست نیست. با این وجود ایران همچنان بر افزایش صادرات خود پافشاری می‌کند که باید دید موضع عربستان و روسیه در این رابطه چیست؟

رکورد صادرات نفت شکست

روز گذشته یک مقام مسئول با اشاره به پهلوگیری ۹ فروند نفتکش در بزرگ‌ترین پایانه نفتی ایران، اعلام کرد که رکورد ترافیک نفتکش‌ها و صادرات نفت ایران در سال ۹۵ شکسته شد. به گزارش مهر، سید پیروز موسوی با بیان اینکه برای نخستین بار هشت فروند کشتی نفتکش به طور همزمان در اسکله شرقی، غربی پایانه نفتی خارگ پهلوگیری، بارگیری و جداسازی شده‌اند، گفت: علاوه بر این، عملیات تحویل نفت خام به یک کشتی نفتکش از طریق عملیات کشتی به کشتی «Ship&Ship» انجام شده است.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در مجموع با پهلوگیری این تعداد کشتی نفتکش رکورد صادرات نفت خام ایران در سال ۹۵ شکسته شد، تصریح کرد که در مجموع حدود ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام روز گذشته صادر شده است. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با وجود بارگیری همزمان ۹ فروند کشتی نفتکش اما امکان پهلوگیری و بارگیری دهمین کشتی نفتکش هم در پایانه نفتی خارگ وجود داشت، اظهار داشت: در شرایط فعلی تمامی زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به کشتی‌های نفتکش ایرانی و خارجی در پایانه خارگ ایجاد شده است و هیچ‌گونه محدودیت فنی و عملیاتی برای ارائه خدمات به کشتی‌های نفتکش وجود ندارد.

موسوی با یادآوری اینکه روز گذشته از مجموع ۹ کشتی نفتکش پهلوگیری و بارگیری شده در پایانه نفتش خارگ تعدادی کشتی متعلق به شرکت‌های نفتی خارجی بوده است، تاکید کرد: روز گذشته نفتکش‌هایی از چین، هند، کره جنوبی و یک کشور اروپایی در پایانه خارگ بدون هیچ گونه مشکلی پهلودهی و بارگیری شده است. به گفته مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، تمامی مراحل پهلودهی، بارگیری و جداسازی این هشت فروند کشتی نفتکش توسط متخصصان داخلی انجام شده است. به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در صحن مجلس حجم صادرات نفت خام ایران را بیش از دو میلیون بشکه در روز عنوان کرده و گفته بود که روند افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران ادامه پیدا می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج