۳۴۳۱۹۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

کانون پدیده گرد و غبار در کشور

قائم مقام رییس سازمان جنگل‌ها محدوده‌ بین ایلام به غرب خوزستان، دریاچه هامون و تالاب جازموریان را به عنوان کانون‌های گردو‌غبار داخلی عنوان کرد و گفت: قصد داریم با تکنیک‌های مختلف همچون جنگل‌کاری، احیای مراتع و بیابان‌زدایی از تشدید این پدیده جوی جلوگیری کنیم.

خبرگزاری ایسنا: قائم مقام رییس سازمان جنگل‌ها محدوده‌ بین ایلام به غرب خوزستان، دریاچه هامون و تالاب جازموریان را به عنوان کانون‌های گردو‌غبار داخلی عنوان کرد و گفت: قصد داریم با تکنیک‌های مختلف همچون جنگل‌کاری، احیای مراتع و بیابان‌زدایی از تشدید این پدیده جوی جلوگیری کنیم.

ناصر مقدسی درباره‌ وضعیت آب و هوایی نامناسب در غرب و جنوب غرب کشور به ویژه در استان‌های ایلام و خوزستان، اظهار کرد: این پدیده از اواخر بهار تا انتهای تابستان تشدید می‌شود کاهش رطوبت، وزش باد و افزایش دما موجب شده حرکت ریزگرد‌ها در کانون‌های بحران داخلی تشدید شوند و برای مردم منطقه ایجاد مشکل کنند؛ هرچند که باید با اقدامات متفاوت، از توسعه آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: متاسفانه استان‌های مرزی ایران در غرب و جنوب غرب متاثر از موج کانون‌های گردوغبار کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه و بعضا عربستان هستند و گردوغبار با توجه به قطر ذرات می‌توانند مسافت‌های مختلفی را طی و حرکت کنند.

مقدسی درباره‌ علت تشدید این مساله طی ۱۵ سال گذشته گفت: در ارتباط با این موضوع دو عامل منشأ داخلی و خارجی وجود دارد. درباره منشأ داخلی باید عنوان کرد که منطقه غرب آسیا کلا یک دوره طولانی خشکسالی را طی می‌کند و ایران از این قضیه مستثنی نیست و خیلی از زیست بوم‌های طبیعی در منطقه غرب آسیا در معرض آسیب قرار گرفته و از بین رفته‌اند.

قائم مقام رییس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در کشورهای غرب آسیا علاوه بر این وقوع جنگ و حرکت ماشین‌آلات نظامی ساختمان خاک را تخریب کرده و به این مساله دامن زده است و ایران به دلیل نزدیکی با عراق با مشکل مواجه است. تصاویر ماهواره‌ای گویاست که منشأ گرد‌وغبار و طوفان از کجا شروع و به کجا ختم می شود.

به گفته مقدسی، حاشیه رودخانه دجله و فرات منطقه‌ای رها شده است و با فرسایش‌های بادی همراه بوده که این مساله در تشدید وضعیت آب و هوایی نامساعد منطقه نقش زیادی دارد.

قائم مقام رییس سازمان جنگل‌ها با تاکید بر این‌که کار ایران در حوزه برون‌مرزی برای مقابله با این پدیده بسیار پیچیده و دشوار است، اظهار کرد: چین و مغولستان کشورهایی هستند که در آنها کانون‌های گرد‌وغبار وجود دارد و کره و ژاپن به عنوان کشورهای همسایه آنها برای این‌که در معرض شرایط نامساعد جوی قرار نگیرند با همکاری‌های منطقه در بحث مدیریت کانون‌های گرد‌وغبار عمل کرده‌اند و با اقدامات متفاوت هم‌چون جنگل‌کاری در جهت کاهش این پدیده طبیعی برآمدند اما به دلیل عدم تامین امنیت در منطقه مرزی ایران در حوزه برون‌مرزی با مشکلاتی مواجه هستیم و اثربخشی تصمیمات اتخاذ شده زمانی است که بتوانیم به صورت میدانی به مساله ورود کنیم.

وی درباره‌ منشأ داخلی افزایش ریز‌گردها در منطقه غرب و جنوب غرب کشور خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عمده این بحث، خشکسالی است و متاسفانه طی ۱۵ سال گذشته و به تدریج برخی کانون‌های گرد‌وغبار در این مناطق شکل گرفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج